Razmo's Gear Rant tråd...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Re: Razmo's Gear Rant tråd...

Indlæg af Razmo »

For lige at fjerne nogle misforståelser om Quantum... jo... det har aftertouch! ... det som der tales om på linket til Waldorf er POLY AFTERTOUCH... det er der altså ikke ret mange keybeds der har længere.... det FATAR keybed der er i Quantum er det samme som i Virus keyboards'ne... FATAR TP8S. ;)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Razmo skrev:For lige at fjerne nogle misforståelser om Quantum... jo... det har aftertouch! ... det som der tales om på linket til Waldorf er POLY AFTERTOUCH... det er der altså ikke ret mange keybeds der har længere.... det FATAR keybed der er i Quantum er det samme som i Virus keyboards'ne... FATAR TP8S. ;)
Thomann's side sagde at der slet ikke var aftertouch overhovedet

Godt nok hvis det bare er en fejl

Ikke at jeg har tænkt mig at købe den :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

DUBTEMPLE skrev:
Razmo skrev:For lige at fjerne nogle misforståelser om Quantum... jo... det har aftertouch! ... det som der tales om på linket til Waldorf er POLY AFTERTOUCH... det er der altså ikke ret mange keybeds der har længere.... det FATAR keybed der er i Quantum er det samme som i Virus keyboards'ne... FATAR TP8S. ;)
Thomann's side sagde at der slet ikke var aftertouch overhovedet

Godt nok hvis det bare er en fejl

Ikke at jeg har tænkt mig at købe den :dollargrin:
Så skal Thomann ind og ændre noget, for det fremgår tydeligt af Waldorfs specs at der er tale om at Poly Aftertouch kan MODTAGES via MIDI... og det er nok det de har blandet sammen gætter jeg på... flere og flere efterlyser poly aftertouch som MIDI feature, da flere vel bruger nye controllere som Roli, Linnstrument osv.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Poly aftertouch er mega sjældent. Jeg har aldrig selv haft en synth med den feature.

Jeg havde dog fornøjelsen af at prøve en analog synth som havde polyfonisk aftertouch i hele tre dimensioner for et års tid siden til Superbooth. Det var sindssygt. Rokkede man tangenten til siderne påvirkede det pitch på den pågældende tangent. Op og ned var custoff frekvens, og ind og ud var resonans. Igen separat for hver tangent.

Det var de to gamle gutter fra Synton i Holland der var kommet med den.

Det er temmeligt meget info at skulle beherske rent motorisk, men jeg vil faktisk sige det var meget lettere at styre end f.eks. Haken Fingerboard.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Det er vel som med alt andet performance orienteret... er det nyt, skal man lære at bruge det, og mange har en tendens til at finde det "tosset" hvis de ikke selv kan finde ud af at bruge det... man skal nok bare øve sig, for kan man udnytte det ordentligt giver det jo et hav af sjove muligheder... mange har også brokket sig vildt over Roland's D-Beam teknologi... som om det var et gimmick... selv synes jeg det er en fed form for controller som giver nogle performance muligheder man ikke kan efterligne med et modwheel eller andet... det minder nok mere henad samme control som en breath controller kan give... en control der i hvert fald gør at lydene kommer til at lyde mere organiske fordi man ikke kan holde hånden helt stille, og derfor hele tiden introducerer små fluktueringer i modulationen... plus hastigheden du kan ændre med ... så jeg tror det er derfor mange nye controllere har svært ved at vinde indpas... for folk er vandt til keys med velocity og aftertouch, og det er det... de skal "starte forfra" med nye controllere, og det er så let bare at diss'e de controllere og gå tilbage til noget man kender :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Well... min research ang. V-Synth fortsætter... den skal heller ingen steder, jeg skal lære at leve med dens begrænsninger, men også finde workarounds til nogle af de ting som irriterer mig, og har allerede fundet nogle nye gode workarounds til ting :)

Den ene fandt jeg sjovt nok i en V-Synth Book af Roland... noget der har ærgret mig er at når man bruger events i en sampling, til f.eks. at cycle igennem enkelte anslag lagt efter hinanden i en sample, at der sætter V-Synth pr automatik enhver auto fundet event til at starte ca. 220 samples før transient begynder... den gør det pga. det "window" den encoder med i VariPhrase, for hvis man ændrer de event starts til at flugte præcis med transient start, så kan man høre små "clicks" i slutningen af hver event når man afspiller de enkelte events i step mode... den tager simpelthen noget af sample data med fra starten af næste lyd i samplingen... problemet med de 220 bytes i starten er, at det kan høres tydeligt jo længere ned du transposer samplingen når man spiller... der kommer en slags "latency" på sample onset... dette har fraholdt mig at lave det trick jeg tidligere har talt om, med at have flere af samme anslag i en sample for via events at cycle igennem dem så det lyder mere naturligt... men ved listig brug af Time parametret, og dens envelope, kan man faktisk justere start og slutning... så det var en god workaround :)

En anden workaround jeg fandt i dag er til problemet med "SOLO" encoding... du skal virkeligt bruge suverænt optagede og rum-fri optagelser af stemmer, før der ikke introduceres fejl i encoding et eller flere steder... jeg har fundet frem til at det specielt er i starten af transients, da VariPhrase åbenbart differencierer imellem utonede og tonede dele af samplingen, hvilket jo også er logisk... den har derfor nogen gange svært ved at finde ud af om den HAR fundet nogle cycles der tyder på en tone, eller om den skal markere den del som utonet... spiller man disse fejl langsomt kan man høre tydeligt, at fejlene består i at den shifter tager utonede dele og afspiller i normal ikke transponeret mode når der er støj, for at støjen skal lyde korrekt... når den så ikke ved hvad der er hvad flakker den op og ned nogle gange hurtigt... det får det til at lyde som om den pludseligt hopper en oktav op i pitch... det lyder forfærdeligt rent ud sagt, men er svært at undgå synes jeg.... det er noget med trial and error når man loader en vokal sample ind... enten virker det, eller også lyder det ad helvede til :D

Så jeg sad og tænkte, at eftersom det handler om at støjelementer slørrer tone-søgningen (enten via støj eller andre toner der forvirrer den), så kunne man måske gøre noget ved selve samplingen inden encoding, hvis man ellers ved hvad man skal kigge efter... så jeg kiggede grundigt på de transients hvor jeg kunne høre den gik amok, og kunne et sted se at små spikes kunne få encoderen til at fejle... så "opererede" simpelthen de spikes væk, og det hjalp nogle steder... men ikke alle... så det handler ikke kun om transients og utonet støj, men også om hvilke harmoniske frekvenser der er i en lyd... hvis du f.eks. går hurtigt fra en "LLLL" lyd til "AAA", så var der noget harmonisk indhold der også fik den til at fejle i encoding...

Summa Summarum: at editere det manuelt er ikke bulletproof.... desværre...

Men i de fleste tilfælde er det jeg er efter at bruge vokaler til, bare at få simple formant toner der morpher lidt rundt... altså sådan "AAAAOOUUUIIIEEE" agtigt... så fik den ide, at bruge programmet "Audio Term" til at analysere en vokalfil, og lave en .wav fil med en wavetable i stedet for... den resynthesizer det hele, og transients og bratte overgange smoothes ud.... når sådan en Wav fil encodes er der absolut INGEN artifacts i encoding bag efter... det lyder rock solid og smooth, og fordelen er også at der faktisk ingen aliasing er i SOLO encoding... og med lidt vibrato og FX oven i lyder det fuldkommen som en der synger disse vowels ... det kan også bruges til alle mulige andre typer af samples... med andre ord... du kan nemt simulere Wavetables på V-Synth hvilket giver en hulens masse nye muligheder :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Aaah Razmos evige drøm om det perfekte studie, og at NU er det det HELT rigtige setup ....og så alligevel ikke.... Det er altså bare fantastisk underholdende læsning :D .. nok fordi det er ret nemt at se sig selv i det ^_^

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har efterhånden lært kun at tage beslutninger om morgenen når jeg lige er vågnet, og ikke når jeg er ved at rive håret af mig selv over et eller andet... så plejer beslutningerne at være lidt mere fornuftige :lol:

Nææh... jeg beholder V-Synth... jeg skal bare lære bæstet at kende... Det kan dog godt ske at jeg er nødt til at sande, at jeg har behov for en eller to synths mere, hvis jeg finder ud af at der ikke kan laves alt det jeg vil på V-Synth...

Jeg synes lidt jeg mangler noget analog lyd... ikke nødvendigvis 100% analog, bare analoge filtre, og også en synth der er en lille smule dybere end V-Synth´s VA syntese... man kan dog lave en del gode VA pad sounds på V-Synth, specielt når man bruger to oscillatorer, mixer delen med FM, Ringmod og Sync, samt de to COSM blokke... Skal man have gang i PCM delen skal samples helst være encoded i enten Lite (traditionel sampler), eller Solo... for de to indeholder ikke aliasing som de to andre encoding modes... Ensemble og Backing encoding modes egner sig bedre til ting hvor der ikke kræves så voldsomt megen pitch transponering, helst holdt indenfor 3 oktaver af root note... vokal fraser, percussion loops, single hit effekter, samt atmosfæriske drones og den slags...

Så jeg køber ganske enkelt ikke mere grej de næste 6 måneder... hvis jeg der føler jeg stadig mangler noget, så hopper jeg meget sandsynligt på en Waldorf Quantum... selv om jeg ikke aner hvor h****** den skal stå henne, for har ikke plads til den... må bare håbe på en desktop version indenfor de 6 måneder.

Men max antal bliver under alle omstændigheder 3 synth... for det er hvad jeg har af indgange på mit RME AIO lydkort hvis jeg har den analoge input udvidelse... jeg skal IKKE have mixer igen... aldrig...

...men lige nu og 6 mdr. frem står den på sampling ude og inde, indkøb af underlige ting til sampling på genbrugs og loppemarkeder, og skabelse af et større sample lydbibliotek af egne kreationer... jeg encoder dem alle, og tuner dem perfekt samt looper dem i V-Synth, og hiver dem så i V-Synth format tilbage til computeren, og laver biblioteket der... det gør det nemmere når jeg skal sammensætte samples i banker senere, når jeg ikke skal til at editere loops, tuning og encode hver gang der læses en sample ind... fandt faktisk ud af, at encoding data og andre data, ligger som meta data i .wav filen, og SoundForge gemmer denne med i filen hvis man editerer i den... dog skal den gen-encodes hvis man har ændret noget, men den bibeholder trods alt loop modes, loops points og tuning info... ellers har jeg noget software der kan batch encode på computeren også... no problem.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mik_c skrev:Aaah Razmos evige drøm om det perfekte studie, og at NU er det det HELT rigtige setup ....og så alligevel ikke.... Det er altså bare fantastisk underholdende læsning :D .. nok fordi det er ret nemt at se sig selv i det ^_^
*LOL* Kan også sidde og få helt ondt af Razmo, og så indse, at der måske også er lidt selvmedlidenhed i det :-)
/Dub

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvis Lydmaskinen havde Awards for bedste tråd, så ville det være spil til ét mål. Ingen er i stand til at kombinere viden, research, evig “nu er den det” og gode indsigtsfulde gear skriverier som Trådkongen Razmo. Det er vildt godt!

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Er det nu jeg skal bukke og neje? :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du skal bare blive ved!:)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Kan da ikke stå og bukke og neje hele dagen, så får jeg jo ikke optaget noget :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

VlxOJ.gif

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Så fik jeg fundet de workarounds der skulle til for at jeg kunne bruge en sample der er optaget i samme tone med flere forskellige anslag ordentligt... ind til videre nuppede V-Synth en smule sample data med i slutningen af en sample, så der kom "clicks" i slutningen, men det var fordi event points lå for tæt på transient start (af en eller anden grund virker et event i V-Synth åbenbart både som sample-end for lyden før, men også sample-start for lyden efter... det gav desværre det problem, at hvis jeg flyttede en event længere tilbage for at undgå at få transient i lyden efter med i slutningen, så kom der også mere latency i lyden efter... lidt svært at forklare... men den latency kan fjernes ved at bruge "Time Envelope"... man sætter bare sustain til nul, og decay til det absolut hurtigste... her efter kan man via envelope depth finjustere... den gør bare det at den spiller samplingen ekstremt hurtigt i starten ved at sætte Time parameteret til max speed, og så lynhurtigt decay til 0 som er normal afspilningshastighed... på den måde "fast forward'er" man mere eller mindre til der hvor samplingen egentligt begynder og så tilbage til normal afspilningshastighed... det virker ganske fint... og da det er samme latency på alle lyde i samplingen der er lagt efter hinanden, passer det perfekt ... plus det er en fast "setting" af Time Envelope, så der skal ikke tænkes så meget over det, bare ind programmeres de rette settings hver gang.

Det løser jo så ikke problemet med aliasing, og det er en af de ting hvor jeg bare må acceptere, at V-Synth har sine "quirks"... lære at finde frem til hvilke encodings der virker bedst til hvilke typer af samples osv... og så ellers work around det man kan.

"Backing" encode er mest brugbar til lyde der har et fast decay, som klokker, plucked strings og i den dur... den giver den bedste gengivelse af attack transients... og er derfor også velegnet til drumloops og instrument fraser... også vokal fraser, hvis man kun ønsker at styre pitch og time.

"Ensemble" virker bedst til lyde med "a lot goin' on" ... store ensembles, pad samples og i den dur... den er lidt mere smooth, og attack transients blødes lidt mere ud... det er også den bedste encode funktion til at loope en sample, da "alternate looping" (backwards/forward) er den bedst egnede for at undgå loop "pops" og "clicks".

De to ovenstående encode funktioner introducerer så desvære en helvedes masse aliasing som begynder ca. 1 oktav over root note, og går helt amok når du når ca. 2 oktaver over root note... 1 oktav under root note lyder fint, men der efter begynder kvaliteten at "ruste" jo længere ned du kommer... det er dog som regel brugbart nok alligevel. Her er en demo af en Thai Klokke der spilles fra C2 til C7 på de hvide tangenter og det er tydeligt hvordan den går helt ud af pitch i de højeste toner: http://razmo.ziphoid.com/BellAlias.mp3

"Solo" encoding er den mest "emsige" af encode funktionerne... det er virkeligt trial and error om en sample har fejl eller ej... den dur stort set kun til solo vokaler og instrumenter, hvor der absolut INGEN rumklang må være i optagelsen... og selv der kan den f**** encoding up... så der er ingen vej uden om... man må bare acceptere det der virker, og det der ikke gør... er det samples man selv har lavet, kan det anbefales at lave flere samples af samme lyd... så kan man være heldig at een af dem virker efter hensigten... Ikke engang en genereret wavetable som .wav fil garanterer noget som helst... og det lader til at være når de enkelte cycles har et meget højt harmonisk indhold, at den kludrer i det... men har du først en vellykket encoding, så er lyden meget mere manipulerbar pga. muligheden for også at ændre på formant uafhængigt af Time og Pitch... det kan både lyde rigtig godt, men nogle samples lyder også noget "fladt" jo dybere de afspilles... det er lidt som om der ryger noget bund... dette kan man dog kompensere for med "Ennergy" parameteret som fremhæver grundtonen, eller layer med noget VA syntese... personligt kommer jeg kun til at bruge "Solo" til genererede wavetables og sungen vocal fraser... talte fraser? glem det... det er noget nær umuligt at den ikke f***** encoding up... der skal være en KLAR og REN sungen frase, og helst uden for mange "plosives" og overdrevne "sibilants"... jo mere komprimeret, jo bedre chance for at det lykkes.

Men har du først de rette samples inde, og de bare spiller, så er der en hulens masse cool stuff der kan laves med de samples... og der er jeg ikke engang begyndt at skrabe i overfladen endnu...

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg vil kunne lave alt den Ambient musik med V-Synth som jeg gerne vil... men der er stadig nogle ting der ville kunne komplimentere V-Synth.... generelt synes jeg at envelopes virker noget sløve i optrækket... ikke specielt "snappy", men ved samples ligger det i sselve samplingen, så det er ok... i VA delen er der en dedikeret "Punch" parameter der klarer problemet...

COSM sectionen er en slikbutik af goodies specielt de to "Sideband" filtre der kan gøre enhver støj og inharmonisk sample/lyd til en tonal lyd der kan spilles med... Frequency shifteren er fed til at lave inharmoniske klokkeagtig lyd over samples... resonator delen er også fed til at give en sample lyden af at den bliver spillet "i en banjo, guitar elle resonator guitar" ... lidt formant agtigt lyder det. Ville ønske der havde været nogle chorus, flangere og phasere i COSM delen også da COSM FX jo er polyfonisk... men det kan løses med FX delen (selv om den opererer på begge oscillatorer på samme tid...)... savner også en panning COSM FX.

FX delen er dog temmelig god synes jeg... de lyder godt, og der er mange sjove som man ikke finder andre steder... blandt andet kvantiserede phaser og flanger effekter (LFO'en der modulerer dem kan kvantiseres og lyder ret weird)... jeg er også ret glad for "Phonograph" effekten, da den simulerer en gammel pladespiller og godt med ridser... de fleste der simulerer dette i andre FX untits sætter bare noget cracle and pops på... en denne her kan du også justere wow and flutter og andre ting, så din sample lyder som om den "wobbler" i pitch osv... meget naturtro og perfekt til Dark Ambient, hvis du vil have et sampleloop af f.eks. et gammelt klaver til at lyde som om det kører på en gammel støvet pladespiller... bliver ret spooky faktisk... Jeg er ret sikker på at gutten der tår bag Atrium Carceri bruger en V-Synth, for Phonograph lyden kan høres tydeligt i starten af den her (tydeligt 1:11):

Er selvf. ikke 100% på om det er V-Synth, Men Phonograpg effekten kan give præcis det "wobble" man hører i videoen til Old City Leviathan.

Såå... tror det var enden på dagens rant... men mon ikke der kommer mere? :D

Jeg har i hvert fald besluttet mig at jeg skal have en Waldorf Quantum også, som komplimenering til V-Synth... men ellers ikke andet...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Så blev mit preset til min optagede Thai Tempel Klokke færdig...

Den er blevet optaget i 7 forskellige anslag, som V-Synth cycler imellem når man spiller for at få det der naturlige feel. 7 anslag fordi 7 er et primtal, og derfor ikke vil gentage sit "mønster" hverken ved 3/3 eller 4/4 measures... det gør at der går meget længe før et mønster vil gentage sig i rækkefølgen når man spiller, og når man samtidigt spiller ind over hele tangentboard'et slørres det endnu mere.

Er godt tilfreds med lyden faktisk... "beater'en" inde i klokken er spændt fast i et stykke ståltråd, så det kan høres på nogle samples, hvor tråden resonerer med i en sitrende lyd hvilket bare gør optagelsen mere unik synes jeg.

Jeg har også brugt de tricks jeg beskrev længere oppe med Time parametret, men det er nok ikke hørbart, det er noget man føler når man spiller pga. latency.

Det gode ved det er, at jeg kan genbruge dette klokke-preset til alle andre klokker jeg optager, bare jeg forbereder samplingen med de 7 anslag (eller flere, det bestemmer man selv jo), og tuner den korrekt... men tuningen har jeg software til at analysere for mig, så det er super let og hurtigt klaret.

Men det var også det der var min mission... at skabe preset templates til forskellige typer af lyde, og så ikke behøve andet end at skifte samples for at få et helt nyt preset... man er vel doven :dollargrin:

http://razmo.ziphoid.com/FTA.mp3

Demoen er fra et gammelt AMIGA computerspil :wink:
Vedhæftede filer
ThaiBell.jpg
ThaiBell.jpg (271.86 KiB) Vist 1020 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Her tænkt en del over hvad jeg mangler ud over V-Synth... har hele tiden gerne ville have en lille analog synth ved siden af V-Synth, med hands on controls så jeg bare kunne tweake live imens jeg optager, og er fri for at skulle programmere lyde ind først, og springe rundt imellem forskellige menu'er.

Jeg ved godt at jeg prøvede det tidligere med en masse Dreadbox maskiner, men jeg gjorde den fejl at jeg lavede det alt for kompliceret, med masser af MIDI forbindelser, og med plads problem til følge, men har valgt at gøre noget helt andet i stedet for, som er langt mere pladsbesparende, og alligevel giver mulighed for større fleksibilitet i sidste ende.

Yep... jeg har tænkt mig at gøre det jeg ikke have troet jeg ville, og har holdt mig langt væk fra i lang tid... Eurorack Modular. Jeg har dog alligevel måtte tænke det nøje igennem, for at det ikke skulle gå hen og blive uoverskueligt, så jeg har valgt en måske lidt specielt løsning: Waldorf KB-37.

Grunden er, at jeg ved det er et FATAR keybed der sidder deri, og fordi det giver sådan en nice "package" med alt der skal til, for at lave en lille kompakt modular maskine, så jeg stadigvæk har plads til den på mit studiebord, lige foran mig, med skærmen bagved, og mit tastatur til computer (og mus) foran... det er uhyre vigtigt at det er kompakt og ligetil.

For ikke at ende op med et helvede af valg i moduler, har jeg besluttet, at jeg baserer hele systemet på en "synth-voice" ... i første omgang en Pittsburgh Lifeforms SV-1 synth... synth-voice'en SKAL indeholde ALT der skal til for at lave en voice, inklusiv modulation osv... det giver nogle begrænsninger, men jeg har det bedst med begrænsninger, så det er helt fint til mig... Dog har de færreste synth voices nogen form for digital oscillator, det er som regel en til tre analoge oscillatorer, så for at give mine sound source muligheder et lille boost mod flere lydmuligheder (specielt til ambient genren), har jeg valgt at inkludere et Erica Synths - Wavetable Oscillator modul... har valgt netop dette modul fordi det er simpelt, rimeligt kompakt, og har alle ting sat direkte på fysiske controls, hvilket er alfa omega for mit vedkommende... havde jeg valgt et Waldorf modul havde der været alle mulige underlige tastekombinationer og andet hejs jeg bare IKKE gider.

Det er selvf. et ongoing projekt, da jeg ikke har råd til alle modulerne lige fra start, men det er ok... jeg køber Pittsburgh modulet i næste uge, og begiver mig ud i at bruge det imens jeg sparer op til KB37, og sidenhen de andre moduler.

Resten af de valgte moduler er valgt udelukkende som "analog FX" sektion... og da jeg godt kan lide tanken om rør/analog har jeg valgt en ringmodulator, et filter samt en delay/phaser der ender ud i et stereo signal, hvilket er ønskværdigt når det ryger ind i min HD recorder på computeren... på den måde får jeg analoge FX, og slipper for at bruge andet end en master reverb og delay i min DAW (det analoge BBD delay har ikke features nok til mit delay behov, og skal mest bruges til flager, ensemble osv... altså modulation FX).

Det fede ved KB37 er at den kan bruges til parafonisk spil også, og har indbygget arpeggiator og andre fede features som man altid kan få brug for.

Hvor meget jeg vil få brugt V-Synth efter jeg har fået dette op at køre ved jeg ikke... det må tiden vise... det afhænger af hvor meget jeg vil savne polyfonisk spil... men da jeg måske kan vende mig til bare at optage akkorder en tone ad gangen kan det måske være jeg helt skiller mig af med den... Jeg vil dog gerne stadig bruge optagelser af lyde jeg har lavet med min mikrofon, men regner med at smide disse igennem eurorack systemet også for at være ærlig... hvis jeg kan få presset det ind, ryger der muligvis et TipTop Audio - ONE sample player modul ind til netop det formål, ved siden af wavetable modulet, men tror ikke der er plads, så det må jeg lige se på... ellers kan audio routes direkte in fra en lille sample player der kan stå ved siden af på bordet... en løsning skal jeg nok finde.

Lifeforms modulet er i øvrigt 48HP bredt, hvilket lader til at være en typisk max bredde for synth-voices i eurorack format, så jeg har nøje udregnet, at jeg i fremtiden kan købe andre synth-voice moduler, hvis noget spændende dukker op... og dette vil være de eneste typer af moduler jeg har interesse i fremover, da jeg hurtigt kan skifte et enkelt modul ud ind imellem, hvis jeg vil have noget andet i... det må tiden vise :)

Jeg har lavet et billede af hvad jeg havde tænkt mig her:
Vedhæftede filer
KB37.jpg
KB37.jpg (3.77 MiB) Vist 999 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du kunne skippe nogle af Erica modulerne og få en Tiptop Audio Z-DSP med et af Valhallas kort. Så er din shimmer verb klaret i eurorack.
... Det er jo derfor man ikke går igang med modular, der er altid mulighed for at opgradere. :-D

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Du kunne skippe nogle af Erica modulerne og få en Tiptop Audio Z-DSP med et af Valhallas kort. Så er din shimmer verb klaret i eurorack.
... Det er jo derfor man ikke går igang med modular, der er altid mulighed for at opgradere. :-D
Tanken har været der faktisk... Men var Shimmer algoritmen inkluderet i den? Jeg synes at den ikke blev nævnt i demoen?

Jeg overvejer det lidt, for læser at de tre rørmoduler spiker et par sekunder når de tændes og bruger hver ca. 250 mAmp som kan få nogle PSUer til at lukke pga beskyttelseskredsløb...

Men ja... Man skal passe på med modular indkøb... Heldigvis føler jeg at jeg har godt tjek på den del så længe jeg kan købe lidt forskellige synth voice moduler... Men der er ikke mange der tiltaler mig... En 0-Coast hack er det mest oplagte bud, og måske nogle Tonestars ... Det skal være noget der er markant anderledes end Lifeforms modulet...

Jeg finder nok et eller andet der giver mig det jeg vil have... Pointen er, at jeg ganske enkelt mister interessen med større synths fordi der skal bruges megen tid på at lave presets... Jeg skal have noget der giver hurtig response, og er kompakt og overskueligt, og som giver mig lyst til at lave noget... Jeg skal kunne gå lige til, og begynde at optage lynhurtigt uden forberedelser, eller følelsen af at "mangle noget" ... Og så skal lydkvaliteten bare være i orden! ... Derfor denne løsning... Det er muligt jeg ikke får alle muligheder og synteser at kunne bruge, men det er mere vigtigt at jeg får lavet NOGET.

Som det er lige pt. Er jeg gået helt kold på V-Synth... Jeg GIDER simpelthen ikke lave presets på den... Både pga. Tiden det tager, omfanget af muligheder er for stort og jeg får stadig grå hår over ringe lydkvalitet... Det ene øjeblik overrasker den mig, det næste er jeg ved at kyle lortet ad h til.

Som sådan er det heller ikke noget galt i at købe en masse moduler... Alfa omega er bare at holde de aktive til KB37 pr. Projekt... Det gør det mere minimalistisk, og jeg kan sætte noget unikt sammen på ny ved hvert projekt... Så bliver jeg heller ikke træt af den, plus jeg kan købe et modul nu og da uden at blive ruineret :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men hvis du vil ha' hardware shimmer er der jo mange guitar-pedaler der tilbyder den slags. Du kender jo en af dem fra Crazy Tube Circuits i den Dreadbox synth.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Men hvis du vil ha' hardware shimmer er der jo mange guitar-pedaler der tilbyder den slags. Du kender jo en af dem fra Crazy Tube Circuits i den Dreadbox synth.
Ja... men jeg tror jeg vil holde digital FX til DAW'en af flere grunde... muligheden for at ændre på effekterne og sends til hvert spor er ikke muligt hvis jeg skal optage reverb/delay med fra et hardware modul... det gør også, at skulle jeg vælge at kopiere measures af Audio (loops f.eks. optaget fra KB37), så vil effekterne ikke repetere sig selv fra "loop til loop"... det gør bla.a. at modulations elementer med LFO'er i FX'en ikke bare starter forfra når den er optaget med i et loop... oven i det er det min hensigt at lave videoer til min muisk når jeg når så langt, og bruge hvert spors audio envelope til at trigger forskellige elementer i videoen, og så er det rart at sporene er "tørre" og ikke klistret til i delay og reverb... og så er der hele problemet med at mine reverbs tit kan være mere end 20sek lange i ambient genren, så at skulle vente på at få optaget "halen" med hver gang bliver et mareridt... ikke mindst hvis man skal kopiere takes (loops) efter hinanden i DAW'en... så kommer de til at overlappe hinanden med "flere meter" pga. den lange "hale"... summa summarum: jeg skal ikke have reverb eller delay i KB37 :)

Jeg er dog kommet frem til at jeg nok bliver nødt til at lave lidt ændringer i billedets modul opsætning alligevel... for det er lige blevet mig bekendt at power supplyen i højre side kun tillader 25mm dybde på moduler, og det er der ikke mange af de spændende moduler der er... jeg forstår ikke at Waldorf dog ikke placerede ALLE de front panel features der er i KB37 til at sidde ved siden af hinanden i én side, og så placerede PSU'en under der... så havde problemet ikke været der... men det betyder jeg skal på jagt efter nogle moduler der er brugbare til det sidste stykke over PSU'en... Erica Synths delay/flanger'en er desværre 35mm dyb :/ ... jeg gætter på at det sikkert vil være nogle passive "tool moduler" der har den dybde... men så må jeg jo finde noget brugbart...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har luret lidt mere på det problem med dybde... det lader til at være i bunden af modulerne, at restriktionen på 2.5cm gælder... da panelet er vinklet lidt opad bliver afstanden til PSU'en større jo længere man nærmer sig toppen af modulet... det gør det lidt "fiddly" at finde moduler da nogle egentligt godt kan være der, specielt hvis print nr.2 er mindre og sidder i toppen af modulet, som det gør på en del kan jeg se... umiddelbart ser det ud som om standarden er at de er 1cm dybe (fra faceplate) til og med undersiden af print, for hvert tilført print i "lagkageform"... så de fleste 2-layer moduler er som regel 2cm dybe formoder jeg, og så er der A-100 power connector'en der lægges til... men den sidder sjældent i bunden af modulet.

Så noget tyder på at jeg skal kigge nøje på billeder af moduler fra siden, som skal sidde helt ude til højre... det skulle dreje sig om ca. 18HP der er underlagt den mindre dybde...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du kan få meget PSU, rack og keys for de 6k KB37 koster. Så behøver du ikke være låst fast til dybden.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Du kan få meget PSU, rack og keys for de 6k KB37 koster. Så behøver du ikke være låst fast til dybden.
Det ved jeg, men der er ingen tvivl for mig om, at det er KB37 jeg skal have... det ved jeg med 110% sikkerhed, for den er PERFEKT til mit behov... ikke mindst dens features og indbyggede tangenter med FATAR keys af god kvalitet (samme som Blofeld) ... Så jeg må ganske enkelt bare acceptere at de 18HP er lidt diffuse med henblik på dybden... jeg er virkelig i tvivl om, om det Erica delay/flanger modul kan være der, for kan det det, er problemet løst, da det vil tage hele bredden da det er 20HP bredt... det er et modul jeg meget gerne ville have sidende helt ude i siden som standard del af mit system, da det er final FX i kæden, og også den der vil gøre mono signalet til stereo, lige til at smide i Audio Out udgangene øverst til højre på KB37... pointen er at højre side skal indeholde den analoge FX chain, sådan at jeg kan sætte modulerne op i den rækkefølge "flow'et" som regel er.

Kigger jeg hos Thomann på modulet set fra siden, er det tydeligt, at de 35mm dybde befinder sig længere oppe på modulet, i forbindelse med røret... man har så desvære valgt lige med det modul at placere A-100 connectoren nederst på printet... men modulet er kun et single-print, ikke et double sandwiched print... men ud over at connectoren sidder i bunden, så lader det også til at fladkablet vender nedad for at gøre det endnu mere besværligt... er virkelig i tvivl om det kan være der... men må jo bare købe det, prøve, og kan det ikke være der, må det tilbage til Thomann igen, og jeg må finde et andet mono->stereo analog FX modul :)

Jeg har lidt svært ved at finde info om måleforhold osv. på Eurorack... men jeg formoder at knobs og switches ikke tæller med i dybden, men at man måler fra bagsiden af faceplate... om man så indberegner connector inkl. fladkablet i det mål kan jeg ikke finde nogen info om...
Vedhæftede filer
12792572_800.jpg
12792572_800.jpg (22.73 KiB) Vist 966 gange
Senest rettet af Razmo søn 25. feb 2018 20:50, rettet i alt 1 gang.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar