Baneskift - er frem og tilbage lige langt?

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Re: Baneskift - er frem og tilbage lige langt?

Indlæg af david mondrup »

Som dem der omgåes mig i det daglige vil vide, så har jeg efter min sensommerromance med en veganer mistet lysten til at spise kød, og er blevet fuldtids vegetar. Det fører naturligt nok til diverse store og små udfordringer, men i går kom der én, jeg ikke på nogen måde havde forudset. Et af de kor jeg synger i, herrekoret Vox Aros (der i al beskedenhed er et af DKs bedste klassiske herrekor), holdt julefrokost. Det er altid en gourmet oplevelse, med en virkelig dygtig kok der har fulgt os i mange år, som laver en julemiddag på fem retter. Jeg havde ligget syg mandag og tirsdag, var muligvis startet op lige lovlig tidligt på arbejde igen, og havde haft masser af jern i ilden i løbet af ugen, så det var muligvis ikke så mærkeligt at jeg i løbet af dagen mærkede en utilpashed og hovedpine bryde frem. Normalt ville jeg jo bare have sagt "sikke en skam", og meldt afbud til aftenens fest. Men denne gang vidste jeg, at den dygtige kok havde kreeret en parallel menu til korets vegetarer, hvilket ved sidste håndsoprækning talte mig og ikke flere. Så hvis jeg meldte afbud, så ville hele det ekstra arbejde være spildt.

Enden blev at jeg bed hovedpinesmerten i mig, og deltog så festligt som jeg kunne i hele den i øvrigt udsøgte middag. Og det var faktisk også en god beslutning.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg blev lige spurgt af en ven om min kur, og det fik mig til at skrive de her overvejelser, som jeg vist ikke har nedfældet før - i hvert fald de sidste nummererede punkter kan jeg ikke huske at have skrevet. Så nu deler jeg det lige med alle der måtte være interesserede:

Min kur har været faste hver 2.-3. dag, alt efter hvordan det lige hang sammen med min kalender; jeg har typisk planlagt det 3-4 uger frem i tiden. "Faste" er efter 5-2 kurens forskrifter; max 600 kalorier. Jeg gider ikke tælle, så jeg har tolket det som at det er i orden at tage lidt yoghurt 1-2 gange i løbet af dagen hvis jeg er ved at gå sukkerkold. Jeg tillader mig at drikke kaffe, te, juice m.m. på fastedage, men ikke alkohol, da det feder meget mere end jeg umiddelbart troede. På de øvrige dage spiser jeg hvad jeg har lyst til - men det er også tricky. Jeg har opdaget, at rigtig meget af min spisning har været styret af vaner; 3 måltider om dagen, spis til der ikke er mere på bordet, slik og chips bliver kørt ind nærmest pr. automatik, osv. Så det er en omlægning af tankegangen at skulle forholde sig til om man rent faktisk har lyst til den næste portion, eller om man kun tager den for ikke at levne. Eller om man har lyst til en vingummi mere, eller man kun tager den fordi den alligevel står der. Efterhånden som jeg har tabt mig har jeg også fået lyst til mindre mad, og også til sundere mad.

Et par tanker og observationer der er opstået undervejs;
1) Det er ok at levne eller smide ud, hvis man har fået lavet mere end man kan spise. Madspild sker ikke ved spisebordet - det sker allerede i indkøbet, når man køber mere end man har brug for.
2) Når man er fristet til at købe slik eller kage, så tænk ikke på hvordan du har det lige nu hvor det frister, men på hvordan du vil have det efter at have spist det. Den tanke reducerer i den grad hvor meget slik og chokolade jeg køber ad gangen.
3) Man dør ikke af at ikke at være stopmæt konstant. Det er faktisk endda en ok og acceptabel følelse at være sulten.
4) På fastedage har jeg oplevet at have mere energi til mine gøremål end på spisedage. Jeg gætter på, at det er fordi min krop ikke bruger nær så meget energi på fordøjelse.

3-4 har været uhyre effektivt for mig. Jeg holder stadig øje med vægten, og faster stadig af og til hvis jeg har taget et par kilo på. Så det er lykkedes mig at holde mig indenfor 70-75 kilo siden august, også her i julen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Godt gået, kræver rygrad at gøre det du gør. Det er jo meget simpelt indtag det kroppen har brug und nicht weider. Men det er nemmere sagt end gjort. Jeg spiser ikke så meget, men jeg elsker rødvin. Er så begyndt i fedtness med min datter 3-5 gange om ugen og det er ok. Jeg er jo også en gammel hund, med diverse ryg og nakke skavanker, som godt kan trænge til at blive opjusteret mht. muskler mm. :-)

Vejer 105 men er så også ca. 250 cm. høj :-)

Pøj Pøj med det
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg er begyndt at løbe, her henover sommeren. Og er faktisk gået hen og blevet en ganske ferm motionsløber. Måske det bare var fedt at konstatere, at det som jeg før har skullet bruge en måned på at træne mig op til, nemlig at løbe 5 km i et stræk, det kan jeg nu gøre uden de store problemer. Og så holder jeg øje med mit daglige antal skridt via den indbyggede skridttæller i min telefon. Så de 10 km løbetur her i morges, kombineret med at jeg er gået rundt til alt hvad jeg ville på denne fridag, førte til denne her lidt heftige rekord. Og jeg er ikke engang specielt træt i benene ...
2018-08-01 22.41.27.png
2018-08-01 22.41.27.png (66.95 KiB) Vist 3125 gange
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Godt gået (eller løbet om man vil)!

Oplad din telefon!!!!


....og "Pedometer" ... hehe.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev: 1) Det er ok at levne eller smide ud, hvis man har fået lavet mere end man kan spise. Madspild sker ikke ved spisebordet - det sker allerede i indkøbet, når man køber mere end man har brug for.
Det et supergodt observeret!

Og kan også føres over på meget andet; tøjkøb for eksempel. Det er ofte min kæreste spørger om jeg ikke ska have noget tøj, når vi er ude. Men ofte er svaret nej: jeg har jo ikke brug for 10 par bukser? Det er spild af ressourcer, og jeg glemmer alligevel at jeg har halvparten af dem.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det der virker bedst er 6 mindre måltid om dagen, som er forholdsvis sunde. Antallet gør at din fordøjelse kører konstant, og så vil kroppen ikke holde på fedtet pga panik :-)
- og så selvfølgelig motion

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tillykke med dagen, David! :denmark:

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hip hip hurra og tillykke! :denmark:
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hey David, jeg så lige din post på EMD fb gruppen omkring Michael Norris, mindes også at du har delt dem herinde et par gange.
Af alternativer jeg kan komme på til lignende effekter kan du jo tjekke GRM Tools, men måske endnu bedre, eller i det mindste af nyere dato, Unfiltered Audio SpecOps.
Det er muligt at nogle af SpecOps effekterne er inkluderet i Byome/Triad.
Bliv evt. klogere her:
https://www.plugin-alliance.com/en/products.html

Når jeg skriver lignende effekter, så ved jeg det reelt ikke, nu jeg aldrig har prøvet Michael Norris plugins'ne.

Derudover er der vist også en bunke spectral tools til M4L.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Christoffer I. N. skrev:Hey David, jeg så lige din post på EMD fb gruppen omkring Michael Norris, mindes også at du har delt dem herinde et par gange.
Af alternativer jeg kan komme på til lignende effekter kan du jo tjekke GRM Tools, men måske endnu bedre, eller i det mindste af nyere dato, Unfiltered Audio SpecOps.
Det er muligt at nogle af SpecOps effekterne er inkluderet i Byome/Triad.
Bliv evt. klogere her:
https://www.plugin-alliance.com/en/products.html

Når jeg skriver lignende effekter, så ved jeg det reelt ikke, nu jeg aldrig har prøvet Michael Norris plugins'ne.

Derudover er der vist også en bunke spectral tools til M4L.
Hov, det her fik jeg aldrig svaret på. Mit issue var, om Michael Norris plugins ville overleve en opgradering til Catalina, da jeg bruger en enkelt af dem (Spectral Blurring) ret meget i mine produktioner. I mellemtiden har jeg opgraderet, og den åbner heldigvis stadigvæk helt fint.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er min fødselsdag i dag. Jeg er halvvejs til de hundrede. Det er da alligevel noget.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Tillykke! 🇩🇰🇩🇰

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Du er kun en ung lømmel endu 🙂

Kan husker da jeg var i din alder, blev gift, osv,..

🇩🇰🇩🇰🇩🇰🇩🇰🇩🇰🇩🇰🇩🇰🇩🇰🇩🇰🇩🇰🇩🇰🇩🇰

Tillykke, noget af en milepæl !!!
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Drengerøv, jeg kan ikke engang huske da jeg var i din alder.

Stort tillykke med dagen :)

:denmark: :denmark: :drunk: :drunk: :banan: :banan:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Gratulerer med dagen, som man siger her på bjerget!
:denmark: :denmark:

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 331
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

:sweden: osse fra mig, du er kun en purk 🤗

kh

Østerz
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

david mondrup skrev: ons 6. okt 2021 11:51 Det er min fødselsdag i dag. Jeg er halvvejs til de hundrede. Det er da alligevel noget.
Tillykke!

Det er fint at runde de halvtreds, men her nogle år senere er jeg begyndt at undre mig over at mine jævnaldrende ser så gamle ud.
--
Robert

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, tillykke med den runde dag David! :denmark:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Tillykke David
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hmm ... det der facebook embed virker vist ikke pt. i Safari/MacOS, så her er et screenshot af facebook posten herover.
Skærmbillede 2021-12-02 kl. 14.39.17.png
Skærmbillede 2021-12-02 kl. 14.39.17.png (261.36 KiB) Vist 1892 gange
Jeg har tjekket i Krom og Ildræv, og begge åbnede fint her.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Stort tillykke David! Det lyder super spændende 🙌

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Tillykke med spændende ny post :-)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar