Mortens blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Re: En blog om at holde styr på sig selv.

Indlæg af Morten B »

Tømmermænd. Skulle ikke ha' drukket de 3-4 sidste glas hvidvin igår.
En halv røg forgiftning fra et bål gør det sikkert heller ikke bedre.
Men hyg'li, det var'ed :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

ZZCHÅÅÅL!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Som lovet smider jeg lige et lille klip op.

Jeg er stadig ikke helt tilfreds og masteringen kunne tweakes lidt mere. Jeg har lige siddet og leget lidt med det for at prøve min G-pultec af i mastering kæden. Jeg har smidt den på mono signalet i en M/S konfiguration, men kan godt høre nu at den skal en tur i laboratoriet da der er for meget støj på slut resultatet. Den tilførte dog noget rigtig fedt, så hvis jeg får styr på støjen sidder den uden tvivl fast på min mastering kæde det næste lange stykke tid :)

Stil mæssigt bevæger vi os rundt i Techno rytmernes univers. Enjoy :)

www.daytrippermusic.de/music/Timewarping.wav (ca 80 mb .wav)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Fedt. Det er lidt Robert Babicz over det synes jeg. Må lige tage en seriøs lytter når jeg kommer hjem.
Sjovt du lige nævner G-pultec og M/S mastering. Jeg sad i forgårs og prøvede at bruge min G-pultec til mastering men jeg kunne ikke lige hitte ud af at sætte det op rigtigt. :oops: Kan du forklare hvordan du har gjort eller har du et link til en guide du evt. har fulgt?
Senest rettet af AvS man 3. maj 2010 12:38, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det er meget fedt faktisk - selvom der selvfølgelig mangler masser af guitar...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tak for kommentarerne :)
Guitaren var faktisk med i overvejelserne. Ikke som dominerende part, men lidt krydderi. Jeg fandt dog aldrig lige noget der fungerede.

@ AVS: Jeg har lavet en mastering skabelon i Cubase som består af en masse sub grupper. For at lave et M/S setup som jeg bruger det skal du ha' 3 stereo grupper. Den første gruppe bliver til M, den næste til S og så skal du ha' en at samle det hele på, medmindre du bare vil bruge master kanalen. Jeg kan dog godt lide at samle det på en gruppe først af flere grunde.
Jeg splitter hver M/S gruppe op med Voxengo MSED, den er gratis og meget passende til formålet da du nemt kan mute henholdsvis Stereo og Mono informationerne:
http://www.voxengo.com/product/msed/

Der skal selvfølgelig også være et wave spor til selve lydfilen. Der sætter jeg outputtet til none og via send sender jeg både til M og S kanalen som så begge kører over i min master gruppe.

Det er den helt simple version. Jeg har så også to mono grupper til at splitte stereo op, da jeg nogen gange bruger 2 gange UAD Pultec i mono til stereo widening. Det kan lyde rigtig godt.
Jeg har også altid en kopi af lydsporet som kører direkte på master kanalen, hvilket også er en af grundene til at jeg samler M/S på en master gruppe. Dermed er det nemt at flippe mellem den originale og den behandlede fil, da jeg muter kanalen med kopien og så bare til/fravælger den med solo funktionen. Jeg bruger samme system hvis jeg har et tredie nummer som reference.

Nå, men det fede ved denne metode er at du så har fuldt styr over begge M/S kanaler og kan putte de redskaber på som du har lyst til. Kun fantasien sætter grænser :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Tak! Det jo møg nemt med Voxengo MSED. Sad lige og legede og det er gode muligheder i.

Har lyttet på dit track på mine minitors og jeg synes det stikker alt for meget frem i mellemtonen. Omkring 1-3 khz tror jeg. Har du evt. lavet et boost her med Pultecen? Kunne lyde lidt somom der er et ret spist boost her. Har prøvet et hive 3-4db ned ved 3khz og det synes jeg får det til at lyde bedre.
I mixet synes jeg også at kicken er ret skarp og hård i det.

Håber det er cool jeg lige smider lidt kritik.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, selvfølgelig. Al kritik er meget velkommen :)

Jeg boostede faktisk let med Pultec'en på 3 khz, hvilket virkede som om det samlede lydbilledet lidt på daværende tidspunkt. Det må lige tages op til revurdering. Det kan være jeg har et dip deromkring i mit rum.

Kicket giver jeg dig også til dels ret i. Muligvis ligger det også lidt for højt i mixet.

Jeg må lige arbejde lidt på det når jeg har tid bag knapperne igen. Tak for inputtet :thumbup:

Og ja, MSED er et rigtig fint lille værktøj.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Lidt smadret i dag. Vendte hjem fra et par hårde arbejdsdage igår. Havde egentlig tænkt jeg skulle sidde og rette et par ting i mit nye nummer, men hovedet er ikke til det. Måske senere.

Til gengæld har min gearlyst og standen af min nuværende telefon fået taget på mig, så jeg har lige bestilt en HTC Legend. Glæder mig til at prøve kræfter med Android og til at få en fuldt fungerende mobil. Min Nokia N73 har holdt godt i over 3 år, så det er vist mere end gennemsnittet. Den virker endnu, men er ved at blive træg i knapperne og opfører sig lidt mærkeligt til tider, så jeg vil hellere skifte før den dør helt :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Arghh, kan sgu ikke få det nummer til at makke ret. Har prøvet en masse forskellige typer stortrommer af, men kan ikke liiige finde en som er til at ha' med at gøre.
Måske handler det mest om at jeg ikke kan slippe den oprindelige lyd?

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Kender det godt. Især med stortrommer fordi det somregel er en af de første samples jeg vælger til et track, og derfor mixer jeg alle andre lyde rundt om stortrommen. Når det lykkes mig at skifte en stortromme bliver det oftest med en sample som minder om den originale, men som lige har det som jeg savnede. Ellers ender jeg ofte med at tweake pitchen på min stortromme. Har du prøvet det? Udover at pitche samplen op eller ned ændrer jeg ret ofte på pitchen via en envelope, så hvis jeg vil have mere klik og at den dybe bund skal nåes hurtigere, så sætter jeg den til at starte med en anelse højere pitch som så falder hurtig ned. Eller omvendt sætter jeg pitchen til at starte lavere hvis jeg vil have et mere mørkt klik i starten.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Stortrommen er tunet til nummeret, eller rettere sagt, nummeret er tunet til stortrommen :dollargrin:
Jeg starter meget ofte med en stortromme som jeg kan lide, finder pitchen og laver så nummeret i den toneart. Derfor ved jeg også godt at det er svært at finde en erstatning. Udover det, så er resten af trommerne også mere eller mindre valgt ud fra signaturen på stortrommen.

Men måske det var en ide at bearbejde den oprindelige lidt, i stedet for at finde en ny :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hård uge. Mødte på arbejde søndag middag og tog direkte til kbh ind til onsdag aften. Så havde jeg fridag igår og er tilbage på arbejde igen i dag, dog kun et enkelt døgn.

Grunden til kjøwenhawner turen var 3 dages video shoot til Grøn Koncert (Ham jeg passer har muskelsvind og arbejder på muskelsvind fonden). Det var tre hårde, men sjove dage. De havde fået lov til at låne A-bar til at lave nogle "i byen" scener. Smider selvfølgelig noget video op når de har fået klippet noget sammen. Nøgleordene er: Thansen og kørestol :dollargrin:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Nå, det ser ikke ud til at min hjerne vil lave techno for tiden. Jeg har rodet en del med det nummer jeg postede tidligere her i bloggen, men jeg kan ikke få det til at hænge sammen. Det er heller ikke nemt når der hele tiden popper sekvenser til dub/chill/anderledes numre ind i hovedet, så i dag måtte jeg føje min tænke muskel og starte et dub nummer op. Det går også rigtig godt, er kommet et langt stykke med komponering og mix.

Ud over det så bruger jeg noget tid med at lege med min nye HTC Legend. Det er dælme et lækkert apparat. God størrelse, lækkert hus/kabinet i et helt stykke aluminium (ligesom macbooks), rigtig lækker AMOLED skærm og Android.
HTC har så smidt deres eget "Sense" interface oven på android OS'et, det fungerer imponerende godt. Kameraet tager også helt hæderlige billeder.
Nu venter jeg bare på at betalings apps rykker til europa også, så flere programmører har lyst til at lave apps til android platformen.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Der er nyt på vej fra Aphex Twin. Han har lavet mange fede numre, men også en masse som ikke lige tiltaler mig.

Det her lyder dog rigtig rigtig fedt, glæder mig til at høre mere i bedre kvalitet:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Dagene synes at køre sammen i en stor smørklat for tiden. Det er ret spændende faktisk, det har nemlig tvunget mig til at blive endnu bedre til at leve i nuet. Jeg er ikke buddhist som sådan, men er bl.a. inspireret af Buddha, hans læresætninger og syn på livet. En af hans hovedpunkter er at man skal leve i nuet, ikke igår og ikke i morgen, men nu. Han har fat i noget.
Jeg føler mig mere fredfyldt, mere i balance og med en større portion energi at dele ud af til verden når jeg formår at fokusere på at være til stede.
Min hjerne vandrer tit ud i fremtiden, hvilket kan være en belastning. Jeg prøver at finde en balance, for der kan også komme gode ting ud af at være forberedt på situationer der kommer. Men det har man sikkert ikke brug for hvis man er 100% oplyst? :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Uncite skrev:Dagene synes at køre sammen i en stor smørklat for tiden. Det er ret spændende faktisk, det har nemlig tvunget mig til at blive endnu bedre til at leve i nuet. Jeg er ikke buddhist som sådan, men er bl.a. inspireret af Buddha, hans læresætninger og syn på livet. En af hans hovedpunkter er at man skal leve i nuet, ikke igår og ikke i morgen, men nu. Han har fat i noget.
Jeg føler mig mere fredfyldt, mere i balance og med en større portion energi at dele ud af til verden når jeg formår at fokusere på at være til stede.
Min hjerne vandrer tit ud i fremtiden, hvilket kan være en belastning. Jeg prøver at finde en balance, for der kan også komme gode ting ud af at være forberedt på situationer der kommer. Men det har man sikkert ikke brug for hvis man er 100% oplyst? :)
Tror jeg tænker AAALT for meget til at nogensinde kunne blive buddhist eller bare derhen af. :-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Min hjerne kører også hele tiden, men derfor kan man godt fokusere på hvad der foregår omkring en.

Som sagt er jeg heller ikke buddhist, men har plukket det fra buddhismen som jeg selv kan bruge. Der er også mange grader af buddhisme og Jeg bliver i hvert fald ALDRIG munk f.eks. :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Drømte i nat om en ret fed mono analog synth, som blev styret via en stor berøringsfølsom skærm. Man kunne både programmere synth'en og den interne sequencer i samme hug via nogle rigtig smarte algoritmer. Det ærgrer mig nu at jeg ikke kan huske detaljerne ordentligt, men den var fed at arbejde med :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Lydklip tak. :D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har ikke noget klar endnu. Den er stadig på delta stadiet :dollargrin:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg vil gerne forudbestille 2 styks. :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hvis du lige sender mig din drømme ip adresse på en pm, så skal jeg sørge for du får en delta licens til i nat :dollargrin:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Lang rejse periode afsluttet. Har været afsted med arbejde og så derefter selv på ferie. Det har været nogle fede uger :)

Er så lige vendt tilbage til det her. Sort sort humor, men genialt:


Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Sweet. Det track som spiller 5:00 er for lækkert!

Nyt svar