Razmo's Gear Rant tråd...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Re: Razmo's Gear Rambling tråd...

Indlæg af Razmo »

Åh ja... har da for resten fået noget nyt udstyr til studiet, en Zeus mkI... lyden er... erm.. behåret, men er glimrende til at holde mus ude af klaveret :lol: ... særdeles effektiv til at filtrere mus med steep cut-off kurve.

Desvære er vi ikke helt enige om, at musemåtten ikke er en rasteplads :roll:
100_9038.JPG
100_9038.JPG (410.46 KiB) Vist 5587 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

I dag fik jeg så lavet et mod på min E310U som jeg har gået og trukket ud et stykke tid. Har længe godt villet have individuelle outputs for hver af de tre delay lines, så nu blev det så lavet... det var ikke så svært igen.

Jeg tog simpelthen ledningerne fra det underlige runde stik man kan se på billederne her under, og loddede dem over på tre Jack stik jeg har sat ved siden af... det krævede at der blev boret tre huller i metalpladen bag på, men det var også hurtigt overstået og blev ganske pænt egentligt.

En ting der overraskede mig var, at de tre outputs ikke var sådan som jeg havde forventet... jeg havde regnet med at hver af de tre outputs havde et individuelt signal fra de tre delay lines, men det er faktisk ikke tilfældet. Det viste sig, at de tre delay lines åbenbart mixes sammen til ét, og smides ud igennem ouput 1 ... de to andre output har så kun hver deres ene delay line, sådan som jeg havde forventet det. Det betyder, at orgelet faktisk kun spiller i "stereo" når enten Orbitone eller Ensemble er slået til, ellers er det faktisk mono, og der kommer intet ud af output 2 og 3 når de ikke er slået til.

Grunden til at jeg gerne ville have separate outputs er at jeg så kunne studere hvordan ensemble modulationen rent faktisk er lavet... frekvensen på vibrato'en i de forskellige delay lines osv. og ikk emindst for at kunne sample dem separat til brug i en sampler som ville give nogle flere muligheder.

Hele orbitone delen er stadig slået fra, da de tre modulations print ikke virker... mangler stadig at finde komponenter der passer til de dele der er stået af, og det er ikke let at finde kondensatorer med de rette specificationer... det tog lidt tid at finde bla.a. 560 picofarad kondensatorer, og 100 nanofarad havde jeg også lidt bøvl med... jeg har loddet dem i, men der er noget galt med et af prinene stadigvæk... og jeg gætter på at det er fordi jeg ikke kunne finde nogle kondensatorer på 330 nanofarad... jeg forsøgte med 0,33uF i stedet for da jeg fik kalkuleret mig frem til at det skulle være det samme, men jeg er lidt i tvivl. må rode lidt mere med det på et tidspunkt.
Vedhæftede filer
100_9053.jpg
100_9053.jpg (302.79 KiB) Vist 5547 gange
100_9052.jpg
100_9052.jpg (416.82 KiB) Vist 5547 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

milli (m)
mikro (u)
nano (n)
pico (p)

og den anden vej rundt:
1000pF = 1nF
1000nF = 1uF
1000uF = 1mF

Så hvis der er en komponentværdi du ikke kan finde så prøv at gå 1000 op, ligesom du selv har spottet.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:milli (m)
mikro (u)
nano (n)
pico (p)

og den anden vej rundt:
1000pF = 1nF
1000nF = 1uF
1000uF = 1mF

Så hvis der er en komponentværdi du ikke kan finde så prøv at gå 1000 op, ligesom du selv har spottet.
Men så må det vel også virke, hvis man skal erstatte en 330 nanofarad, at man vælger 0,33 mirkofarad?

Et af problemerne for mig er, at jeg ikke er så skarp til hvilke typer af kondensatorer jeg skal vælge... der er flere forskellige typer, og jeg kan ikke se hvilken type i selve orgelet, da de bare ligner "karameller" med flere striber i forskellige farver som de gjorde dengang.

Jeg har schematics, men de fortæller kun værdien, og ikke typen af cap... jeg ved dog at det IKKE er polariseret, da det ikke er lytter... jeg ved også at orgelet arbejder med omkring 23 volt, så man skal også sikre sig at de caps kan klare den voltage...

F.eks. de 560pf jeg skulle bruge... kunne kun finde nogen der var keramiske, og kunne modstå 100volt... så der var intet at vælge imellem, og det samme gør sig gældende med de andre jeg skulle bruge...

men der er nok ikke andet for end at blive ved at forsøge og se om det kan løses... jeg tror de 560pf jeg købte er gode nok, for de er loddet på to af modulator printene, og det er kun det ene print der ikke virker ordentligt, og det er sansynligvis enten den 100nf eller 330nf jeg har loddet i... den 0,33uf jeg erstatte den 330nf med hed "WIMA" men det er vist fabrikanten sådan som jeg har forstået det...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Wima er mig bekendt en fabrikant ja.
Kan desværre ikke hjælpe så meget med hvilken type kondensator du skal gå efter.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hahahaha, hvad er det for en Precious Gollum har fået fat på? Ligner for mig en DSI Evolver Rack men jeg er ikke så stærk i de racksynths mere.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Hahahaha, hvad er det for en Precious Gollum har fået fat på? Ligner for mig en DSI Evolver Rack men jeg er ikke så stærk i de racksynths mere.
Hehe... sorry jeg ikke fik svaret... tjekker ikke så tit her inde, når jeg ikke er kreativ :)

Det var et billede jeg biksede sammen til avatar inde på DSI's forum, og ja det er en DSI Evolver Rack... Jeg har brokket mig en del inde på det forum over at DSI ikke gider svare på spørgsmål omkring de MIDI bugs der stadig er i Evolver serien, og fixe dem... så meget, at de nok synes jeg er lige så irriterende som en Gollum vil jeg tro, men selv om jeg er irriteret, er min Rack Evolver også min precious... så eeerm... de to ting passede jo fint sammen, og så lavede jeg lidt billed manipulation :wink:

Men han har dog det rette spørgende udtryk i ansigtet... han undrer sig at de ikke har fixet hans precious' MIDI bugs endnu :dollargrin:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:-D

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

It's still alive! :)

Er atter begyndt på mit gamle Hardware SID Synth projekt. Det har stået stille en hel del tid, da jeg havde problemer med det sidst pga. de bugs der er i SID chippen, og koden var uflexibel og ustabil osv.

Så jeg har startet op igen fra bunden denne gang, og koden er blevet lavet om så den er mere flexibel at arbejde med.

Mit mål har hele tiden været at lave en no-nonsense SID synth, beregnet til studiebrug, og kontrol fra computeren, og det er stadig målet... ingen fancy displays eller noget, bare en boks med en enkelt lysdiode til MIDI signal, og så ellers Audio Out, MIDI I/O og Power socket... that's it. Så få komponenter som muligt, så det kan blive så småt og billigt som muligt, og alt på ét print.

En ændring jeg har valg at lave, er måden den skal styres på... har valgt at gå efter at en MIDI controller skal kunne editere alle parametre i den via CCs, altså dermed med værdier fra 0-127 (internt arbejder den i 24bit præcision).

Fordelen ved det er, at man hurtigt kan lave editorer til den i diverse software programmer... der findes en del derude der kan lave standalone editorer via brug af CCs, ja enda VST editorer også, så jeg valgte denne option til styring frem for System Exclusive... der vil dog under alle omstændigheder blive SysEx request/dump også, bare for komplethedens skyld.

Der bliver ingen hukommelse i den, da den hovedsageligt skal styres via enten computer eller lign. og så kan presets gemmes der i stedet for... altså kun Edit Buffer... jeg overvejer dog om der skal være nogle pladser i Flash'en til presets men det afhænger af hvor megen plads der er tilbage når koden er færdig, for jeg vil ikke til at implementere mere Flash hukommelse... så få komponenter som muligt er målet. En anden ting er, at hvis der er presets i den, skal der også være controls til at skifte preset osv... hvilket ikke var planen egentligt, men det kan self. gøres via Program Change via en evt. controller, skull eman have den med ude at gig'e

Den vil i øvrigt kun understøtte SID 6582 og 8580... grunden er at jeg har valgt som noget nyt, at clock'e SID'en med 2Mhz i stedet for 1Mhz som er standard, for at få adgang til højere toner (det fordobler pitch og envelope speeds)... på den måde er det muligt at have alle pitches i MIDI Note specifikationien helt fra node nummer 0 til 127. 6581 SID kan ikke clock'es højere end 1Mhz (med undtagelse af nogle få revisioner), og i øvrigt støjer den ad helvede til.

Jeg regner også med at SID'ens audio input vil blive brugt til at feed'e dens eget output tilbage ind i chippen via et hardwired potmeter... Det gir' nogle flere lydmuligheder via distortion osv... og da man sjældent bruger audio input'et til noget aligevel, synes jeg det er en bedre brug af audio input'et.

Egentligt bruger den ikke CCs, selv om jeg skrev det ovenover... der er så mange af CC numrene der er "optaget", og jeg ville gerne have mere end 64 parametre at arbejde med, så jeg valgte at bruge samme teknik som de første Access Virus synths også brugte, nemlig at parametrene styres via Polyphonic Aftertouch i stedet for... der er aligevel ikke mange der bruger disse aligevel, og det gir' 128 parametre at arbejde med. De virker aligevel på samme måde som CCs rent teknisk.

Her er et billede af det foreløbige editor panel... SoundDiver... ind til videre er der kun færdiggjort SID'ens egne rå parametre... alle de parametre der ses på billedet her under, er hvad der er at ændre på i en SID chip... alt ekstra vil være kode på Microcontrolleren, der manipulerer disse "Core" SID parametre på en eller anden måde.
Editor2.jpg
Editor2.jpg (149.13 KiB) Vist 5389 gange
og... hmm... ja... her er et billede af "spaghetti'en so far:
SID_Project.JPG
SID_Project.JPG (559.8 KiB) Vist 5390 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sjovt at se dine regulatorer ovre til højre :-D Det har jeg aldrig tænkt på at proppe ned i et fumlebrædt, men det kan man selvfølgelig også. Hvilke spændinger laver du med dem? De der SID ting må være for gamle til at man bruger 3.3V forestiller jeg mig.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Sjovt at se dine regulatorer ovre til højre :-D Det har jeg aldrig tænkt på at proppe ned i et fumlebrædt, men det kan man selvfølgelig også. Hvilke spændinger laver du med dem? De der SID ting må være for gamle til at man bruger 3.3V forestiller jeg mig.
Ja de fleste med fumlebrædt ville nok bruge en stationær PSU tror jeg, men jeg har valgt at placere regulator delene direkte på fumlebrædtet, da jeg så er sikker på, at kredsløbet vil virke som jeg ønsker det på det endelige print, for det er jo meningen det skal power'res med en wallwart PSU.

Og ja... SID'en er jo fra start 80'erne, så det er bestemt ikke 3.3v vi kører med... det gør MIDI i øvrigt heller ikke... det kører 5v, hvilket er grunden til at nogle MIDI outputs ikke er kompatible med passive THRU bokse (eller andre maskiner der forventer 5v på MIDI input'et), da disse forventer at der ligger 5v på MIDI linien som de bruger til at power sig selv med.

De to regulatorer på billedet, er en 5v og 9v regulator... SID'en skal have en separat 5v linie til det logiske kredsløb, men også en separat 9v linie til sit analoge kredsløb... derfor er der to regulatorer. SID'ens filter er jo netop analogt. De ældre 6581 SID chips kræver så 12v til det analoge kredsløb.

Så det må være forklaringen :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mit gæt ville faktisk også ha' været en 5 og en 9V regulator, men igen jeg kender ikke noget til det.
Så du har en 12V DC forsyning på nu eller?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Mit gæt ville faktisk også ha' været en 5 og en 9V regulator, men igen jeg kender ikke noget til det.
Så du har en 12V DC forsyning på nu eller?
Nej en 9v wallwart er rigg'et op til fumlebrædtet... men de er jo normalt højere i volt når det er en ureguleret wallwart, netop for at regulatorerne får volt nok... de æder jo en 2-3v ... mener jeg testede wallwart'en til at ligge lige over 13v med mit multimeter, selv om den siger "9v DC" på label'en.

Havde det været en reguleret 9v walwart havde det ikke virket, for så havde jeg kun fået en 6-7v på 9v regulatoren.

Det er også en af grundende til at 5v regulatoren på synths med 6581 chip'en blir' så fandens varm, for der skal man have min 12v ureguleret PSU til for at kunne få de 12v til SID'ens analoge del, og da det er samme volt man smider til 5v regulatoren blir' den jo så mega varm da det trods alt er en voltage difference på ca. 10v den skal æde sig igennem.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dit kredsløb trækker nok ikke noget specielt strøm, men de har det med at regulere sig ned af mod den spænding der står på forsyningen når der trækkes lidt. Hvad måler du af spænding på din strømforsyning når den er tilsluttet kredsløbet?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg har i øvrigt tit funderet over, om man egentligt kan serieforbinde regulatorer... sådan at man kunne smide de uregulerede 12v fra walwarten, ind i 7909 regulatoren, og så sende de regularede 9v videre ind i 5v regulatoren bag efter... på den måde kunne man måske nedsætte varmen på 5v regulatoren, fordi den får 9v i stedet for de der ca. 13v direkte... 9v er jo rigeligt til at konvertere ned til 5v.

Tror det skal prøves af en dag, for det ville jo være mere optimalt rent varmemæssigt hvis man kan det, men aner intet om, om det måske introducerer støj eller noget.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Dit kredsløb trækker nok ikke noget specielt strøm, men de har det med at regulere sig ned af mod den spænding der står på forsyningen når der trækkes lidt. Hvad måler du af spænding på din strømforsyning når den er tilsluttet kredsløbet?
Det ved jeg faktisk ikke... men jeg ved at SID chippen trækker lige lidt under 100mA, og det er vidst den der trækker mest strøm. Jeg har i hvert fald ikke haft noget problem med kredsløbet som det er lige nu... det virker perfekt.

Og skal jeg være ærlig, så er jeg stadig noob hvad angår elektronik, og ved ikke hvordan jeg måler for spændingen :lol:

Men jeg mener wallwarten ligger på 350mA ... det er ikke nogen vildt stor mA, men jeg har andre liggende på 1000 til 1500 mA hvis det skulle være nødvendigt... jeg tvivler dog på det, da jeg ikke skal have mere ind i kredsløbet andet end et potmeter til feedback systemet via Audio Input'et.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jo der mangler noget beskyttelses kredsløb på audio output'et som jeg har valgt at vente med at tilføje... men det er normalt bare en transistor og nogle modstande og kondensatorer... overvejer om jeg måske skal benytte en OpAmp i stedet sat op som en voltage follower buffer i stedet for... det vil jo også trække lidt mere, men næppe ret meget vel.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Edit: editeret for overskueligheden
Razmo skrev:Jeg har i øvrigt tit funderet over, om man egentligt kan serieforbinde regulatorer... sådan at man kunne smide de uregulerede 12v fra walwarten, ind i 7909 regulatoren, og så sende de regularede 9v videre ind i 5v regulatoren bag efter... på den måde kunne man måske nedsætte varmen på 5v regulatoren, fordi den får 9v i stedet for de der ca. 13v direkte... 9v er jo rigeligt til at konvertere ned til 5v.

Tror det skal prøves af en dag, for det ville jo være mere optimalt rent varmemæssigt hvis man kan det, men aner intet om, om det måske introducerer støj eller noget.
Det tror jeg sådan set godt du kan. Igen, hvis du ikke trækker i nærheden af hvad kredsene kan levere af strøm, så burde der ikke ske noget. Kig i databladene, der står ihvertfald hvad de forskellige modeller kræver af input spænding for at levere det de er lavet til.

Er det en 7909 kreds du bruger? Troede det var en 78'er. :)

Der er iøvrigt et dansk firma der laver kredse der erstatter 78xx og 79xx samt LM317(? - er ikke så stærk i lm-numrene). De leverer omkring 400mA så vidt jeg husker, det burde igen være nok til dig, og så skulle der være noget mindre støj på dem iforhold til 78 og 79 kredsene.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Razmo skrev:
Christoffer I. N. skrev:Hvad måler du af spænding på din strømforsyning når den er tilsluttet kredsløbet?
... og ved ikke hvordan jeg måler for spændingen :lol: ...
Har du 2 stumper ledning i overskud?
Prop en ledning ned i din + skinne og en ledning ned i stel skinnen, og sæt multimeteret til at måle Volt DC. Evt. placér dem lidt fra hinanden så der ikke er fare for at de kortslutter hinanden.

Hvis du vil måle hvad du bruger af strøm, så skal amperemeteret sidde i serie med forsyningen. Dvs. + fra din forsyning proppes ind i + på amperemeteret, minus fra amperemeteret proppes ned i + terminalen på dit fumlebrædt. Og det skal ligeledes måles i DC.


Ang.:
Christoffer I. N. skrev:Der er iøvrigt et dansk firma der laver kredse der erstatter 78xx og 79xx samt LM317(? - er ikke så stærk i lm-numrene). De leverer omkring 400mA så vidt jeg husker, det burde igen være nok til dig, og så skulle der være noget mindre støj på dem iforhold til 78 og 79 kredsene.
Så er der mere info her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=520282#p520282

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Du burde kunne serieforbinde regulatorene, men du skal så være sikker på du ikke trækker mere strøm i alt end den første kan klare (svjh max. 1.5A på en 780x)... men i dette tilfælde er det nok ikke noget problem.
Nobody noes.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Edit: editeret for overskueligheden
Razmo skrev:Jeg har i øvrigt tit funderet over, om man egentligt kan serieforbinde regulatorer... sådan at man kunne smide de uregulerede 12v fra walwarten, ind i 7909 regulatoren, og så sende de regularede 9v videre ind i 5v regulatoren bag efter... på den måde kunne man måske nedsætte varmen på 5v regulatoren, fordi den får 9v i stedet for de der ca. 13v direkte... 9v er jo rigeligt til at konvertere ned til 5v.

Tror det skal prøves af en dag, for det ville jo være mere optimalt rent varmemæssigt hvis man kan det, men aner intet om, om det måske introducerer støj eller noget.
Det tror jeg sådan set godt du kan. Igen, hvis du ikke trækker i nærheden af hvad kredsene kan levere af strøm, så burde der ikke ske noget. Kig i databladene, der står ihvertfald hvad de forskellige modeller kræver af input spænding for at levere det de er lavet til.

Er det en 7909 kreds du bruger? Troede det var en 78'er. :)

Der er iøvrigt et dansk firma der laver kredse der erstatter 78xx og 79xx samt LM317(? - er ikke så stærk i lm-numrene). De leverer omkring 400mA så vidt jeg husker, det burde igen være nok til dig, og så skulle der være noget mindre støj på dem iforhold til 78 og 79 kredsene.
OK... det er da værd at tjekke ud så... og jo, det var self. 78'er :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

niklasni1 skrev:Du burde kunne serieforbinde regulatorene, men du skal så være sikker på du ikke trækker mere strøm i alt end den første kan klare (svjh max. 1.5A på en 780x)... men i dette tilfælde er det nok ikke noget problem.
Nej jeg tror ikke det er noget problem egentligt heller... det er trods alt ikke meget elektronik der er i det kredsløb... det er SID chip'en der trækker mest med lidt under 100mA som sagt... Pic'en tager vidst så vidt jeg ved mindre endnu. Resten er jo bare lidt komponenter, samt en optocoupler til MIDI delen.

Hvis jeg serieforbinder de to regulatorer, må jeg vel næsten også kunne spare den ene af de store 2200uF elektrolytter væk før 5v regulatoren, da strømmen jo så er filtreret inden 9v regulatoren... så hvis det kan lade sig gøre, slår jeg jo flere fluer med et smæk der... færre komponenter, lavere varmeudvikling og mere plads på printet så det kan blive endnu mindre.

I øvrigt er projektet ikke ment at skull ebruge den store PIC18F4685 der er på billedet... det er helt specifikt designet til kun at benytte den mindre udgave som vidst hedder PIC18F2685 elle noget i den stil, som kun har 24 pins... det er rigeligt til det jeg skal bruge, selv om jeg enda har brugt pin to pin parallel forbindelse (altså ikke nogen serielle decoder chips... igen for at spare komponenter). Faktisk har jeg 2-3 pin tilovers... og det er sjovt nok lige præcis dem der tillader tilslutning af SPI interface... så overvejer at lade dem side fri med en connector, til evt. fremtidig udvidelse... sRAM, Flash, DACs whatever jeg kunne komme på eller noget.

Alle pins på SID'en er i øvrigt koblet til en separat pin på MCU'en... så jeg kan styre alt derfra, selv reset pin'en har jeg kontrol over fra softwaren.

Så i sidste ende bliver den synth ekstremt lille rent fysisk... og den mindre PIC18F chip har aligevel samme mængde program memory og data RAM... jeg laver bare koden på en af de store lige pt.

Det eneste jeg virkelig godt kunne have tænkt mig var at lave en hardware VCA efter audio output'et så jeg kunne lave min egen VCA envelope for at omgås SID'ens bug'y envelopes på oscillatorerne... men har opgivet det... kan ikke finde noget info om en simpel VCA som ikke skal bruge bipolar strømforsyning... hvad jeg har behov for er en VCA der kan virke på +5V, og via CV på 0-5v kan attenuere outputet ned til "0"...

Jeg prøvede det med et simpelt digitalt pot meter... det virkede sådan set også, men man kan høre små skrat lyde når der ændres i volumen... sansynligt fordi den kun har 256 niveaur hvilket svarer til 8bit kvalitet...

så det er droppet pt... det har vel også sin charme at SID'en er som den er... :roll:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Long time no post....

...men jeg har ikke rigtigt haft lyst til at rode med elektronik i en rum tid, og ved heller ikke helt om jeg gider længere... har ikke så megen tålmodighed til længerevarende projekter mere desvære :lol:

Til gengæld er jeg begyndt at rode lidt mere med sound design på mine synths, og jeg har brugt noget tid på min DSI Poly Evolver Rack på det seneste, for at finde ud af hvad ekstra jeg kan få ud af at bruge user waveshapes på den.

Så jeg har lavet 90 single cycle formant waveshapes for at prøve at lave nogle kor lignende presets på den, og synes selv det er gået rimelig godt... jeg har i hvert fald lært, at det har stor betydning hvad ens grundlyd er for en størrelse, for de timbres jeg har fået ud af Evolveren er ikke noget jeg havde troet jeg ville kunne få ud af den.

Jeg har lavet 3 sæt formant single cycle waveshapes, som hver er grupperet en oktav fra hinanden... altså tre oktaver... ikke pitch mæssigt, men formant mæssigt, for at kunne undgå alt for megen chipmunkiness... så det har været lidt af et pille arbejde med de 90 waveforms.

Her er en lille demo der demonstrerer tre presets jeg har kreeret på Poly Evolver Rack med brug af 6 af disse formant waveshapes: http://razmo.ziphoid.com/SpaceChoirDemo.mp3

Der er smidt en smule reverb på, men det er også alt... resten er pure 4voice Poly Evolver :)

Jeg har fået øjnene op for brugen af wavetables/waveshapes i hvert fald... så meget at jeg er nødt til at anskaffe mig en Blofeld igen på et tidspunkt, da den er den hardware synth med den bedste lydkvalitet i sine wavetables, og har flere muligheder end en Evolver har på det feldt. Ville ønske at NAVE blev lavet i hardware :roll:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Ved brug af mine formant waveshapes, og Evolver'ens modulation sequencers kan man enda også lave lidt improviseret robot speech synthesis:

http://razmo.ziphoid.com/EvolverTalk.mp3

Hvis man ikke kan høre hvad der siges, så siges der:

"I AM EVOLVER ROBOT TALKING TO YOU. FIX MY MIDI BUGS!"

:)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Det er noget tid siden jeg har skrevet i min blog, men det bliver der lavet om på nu... Tidligere har den drejet sig meget om mine elektronik projekter, men jeg må nok sande, at jeg aldrig får noget færdigt på den front, det har bare været nørdet leg, og jeg har ikke interessen i at lave mere af den slags, og loddekolben er også pakket ned i kælderen her efter jeg er flyttet til Sjælland :)

Fremover vil jeg skrive mere om synths, og produktion af Ambient musik i alle dens afskygninger, som er den genre jeg umiddelbart har slået mig ned på, da den ikke er mainstream, og giver rig mulighed for eksperimenteren med alle mulige og umulige lyduniverser... når musik bliver for mainstream, mister jeg simpelthen interessen, sådan er det.

Mit studie har den sidste tid været ude i en større omvæltning... ja det er sket flere gange igennem de sidste 25-30 år, men denne gang er det drastisk. Jeg har solgt næsten alle mine analoge synths, og har i dag kun Prophet 12 tilbage, resten er digitale polyfoniske synths, som er langt bedre egnet til Ambient musik. Jeg elsker lyden af analogt grej, men der er bare ikke brug for så mange monofoniske analoge synths med begrænsede syntesemuligheder... Jeg regner med at anskaffe mig én enkelt polyfonisk 100% analog synth, og det bliver meget sandsynligt Behringer's kommende DeepMind12, da den har alt det jeg kræver af en synth der skal spille Ambient musik... nemlig polyfoni, dyb engine samt indbyggede FX.

Jeg vil skrive lidt i fremtiden om de synths jeg har nu, og dem jeg tænker at anskaffe mig, og hvorfor jeg har valgt lige netop DEM. Mit hoved fokus når jeg skal vælge en synth i dag er om den er polyfonisk, har en synteseform der er unik, samt er engine mæssigt flexibel.

Jeg har også valgt, at jeg max skal have 8 synths... jeg optager i harddisk recording lagkage stil, så har ikke brug for flere, og jeg har ikke plads til en hulens bunke synths længere, som jeg havde før i tiden... derfor er valget af synths også MEGET velovervejet.

I mine øjne er det vigtigste, når jeg skal lave Ambient musik, at maskinerne er polyfoniske, da den slags musik jo som regel involverer pads i uanede mængder... ligeledes er reverb og delay effekter, som er en af hoved ingredienserne. Derfor er en kvalitets reverb nødvendig som external gear... dog foretrækker jeg at der er indbyggede FX i mine maskiner, sådan at jeg kan inkludere dem som en del af et preset... jeg laver sjældent nye lyde i forbindelse med en produktion... for mig er sound design og komponering to forskellige ting.

Jeg er også begyndt at optage live, i stedet for at sequence ret meget... jeg finder at mine produktioner bliver meget mere dynamiske og varieret, når jeg ikke sider og klippe-klistrer rundt i MIDI spor.

Lige pt. er følgende maskiner i studiet, eller på vej:

Roland - VP-9000
Roland - INTEGRA-7
Waldorf - Blofeld Keys
Clavia - Nord Modular G1
DSI - Prophet 12
Yamaha - FS1R (på vej)

På sigt er det min hensigt at udskifte VP-9000 med en V-SYnth XT, og Nord Modular G1, med en G2... og som sagt anskaffe mig en Behringer - DeepMind12 hvis den kommer i rack/modul format.

Der vil komme løbende info om hver synth, deres fordele samt tips og tricks i fremtiden, samt lydeksempler, i tilfældet af, at andre skulle være interesseret i at vide mere om dem. :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar