Razmo's Gear Rant tråd...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Razmo's Gear Rant tråd...

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er sgu et meget lækkert hardwaresetup. :)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Så er der lidt update... egentligt følger jeg stadig min plan med at få anskaffet mig lidt high-end polysynths til Ambient musik... jeg behøver ikke så mange da jeg alligevel optager i lagkageform og kan bruge samme maskine så mange gange jeg vil, men jeg skal alligevel have en 3-4 styk så jeg har lidt blandet syntese.

Pt. er det stadig V-Synth GT der fungerer som min master controller, og meget vel bliver det også den jeg beholder til sample baseret synthesis, da der ikke rigtigt er noget som den derude, og næppe kommer det efter både Prophet X og QUANTUM er kommet på markedet, to synths der har for mange tangenter (dem alle, jeg skal kun bruge ét master keyboard).

Jeg har pt kig på Minilogue xD Module, men det er ikke til at få endnu... det har bare nogle features jeg faktisk gerne vil have ind i mit setup, specielt dens programerbare digitale oscillator og FX (har planer om at prøve at programere noget selv på et tidspunkt)... men også dens effects er meget tiltalende, de lyder ret godt, og dens sequencer er interessant... jeg tror den vil komplimentere min REV2, PEAK og GT'er godt.

Det efterlader stadigvæk 1 spot i mit setup til en sidste polysynth, men jeg gider ikke "rush to conclusions", så tænker endnu ikke så meget over hvad det skal være, før noget fanger min opmærksomhed...

Dog har jeg fået øjnene op for, at da alle mine polysynths spilles live, at jeg har brug for noget med indbyggede sequencers til at skabe tight Berlin School agtige sequences også... Polysynths'ne egner sig ikke rigtigt til dette, da PEAK ikke har nogen sequencer, REV2'erens gated sequencer har en bug i onset af dens gated sequencer når en tangent trykkes ned, så den kan ikke holde takten sammen med hverken PEAK's arpeggiator, eller GT'erens arp/sequencer.

Jeg mangler derfor en løsning til at lave nogle Klaus Shultze/Tangerine Dream agtige sequences... bare simple synth sounds så man kan lave poly-rhythms/sequences og sidde og manipulere lydene live imens man optager dem.

Problemet er bare, at jeg skal bruge en sequencer for hver synth, og at de skal kunne sync'es... man kunne gå eurorack, men det bliver simpelthen for omstændigt, og pisse dyrt...

Så jeg har gået og tænkt en del over det, og hvad jeg skulle gøre, og det slog mig pludseligt, at løsningen måske er langt billigere end først antaget, og også plads besparende... KORG VOLCA series... selv om de egentligt virker lidt som legetøj, så er der nu så mange slags med hvert deres fokus, at man faktisk kan få lidt af hver syntese type, og de fylder ikke meget, er billige og har alle indbygget sequencer som kan sync'es... plus man kan lave poly-rhythms/sequences med dem samt optage motion sequences.

De giver mig faktisk ALT jeg skal bruge, og ved at anskaffe mig en Behringer ADA8200 ADAT converter, kan jeg få 8 VOLCAs ind i lydkortet samtidigt i mono. Mange vil nok tænke, at der ikke er mulighed for at tage individual outs af trommemaskinerne osv., men det er faktisk ikke nødvendigt for det jeg vil lave.

Når de kører direkte ind i mit lydkort, kan jeg lade f.eks VOLVA Beats komme in samtidigt på to spor, og lade det ene filtrere så kun bassen er der, og i det andet spor kun de højere frekvenser... med flere af den slags spor, kan jeg smide FX på forskellige dele af frekvens spectret, og det virker faktisk ganske udmærket til mange ting... jeg har nemlig købt en VOLCA Beats og testet det af.

Så nu skal jeg have købt to stk. VOLCA Stands til 4stk VOLCAs hver der kan stå ved siden af hinanden... og så have valgt 8 VOLCAs til det setup.

Egentligt synes jeg ikke at VOLCA serien virker som legetøj... de har begrænsninger, men det er faktisk kun en fordel når man skal lave live sequencing, at det ikke er for kompliceret. Og det bliver heller ikke den dyreste løsning, da mange af dem tit er til salg på DBA, så har tænkt mig at købe de fleste af dem brugt. Interfacet på VOLCA'erne er også ekstremt user venligt synes jeg... man kan tydeligt fornemme, at de er bygget til live jamming... faktisk foretrækker jeg de touch-strips frem for rigtige knapper... super nemme at betjene, og skulle jeg have lyst, kan jeg tage dem med ud i naturen og lave nogle tracks også da de kører på batterier :)

Nå... det var lige lidt nyt... :dollargrin:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 456
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Måske ikke det mest oplagte valg umiddelbart, men, Korg's Electribe 2 kan faktisk sequence op til 16 stykker eksternt gear, også polyfonisk. Den kan vist nok også byde på nogle polyrytmiske features, men der kommer jeg lidt på tynd is i forhold til, hvordan det fungerer, men check den ud.
Den er billig og kan ofte findes på brugmarkedet for ca. 2k. Personligt er jeg ikke specielt vild med dens lyd, men den kan temmeligt meget og er sjov at sidde og nørde med.

Ps. jeg har én jeg måske gerne vil af med, men det er nu ikke derfor jeg nævner Electriben, som noget der kunne være relevant for dig :)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

petal skrev:Måske ikke det mest oplagte valg umiddelbart, men, Korg's Electribe 2 kan faktisk sequence op til 16 stykker eksternt gear, også polyfonisk. Den kan vist nok også byde på nogle polyrytmiske features, men der kommer jeg lidt på tynd is i forhold til, hvordan det fungerer, men check den ud.
Den er billig og kan ofte findes på brugmarkedet for ca. 2k. Personligt er jeg ikke specielt vild med dens lyd, men den kan temmeligt meget og er sjov at sidde og nørde med.

Ps. jeg har én jeg måske gerne vil af med, men det er nu ikke derfor jeg nævner Electriben, som noget der kunne være relevant for dig :)
Kan godt se pointen, men da det er nemmere at kunne se hver enkelt sequencer når man skal lave live sequences, så er VOLCA serien langt mere oplagt tror jeg... det jeg vil er jo at kunne stoppe/starte diverse sequences on the fly på hver synth, mute tracks, aktivere/inaktivere steps on the fly... "on the fly" er uhyre vigtigt i den her sammenhæng, da jeg ellers vil skulle trykke alle mulige knap kombinationer for at skifte mellem de forskellige synths der styres... men det var nok heller ikke helt klart af min tidligere beskrivelse :)

Hvis du ser gamle Berlin School musikere performe på gammelt analogt gear inkl. modular, så har de hele tiden fingrene på knapperne, drejer på knobs osv... og det er præcis den slags kontrol jeg er efter... med VOLCA serien får jeg mange forskellige slags syntese, jeg får en tilgængelig 16step sequencer på hver enkelt VOLCA, jeg kan optage motion sequences, kan få hands on kontrol på næsten alle parametre for live modulation... samtidigt fylder de meget lidt (har ikke megen plads i forvejen)...

Jeg havde også overvejet at få fat i en af Pittsburgh Modular's nye 32/16/8 step sequencere som kan ses her:



og så ellers finde nogle monofoniske desktop synths at styre fra den, men det kræver mere plads, og er en hel del dyrere, og den ser ikke ud til at have motion sequences og er kun 8step hvis jeg vil styre fire synths fra den...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 456
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Fair nok, kan godt forstå at du gerne vil have en sequencer til hver synth, men kan Volca'ernes sequencer polyfonisk eller er det mono?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

petal skrev:Fair nok, kan godt forstå at du gerne vil have en sequencer til hver synth, men kan Volca'ernes sequencer polyfonisk eller er det mono?
De fleste volca'er er monofoniske, så det er deres sequencer også... men trommemaskinerne har selv. et spor til hver trommelyd, og mener også at de synths der ER polyfoniske eller har mere end een oscillator, har et spor til hvad oscillator.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Keys og FM er trestemmigt polyfoniske
Drums i princippet seksstemmig (og den ka vilde ting!)
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

ThomasRiem skrev:Keys og FM er trestemmigt polyfoniske
Drums i princippet seksstemmig (og den ka vilde ting!)
Jeg har det lidt som med Pokemon når det kommer til VOLCA's i fremtiden tror jeg... GOT'A CATCH 'EM ALL! :lol:

Men ja... dem jeg har bedst øje til er faktisk FM, MODLUAR, DRUM og NUBASS... men de andre er nu også interessante... den mindst interessante er faktisk den jeg allerede har købt, nemlig BEATS... dens snaredrum er virkelig lousy, så jeg mod'er den nok på et tidspunkt.

Faktisk har jeg besluttet at VOLCA setup'et udelukkende skal bruges som et musik projekt med mig og min kammerat... to kufferter med hver fire VOLCA's og en passiv 4-ch mixer, og så ellers sync det hele sammen ude i naturen tilsluttet min Marshall Killburn II transportable højttaler... at bruge dem i studiet bliver ikke helt som jeg først havde forestillet mig, så det er til et specifikt projekt...

Til studiet bliver det noget anderledes, for er ved at lave lidt justeringer (igen igen)... :roll:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Razmo skrev:Faktisk har jeg besluttet at VOLCA setup'et udelukkende skal bruges som et musik projekt med mig og min kammerat... to kufferter med hver fire VOLCA's og en passiv 4-ch mixer, og så ellers sync det hele sammen ude i naturen tilsluttet min Marshall Killburn II transportable højttaler...
Det her lyder tilgengæld virkeligt hyggeligt!

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

EmilEmil skrev:
Razmo skrev:Faktisk har jeg besluttet at VOLCA setup'et udelukkende skal bruges som et musik projekt med mig og min kammerat... to kufferter med hver fire VOLCA's og en passiv 4-ch mixer, og så ellers sync det hele sammen ude i naturen tilsluttet min Marshall Killburn II transportable højttaler...
Det her lyder tilgengæld virkeligt hyggeligt!
yup... det var også det der var meningen :) .. .mig og min ven går tit lange vandreture, og drikker nogle pilsnere sammen og tager billeder af naturen osv., det er tit en 10-20km ad gangen, hvor vi hører alt muligt musik undervejs på medbragte bluetooth speakere... så vi tænkte det kunne være sjovt, at prøve at have hver vores 4 volca's, sync'e dem op, og så helt independently selv bestemme vores patterns, og bare sidde og jamme dem sammen live og se hvad der kommer ud af det... det største problem er nu det med at alt skal køre på batteri, men jeg har vidst fået styr på hvordan det skal gøres... er faktisk lykkedes mig at opspore en 4/8 kanals mixer der kan køre på batteri nu, så det overvejer jeg... passive mixere plejer vidst at sænke volumen lidt...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Valgte at gemme volca ideen til projekter med vennen som beskrevet tidligere, og har i stedet valgt at skulle finde fire simple semi modulare monosynths der skal udgøre min sequencer del... Jeg har brug for lidt mere flexibilitet i mine egne projekter, og at kunne patche mellem fire monosynths vil give nogle spændende modulationsmuligheder, når bla. andet melodier (pitch cv eller osc output) fra en synth, modulerer en anden... Det er et trick man brugte ofte på C64 med ringmod og sync mellem individuelle oscillatorer for at skabe interessante rytmiske effekter.

Den første synth er bestilt, og blev Dreadbox NYX v2... Jeg har altid godt kunne lide dreadbox lyden, da den er typisk old school analog, og derfor egner sig perfekt til Berlin School sekvenser, og den har dejligt mange patch points... Den næste synth bliver Erebus v3... Og der efter har jeg kig på Pittsburgh Modular's nyeste Voltage Lab der ser ret spændende ud... Men deres SV-1 og Microvolt 3900 ser også spændende ud.

Jeg ender nok bare med at skifte imellem disse synths efter projekt, for jeg kan alligevel ikke lade være med at købe flere med tiden.

Jeg har også fået mig en Mackie ONYX 1220i mixer... Blev træt af harddisk recording, og vil køre old school midi igen... Otte spor plus en trommemaskine... Fire dybe polyfoniske i stereo og fire analoge mono synths i mono, og en 100% selfcontained stereo trommemaskine... Sidstnævnte findes der kun een af da jeg vil have indbyggede FX da dens output skal i et AUX return på mixeren, så ingen mulighed for anden individuel processering end hvad maskinen selv tillader... Roland TR-8S er eneste nuværende bud.

De fire polysynths includerer min REV2, PEAK og V-Synth GT... Den sidste plads er åben, og aner ikke hvad det bliver.

Har også bestilt et usb3.0 midi interface fra ESI... Det giver mig 8 MIDI outputs jeg skal bruge til at køre synths fra... De fire polysynths behøver editor, men editorerne kører jeg via deres indbyggede usb midi... På den måde render jeg ikke ind i problemer med at de ikke er multiclient capable...

Lige lidt rant her fra morgenstunden 8-)
Vedhæftede filer
dreadbox-nyx-v2-vorschau.jpg
dreadbox-nyx-v2-vorschau.jpg (394.51 KiB) Vist 2924 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 456
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

I just love your synth shuffling style!

8-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Razmo skrev:... en 100% selfcontained stereo trommemaskine... Sidstnævnte findes der kun een af da jeg vil have indbyggede FX da dens output skal i et AUX return på mixeren, så ingen mulighed for anden individuel processering end hvad maskinen selv tillader... Roland TR-8S er eneste nuværende bud.
...
Jeg forstår muligvis ikke hvad du mener. Men Analog Rytm har også indbyggede FX'es.

Handler det om at du kan køre TR-8S effekter 100% wet ud af en af dens assignable outs? Og så vil du mixe effekt volume på mixeren?

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:
Razmo skrev:... en 100% selfcontained stereo trommemaskine... Sidstnævnte findes der kun een af da jeg vil have indbyggede FX da dens output skal i et AUX return på mixeren, så ingen mulighed for anden individuel processering end hvad maskinen selv tillader... Roland TR-8S er eneste nuværende bud.
...
Jeg forstår muligvis ikke hvad du mener. Men Analog Rytm har også indbyggede FX'es.

Handler det om at du kan køre TR-8S effekter 100% wet ud af en af dens assignable outs? Og så vil du mixe effekt volume på mixeren?
Det handler bare om, at ONYX 1210i kun har 4 mono og 4 stereo kanaler, og at disse skal bruges til fire stereo polysynths og fire mono monosynths... Jeg vil så smide FX på disse via de to indbyggede AUX sends (delay og reverb)... Men jeg har brug for trommer ind imellem, og har derfor brug for at tilslutte en sådan til mixeren også, og der er kun tre stereo indgange mere ud over de 8 input kanaler: 2xsend returns og et tape input... Der er ingen FX sends på de indgange, og selv hvis der var, så ville FX jo komme på alle trommerne da jeg ikke har plads til individuelle outs fra trommemaskinen... Derfor SKAL trommemaskinen have indbyggede FX med sends internt til dens egne master FX.

Jeg må lige tage et kig på Elektron Rhythm... Men den har vidst ikke stereo sample afspilning som TR-08S...det ville jeg være ret ked af, da jeg gerne vil bruge den til lidt sound FX playback også... Det kan undvæes, men så skal der være noget andet der modvejer... Så som de analoge trommer... Hmm... Må se på det... Egentlugt har jeg holdt mig væk fra Elektron pga. Midi sysex bøvl... Men det vil jeg alligevel ikke bruge, så det kunne godt ske :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Hvad skal du have i stedet for Rev2 og Peak?


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

petal skrev:I just love your synth shuffling style!

8-)
Kan vi så den "like" knap på plads:)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

fugmann skrev:Hvad skal du have i stedet for Rev2 og Peak?


Sent from my iPad using Tapatalk
Vermona Perfourmer er det eneste jeg ved med sikkerhed lige her og nu... jeg gider ikke komme med en længere forklaring på hvorfor jeg har valgt at ændre nogle ting igen, for det er efterhånden bare til grin hver gang jeg nævner det...

Men kort fortalt gider jeg ikke dybe preset maskiner længere, for det tager for lang tid at lave alle de skide presets... jeg får ikke lavet noget musik når jeg først skal lave hundredevis af presets inden jeg kan gå igang, og når jeg gør bliver jeg bare træt af dem jeg har lavet, fordi jeg har siddet med dem i evigheder... det fandt jeg ud af med min REV2 lydbank.

Så kort forklaret, vil jeg stadigvæk lave Ambient og Berlin School agtigt musik, men med simple analoge synths, der er 100% hands-on (ja også digitale for den sag skyld, men de findes ikke i ret stort antal hvor de er 100% hands on)... Derfor Dreadbox maskinerne, derfor Pittsburgh maskinerne og derfor Vermona Perfourmer.

Jeg skal have fundet 4 styk analoge maskiner der har stereo output... Perfourmer er en af dem... nummer to bliver meget vel Analogue Solusions Command Station... de bliver skiftet efterhånden som jeg får solgt REV2 og PEAK, so de bliver stort set bare erstattet med noget andet mere simpelt.

Må bare erkende, at jeg har haft PEAK i nu et år næsten, og har ikke lavet en skid på den... og jeg sidder stadig og nørkler med at lave en refined version af min REV2 bank, som efterhånden hænger mig langt ud af halsen... plus der bare er et eller andet ved REV2 jeg ikke bryder mig om... kan ikke helt sætte fingeren på det... den har bare ikke den "sound" jeg gerne vil have.

Jeg trænger bare til at gøre mit setup mere "on the fly" agtigt, så både sound design og komponering bliver samme process, og går hurtigere... jeg har ikke tålmodigheden til at sidde og lave alle de presets.

Det er sådan "den korte version"...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Den evige jagt på det perfekte setup.
Jeg kan sagtens følge dig i forhold til, at sidde med en dyb synth og bruge for meget tid på at skabe presets.
Det stjæler det momentum man har og man ender med, at side og skrue på knapper i stedet for at få realiseret noget musik.

Du får lige den her med på vejen. Håber det er ok
meme.jpg
meme.jpg (112.01 KiB) Vist 2827 gange

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Peter skrev:Den evige jagt på det perfekte setup.
Jeg kan sagtens følge dig i forhold til, at sidde med en dyb synth og bruge for meget tid på at skabe presets.
Det stjæler det momentum man har og man ender med, at side og skrue på knapper i stedet for at få realiseret noget musik.

Du får lige den her med på vejen. Håber det er ok
meme.jpg
:lol: ... det er helt ok... jeg ved jeg ikke er den eneste i verden med lignende problemer (ellers var den comic strip jo nok ikke lavet)... at jeg så er i top liga'en er så en anden historie :dollargrin:

Men ja... det er faktisk et dilemma, for selvfølgeligt kan man godt lide, at en synth er dyb og avanceret, og kan en masse ting, men det har dæleme også sine ulæmper... jeg vil blive mere begrænset i mit lydvalg når jeg kun vil bruge 100% hands-on synths, da de jo selvsagt ikke skal fylde en hel væg for at have alle parametre fremme... men det gør ikke så meget når jeg har tænkt over det, for når jeg lytter tilbage på de riffs jeg har lavet igennem tiden, så er det altid de riffs fra de simple analoge synths jeg bedst har kunnet lide... der er bare (for mig) et eller andet over den gamle støvede analoge lyd, med simple waveforms osv... måske også et levn fra min tid på C64 SID chippen...

Så nu bliver det sådan... ville dog ønske der var nogle flere hands-on hybrid synths i stereo... men tror jeg har fundet en, nemlig den nye UDO-6 keyboard synth... enten den eller MOOG Matriach... den tid den sorg, de er lidt pebret lige pt.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Totalt ligegyldigt, men min Dreadbox NYX V2 har serie nummer 303 :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Og tillykke med fødselsdagen til Jess Razmo
:)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Nicolai skrev:Og tillykke med fødselsdagen til Jess Razmo
:)
Tak tak Nicolai :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Efter at min far gik bort for ikke længe siden har jeg tænkt en del over mit liv, og hvad jeg egentligt vil efterlade i det, når jeg selv skal herfra. Min far fik aldrig rigtigt lavet noget med sit, og det fik mig bare til at tænke på, hvad jeg selv vil sidde og tænke tilbage på, når jeg er samme sted om en 25 års tid.

Vil jeg være tilfreds med at have hoardet en masse synths og skaffet mig en hulens bunke "langhåret vidden" om dem? ... næh, for jeg tager jo alt den vidden med mig i graven, det giver mig ingen "legacy" overhovedet... hvis jeg havde komponeret noget musik i stedet som jeg kunne se tilbage på, og være stolt af (mig selv... behøver ikke at andre er det) ville det være noget andet, og det giver desværre en masse dårlige erfaringer med GAS igennem tiden der pt. kun står som en lysende forhindring for dette, og har gjort det i mange mange år.

Jeg har derfor besluttet, at jeg er nødt til at få stoppet den GAS een gang for alle... få valgt 3 meget nøje udvalgte synths som kan dække det jeg har BEHOV for, og når de er købt, så ALDRIG købe en ny synth igen... man kan altid købe noget nyt og bedre der kan erstatte, men alle de lyde man har lavet i sit bibliotek følger aldrig med (hvilket jeg jo lærte med REV2 som jeg har solgt)... derfor er det knugende vigtigt, at de tre synths bliver meget nøje udvalgt, og aldrig bliver erstattet... de skal bogstaveligt "følge mig i graven".

Så jeg har tænkt meget grundigt over hvad jeg har af krav til de tre synths:

1. De skal kunne designes lyde på via et relativt stort touch display, og have keys så jeg kan sidde foran maskinen og designe lyde ubesværet og uden brug af software editorer fra en computer.

2. De skal have indbyggede højkvalitets FX indbygget, da jeg foretrækker at FX er en del af sound design processen.

3. De skal have et stort udvalg af syntese muligheder, dog uden at overlappe for meget de tre synths imellem, og have en dyb synthesis engine så jeg har stor frihed i mit sound design, men må ikke ende op med at være en slags workstation jack of all trades, master of none.

4. En eller anden form af analog integration er ønsket, men det behøver ikke være alle tre.

Det betyder desværre også at de tre synths bliver pisse dyre, men så må det være sådan... de to af dem er fundet, og den sidste har jeg en ide om hvad ender med at blive med mindre andet dukker op inden jeg har sparet sammen til den.

Den første har jeg allerede, det er Roland V-Synth GT... en lidt ældre svend, men den leverer på alle punkterne og er så unik i sin sampling syntese, at der ikke er noget andet der kan overtage for den, specielt når det kommer til formant bearbejdning af vocal fraser og kor lyde som vil være en meget vigtig del af den musik jeg ønsker at lave... dens dårlige side er at den ikke helt er så dyb i sin engine som jeg kunne ønske, mest fordi den ikk ehar en rigtig modulations matrix... hver section på GT'eren har nemlig kun een LFO og een Envelope som deles af alt for mange parametre, specielt nå man gerne ville modulere både time, pitch og formant parametre på samme tid... meget af magien ligger i den modulation der er inkluderet i selve samplingen, men det tillader desværre ikke at man kan inducere en masse physical controls til at ændre på forskellige parametre... men ud over det, så er den et powerhouse til en masse ting, som ingen a de andre to vil kunne prestere.

Og det bringer mig til nr.2 som jeg bestiller indenfor en lille uges tid, nemlig Waldorf QUANTUM. Denne synth har dybden GT'eren ikke har, og selv om mange af dens syntese algoritmer også er baseret på samples, så er det alle andre typer af sample syntese... Granular, Multisampler, Resonator osv.... specielt Granular glæder jeg mig til, da det åbner mange muligheder for vilde pads... og resonator og Kernel engines for plucked sounds, og bells... at der så er analoge filtre med er et stort plus... det er en synth der næsten er selvskrevet i de kriterier jeg har, så glæder mig meget til at få den hjem.

Den tredje, og lidt diffuse skal kunne noget de andre to ikke kan, og som jeg føler jeg har behov for, og det eneste jeg kan komme på er lyden af tunge analoge oscillatorer og MOOG filter alla MOOG MODULAR... men jeg vil alligevel ikke have Grandmother og Matriarch da ingen af dem er polyfoniske og har presets... så skal jeg så tæt på som muligt og stadig ramme alle mine kriterier, så er der rent ud sagt kun en løsning lige nu, og den er dyr og hedder MOOG ONE i håbet om at komme så tæt på MODULAR lyden som muligt... så det er hvad jeg snart begynder at spare op til... halvandet år vil det tage ca. men det er ok, så er der tid til at lave lyde til de to andre... så med mindre noget helt revolutionært dukker op inden jeg har sparet sammen til en ONE, så bliver det den.

I så tilfælde vil det blive den digitale, hybriden og den analoge :) ... og så skal der fanderme ellers laves noget MUSIK!!!
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Razmo skrev:så er der tid til at lave lyde til de to andre... .....og så skal der fanderme ellers laves noget MUSIK!!!
Kondolerer med din far.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du ikke burde vente med første del af de to sætninger, jeg citerer fra din tekst og så gå lige til at lave noget musik. Du har været igennem den lyddesign fase mange gange - brug hvad der er i maskinerne og få lavet noget musik. Det tror jeg vil give mere indhold til næste del af livet.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:
Razmo skrev:så er der tid til at lave lyde til de to andre... .....og så skal der fanderme ellers laves noget MUSIK!!!
Kondolerer med din far.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du ikke burde vente med første del af de to sætninger, jeg citerer fra din tekst og så gå lige til at lave noget musik. Du har været igennem den lyddesign fase mange gange - brug hvad der er i maskinerne og få lavet noget musik. Det tror jeg vil give mere indhold til næste del af livet.
MANGE TAK.

Kan godt være du har ret... bør måske i stedet starte med at samle en masse presets fra nettet i stedet, og så gøre begge dele... både lave musik og så selvf. sound design også... så får jeg også oparbejdet noget erfaring i komponering frem for kun sound design.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar