Razmo's Gear Rant tråd...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Re: Razmo's Gear Rant tråd...

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg er dybt misundelig på den BBD, til gengæld har jeg nogle pedaler, 600 og 300 ms, den sidste gav jeg vist 17 euro for :-) ved lange delay tider regner jeg bare med at føde dem fra en digital pre-delay ,... så får jeg alligevel et dejligt tilsvinet signal :-)

De helt store BBD kredse med mange celler kan også betyde en degradering der tager overhånd, og udvikler sig i en u-charmerende retning
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:Jeg er dybt misundelig på den BBD, til gengæld har jeg nogle pedaler, 600 og 300 ms, den sidste gav jeg vist 17 euro for :-) ved lange delay tider regner jeg bare med at føde dem fra en digital pre-delay ,... så får jeg alligevel et dejligt tilsvinet signal :-)

De helt store BBD kredse med mange celler kan også betyde en degradering der tager overhånd, og udvikler sig i en u-charmerende retning
Ja... Og denne giver også artefacts når du kommer op på de meget lange delays med piven og meget andet... Men synes stadig den lyder "musikalsk"... Man skal se de dirty delays som en effekt og charme, og det egner sig ok til ting der skal lyde "gammelt og slidt"... Og det er ok i dark ambient :)

Jeg ved ikke hvad det er ved analoge delays, men de har bare en cremet mørk og diffus sound der giver den helt rigtige lyd, specielt i berlin school sequences osv... Men ud over det kan den jo bruges til en masse andre typer af sounddesign, så absolut et must for mig at lege med til alle mulige FX.

Men til meget lange og klare delays der også giver stereo perspektiv vil jeg uden tvivl vælge en digital delay... Muligvis en med mulighed for at smide analoge moduler ind på feedback signalet for at bløde signalet lidt op med noget analog processering... Altså hybrid delay.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Har du overvejet Delta CEP fra Radikal Tech.?
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

fugmann skrev:Har du overvejet Delta CEP fra Radikal Tech.?
Ja, jeg har haft kigget på den... tror jeg har kigget på alle de synth-voice moduler der er, men jeg har valgt at gøre det lidt anderledes... jeg investerer i en masse enkeltmoduler fra Pittsburgh (LIFEFORMS serien), og laver et 107HP system med disse... det giver mig en rimeligt avanceret analog monosynth, som skal være i min Waldorf KB37... jeg ser denne synth som "nervecenteret" i mit setup, og det bliver det jeg vil bruge i nogen tid imens jeg laver noget musik... uden at købe mere ind... hvis jeg finder det tilstrækkeligt, så køber jeg ikke mere... hvis jeg føler jeg mangler noget andet så som VCO, VCF, FX osv. så køber jeg nogle 48HP cases fra Doepfer at have stående ved siden af keyboardet... de kan stables og er rimeligt nemme at have med at gøre og koster ikke en bondegård.

Så jeg tror ikke jeg ender med nogen synth-voice moduler i sidste ende... bare enkelt moduler... :) ... har dog fundet ét modul jeg nok ender med at købe, nemlig en modul version af Smallstone Phaser'en... der er noget over den lyd... men det ved du jo ;)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har siddet og luret lidt på, hvilket modul der kan give mig noget sample playback... og ind til videre har jeg haft fokus på TipTop's ONE... men så faldt jeg i går over Expert Sleepers - Disting mk4... Jesus christ det modul kan jo f****** alt muligt i 4HP ! :-D ... endda også stereo sample playback som ONE ikke kan... der er ikk enogen tvivl om, at det modul skal ind i systemet på en eller anden måde, for det passer perfekt til mit behov for at få mine mobil recorder optagelser ind i eurorack verdenen... og dæleme om den ikke også lige kan fyre Wavetable oscillator af! ... og så kan man endda lave sine egne wavetables! ... nu skal jeg bare finde ud af hvor man kan købe det modul henne... det er et af de mest irriterende problemer med eurorack... man kan ikke bare gå ind på én distributør, man skal side og lede efter hvor tingene kan købes... man er jo lidt doven anlagt :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Den er hos Sneiderladen, Rubadub, samt alm varehuse som Musicstore,... no problem

Tilsyneladende en skarp pris her:

https://www.gear4music.dk/da/Indspilnin ... g-MK4/27IM

Ja det ser spændende ud, i de videoer,.. !!!!
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev:Den er hos Sneiderladen, Rubadub, samt alm varehuse som Musicstore,... no problem

Tilsyneladende en skarp pris her:

https://www.gear4music.dk/da/Indspilnin ... g-MK4/27IM

Ja det ser spændende ud, i de videoer,.. !!!!
Bortset fra den ikke er på lager nogen af stederne :?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:
DUBTEMPLE skrev:Den er hos Sneiderladen, Rubadub, samt alm varehuse som Musicstore,... no problem

Tilsyneladende en skarp pris her:

https://www.gear4music.dk/da/Indspilnin ... g-MK4/27IM

Ja det ser spændende ud, i de videoer,.. !!!!
Bortset fra den ikke er på lager nogen af stederne :?
Ja, den er jo væk alle vegne lige nu, men overskuelig tids-ramme,..

Ved ikke om estimatet er realistisk

Preorder er nok fordi den næste sending vil blive revet væk hurtigt også

Der var det samme med Morpheus ,.. de første blev revet væk ,.. derefter lidt ventetid
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Nu har jeg studeret en del omkring mulighederne med alt det modular halløj, og jeg kan godt se, at jeg skal holde mig til min oprindelige tanke, nemlig simpelthen at lade være med at udvide med så meget som en eneste case mere end de 107HP der er i min KB37... for så snart jeg tænker "en kasse mere", går der ingen tid før det er to kasser... og 3... you get the point...

Det bliver musik projekter baseret på én fyldt KB37 ... udvælger simpelthen for 107HP moduler til et projekt, og alle andre moduler jeg vil komme til at købe som ikke bliver brugt til et projekt bliver bare opbevaret, ind til det bliver brugt i et andet projekt... Når jeg engang har mange moduler kunne jeg finde på at udvælge moduler til et projekt tilfældigt (slå med en terning simpelthen) indenfor hvor modulgruppe, og så se hvad jeg kan presse ud af sådan en konfiguration :)

Årsagen er simpel:

1. jeg arbejder bedst under begrænsninger, så 107HP er rigeligt til at finde moduler til et enkelt projekt.
2. jeg ender ikke med at sidde og vente på at en masse moduler kommer hjem... så snart jeg har for 107HP moduler kan jeg gå i gang.
3. Det griber ikke om sig med studiepladsen.
4. Setup'et bliver mere overskueligt under et projekt, ALT er lige foran mig, inkl. keyboard, moduler, tastatur, mus og skærm.
5. Jeg kan købe moduler når jeg har lyst, og noget spændende viser sig, for jeg er nødt til at se i øjnene at min GAS aldrig forsvinder... men så længe jeg laver noget musik også gør det heller ikke noget.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Jeg er sikker på, at du ender op sådan her [emoji4]
Billede


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

fugmann skrev:Jeg er sikker på, at du ender op sådan her [emoji4]
Nej du kender da Razmo der ender mindst sådan her:

Billede
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nå, men nu skal vi ikke harpe mere op om det, han har jo erkendt sit problem :-)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

APPROPOS HARPE !!!

Hvordan går det med den ???

Der er jo nok til en menneske-alder hvis der skal følges bare en smule op på den ,..

(ikke mindst når det sene tidspunkt i livet tages i betragtning)

Godmorgen Razmo,.. jeg prøver bare at sprede lidt hygge her fra morgenstunden,..

Du skal ikke tage det alvorligt, næsten ikke,.. :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Åhh... jamen jeg tager det skam alvorligt... men på den gode humoristiske måde :lol:

Jeg kan garantere for at det ikke ender som på de to billeder, for det ville tage mig årtier at have råd til det, så det er jeg slet ikke selv herre over :wink: ... i øvrigt ser jeg bare chaos i de racks der... sikkert over vildt fleksibelt, men at skulle sidde og udvælge hvert modul, hvis altså ikke de personer bare har købt alt hvad de er kommet i nærheden af. ville gøre at jeg aldrig blev færdig med at vælge :-D

Ang. Harpen... nej jeg har sgu' ikke rigtigt spillet på den endnu, men tankerne er der hver gang jeg kigger på den :D den skal lige stemmes først.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Typisk at man glemmer at købe patch kabler til efter man har modtaget moduler :roll: ... men nu er de her endeligt... valgte bare standard fra Thomann... jeg venter lige og ser, om jeg får behov for de stackable TipTop kabler inden jeg køber nogen... jeg skal dog have købt et sæt mere af dem der er længere, ellers kan der ikke nåes fra den ene side af KB37 til den anden... ved ikke hvor mange jeg reelt får brug for, men tror der er rigeligt allerede...
Vedhæftede filer
WP_20180309_12_34_07_Pro.jpg
WP_20180309_12_34_07_Pro.jpg (4.14 MiB) Vist 1361 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Razmo skrev:... jeg arbejder bedst under begrænsninger ...
Jeg tror, vi definerer det ord forskelligt :dollargrin:

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg har haft tænkt og eksperimenteret en del de sidste dage med hvordan mit endelige setup skal se ud, og jeg har tænkt meget... og grundigt... jeg er ikke to sek. i tvivl om at modular er vejen jeg skal gå, for jeg kan virkeligt godt lide at sidde og patche, og bare nørkle med et enkelt spor ad gangen... og så efterfølgende gå videre til det næste spor osv.

Men jeg må også sande, at når det er ambient jeg vil lave, så vil jeg som andre også er inde på, nå til et punkt hvor jeg gerne vil spille nogle pads... altså polyfonisk, og det er lidt mere omfattende med modular... min oprindelige tanke var at have en polysynth ved siden af, men jeg vil ikke tilbage til memory og menu diving, så jeg vil ikke have en analog polysynth der er "contained"... jeg vil have en modular analog polysynth, hvor jeg kan konfigurere den præcis som jeg har lyst til, og hvor jeg kan panne hver voice i stereo perspektivet.

Jeg havde tænkt på Vermona Perfourmer, men jeg synes den er alt for "contained"... der er ikke mulighed for at patche og splitte hver voice op i 4, 2 eller 1 voice i forskellige kombinationer, og der er heller ikke mulighed for at få wavetable og sample oscillatorer med ind i billedet, som jeg vil have... den synth jeg vil have er ret speciel, så den må bygges med eurorack.

Jeg har lavet synth'en på modulargrid, og den kan ses via dette link: https://www.modulargrid.net/e/racks/view/622809

Lidt forklaring følger:

Det er en 4-voice synth jeg ender med at ville have... større bliver for omfattende, og fire voices er også nok til de pads jeg har brug for.
Jeg har altid gerne ville have et ARP filter, så mit valg er faldet på Studio Electronics - ToneStar 2600 synth modulet... det er meget godt "layout'et" synes jeg, da alle patch points er i bunden, så man ikke bliver for cramped inde imellem patch kabler. Samtidigt lyder modulet ret godt synes jeg, og der er rigtig mange patching muligheder indenfor et enkelt modul i sig selv... selv outputs kan patches til andre outputs og giver vilde og underlige lyde derefter (de kalder det out to out patching).

Jeg har også inkluderet 4 styk Expert Sleepers - Disting mK4, og de vil være en del af selve voice strukturen... derfor fire af dem... de kan bruges som ekstra oscillatorer, wavetable oscillatorer, sample oscillatorer og en helvedes masse andre ting, så det modul er nok det mest perfekte at sætte sammen, specielt også fordi det fylder så forbandet lidt... det vil også kunne bruges som polyfonisk FX engine i hver voice... man begynder at fornemme hvor powerful det setup vil blive :)

Til at styre polyfonien er Mutable Instruments - Yarns som kaldet fra himmelen... og den kan endda sættes til at styre de fire voices som 4 separate multitimbrale voices, som en 4voice polyfonisk, som en 2voice multitimbral og 2voice polyfonisk, hvor to voices can "gang'es" enten parallelt (stereo) eller serielt (en voice bestør så af to Disting og to Tonestar) ... der er altså ikke rigtigt nogen begrænsninger, og ud over det har Yarns også arpeggiator, sequencer og meget andet godt at byde på... en rigtig fed MIDI CV/GATE converter må man sige.

Det hele skal jo så også mixes sammen til sidst, og det er der Doepfer mixer modulet kommer ind... gør hvad det skal... mixer de fire moduler, og panorerer dem som man vil, inden signalet ryger ind i DAW'en til HD recording (hvor FX klares af plugins i form af reverb og delay).

Det sidste modul er bare et simpelt buffered multiple modul, men det er essentielt hvis jeg vil have CV og Gate signalerne ud til både Disting og Tonestar modulerne... og da vi taler polyfonisk var det også vigtigt, at der var fire sektioner i modulet, og det jeg fandt er buffered, og har faktisk hele 4 grupper med hver 4 outs, så jeg kan også få distribueret signalerne til f.eks. Filter Freq patch points, uden at signalet forringes.

Når jeg tænker det igennem er det en ret vild synth jeg ender op med her... specielt når den bruges i monomode hvor alle 8 moduler kan ses som én stor synth med f.eks. 4 wavetable oscillatorer/sample oscillatorer/analoge oscillatorer/analoge filtre/analoge LFO'er/analoge EGs... you get the point... kunne endda have fire forskellige stereo FX efter hinanden med Disting modulerne da de indeholder både Chorus, Phaser, Reverb, Delay osv. osv... har stadig svært ved at forestill emig alle de kombinationer der vil blive :shock:

Men som det kan ses på linket, så kræver det et separat case... de kan ikke være i KB37, så KB37 vil jeg med tiden lave om til én stor kombineret eurorack trommemaskine på 107 HP med sequencer og hele svineriet...

Og når det er gjort, så skal jeg ikke købe mere udstyr, for jeg har lært ved at sidde og bygge på modulargrid, at det simpelthen er for omfattende for mig... jeg skal have en stor fleksibel eurorack synth, og en stor fleksibel trommemaskine... med de to har jeg ikke brug for mere... det vil tage noget tid ind over sommeren at få råd til alle modulerne, og doepfer case med moduler løber op i over 3.000 euro... men det gør ikke noget, for jeg leger bare med modulerne i KB37 efterhånden som de kommer hjem ind til det er tid til at købe et standalone case og smide dem i.... der efter begynder jeg på trommemaskinen...

Så jeg kommer ikke til at sidde og vente... jeg går i gang allerede nu med et enkelt modul... jeg bestiller en Tonestar i løbet af denne uge, da jeg faktisk har sendt Pittsburgh SV-1 og delay modulet tilbage i går... jeg bryder mig ikke om analog delay rigtigt, det er for smadret og mudret lyd synes jeg, og SV-1 lyder fint, men jeg skal jo vælge et modul, og det faldt altså på Tonestar'en da jeg er ret vild med lyden af det ARP filter... man kan sige, at det er lidt ærgerligt, at ToneStar ikke har et multimode filter, men man kan ikke få det hele... og skal jeg bruge et HiPass eller BandPass filter, kan jeg bare rout'e ToneStar igennem Disting modulet... det har digitale HP/BP/LP filtre...

Rant over... men skulle altså bare lige ud med det :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har ændret en lille smule... har besluttet at lave 48HP "voice cases" i stedet for, da jeg ikke rigtigt har plads til 84HP bredde cases på mit studiebord... de små 48HP cases fra Doepfer passer perfekt, og kan stables... alle kontrol moduler og mixer er flyttet til KB37, da denne skal virke som "control center" for voice modulerne.

Det har givet mig muligheden for at smide lidt flere HP ind i en voice case, så nu består en voice af Tonestar 2600, et SSF State Variable analogt filter, et Smallstone Phaser modul da jeg er fan af den phaser (det ved i godt)... og så to styk Disting mk4 som vil give en masse muligheder ekstra.

Jeg føler at det er en god "Voice" at arbejde med, og vil give en del flexibilitet som en enkelt voice... når de kobles sammen som 2 eller 4 voice monofonisk bliver det lidt vildt, men bestemt spændende at arbejde med :)

KB37 (som jeg ikke har linket til endnu på modulargrid), har ind til videre ikke så mange moduler... Yarns er flyttet der over, sammen med det buffered Multiple modul... og mixeren er skiftet ud med to styk Doepfer a-138s stereo mini mixere, med henblik på at mixe de fire voice moduler's L/R signaler i hvert modul... deres output mixes så igen i en anden Doepfer utillity mixer modul for at få det ned til et enkelt stereo mix til recording... der er masser af plads leftover i KB37 endnu, og hvad det ender med ved jeg ikke... muligvis en del dedikerede percussion moduler gætter jeg på.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

PSU'en i de små Doepfer kasser leverere ikke meget strøm, så tror at du får problmer med at trække de moduler du nævner. Generelt så har digitale moduler et relativt højt strømforbrug.
Tænker at du vil være bedre tjent med at købe en TipTop uZeus, nogen rails, og så bygge hvad du har plads til på bordet.

Udover det kunne jeg ikke selv finde på, at bygge en poly synth i eurorack. For det første bliver det meget dyrt. For det andet er det virkelige mange parametere der skal indstilles og patchkabler der skal trækkes for at fx lave en pad sound. Uoverskuelig proces for mig -
jeg vil gerne tilfredsstilles relativt hurtigt og lave noget musik.
Så vil jeg hellere bruge et par OSC eller tre og så offset dem i forhold til hinanden. Så kan der laves yderlige bevægelse i lyden med Eg's LFo'er, random, chorus osv.

Eurorack er noget andet end end traditionel synth og skal tænkes på en anderledes måde. Det er noget af det, som gør det interessant i hvert fald for mig.

Jeg har valgt at købe en god Polysynth som er meget afgrænset = hurtigt, at få et godt resultat ud af. Derudover har jeg et mindre eurorack system til de mere afsøgende og eksperimenterende ting.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Peter skrev:PSU'en i de små Doepfer kasser leverere ikke meget strøm, så tror at du får problmer med at trække de moduler du nævner. Generelt så har digitale moduler et relativt højt strømforbrug.
Tænker at du vil være bedre tjent med at købe en TipTop uZeus, nogen rails, og så bygge hvad du har plads til på bordet.

Udover det kunne jeg ikke selv finde på, at bygge en poly synth i eurorack. For det første bliver det meget dyrt. For det andet er det virkelige mange parametere der skal indstilles og patchkabler der skal trækkes for at fx lave en pad sound. Uoverskuelig proces for mig -
jeg vil gerne tilfredsstilles relativt hurtigt og lave noget musik.
Så vil jeg hellere bruge et par OSC eller tre og så offset dem i forhold til hinanden. Så kan der laves yderlige bevægelse i lyden med Eg's LFo'er, random, chorus osv.

Eurorack er noget andet end end traditionel synth og skal tænkes på en anderledes måde. Det er noget af det, som gør det interessant i hvert fald for mig.

Jeg har valgt at købe en god Polysynth som er meget afgrænset = hurtigt, at få et godt resultat ud af. Derudover har jeg et mindre eurorack system til de mere afsøgende og eksperimenterende ting.
Jeg sidder faktisk også på ModularGrid og kører frem og tilbage imellem én stor Mono/Parafonisk synth og en polyfonisk, da jeg har opdaget hvor omfattende det er at lave en polyfonisk synth via modular... specielt MIDI/CV module, ekstremt mange buffered mults er nødvendige for at levere det nødvendige CV/Gate signal til hver voice... der skal en fire kanals mixer til også, og alt skal købes *4 hvilket er dyrt... så jeg har også overvejet at gå tilbage til én stor Parafonisk synth i min KB37 i stedet for, og det er nok også det jeg ender med i sidste ende... og så finder en polysynth til ved siden af når der kommer nogle pads ind i billedet... og så ellers klare mine pads ved at tune nogle oscillatorer i stedet som du er inde på... i de fleste tilfælde er det også mere drones jeg har brug for, og så er det jo ikke det store problem... så må jeg se om jeg kan leve med at arbejde kun med en monosynth, eller om jeg skal investere i en enkelt polysynth som jeg har overvejet tidligere.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

:wink: Det tager tid, at finde ind til det rigtige.

Jeg poster lige et eksempel på noget ambient lavet med et lille setup. I det hele taget har hun lavet nogle rigtige fine stykker.




Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

fiksede lige yt embedden

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Razmo skrev:Jeg sidder faktisk også på ModularGrid og kører frem og tilbage imellem én stor Mono/Parafonisk synth og en polyfonisk, da jeg har opdaget hvor omfattende det er at lave en polyfonisk synth via modular... specielt MIDI/CV module, ekstremt mange buffered mults er nødvendige for at levere det nødvendige CV/Gate signal til hver voice... der skal en fire kanals mixer til også, og alt skal købes *4 hvilket er dyrt... så jeg har også overvejet at gå tilbage til én stor Parafonisk synth i min KB37 i stedet for, og det er nok også det jeg ender med i sidste ende... og så finder en polysynth til ved siden af når der kommer nogle pads ind i billedet... og så ellers klare mine pads ved at tune nogle oscillatorer i stedet som du er inde på... i de fleste tilfælde er det også mere drones jeg har brug for, og så er det jo ikke det store problem... så må jeg se om jeg kan leve med at arbejde kun med en monosynth, eller om jeg skal investere i en enkelt polysynth som jeg har overvejet tidligere.
Du behøver ikke buffered mults til at splitte gates ud. Har kørt et split i 8 en gang, uden problemer. 1v/Oct er selvfølgelig lidt mere kritisk.

Du kunne jo også køre parafonisk med en Mutable Braids eller lignende. MFB Osc 01/02/03 er også ret fede og der findes mange andre muligheder, men Braids er nok en af de mest avancerede i forhold til plads, specielt hvis man snupper en micro Braids :)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Peter skrev::wink: Det tager tid, at finde ind til det rigtige.

Jeg poster lige et eksempel på noget ambient lavet med et lille setup. I det hele taget har hun lavet nogle rigtige fine stykker.



Ja det er ret godt faktisk... specielt hvis det lille system spiller alt det live... jeg tror dog ikke det er samme type system jeg vil ende ud med, for jeg ønsker mere interaktion med maskinen, end bare programmere den til at stå og klare det hele selv...

Jeg laver en monosynth i KB37... det tager bare tid at udvælge de rette moduler, og ikke mindst hvordan de virker sammen... én ting er hvordan et modul fungerer i sig selv, men hvis ikke man har de andre moduler der gør at man kan udnytte modulet til fulde, så ender systemet med at have en masse "loose ends" ... så hver gang man vælger et spændende modul, skal man lige tjekke om man har mults/vca'er/LFO'er/EG'er osv. nok, hvis alle moduler skal kunne udnyttes ordentligt... den process kan godt være lidt uoverskuelig og tit ender man med at vælge så små moduler som muligt med flest features, for at have mere at arbejde med på bekostning af kvaliteten, eller omvendt... om det bare er fordi jeg er ny i det her, eller om det altid er et problem ved jeg ikke... men jeg vil tro man skal op og have et rimeligt stort setup med mange moduler før man reelt kan begynde at købe moduler ind, mere beregnet på hvad det kan i sig selv, fordi man så har rigeligt med "work modules" til at modulation og andet ikke bliver et problem.

Et typisk eksempel... jeg har valgt (uden tvivl), at mit synth voice modul skal være en SE Tonestar 2600... i sig selv kan den jo en masse, og kunne sikkert sagtens lave musik med den alene tror jeg, men den har jo begrænsninger... f.eks. kun én oscillator, ingen FM modulations mulighed af oscillatoren, ej heller nogen sync... det er to ting jeg SKAL bruge... så derfor skal jeg bruge en analog oscillator mere... på den ene side vill ejeg gerne nuppe en SE SLIM 'O, da det jo er samme kredsløb og derfor samme OSC... men man kunne også købe en billigere Doepfer med præcis samme patch muligheder og lidt til på kun 4HP... så begynder tankerne... skal jeg have en OSC mere, skal jeg også bruge en buffered multiple for at få CV/Gate til begge moduler... Jeg vil også gerne have et State Variable Filter, og igen er der mange muligheder... noget i mig siger at jeg skal købe SE SEM filteret, men der er samme features i et mindre fra SSF på 4HP, og igen skal der så bruges en buffered multiple patchpoint for at få tracking til filteret (inden længe er den multiple for lidt alene)... ud over det er der hele balladen om at få noget panorering ind også som kan styres fra systemet... uklarheer om hvor mange VCA'er og attenuverters osv. jeg får brug for... det er faktisk ret kompliceret at vælge de rette moduler, uden at kunne sidde og lege med dem, og på den måde finde ud af hvad der virker bedst for mig.

Så min tanke er kort og godt at lade det være et "work in progress" i starten... jeg køber det ToneStar 2600 modul, da jeg er 100% sikker på at jeg vil have det som nervecenter i systemet... det er det eneste jeg behøver sammen med KB37 for at bruge det... når jeg så har lavet lidt på det alene, får jeg jo nok en ide om, hvilke begrænsninger ved 2600'eren der går mig mest på, og så kan jeg købe et eller flere moduler der løser problemet, osv. osv... for et af mine problemer er, at når jeg ikke ved hvad jeg kommer til at savne mest, så ender jeg med at prøve at bikse et system sammen som "kan det hele"... og det er umuligt på 107HP... og hurtigt kommer man til at ændre lidt her og der for at gøre noget andet lidt bedre, som bare betyder noget andet bliver lidt dårligere...

Så jeg tror det er den bedste måde at gå frem på. :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Morten B skrev:
Razmo skrev:Jeg sidder faktisk også på ModularGrid og kører frem og tilbage imellem én stor Mono/Parafonisk synth og en polyfonisk, da jeg har opdaget hvor omfattende det er at lave en polyfonisk synth via modular... specielt MIDI/CV module, ekstremt mange buffered mults er nødvendige for at levere det nødvendige CV/Gate signal til hver voice... der skal en fire kanals mixer til også, og alt skal købes *4 hvilket er dyrt... så jeg har også overvejet at gå tilbage til én stor Parafonisk synth i min KB37 i stedet for, og det er nok også det jeg ender med i sidste ende... og så finder en polysynth til ved siden af når der kommer nogle pads ind i billedet... og så ellers klare mine pads ved at tune nogle oscillatorer i stedet som du er inde på... i de fleste tilfælde er det også mere drones jeg har brug for, og så er det jo ikke det store problem... så må jeg se om jeg kan leve med at arbejde kun med en monosynth, eller om jeg skal investere i en enkelt polysynth som jeg har overvejet tidligere.
Du behøver ikke buffered mults til at splitte gates ud. Har kørt et split i 8 en gang, uden problemer. 1v/Oct er selvfølgelig lidt mere kritisk.

Du kunne jo også køre parafonisk med en Mutable Braids eller lignende. MFB Osc 01/02/03 er også ret fede og der findes mange andre muligheder, men Braids er nok en af de mest avancerede i forhold til plads, specielt hvis man snupper en micro Braids :)
Hmm... nej jeg har godt læst om det med passive/aktive multiples, og kom også frem til at gate signaler godt kan køre passivt... det giver jo også mening eftersom det er enten 0 eller 5 volt, og trigger-volt treshold ligger jo nok lidt lavere end 5volt, så selv om der kommer lidt voltage drop gør det ikke noget... men det sparer ikke rigtigt plads i den forstand, med mindre jeg enten køber stackable kabler eller et par af de der "stjerner"... stjernerne er vel billigst gætter jeg på... det vil jeg kraftigt overveje.

Angående modulerne du skriver om, så skal jeg lige læse om dem så jeg ved hvad de er... men i bund og grund behøver jeg ikke vilde digitale moduler da jeg rent faktisk går efter den analoge lyd primært... jeg ved ikke engang om jeg vælger at gå 100% analog med modulerne endnu, men tanken er der... det kommer helt an på om jeg føler jeg kan få nok weird lyde ud af kun analoge moduler... mange af Muteable Instruments modulerne kan en hulens meget smart... men jeg synes de lyder alt for clean og digitale plugin agtige for at være ærlig... det er specielt den gamle støvede og upræcise analoge lyd jeg gerne vil frem til... gammelt Berlin School lyd, Jarre lyd (Oxygene Equinoxe osv.)... det eneste jeg ønsker digitalt med sikkerhed er reverb samt hybrid delay (analog filter i feedback path)...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar