Andreas' blog med nørderi, erfaringer, reviews og andet gøjl

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Re: Andreas' blog med nørderi, erfaringer, reviews og andet gøjl

Indlæg af Hoby »

Det lyder fedt Andreas - jeg elsker det lydunivers du har. Jeg troede egentlig du havde droppet at bruge HW.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Tak tak. Jeg har været hardware fri i noget tid, ja, men det er begyndt at krible lidt i mine fingre igen. :)
Razmo skrev:Det er en fed maskine ja... men jeg undrer mig over det bleed, for jeg synes ikke at huske det på min da jeg havde den... alle Dreadbox maskiner er støjende som ind i helvede, støvede i lyden, mangler top end.... altså, de lyder "gammel-analogt" på den fede måde... En ting jeg godt kan lide ved NYX er at dens resonans på ingen måder degraderer basfrekvenserne i den... det "dårlige" ved den er at den er noget kompliceret at sætte op med de tre forskellige routing-knobs... man skal lige tænke sig om når man indstiller dem og have manualen ved hånden ind til man har lært den at kende...
Jeg synes faktisk ikke at den støjer så meget, og at den lyder specielt vintage. Men ja resonansen er fed. Det er ikke sådan en tynd skrige resonans, men en ret beefy én. Routing er lidt underlig ja, men det er kun pga. de labels de har brugt som gør det forvirrende, da de ikke rigtigt beskriver hvad der sker. De kunne ligeså godt være numre eller A B C osv. De burde have lavet et digram enten i manualen, eller endnu bedre, på kanten foran. En anden spøjs ting er post filter slideren som, styrer de to filtre. Når den står i midten or er i LPF mode så burde det, i følge manualen være et 12db/oct filter, men cutoff frekvenserne er ikke helt ens, så de giver sådan en lidt lidt vowel agtig lyd, som er ret fed og ikke noget man normalt hører på en synth.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Ja... de formant agtige lyde husker jeg godt.... jeg vil så også sige, at den synth der har mest oldschool over sig nok snarere er Abyss... dog synes jeg alle Dreadbox maskinerne virker "rough" i lyden... man har ikke haft "clean sound" som et parameter i deres design, tvært imod, og det er jo nok det der gør dem tiltalene, for så virker de mere "oldschool" og det er nok det jeg mener med det når jeg tænker nærmere over det... En af de ting der irriterede mig lidt er dog at alle controls er så ekstremt tætte... man kan dårligt drejere eller flipp'e en switch, uden risiko for at ramme noget andet, og man skal tit fedte lidt med med sliderne for at finde sweet spots, hvilket kan være lidt svært med så kort range de slidere har... men hvad... hvad gør man ikke for at spare plads i studiet hehe...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det lyder fedt. Den har virkelig meget karakter. Og dejligt lille stykke musik.

I det her tilfælde synes jeg bleed'en passer fint, men det er godt nok voldsomt og jeg forestiller mig at det hurtigt kan blive en hæmsko.

De forskellige filtre jeg har oplevet bleed fra, der er det som regel linket til hvor hårdt man driver inputtet, men det er så også herfra en del af karakteren kommer.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Ja jeg har også eksperimenteret med et drive filtrene lidt blødere og det hjælper en smule på bleed. Der er i øvrigt kæmpe forskeld i lyden på NYX når man driver filtreren. Lige den sidste cm af slideren saturerer filteret en hel del.

Razmo, ja det er sygt irriterende med de tætte knapper! Det er især tune knappen jeg hele tiden kommer til at skubbe til, når jeg skal skifte oktav på osc 2. Ret problematisk i en live situation tænker jeg. Jeg har en plan om at udskifte den til en mindre knap. Evt. bytte om på dén og mod root knappen, så alle originale knapper bliver på synthen. Også enig ang sliderne og lille sweet spot. Det er ret svært at tune osc 2 præcist til osc 1. Det lyder helt som om at det er rigtig skodsynth. :D Skal da lige indskydes at selvom den har nogle quirks så er den altså ret fed, og anderledes i både lyd og opbygning.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det er jo ofte de små quirks der gør den fed. Og du kan jo altid smide et filter bagefter, til lige at tage toppen. Evt. kombinere den med et lille modular rack med et par småting i, en envelope, et filter og en phaser måske :wink:

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

AvS skrev:Ja jeg har også eksperimenteret med et drive filtrene lidt blødere og det hjælper en smule på bleed. Der er i øvrigt kæmpe forskeld i lyden på NYX når man driver filtreren. Lige den sidste cm af slideren saturerer filteret en hel del.

Razmo, ja det er sygt irriterende med de tætte knapper! Det er især tune knappen jeg hele tiden kommer til at skubbe til, når jeg skal skifte oktav på osc 2. Ret problematisk i en live situation tænker jeg. Jeg har en plan om at udskifte den til en mindre knap. Evt. bytte om på dén og mod root knappen, så alle originale knapper bliver på synthen. Også enig ang sliderne og lille sweet spot. Det er ret svært at tune osc 2 præcist til osc 1. Det lyder helt som om at det er rigtig skodsynth. :D Skal da lige indskydes at selvom den har nogle quirks så er den altså ret fed, og anderledes i både lyd og opbygning.
Nogle vil nok synes det er en skodsynth pga. disse quirks... men det er bare også de quirks der gør den speciel... jeg skulle lige vænne mig til det i starten når man har været vandt til super præcise DSI og Moog samt Waldorf synths, men til gengæld har de deres helt egen lyd.... selv om jeg er stoppet med Dreadbox og har solgt mine, savner jeg lidt den rå analoge lyd de kunne lave, men sådan er det... bliver også spændende at se og høre hvordan deres næste MEDUSA synth bliver... den burde være ved at være klar (december).
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Jeg synes Dreadbox laver nogle spændende ting, men har også indtrykket af at det elektriske design er lidt happy-go-lucky. Købte selv Razmos, Hades DIY, og havde en del tracking problemer. Fik lidt hjælp til at få det løst inde på muffwiggler, og fik det til at spille rigtigt fint, og jeg er absolut tilfreds med den. Super lækkert interface, lækre potmetre, og ikke mindst god lyd til absolut billige penge osv. Tror bare han stadig er lidt i gang med at lære HW/elektronik design så der er nogle små quirks.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Hoby skrev:Jeg synes Dreadbox laver nogle spændende ting, men har også indtrykket af at det elektriske design er lidt happy-go-lucky. Købte selv Razmos, Hades DIY, og havde en del tracking problemer. Fik lidt hjælp til at få det løst inde på muffwiggler, og fik det til at spille rigtigt fint, og jeg er absolut tilfreds med den. Super lækkert interface, lækre potmetre, og ikke mindst god lyd til absolut billige penge osv. Tror bare han stadig er lidt i gang med at lære HW/elektronik design så der er nogle små quirks.
Det er basically hvad jeg selv har haft tænkt om dem... han virker heller ikke særlig gammel, og nu ved jeg ikke med den græske økonomi, hvor dyre remedier de har råd til når de designer... de er trods alt kun 5 i firma'et og håndbygger det hele selv... men der er jo også nogle analoge-freaks der godt kan lide at jo mere "MoJo" der er , jo bedre... men glad for du fik maskinen op at køre, jeg havde simpelthen ikke tålmodigheden til at begynde på det :roll:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Razmo skrev: Det er basically hvad jeg selv har haft tænkt om dem... han virker heller ikke særlig gammel, og nu ved jeg ikke med den græske økonomi, hvor dyre remedier de har råd til når de designer... de er trods alt kun 5 i firma'et og håndbygger det hele selv... men der er jo også nogle analoge-freaks der godt kan lide at jo mere "MoJo" der er , jo bedre... men glad for du fik maskinen op at køre, jeg havde simpelthen ikke tålmodigheden til at begynde på det :roll:
Absolut - de skal holde fast i deres Mojo :-) Jeg er som sagt glad for maskinen, og har ikke noget imod at lodde en gang i mellem. :-)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg er begyndt at jamme noget mere live, så deler lige nogle små live jams:

https://soundcloud.com/steinholtz/sets/ ... ms/s-NuKy9

De bliver nok aldrig til rigtige numre, så der er en lydmaskinen exclusive. :) De er ret rå, uredigerede og fyld med fejl. Måske det sidste korte lofi krummelure af et nummer (Disconnect) godt kunne havne på en EP eller noget. Dreadbox NYX spiller en central rolle i dem alle, og ellers tror jeg kun det er Tal Audio SH101 som jeg har brugt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Strange Mood er super, kan du huske hvad du har brugt som pitch verb til den?
Disconnect også en sjov lille en. Den giver mig den idé at jeg måske burde skyde lidt tid af i januar til at lave korte stykker, og se hvad jeg kan få ud af det.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Nice. Fine små perler.

Når du skriver "Jamme noget mere live", hvad mener du så? Kan du forklare lidt om din process?

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Ja. Det er meget enkelt. Jeg har sat nogle clips op i Ableton, med forskellige tromme og synths sekvenser, og så er processen blot at trykke record session og aktivere og stoppe mine forskellige clips (har lige købt Novation Launchpad MK2 til dette), imens jeg tweaker løs på NYX'en og evt spiller lidt melodi oveni som i Spur nummeret. Dog er det sidste nummer uden loops/clips - det er bare mig der spiller på mit midikeyboard imens jeg optager midi. Har så bare afspillet det optagede midispor og tweaket knobs på NYX'en. Den lille melodi oveni er blot lagkage.
Christoffer I. N. skrev:Strange Mood er super, kan du huske hvad du har brugt som pitch verb til den?
Disconnect også en sjov lille en. Den giver mig den idé at jeg måske burde skyde lidt tid af i januar til at lave korte stykker, og se hvad jeg kan få ud af det.
Jeg bruger efterhånden udelukkende Valhalla Vintageverb til de lange klange. Jeg mener dog også at jeg har brugt NYX'ens eget mono verb også, så det er NYX's mono klang med Vintageverb oveni. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Dagens Ableton trick

Har fundet en sjov måde at lave nogle ret heftige/tunge kicks og effekter i Ableton:
Screen Shot 2018-02-10 at 11.36.25.png
Screen Shot 2018-02-10 at 11.36.25.png (126.32 KiB) Vist 4372 gange
Især ved at ændre på envelopen på Operator, samt Vocoderens X/Y pad og envelope+formant kan man variere lyden enormt. Nogle gange rammer man noget som lyder forbløffende meget som en akustik stortromme (kick nr 3 i vedhæftede demo). Stereo billedet bliver også ret bredt, men med rigtig god mono kompatibilitet.

Her er et lille udpluk af lyde lavet med denne metode:
avs_fx.mp3
(363.26 KiB) Downloadet 166 gange
Lydene i klippet har fået en smule efterhandling, mest for at gøre dem lidt mere crunchy da de bliver ret tunge og mørke i lyden.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Er igang med at pudse nogle ældgamle tracks af, som bare har ligget på min harddisk. Det meste er elektronisk og i min vante chillede eller housede stil. Men nogle gange laver jeg helt andre ting, som dette lidt søvnige og utroligt Air agtige nummer med Satie'ish klaver:

https://soundcloud.com/steinholtz/fear- ... ng/s-sstBN

Det er det eneste nummer jeg har mixet 100% OTB. Have engang en ide om kun at mixe analog, så jeg købte en Soundcraft Delta (så vidt jeg husker) i 2012, som dette nummer er mixet på. Det var dog vanvittigt bøvlet så jeg solgte den ikke så lang tid efter.

Der kommer et par andre tracks i løbet af påsken, men det bliver i en ganske anden stil. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sjovt du siger Air, det er nemlig meget rigtigt. Kan godt lide det, men jeg også lige i målgruppen.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Lyder godt, måske kan det betale sig med det der analog-halløj ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det lyder rigtig lækkert.

Jeg kan godt forstå Air bliver nævnt, men for mig fik det en anden reference frem, nemlig et band jeg har glemt lidt, så tak for reminderen.

Og, det er selvfølgelig Zero 7 jeg snakker om. Til de Air fans som ikke kender Zero 7 vil jeg lige smide en anbefaling, de har lavet nogle lækre ting gennem tiden og, har jeg for nylig fundet ud af, også et par tracks hvor Tina Dicow leverer vocalen.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Ja Dickows karriere startede vel pga dem. Sia har iøvrigt også leveret en del vokal for dem

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Fedt i kan lide det.

DUBTEMPLE>> Hehe jeg synes klart at det er et af de bedre mix jeg har lavet, men jeg ved dog ikke om det direkte er pga. af at det er analogt - tvivler. Lige meget hvad synes jeg det var for bøvlet, og det gik ud over min, i forvejen skrantende, produktivitet.
Morten B skrev:Og, det er selvfølgelig Zero 7 jeg snakker om. Til de Air fans som ikke kender Zero 7 vil jeg lige smide en anbefaling, de har lavet nogle lækre ting gennem tiden og, har jeg for nylig fundet ud af, også et par tracks hvor Tina Dicow leverer vocalen.
Ah ja jeg havde også helt glemt Zero 7. De har lavet nogle fede ting, omend en smule cheesy og poppet her og der men ret Air agtigt til tider. Især deres produktioner har en del ligheder med Air. Deres, vidst nok seneste album, Yeah Ghost lyder vanvittigt godt.

Har gravet et nyt track gammelt frem fra gemmerne, som er noget ganske andet end det sidste:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=76157

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Endnu et gammelt nummer (tror vi nærmer os 10 år gammelt) er gravet frem, og igen i en lidt anden genre end jeg normalt befinder mig i. Det er ret 90’er agtigt, med et tungt big beat fundament, men dog med et mere svævende feel og et lidt William Orbit agtigt klaver. Fik min storebror (DJ Cut A Lot!), som DJ’ede en del i 80’erne og 90’erne til at tilføje noget live scratching. Synes tracket har et lidt forårs agtigt feel, så det passer meget godt at lægge det ud nu. :)

[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
JesperS
Forum Donator
Indlæg: 399
Sted: København

Indlæg af JesperS »

Lækker musik. Du får dog ingen plus point for at kalde Zero 7 for cheesy. :)

Til gengæld må DJ Cut A Lot da være et at de fedeste navne ever! :p

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

JesperS skrev:Du får dog ingen plus point for at kalde Zero 7 for cheesy. :)
Aaaaaarhhh, de kan sgu godt fløde lidt over til tider, men det tager jo ikke noget fra de mange glimrende numre de har skruet sammen.

Nyt svar