Razmo's Gear Rant tråd...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Re: Razmo's Gear Rant tråd...

Indlæg af Razmo »

Jenkins skrev:Har også fulgt med på sidelinjen hele tiden .

Nu ved jeg ikke sp meget om priserne på hverken eurorack eller synths i helhed, brugt som nyt.

Men, kan det rent økonomiske hænge sammen og bytte sådan ud hele tiden ? Går det nogenlunde lige op ?

Håber virkelig du måske finder dig til rette denne gang og snart for gang i musikken igen :)
Jeg tør slet ikke tænke på hvad jeg har tabt igennem de 25+ år det har stået på... men det er MANGE MANGE MANGE penge, og NEJ det kan BESTEMT ikke betale sig... tro mig... :?

Også derfor det er nødt til at stoppe nu... det går ikke længere... det er også derfor jeg nu går tilbage til det jeg føler har været det bedste fra alle fejltagelserne og bliver ved det, for jeg vil mene, at med Modular verdenen, så har jeg prøvet hvad der er at prøve af...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Arrhh, skal du ikke lige nå at prøve en Z-DSP (v2), Q-Bit Nebulae og Make Noise Morphagene? ..... :-D

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:Arrhh, skal du ikke lige nå at prøve en Z-DSP (v2), Q-Bit Nebulae og Make Noise Morphagene? ..... :-D
Naah... ville gerne høre dem som FX på min REV2, men ... men... nej det går ikke, er ikke nødvendigt :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Endelig sker der noget igen:)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

gs-dk skrev:Endelig sker der noget igen:)
:-D



Razmo, hvis du leder efter interessante guitarpedaler, så tag et kig på den blå Meris verb. Den lyder VIRKELIG lækkert.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:
gs-dk skrev:Endelig sker der noget igen:)
:-D



Razmo, hvis du leder efter interessante guitarpedaler, så tag et kig på den blå Meris verb. Den lyder VIRKELIG lækkert.
Ja den lyder ret godt, men jeg tror jeg holder mig fra pedaler... den blindgyde har jeg været nede af... Jeg er ganske godt tilfreds med Valhalla Shimmer samt Lexicon PCM92 plugin... jeg har nogle fordele ved at holde FX til plugins, da jeg så slipper for at skulle optage helt om hver gang jeg vil ændre lidt i en FX efter et spor er optaget... så jeg holder mig til hvad REV2 kan i sig selv af modulations FX, og laver reverb/delay via plugins :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
mush
Medlem
Indlæg: 225
Sted: Frederiksberg

Indlæg af mush »

En god ven til mig sagde en gang til mig at man skal se op så man ikke bliver fast i fokus på processen. Vi har fælles venner der lægger mere af deres tid på gear og at finde det ultimativ workflow end at lave musik. Det jeg har lært mig af ham er at det ikke er vigtigt om min studio er noget værre rod. Jeg skal bare tage de instrumenter der er tilgængelig, spille og optage. Musik skal være sjovt. Og det er bedre at få produceret 10 minutter musik der måske ikke er perfekt end at spendere same tid på at tænke over hvilke instrumenter og udstyr man ville kunne producere noget specielt med... Når du vel har lavet musik al den tid som ellers blivet brugt på studio research så har du desuden blevet bedre til at lave den musik du ønsker at lave...

(rant off) :)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

mush skrev:En god ven til mig sagde en gang til mig at man skal se op så man ikke bliver fast i fokus på processen. Vi har fælles venner der lægger mere af deres tid på gear og at finde det ultimativ workflow end at lave musik. Det jeg har lært mig af ham er at det ikke er vigtigt om min studio er noget værre rod. Jeg skal bare tage de instrumenter der er tilgængelig, spille og optage. Musik skal være sjovt. Og det er bedre at få produceret 10 minutter musik der måske ikke er perfekt end at spendere same tid på at tænke over hvilke instrumenter og udstyr man ville kunne producere noget specielt med... Når du vel har lavet musik al den tid som ellers blivet brugt på studio research så har du desuden blevet bedre til at lave den musik du ønsker at lave...

(rant off) :)
Det er jeg enig i... det tog bare 25 år at indse det, og det er også der jeg er nået til; at jeg vil lave musik, ikke hoarde og rode med teknik hele tiden... jeg kan dog godt lide at tingene er pænt sat op, kompakt og overskueligt... ved rod ville jeg blive frustreret og have svært ved at koncentrere mig... det er også derfor jeg går efter et meget LILLE setup, for jo mindre udstyr, jo færre kabler, jo mindre rod, plus at jeg kan fokusere alt min energi på 2-3 synth frem for at dele det ud over 8-16 styk i stedet som jeg havde tidligere.

Men jeg er helt 100% med på, at det er bedre at få lavet noget musik, end at forberede til det... det er nok det der har været min åbenbaring... kan stadig ikke helt forstå hvorfor jeg lige skulle udenom og ind i modular, og så tilbage til det jeg havde lige før det... det føles lidt åndsvagt, men nu har jeg prøvet det af... Eurorack har altid fascineret mig lidt pga. dets flexibilitet, men i det her tilfælde var flexibiliteten lig med alt for meget teknik og tidsforbrug jeg bare ikke kan arbejde under.

Det stammer nok også tilbage fra min tid med C64 og AMIGA computerne... jeg havde bare EEN maskine, som jeg måtte presse så meget ud af som jeg kunne... det blev jeg produktiv af... af en eller anden mærkelig årsag... så det er vel lidt det jeg gør nu... een synth, end keep it at that... nej jeg har ikke alle muligheder, ikke alle synteser osv. osv... men det er heller ikke pointen... ikke længere... det handler bare om at få lavet noget musik... begrænsninger kan være nøglen til et bedre resultat, så meget ved jeg...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg er dog ikke helt enig i, at man skal se bort fra processen... sådan virker det i hvert fald ikke for mig, for jeg har det sådan, at det faktisk er processen ... altså den kreative fase der giver mig et kick... når det færdige produkt er gjort er jeg selvf. tilfreds fordi processen førte til noget, men på det tidspunkt er jeg faktisk træt af det endelige produkt, og har gang i at tænke på den næste process... med andre ord; hvis ikke processen er interessant, så kommer der ganske enkelt ikke noget produkt ud af det i sidste ende for mit vedkommende.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

I dag bliver mit KB37 hentet... det betyder der snart er råd til en 8-voice udvidelse til den REV2 8-voice keys jeg får hjem mandag eller tirsdag... Så er jeg "set to go..." ... så begynder der lange 6 måneder med at skabe ambient pads, FX etc. på REV2... Overvejer at sælge disse banker når de engang er blevet færdige, hvis muligt, men nu må jeg se... ikke sikkert der er så megen salg i ambient presets... who knows...

Jeg ved endnu ikke om jeg skal have flere synths end REV2, det afhænger af hvor meget jeg føler jeg kan lave den musik jeg vil, men det finder jeg ud af i løbet af de næste 6 mdr. for jeg køber intet nyt før tidsligst til december, så det kan blive en fin lille julegave til mig selv til den tid.

Min oprindelige tanke er på Prophet X og Prophet 12 i modul versioner... men aner ikke om Prophet X nogensinde kommer i modul version... Jeg har også haft Prophet 12 før, og selv om enginen er meget dyb, og man kan lave virkeligt gode ting på den, så synes jeg den led lidt af digital "harshness", specielt når først man begyndte på audio rate modulation (som vidst også højest går til 11Khz)... så jeg har kigget lidt rundt for at finde noget andet hybrid med bedre digitale oscillatorer, og jeg tror jeg springer på en Novation Peak som det næste, hvis jeg kommer til at mangle noget... den har meget bedre digitale oscillatorer og alligevel meget af de vigtige features jeg vill ehave fra Prophet 12, nemlig Wavetable og FM syntese... Med den synes jeg egentligt ikke der mangler andet end sample oscillatorer, og det er her enten Prophet X eller Quantum kan blive valget som tredje og sidste synth... men det afhænger som sagt af om de kan fåes i modul versioner... ellers skal jeg ud i at bytte min REV2 keys for en modul version, så jeg kan købe enten Quantum eller Prophet X ind som nyt master keyboard... time will tell...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 456
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Selvom jeg synes din rejse gennem diverse "perfekte setups" er yderst interessant og at jeg ved at strategien med at begrænse sig er god, så tænker jeg, at man kan arbejde med begrænsninger på andre måder, end ved at etablere det eneste og ultimative setup for sig selv. For eksempel ved at opstille dogmer for sig selv, eller pakke en synth ned i en kasse i stedet for at sælge den.

Har du tænkt over, at du jo mange gange nu, har valgt ikke at følge begrænsningens strategi, netop der, hvor pointen med strategien gerne skulle komme til sin ret?

Måske handler det mere om disciplin end det korrekte setup?

Det er udemærket at begrænse sig, men det er jo også rart at have noget at vælge imellem. Jeg tænker, at der er en god chance for, at du vil blive gladere for at have en rimelig stor maskin-park at vælge imellem, når du opstiller regler og dogmer for dig selv for at skabe fokus, alt efter hvordan stemningen og visionen nu lige er til det projekt du har i tankerne :)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

petal skrev:Selvom jeg synes din rejse gennem diverse "perfekte setups" er yderst interessant og at jeg ved at strategien med at begrænse sig er god, så tænker jeg, at man kan arbejde med begrænsninger på andre måder, end ved at etablere det eneste og ultimative setup for sig selv. For eksempel ved at opstille dogmer for sig selv, eller pakke en synth ned i en kasse i stedet for at sælge den.

Har du tænkt over, at du jo mange gange nu, har valgt ikke at følge begrænsningens strategi, netop der, hvor pointen med strategien gerne skulle komme til sin ret?

Måske handler det mere om disciplin end det korrekte setup?

Det er udemærket at begrænse sig, men det er jo også rart at have noget at vælge imellem. Jeg tænker, at der er en god chance for, at du vil blive gladere for at have en rimelig stor maskin-park at vælge imellem, når du opstiller regler og dogmer for dig selv for at skabe fokus, alt efter hvordan stemningen og visionen nu lige er til det projekt du har i tankerne :)
Ja det har jeg tænkt flere gange, og ja det handler om disciplin.... og ja jeg har faktisk tænk på at "pakke væk" som du skriver... simpelthen lave musik med kun een synth ad gangen... simpelthen stille de andre til display når de ikke bruges... men der er een ting der irriterer mig ved den konstellation, og det er at jeg for at få lidt blanding af synteseformer er nødt til at have min 2-3 synths tilgængelig i et setup, een kan sjældent gøre det... og når jeg tænker over det, så behøver jeg ikke meget mere end de 2-3 maskiner... så hvorfor købe flere og stille til pynt, når det at købe flere end 2-3 styk ikke rigtigt giver mig synderligt meget mere at arbejde med?

I sidste ende handler det nok slet ikke om hvor få eller mange synths jeg har, men mere om at se at komme i gang og lave noget musik... jeg har altid haft det problem, at hvis jeg forestiller mig at skulle have mere grej, så sidder jeg og venter på det, før jeg rigtigt kommer i gang med at lave musik... det er derfor jeg går efter et begrænset og hardwired setup, fordi det pleaser min OCD tankegang om det med at vente på nyt gear.... samtidigt gør et fast setup så også det, at min GAS og det kick det er at få nyt kommer til at stoppe, hvilket er lige så svært når der så kommer nyt spændende gear... så det er lidt som en ond spiral der bare trækker det hele længere ned... der er ingen "nem løsning", der er altid et "men"...

Så det handler om at være tilfreds med det man har, og have lyst til at gå i gang... det fik jeg ikke med Modular fordi jeg kan blive ved og ved og ved at købe nyt og udvide uden at føle lyst til at gå i gang... det vil jeg få hvis jeg køber 2-3 synths der har lidt af de mest gængse syntesetyper... samtidigt bliver det ikke for uoverskueligt og pladskrævende... udfordringen bliver at styre min GAS når der så kommer nyt og "bedre" end de tre jeg har... og finde disciplinen til at gå i gang uden at tænke over alt det jeg IKKE har....
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Der er vel også noget omkring det med at have en hobby. Der er ingen, der siger, at det ikke er ok at skifte set-ups i sit gear med jævne mellemrum - bare for at eksperimentere? Eller pga. udfordringen med at få det til at virke?
Du behøver ikke forklare eller forsvare for mig, min Razmo ;-)


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

fugmann skrev:Der er vel også noget omkring det med at have en hobby. Der er ingen, der siger, at det ikke er ok at skifte set-ups i sit gear med jævne mellemrum - bare for at eksperimentere? Eller pga. udfordringen med at få det til at virke?
Du behøver ikke forklare eller forsvare for mig, min Razmo ;-)


Sent from my iPad using Tapatalk
Det har du helt ret i... og det er som heller ikke det at hoarde eller skifte ud der er problemet i sig selv for mig... problemet er, at hvis jeg ikke laver noget med det udstyr jeg har, så kunne jeg lige så godt sample på frimærker :D ... jeg er pisse ligeglad med hvor meget folk tænker "har du brug for alt det!?", eller "Du skifter ud hele tiden mand!"... der hvor den gør "ondt", er når kommentaren "Jamen får du lavet noget musik med det?" kommer ... den slår... fordi jeg selv tænker det samme, det er en 25+ år gammel "battle" jeg har haft med mig selv :)

Jeg ved godt at en hobby er en hobby... og at det i sig selv kan være ligemeget, bare man hygger sig, og har det sjovt med det... også selv om det kun er at hoarde gear, købe og sælge, og sidde og klimpre lidt på det uden der kommer noget "produkt" ud af det i enden... men du skal jo have dig selv med i det... hvis du har det dårligt med at der aldrig kommer noget ud af det, så er det et problem.

Jeg har nogen gange tænkt over, om jeg egentligt GIDER lave musik når det kommer til stykket... nogen gange tænker jeg, om jeg i virkeligheden er mere disponeret for at være sound designer kun... men jeg har jo stadig lysten til at sætte flere instrumenter sammen og høre dem "interact", jeg har bare altid haft svært ved at holde fokus på et projekt længe nok til at det bliver færdigt... hundredevis af små riffs har jeg lavet... men færdige numre er det meget sparsomt med, når man tænker på jeg har rodet med det her i over 25 år... ja snart 30 er det vel blevet :)

Men det ER bare en hobby der er kommet for at blive... jeg dropper ikke lige pludseligt at lave lyde og forsøge at lave musik... det er både mit himmerige og samtidigt min forbandelse... and that's the way it's gonna stay! 8-) ... jeg kan jo også mærke det i mit DNA... jeg har ikke haft et keyboard siden i søndags, og jeg har abstinenser så det kribler i fingrene ind til REV2 bliver leveret i dag :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 456
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Hvis trippet er, at skifte setups ofte (og det tror jeg faktisk lidt det er for dig Razmo :), så skal man selvfølgelig gøre det!

Jeg tænker bare, at det måske ville være en knapt så frustrerende proces og ikke mindst billigere, hvis du bare skulle pakke en nedpakket synth ud igen, frem for først at sælge alt, hvad du har for at kunne skaffe penge til det næste setup.

Anyways, når det kommer til stykket, så er det jo selve rejsen der er pointen - ikke målet, og du får sgu rejst vidt omkring. Måske er du i fuld gang med det du allerbedst kan li' allerede? :)
Senest rettet af petal ons 6. jun 2018 15:15, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Grej er ikke destination, det er en rejse. Nogle rejser mere og længere end andre. [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

petal skrev:Hvis trippet er, at skifte setups ofte (og det tror jeg faktisk lidt det er for dig Razmo :), så skal man selvfølgelig gøre det!

Jeg tænker bare, at det måske ville være en knapt så frustrerende proces og ikke mindst billigere, hvis du bare skulle pakke en nedpakket synth ud igen, frem for først at sælge alt, hvad du har for at kunne skaffe penge til det næste setup.

Anyways, når det kommer til stykket, så er det jo selve rejsen der er pointen - ikke målet, og du for sgu rejst vidt omkring. Måske er du i fuld gang med det du allerbedst kan li' allerede? :)
Et er hvad jeg vil, noget andet er hvad jeg gør.... lige nu VIL jeg bare have et lille fast setup på tre synths der komplimenterer hinanden, og så begynde at lave lyde og musik, og så ikke købe mere fremover... dette kan også godt lade sig gøre... lige ind til der kommer noget nyt der virker som om det kan bidrage med noget bedre eller noget der komplimenterer det jeg allerede har... så i den situation er disciplinen at lade være med at lade sig distrahere af det nye grej der kommer :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

SustainerPlayer skrev:Grej er ikke destination, det er en rejse. Nogle rejser mere og længere end andre. [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Yep... og rejsen har altid været det interessante for mig... ergo: masser af grej! mere grej! nyt grej! ... forbandelse! :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Godt der sker noget.... nu er det også 3-4 uger siden jeg var forbi dig og KB-37 var the shit :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Nicolai skrev:Godt der sker noget.... nu er det også 3-4 uger siden jeg var forbi dig og KB-37 var the shit :)
Yup... Regnede godt med du ville pointere det, og husker godt at du sagde, om ikke jeg troede at jeg ville vende tilbage til polyfoni osv. Og at jeg sagde nej... Men du fik ret i dine anelser... Tror nogle af jer kender mig bedre end jeg selv gør nogengange :-D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Nu er du jo beskeden af natur, så jeg fornemmer vi også bedre kan li’ dig end du selv kan :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]


Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

@Christoffer:

NOPE!!! ... ikke mere modular halløj! :D ... jeg er nødt til at få noget disciplin :) ... alt synth relateret er jo spændende, men det går bare ikke at jeg skal have alting før jeg kan gå i gang... Nu holder jeg mig til REV2 i 6mdr... det har jeg lovet mig selv :D ... det skulle kun være hvis jeg pludseligt stod med et meget godt second hand bud på en Prophet 12 module at jeg slår til, for det er en af "de tre" jeg skal have regner jeg med :)

@Nicolai:

Det er jeg sgu' desværre bange for at du har fanget helt korrekt :D ... men jeg må lære at være Synth monogam de næste 6 mdr... det er næsten som at blive munk på en eller anden måde, men det er sikkert meget sundt.... for mig :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

http://razmo.ziphoid.com/LullabyBell.mp3

Jeg er faktisk gået i gang med at lave lyde til REV2 nu.... har lovet mig selv at lave min. een lyd om dagen, og så gøre mig umage.

Ovenstående link er til første preset... alt er 100% REV2, der er ikke brugt andet end den indbyggede reverb som FX... jeg laver nemlig lydene til først og fremmest at være designet specifikt til REV2 alene (så de i realiteten kan sælges som en lydbank senere)... så kan man altid smide noget externt FX på bag efter hvis man vil det.

I dette preset modulerer jeg et selvresonerende filter med FM fra en oscillator, og lidt andre tricks... melodien er et riff fra AMIGA spillet The Faerytale Adventure.... et af de allerførste spil der overhovedet kom til AMIGA'en.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Fin lyd og melodi. :thumbup:

Nyt svar