Mortens blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Re: Mit navn er Morten

Indlæg af Morten B »

Øøøøøøv... Mangler virkelig en clocked delay og havde glædet mig til finanserne kunne rumme en Audio Damage DubJr MK2, men nu er den selvfølgelig udgået og ikke til at finde second hand.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Never mind, efter ti minutter i googles favn fandt jeg en polsk online store med en på lager :)

Yaaaiiii! No more hånd-synkronisering af delays i live situationer :banan:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Øøøh er Audio Damage stoppet med deres modular ting?? Kan ikke finde dem på deres hjemmeside.

De kan findes ved at google sig til den her side:
https://www.audiodamage.com/collections/all

Men ikke i kategorierne på siden.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, det tror jeg måske de er. Har læst et sted at de ville tone det ned pga lavt salg, måske er det helt slut.

Jeg synes også deres priser er for høje. Lige mht. clockede delays er der ikke meget at vælge imellem, men ca 2.500,- for en mono delay er en anelse højt. Jeg gav under 3.000,- for H9'eren, ved godt det ikke kan sammenlignes 1-1, men alligevel!

Kom også til at bestille CGM mixer moduler fra frap tools, har længe ønsket mig at upgrade. CGM systemet er godt tænkt, og specielt en extra AUX bliver nice +CV kontrol af pan og sends er optur.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ang. Audio Damage synes jeg det er synd, jeg ved godt det bare er digitale moduler, og nogle er ports af deres plugins, men alligevel nogle moduler der lyder fedt.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:Ang. Audio Damage synes jeg det er synd, jeg ved godt det bare er digitale moduler, og nogle er ports af deres plugins, men alligevel nogle moduler der lyder fedt.
Ja, og de har nogle unikke ting, bl.a. DubJr. som jeg har købt. Der findes ikke andre clockable delays som passer til et live setup. Næste størrelse er Erica sunth's nye DIY delay med clock mulighed, den er 18 HP. DubJr. er kun 6 HP, så man må leve med prisen.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hjemvendt fra Wall of sound. Det var faktisk en ganske god succes all over. Kapaciteten var 3000 (officielt, reelt set var der nok plads til 5000) og der kom 2500, så hatten af for den debut. Det regnede helt sindssygt om Fredagen og hele lørdag formiddag, tunge byger, så det taget i betragtning er tallet er endnu mere opløftende

Jeg har været lidt usikker på om det ikke var overkill at bruge 3.500,- på den Pelican case, men den har allerede vist sig at være et rigtig rigtig godt køb, da jeg måtte slæbe mit gear gennem en tordenbyge i Fredags :lol: Kunne nok godt have fundet en løsning med at få det kørt ind på pladsen eller noget, men var sgu alligevel fedt at vide at gearet lå tryk og tørt derinde. Så den tror jeg jeg bliver rigtig glad for.

Det gik også fint med gigs, var noget spændt på hvordan silent disco delen fungerer, men var positivt overrasket. Det kunne jeg sagtens lokkes til igen :)

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Morten B skrev:
Christoffer I. N. skrev:Ang. Audio Damage synes jeg det er synd, jeg ved godt det bare er digitale moduler, og nogle er ports af deres plugins, men alligevel nogle moduler der lyder fedt.
Ja, og de har nogle unikke ting, bl.a. DubJr. som jeg har købt. Der findes ikke andre clockable delays som passer til et live setup. Næste størrelse er Erica sunth's nye DIY delay med clock mulighed, den er 18 HP. DubJr. er kun 6 HP, så man må leve med prisen.
Ellers er der også Chronoblop fra alright devices. Den ser også ud til at være god til live brug.
Nu har du jo købt dubjr, men ville lige nævne den

http://www.alrightdevices.com/product/chronoblob

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ahh ja selvfølgelig, chronoblob, det er rigtigt. Den overvejede jeg også, men synes DubJr lyder lidt bedre ud fra demoerne.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Oslo! Oslo! Oslo!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Lidt stemning fra Wall Of Sound:



Det er sgu lidt sjovere (og hurtigere) at klippe video når alting ikke skal synces, hvilket det jo af gode grunde ikke kunne nu hvor al lyden var i hovedtelefoner :-P

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt!

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Yeah, fedt!
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

:banan: :thumbup:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Øj, er sgu en glad julegris lige pt. efter at have bygget lidt om i euro kassen.

Er gået tilbage til MFB Osc-02 i stedet for Mutable Instruments braids. Må godt nok sige at det er noget mere tilfredsstillende at arbejde med Osc-02. Braids er nice, men jeg synes sgu bare der er et eller andet ved lyden som gør at den aldrig rigtig blender ordentligt. Nej, Osc-02 har ikke 100 forskellige modes, men den lyder bare f*cking lækkert og jeg føler slet ikke at det er nødvendigt for mig at bruge eq mere (Altså, når jeg kører det som live setup). Det er som om den bare sidder automatisk godt i højttaleren.

Og, så er jeg mega glad for at jeg tog chancen og skiftede min bas kanal ud med en Intellijel Atlantis. Den lyder meget bedre end jeg turde håbe på, og så er den bare sjov at bruge. Det er fedt at man kan kable sin egen rute gennem en modular, men Atlantis'en er skruet sammen på en måde så den bare er svær at få til at lyde dårligt. Helt klart en SH-101 vibe, det tør jeg godt sige selvom jeg aldrig har eget en.

Analog FTW!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Skulle man gå helt pop på live kassen :-D :

https://www.modulargrid.net/e/doepfer-a ... controller

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Morten B skrev:Skulle man gå helt pop på live kassen :-D :

https://www.modulargrid.net/e/doepfer-a ... controller
Kunne se vildt nok ud!

Er der ikke noget med du har led strips i dine traps og Cloud ? Eller er det kun i hvid ? :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jenkins skrev:
Morten B skrev:Skulle man gå helt pop på live kassen :-D :

https://www.modulargrid.net/e/doepfer-a ... controller
Kunne se vildt nok ud!

Er der ikke noget med du har led strips i dine traps og Cloud ? Eller er det kun i hvid ? :)
Ja, kunne være sjovt. Har alligevel tænkt mig at installere led strips i den næste live kasse jeg vil have bygget :)

Jo, jeg har led strips i super chunks og Cloud. Ikke rgb dog. Tænkte oprindeligt at det ville blive kikset med rgb, men nu gad jeg godt at jeg havde gjort det.
Jeg kunne jo bare pille det ned og skifte det ud, men det er en af den slags ting man aldrig lige får taget sig sammen til :?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ok, her kommer formentlig en lang, filosofisk og lettere rodet post, men der er sket så meget det sidste stykke tid og alle de fragmenter af inputs og outputs har nu metaboliseret sig i en helt ny virkelighed for mig.

For det første har jeg gennemgået en mental forvandling som nok startede for et års tid siden. Generelt har det været normen for mig gennem hele mit liv, at min udvikling har vist sig i tydelige trin i stedet for en blød kurve. Jeg er vant til at gå i lange periode, det kan være halve eller hele år med en fornemmelse af en ulmen og nogle flygtige impulser der fortæller mig at et eller andet er i gang med at rykke sig for mig. Ofte har jeg oplevet at alle de processer som har kørt i baggrunden pludselig bliver til konkret virkelighed inden for meget få minutter, som om jeg lige pludselig har fået et guddommeligt/spirituelt input der gør at tingene står klart for mig.
Det kan være meget overvældende, men altid på en positiv måde, det er som om der bare bliver frigivet en hel masse energi som jeg kan tappe ind i uden konsekvenser. Med tiden har jeg selvfølgelig forstået at den udvikling har foregået over laaaang tid og det er ikke bare et tilfældigt klarsyn.

Jeg tror måske alle sammen vi kender følelsen af at lære et nyt område/en ny by at kende. I starten er det svært at finde rundt, der er meget information som er flygtigt og uoverskueligt. Men lige pludselig en dag, så går du ned ad en gade og opdager at den fører ned til et torv, eller et område, som du har fået styr på. I det sekund du forbinder de to steder/retninger, der vokser din forståelse for området eksplosivt. Præcis sådan har jeg det med min mentale udvikling.

Nå, nok filosofi for nu. Vi skal have noget content, er det ikke det alle i medie branchen sukker efter?

Den udvikling der har foregået har, for mit vedkommende, denne gang været en musikalsk fokuseret selvtillid. Jeg har altid været super privat og (for) perfektionistisk omkring musikken, hvilket har været en hemsko i forhold til at udkomme kommercielt, men har været den rigtige måde for mig. Alt det har ændret sig, jeg er blevet moden (I en alder af 36 :wink: ) til at turde satse på musikken som en reel karriere vej, og jeg har fået et umanerligt drive til at være ekshibitionistisk og selvsikker omkring at sælge mig selv.
Det er et felt jeg arbejder rigtig meget på at blive dygtig til lige nu og det begynder at bære frugt. Det sidste halve år har jeg produceret på live løs, meget mere end jeg nogensinde har gjort, men der har ikke været ret meget officielt output, da stort set alt hvad jeg har lavet er røget afsted som demoer til pladeselskaber og alt hvad jeg ellers har opstøvet af branche kontakter osv.

Jeg har nu en del projekter som er på vej ud. De fleste på små pladeselskaber, men man skal jo arbejde sig op et sted fra og lige nu er det et godt sted for mig at være.

Grunden til jeg fokuserer rigtig meget på at udgive er at jeg har indset at hvis jeg gerne vil have nogle live gigs, så kommer de ikke af at jeg spiller nogle løse club jobs rundt omkring. Der skal et navn og et brand til hvis man gerne vil ind i booking bureauer osv., og der skal generelt lidt publikums tyngde til at nogen gider booke en til noget seriøst. Det giver jo god mening, men jeg er først blevet super bevidst om vigtigheden af det nu.

Og nu til det lidt mere tekniske. Som nogen ved og har fulgt med i, så har jeg været i gang med en større løsrivelses proces som startede for, hmmm, måske 3 år siden +/-. Jeg var gået helt i stå inde i computeren, fik aldrig færdiggjort noget, så hele ideen om at gå over til et fuldt eller delvist hardware setup kom af ønsket og håb om at "begrænsning fordrer produktivitet".
I mit tilfælde har det vist sig at være en stor sandhed. Måske endda sandheden.

Efter at have været omkring 100% hardware, hvor alt blev mixet og indspillet live, er jeg nu landet på et hybrid setup hvor jeg indspiller multitrack, men stadig med det twist at jeg performer nummeret live.
Det er fuldstændig befriende for mig, da arrangement delen altid har voldt mig problemer. Som det er nu, så har jeg sat en template op med en færdig skabelon jeg indspiller efter.
Det vil for det første sige at alt mit live gear er hooket op på den samme måde hver gang, med de samme spor. Fra jeg åbner Reaper (Som nu 100% er den DAW jeg sværger til), til jeg er klar til at indspille den ide jeg har fiflet sammen på gearet går der måske 30 sekunder eller mindre, alt efter den konfiguration jeg arbejder ud fra.
Jeg har desuden lavet en fast opbygning jeg spiller efter som er markeret ved hjælp af regions. Hver region er 16 bar og er farvekodet, så det er nemt overskueligt når jeg står og jammer. Det betyder altså at hver gang jeg indspiller et nummer, så er introen 3x 16 bar, første vers er 4x 16 bar, så kommer der et mellemstykke på 3x 16 bar og så videre med andet vers som er 4x 16 bar og så outro som er lidt mere fleksibel.

At have den skabelon giver en kæmpe frihed, da jeg bare kan køre på og så bagefter mærke om arrangementet fungerer. Det er meget nemmere at forholde sig til noget som eksisterer end til noget som ikke eksisterer. Oftest, så ender jeg bare med at beholde arrangementet rimelig meget som det er, men det er nemt lige at ændre på et break, eller strække et vers osv.

Et andet springende punkt, som jeg er i gang med at raffinere endnu mere for tiden, er selvfølgelig simpliciteten i mine muligheder. I mit eurorack har jeg sat 2 synthlinier op. Den ene, som nu bare består af en Intellijel Atlantis (Fantastisk lille synth, inspireret af SH-101), varetager primært bas opgaver, den anden kan lave akkorder, leads, percussion osv.
Det setup fungerer jo ligesom hvis man besluttede sig for kun at bruge en VST/AU synth til al produktion. Man lærer efterhånden instrumentet indgående at kende og kan komme meget hurtigt fra A-B. Nogle gange vil man gerne til C, hvilket så ikke kan lade sig gøre, men det er jo netop den begrænsning der gør at man må tænke udenom problemet, og derved bliver inspireret til at tænke mere frit.

På trommefronten har jeg også fået en åbenbaring. Jeg har besluttet mig for at prøve at skabe det samme simple, inspirerende miljø i Elektron Analog Rytm trommemaskinen, som ellers er så dyb at man godt kan forsvinde lidt i mulighederne.
Måden jeg vil prøve på er ved at have et prædefineret sample sæt. Den kan holde 128 samples i et projekt og jeg har besluttet mig for at de samples skal være mere eller mindre konstante, samt overskuelige.
Jeg er derfor i gang med at udvælge og nøje procesere ca 120 samples som skal være faste. Det betyder f.eks. at fra plads 10-29 ligger der 20 Hihat samples som er faste. 30-39 er snares, 40-59 er claps osv.
Dermed ikke sagt at de bliver faste for evigt, men det vil jo vise sig hen ad vejen hvilke samples jeg naturligt går til og så kan jeg udskifte nogle af pladserne lidt.
Jeg har ydermere nøje udvalgt rækkefølgen så hver kategori starter clean og bliver så mere og mere karakterfyldt som man kommer op i rækkerne. Det gør at jeg hurtigt ved hvor jeg skal lede for at få et bestemt udtryk.

Alt det er selvfølgelig rigtig godt i studiet, men den helt store grund til denne tilgang er at jeg gerne vil frigøre mig når jeg skal ud og spille. Ind til nu har jeg forberedt alle numre, med patch noter, rækkefølge osv. Det har fungeret rigtig fint, men jeg er ved at være så tryg at jeg gerne vil have så stor en andel af jam som muligt. Og lige her bliver det en kæmpe fordel at have en overskuelig sample bank, så jeg ikke skal tænke for meget over det in the moment.
Jeg har ikke spillet mit første jam job endnu, men hidtidige tests hjemme i studiet tegner godt. Når jeg når dertil hvor jeg for alvor kan jamme skal jeg heller ikke tænke over om jeg er klar til et gig hvis der byder sig et, og jeg skal ikke stresse hvis den dj/performer der skal spille efter mig er sent på den (En situation som, baseret på erfaring, er mere sandsynlig end usandsynlig). Ja, i det hele taget er målet bare at blive så fri som muligt.

Jeg har selvfølgelig stadig masser at lære og der viser sig jo hele tiden nye muligheder og udfordringer hver gang man vender en sten.

Nå, som lovet blev det en lang smøre, men det var på tide med grundig update, også for min egen skyld.

Vi ses derude :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Husk at spamme os herinde med udgivelserne. Glæder mig til at høre dem. :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fedt. Du er en af de få, jeg savner lidt ved at have droppet Instagram.

Men det betyder naturligvis bare, at du må skrue op for dine Youtube videoer :wink: :bow: :thumbup:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Så er første ep ude. På Bandcamp nu, ude på andre platforme senere i dag (forhåbentlig):



Jeg glæder mig til de næste er på vej som er mere i retningen af hvad jeg gerne vil nu, og også meget mere baseret på mit live gear, men der er da et par lækre numre på den skive her.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tillykke! Glæder mig til at lytte.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så blev det tid til at lytte!
Knuckles - Fedt det der "house/dub-stab". Mange forskellige vokal chops, det virker godt. Fedt flanger-break, som om der lige kommer lidt ekstra skub på bagefter.
Snare Machine - Det fungerer godt med variationen i snaren. LP break ved 6 minutter og som outro passer fedt ind.
The Hustle - Fed processering på vokalen! Øj så kommer der dub stab ind. Det havde jeg ikke forventet. Fed retning.
Change It - Gennemarbejdet lydvalg. Passer rigtig godt sammen.

God sammenhængende udgivelse. Måske lidt rigeligt sub på dele af Knuckles og The Hustle, uden at være ordentligt sikker på det her i hovedtelefoner. Snare Machine er ikke rigtigt mig, men ellers fede numre! De vil i lidt forskellige retninger lydmæssigt, det kan jeg godt li'.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tak for lyt :)

Ja, numrene kører meget deres egen ting, det er altid det der har været mit problem, ha ha. Men, hvis du synes det godt kan fungere, så vil jeg lige tage det med videre.

Den her ep er opstået over længere tid og egentlig samlet af numre som er lavet til hver sit projekt.

Det der flanger agtige break i knuckles er faktisk ret sjovt, da jeg lavede det ved at køre ud i min mixer, smide et delay på og så lave et feedback loop som feedede ind i både den tørre og den våde kanal (Ja, værsgo, der var lidt til en anden tråd :lol: ). Derfor sejler det også L/R, men det fungerer jo fint til break og var et af de der små "happy accidents" som bare lander heldigt.

Er enig i snare machine, egentlig ville jeg gerne have haft 3 numre +et remix, men de synes det passede ind, så jeg gik bare med på den. Men egentlig er det nok også det nummer der stikker mest ud, da det er noget mere techno end de andre.

Nyt svar