SIDwave bloggen

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

SIDwave bloggen

Indlæg af SIDwave »

Jeg har besluttet at åbne en blog på dansk også, her.. Den kan sikkert bruges om 10 år til mine erindringer :D Desuden ku den også generere lidt snak med andre producere, og ja.... men anledningen er at jeg har besluttet mig for 2 kunstnernavne som jeg vil bruge.

Det er en vanskelig process, jeg skal kort fortælle hvad der er sket:

2008, jeg siger til mig selv "jeg gider ikke mere... der skal ske noget nyt" - hvorefter jeg forlader IT branchen. Og jeg flytter til Odense. Jeg er fynbo, og ku ikke tænke mig at bo i 'monsteret' på djævleøen, og selvom Århus også er en stor musikby i danmark, er det heller ikke der jeg vil befinde mig. Så jeg finder en 2 værelses til ingen penge i Odense, og under flytningen smider jeg alt ud der ikke har med Commodore 64 eller musik at gøre, ud!

2008, jeg tager 4 tracks jeg har arbejdet på i 2007/08 og begynder at højne lydkvaliteten på dem.
Jeg har lavet over 400 tracks på 25 år, men jeg ved at det ikke lyder som en prof studieproduktion, så jeg begynder at gå efter at få 'den der lyd'.

Jeg køber min drømmesynth, en Virus TI - jeg ville altid være den danske Jean Michel Jarre, og nu kan jeg endelig købe en synth hvor alt han har på scenen er indeni, mere eller mindre :D

Så starter problemerne!

Når jeg skal mixe/master det jeg laver på Virussen, så skal jeg jo spille hvert spor for sig selv, optage det, og derefter arbejde på det.. det er ikke sjovt med tracks på 20+ kanaler og 12 minutter langt! det tager en evighed :D

Så samme tid, stadig 2008, pga at jeg lærer at bruge min Virus, ser jeg pludselig efter alle de år, hvordan det hele hænger sammen, med at lave lyde. Jeg kan næsten lave lige hvad jeg har i hovedet. Endelig! sku der virkelig gå så lang tid ? (midi perioden i 90erne var ikke særligt god)...

Så jeg kaster mig over min Commodore 64, og nu vil jeg endelig være Rob Hubbard, så jeg knokler som en gal, og laver næsten 50 tracks i 2009-10...

Og der er jeg så nu.... jeg releaser noget af det bedste C64 musik til oktober i en superfed musikdemo, og jeg forlader da ikke den slags, men det er det sidste store skrig fra mig på den gamle brødkasse, så skal jeg koncentrere mig 100% om mine albums.

2008-2010 er mest gået med at øve mig i mixing/mastering, og jeg har forsøgt at involvere mig med andre, halv eller hel professionelle, men det har ikke bragt det store. Jeg har det bedst når jeg laver alt selv.

Så er det sådan, at der ruller ikke de store penge i kassen, for jeg har i 2 år bare tæret på kontoen.. så nu har jeg besluttet at kaste mig over programmering til Android telefoner. Jeg elsker at programmere, men ikke som job, det er slavearbejde. Så længe jeg kan holde det på et plan der hedder lave et lille spil, eller en nyttig app, så kan jeg motivere mig selv til at gøre det yderste ud af det. Så det forsøger jeg nu, så må vi se hvor det bærer hen.

Men, de albums, de skal jo laves færdigt... det er jo hele meningen med min eksistens, det har det altid været, og jeg skulle aldrig ha spildt 20 år med IT som profession.. men sådan er det jo... det ku man jo ikke vide!!!

Ok, ved ikke... skriver mere når der er noget at rapportere :D

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Nå ja, de 2 navne jeg har besluttet:

SIDwave - ham jarre klonen som er mig, som også laver pop og rock og jazz og techno og alt muligt.
Jan Harries - ham der kun laver orkester/film musik.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Hvorfor vente med at gøre noget hvis man alligevel ikke kan sove ?
Nu gør jeg siderne klar til at indeholde noget nyt, et helt nyt design og indhold, NU! :D

(sidder midt i en process og er helt oppe at køre med ideer)

Medlemsavatar
Newp_16
Medlem
Indlæg: 1514
Sted: Aarhus C

Indlæg af Newp_16 »

Elsker blogs :dollargrin:

Det bliver spændende at følge dit nye liv :wink:

...selvom jeg har prøvet at submitte den her post to gange nu, men jeg kan ikk få lov fordi du poster hele tiden :dollargrin:
[b]Blog og portfolio:[/b] [url]http://ludvigolsen.dk[/url]

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Det er en svær tid, der vælter ting ud af mig, og jeg kan slet ikke overskue det hele lige i øjeblikket..
Brainstormer for at lave nye websites, og sortere musikken...

Og jeg skal bruge et 3. navn også nu, det er noget fis at finde på....
Jeg dræbte den gamle for 1 år siden, men alle kalder mig ved mit gamle navn, de vil ikke acceptere at jeg er blevet noget andet..

Så ski da huk i det, og så bruger jeg bare mit gamle navn til det album som gør det som ingen andre har gjort, endnu... jeg bliver den første.. for satan da hvor det hele kører rundt i bøtten på mig! :D

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jan Harries skrev:der vælter ting ud af mig
:puke: Sorry, kunne ikke lade være. :)

Jeg har et spørgsmål som du må vide noget om.
Jeg har en commodore 64 som jeg rigtigt gerne vil kunne bruge i Logic via. midi. Til at styre SID chippen selvfølgeligt.
Hvordan gør jeg!?
Kender du denne her:
http://www.8bitventures.com/mssiah/

Den virker smart men er lidt i tvivl om jeg bare kan bruge den med med rent midi fra Logic, uden at skulle have skærm til c64'eren og andet bøvl.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Nu er det lang tid siden jeg har kigget på MSSIAH, men jeg ved der er mange der leger med dem.
Du skal google lidt og finde ud af hvordan folk bruger den. Du kan godt styre den fra midi, men jeg tror nu nok at du skal lave lydene i selve dens egen editor, altså at du skal ha en skærm på c64'en.

En editor der hedder SID Duzz It V3, er under udvikling. Jeg bruger selv V2..
V3 har midi og vil kunne bruges fra pc, men man skal stadig lave lydene inde i selve c64en i programmet.

Vil du ha SID lyd, så er der andre muligheder.
www.hardsid.com - et lydmodul med plads til op til 4 chips, styres via et VST.

Og der er sådan en ombygget C64, en midibox som de hedder. Der er midi + der er sat knobs på den til at styre alt det væsentlige.

Du skal ud og google! "midibix sid" - der er mange videor på youtube, også om MSSIAH.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Lige nu, for 2 minutter siden, samme dag som jeg har fået noget meget vigtigt på plads, siger en jeg troede var min ven, og som har lært mig meget, at jeg skal droppe mine vilde drømme og tro på janteloven.

Jeg blev bare så hidsig og sur og skuffet, for det har jeg hørt fra min far i 41 år, og for 3 uger siden sagde jeg hele sandheden om hvor led han har været til ham meget højt , og har så ikke hørt en dyt fra ham siden..

Og nu kommer en god ven med en for lille hjerne og pisser mig af, så jeg skrev at mail fra nu af, og hvis han virkelig troede på hvad han skrev, så goodbye forever.

DSØ#¤Ø%#% jeg er frustreret!


..tilbage til noget helt andet....... som en sofa og en god film! ARRRRRRRRRRRRRGH!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kedeligt.. God held med det hele. :)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Sjovt... jeg kan følge dig i utroligt meget af det du skriver Jan... meget kunne være hevet ud af mit eget hoved. Jeg vil også gerne være DK's svar på Jarre :lol: , jeg har også forsøgt at arbejde sammen med andre om musik (bla.a. SLL her inde fra), og det går grueligt galt hver gang, simpelthen fordi jeg også ønsker at lave det hele selv... det er som om, at skal andre ind og være med, så skal man gå på kompromis med sine visioner og ideer, og så fordamper interessen som dug for solen. One-man-band vil jeg altid være, period!

Jeg har selv været hele fasen med at gøre musikken til en levevej igennem, eneste forskel er at jeg aldrig kom ud på arb. markedet, men ellers havde min fortid nok lignet din til forveksling eftersom meget af min fortid gik med hardcore assembly programmering på både C64 og AMIGA (Kefrens) i 80'erne og 90'erne.

Mit forsøg gik i vasken af personlige grunde, men jeg nåede at holde fast i drømmen om at leve af det så længe, at den ødelagde mig psykisk til sidst, så jeg i dag er førtidspensionist (af flere grunde, men dette var een af dem)... men musikken har jeg stadig med mig 100%, den er bare ikke noget der skal give penge i kassen, og den dag i dag ville jeg ønske at jeg havde set dette fra starten af. Jeg behøver ikke tænke på HVAD jeg komponerer, HVORFOR jeg komponerer, HVEM det skal tilfredsstille osv... jeg kan lave HVAD DER PASSER MIG! og kan folk ikke lide det, så op i r**** med det! ... jeg fandt ud af at musik kun siger mig noget, når jeg laver det "for sjov!" og for "mig selv!"... så snart det blir kedelig hverdag og skal please andre hele tiden, så bliver det rent ud sagt noget mainstream kedeligt l***.

Jeg synes det er med musik som med f.eks. Fodbold; Når man er lille, og spiller for sjov med vennerne i baggården, og det ikke handler om penge og prestige, så er det så givende og livsbekræftende... så snart penge og professionalisme blandes ind i det, så blir det kedeligt, stift og intetsigende ligegyldigt i mit hoved.

Min pointe til dig er: gå efter drømmen hvis du vil, men lad ALDRIG drømmen hive dig ned fordi den ikke virker kommercielt... hvis du som jeg begynder at dømme dine egenskaber ud fra hvor successfuld du er økonomisk som producer og hvad alle andre mener (din far, din ven, andre i branchen, lytterne etc.), så har du glemt hvad musik handler om for dig.

Hvis du ender med at finde ud af, at musik for dig er C64, fordi det er hvad der giver dig følelsen af noget godt, så er det vel det du skal... jeg ville til enhver tid hellere høre et genialt stykke C64 komponeret musik, frem for en gang "me too!" producer million doller mainstream fabrikeret musik... men det er jo så bare mig :dollargrin:

Hvis ens musik interesse handler om en årlig indtjening på 400.000 til 1½ million for at det har interesse, så er det ikke musiker man skal være...

Just my two cents...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Razmo,


Nej, intet skal få lov at hive mig ned :D det vil jeg ikke!

Det har være ten lang sej proces på nu snart 2 år, at slippe arbejdet, og lave en plan for at gøre det som jeg skulle have gjort i 1990.

Så har jeg tænkt, "livet var en fejl" - men det var jo åbenbart en nødvendig omvej, og iøvrigt var det slet ikke muligt at udgive noget dengang, for hvad havde jeg ? vel 800 kr i lommepenge om måneden :D
Og allerede da, ville jeg selv, og drømte ikke om en pladekontrakt der kommer udefra; jeg vidste "jeg skal noget, selv!"

Iøvrigt, bare for at minde dig om det, så kender vi godt hinanden lidt, da jeg jo hed rambones/TST :D
Så du ved vist godt hvem jeg er, og jeg har også dine moduler og SLL's.

SLL var min store helt i begyndelsen, han var jo den første danske soundtracker! og et par Sonix stykker også! :D

Well, så til nyheden, for der er en nyhed idag!

Jeg har fået en artist at udgive! udover mig selv.

Nu er der lige sommerpause, jeg vil spille StarCraft 2 ihvertfakd i 14 dage, og være væk fra musikken, for det har været vildt her på det sidste. Jeg har lavet 20 numre på 20 dage, og kæmper den sædvanlige kamp med mix/master og skruen på detaljerne.

Det viser sig bare hver gang, at ting tager længere end jeg regner med, fordi jeg bliver klogere hver gang, og må opgradere tingene. Men der skal jeg passe på ikke at overproducere, men det er vist ikke rigtigt noget stort problem, jeg har en meget god følelse af grænserne.


P.S. TST har været i coop med Kefrens + Tartan Army :D (fyfy det er jo nogle slemme crackere allesammen! LOL!)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg glemte at svare på din slutsætning:

Nej, jeg gør ikke noget for penge her, jeg vil bare sprede musik ud på alle kanaler og blive hørt, gemt og husket om muligt. Så løser det sig nok altsammen af sig selv.

At skulle præstere og sælge i et væk skaber kun stress og rutine, morskaben siver ud hurtigt, og man er bare en slavearbejder. Det er SLUT med det! :D

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jan Harries skrev:Jeg har lavet 20 numre på 20 dage, og kæmper den sædvanlige kamp med mix/master og skruen på detaljerne.

Det viser sig bare hver gang, at ting tager længere end jeg regner med)
Noget af et gennemsnit - gad vide, hvad du egentlig regner med tidsmæssigt? :-D

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg træder lidt vande for tiden..

Har gjort den C64 demo med musik færdig,
spiller for meget Starcraft 2,
drikker for mange øl,
spiller for meget Starcraft 2,
lytter mine worktunes, men gør ikke rigtigt noget,
spiller for meget Starcraft 2,
drikker for mange øl,
spiller for meget Starcraft 2..


Jeg VED at 1. November så vender det hele, og jeg laver de worktunes færdig.
Det er det jeg har besluttet.

Skal bare lige spille noget mere Starcraft 2 og drikke nogle flere øl!

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

sådan :-D

hastværk er lastværk ;-)
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg har netop googlet mig selv..

Den kom helt op til side 16 inden det begyndte at tynde ud..
Det lader til at youtube videor havner alle steder, også med andre logoer på, og rippet..
Men whatever..

Jeg tror da tiden er inde til at jeg skal sende noget ud, og se hvordan det spreder sig.

På side 16 fandt jeg en sample CD side, der har mange tons skiver, og en af dem er fyldt med sid/c64 lyd, så er det da ikke så sært at vores ting havner hos timbaland som bruger dem uden at ana at det må han ikke :D

Men det er jeg ligeglad med.. jeg går netop efter fuld spredning med alle metoder.
Hvis det så sku ske at nogen laver penge på mine ting, så kommer jeg og malker dem for min andel, uden varsel :D

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg tror jeg har drukket nok nu, og spillet computerspil nok nu..
Igår begyndte jeg på et nyt nummer, og samlede op på et par af dem der er igang.
Så nu kører fabrikken igen!

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg er syg og har det skidt.
Jeg tror enden er nær.
Og det bekymrer ikke en rygende fis af personerner herinde, for ingen af jeg kender mig rigtigt.
Så det gør det kun værre.

Bliver der ikke postet noget her inden 3 måneder, eller i ser nogen udgivelse, så betyder det at jeg er afgået.

Det er ikke en joke.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jo det er da meget bekymrende at høre selvom vi ikke kender dig personligt. Kan du forklare nærmere? Hvis du virkeligt er syg skal du selvfølgeligt lyn snappy finde en læge!

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

En trist nyhed..:

Onsdag d. 19 januar 2011, dagen før sin 29 års fødselsdag, tog Arman Behdad, min gode ven og eneste artist ud over mig selv på mit label, sit eget liv.

Arman har udgivet 2 CDer i tyskland (han var fra Frankfurt) med ambient trance, og var på en del compilations også med nogle af sine schranz numre.

Han led af skizofreni, som dog var under kontrol, men kunne blusse op i mærkelige episoder, hvis han tog hash eller coke, og det gjorde han desværre af og til, og så gik det bare galt..

Så jeg må kalde hans selvmord for et uheld, en mand der har 3 albums klar til at komme afsted, tager sgu ikke bare sit liv..

Det er mega trist og det påvirker mig meget, og hele C64 scenen hvor han var en stor charmetrold med sine ekstremt store humor og skøre påfund, og dybe venlige personlighed, og altid overskud til at hænge på skype og IRC i timevis, også i alvorlige sammenhænge.

Jeg sidder her med det ene album som skulle først ud, kun i mp3 version, og de 2 andre ligger på hans computer.

Nu venter jeg til der er faldet ro på det, og kontakter hans familie senere, for jeg ved han ville have den musik afsted, men nu er det nok en god ide at lave en aftale med familien. Jeg skal ikke tjene noget på det, det skal bare ud, det ved jeg han ville blive glad for.

Han brugte 2 navne, Arman Behdad, og Lightdancer.
Lidt google around kan sikkert finde hans musik, der er både myspace og soundcloud og noget i butikkerne, til dem som er interesseret i ambient trance, eller schranz.

Jeg skal lige sunde mig ovenpå det her.. Det er fandme noget lort..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ej hvor trist! :( Kender ham ikke umiddelbart men det er altid sørgeligt når venner bliver taget fra én..

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Dato: 4 marts 2011

Jeg er kommet med forkerte udsagn, og har hidset mig for meget op i et par tråde.
Det stopper jeg nu, og bygger min maskine istedet.

Jeg har gennemlevet 2 år hvor hele mit liv er blevet væltet på hovedet, og er nu ved at komme ud på den anden side.

Jeg har netop snakket med min goe ven Joe som er et kæmpe multimedie talent, men vores eller min planer var på vej i vasken fordi at han brugte al sin tid på gymnasiet og kærester.

Men Joe har sit fumleår efter gymnasiet nu, og kæresten er røget, og hvad jeg har vidst lige siden han var 5, begynder nu at ske, og min tro på at livet går den rigtige vej for os alle, er kommet tilbage.

Det store og altafgørende slag om drømmen, skal ske ved at jeg besøger en Reiki mester som jeg mødte i sommers. Han kom, som alle andre personer nogensinde, ind i mit liv, nøjagtigt på det tidspunkt hvor jeg havde kørt en line helt ud, og stod ved afgrunden.

Til alle dem som tror på tilfældigheder, vil jeg sige: de findes ikke.
Læs noget fysik. Alt kører efter nøje regler, og den ultimative sandhed, er blot det mest sandsynlige.
Der findes ikke sandheder, der findes blot sandsynligheder.

Jeg har blot meget svært ved at klare mig igennem forvandlingerne, fordi jeg altid har været følelsesmæssigt svag, da min far ikke tillod at tale om følelser, vise, bruge dem. Jeg er vant til at når jeg trykker på knapper, sker der forudsigelige ting, og jeg ved hvad alle knapperne gør.

Ud af 100, er der nu blot 5 tilbage, jeg er så tæt på.
Det skal ske nu.


Undskyld til alle jeg har pisset af med uigennemtænkte skriverier.

Jeg må ud og gå de sidste 5 meter..

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg er gået ind i spilbranchen, og er igang med mit første job.
Det sker nu, efter 2 års færdiggørelse af løse ender fra mit gamle liv.

Så er der lige det arbejde med at fylde mine hjemmesider op med indholdet.. det tager tid :)

Medlemsavatar
madsdue
Medlem
Indlæg: 297

Indlæg af madsdue »

spilbranchen? :) hvordan og hvorledes?

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg skal lave musik til et nyt bilspil, her kan ses hvad dette firma har lavet indtil nu: http://www.vis-games.de/en/projects.html

Spillet er til PS3 som er et nyt område for dette firma.

Der er ikke så meget at sige, spillet er på tegnebrættet, så jeg har god tid til at lave noget agressivt musik inden nogen deadline begynder at krybe fremad.

Nyt svar