Mortens blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Re: En blog om at holde styr på sig selv.

Indlæg af Mike-air »

Congratz Morten-modular! :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Danke danke :-D :bow: :peace:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

ADVARSEL: Kedeligt nørderi i følgende post! :-P

Jeg leger løbende med tanken om udvikling af mit live rack, som nu stille og roligt er ved at vise sit sande ansigt som et fuldt production suite. Den nyeste tanke jeg har fået er nemlig om jeg kunne få alt hvad jeg skal bruge til mix osv. ind i kassen :shock:

Det viser sig, at det kan jeg faktisk godt. Her er min seneste ønske version:
rack.jpg
rack.jpg (259.48 KiB) Vist 2254 gange
Med den konfiguration har jeg 3 mulige kanaler, hvoraf den ene er dedikeret til 303 lyde.

I øverste venstre hjørne er der synth 1, som kan patches med 2 oscillatorer (den ene med sub oscillator) med rig mulighed for inter-modulation mellem de to. Til bas bruger jeg faktisk yderst sjældent mere end en oscillator som hovedkilde, så det er rigeligt med to, specielt fordi de er fulgt af en waveshaper, som er det fedeste ever! Punktum.
Filteret er her et moog type, da det er gået op for mig at jeg sjældent bruger andet end lowpass filter oppe i det hjørne, og når jeg gør er det mest til at highpasse en anelse.

I nederste venstre hjørne kommer så legeland. Jeg må overgive mig og gå med et Braids modul, der er altså bare sygt mange fede muligheder i, selvom jeg måske kommer til at savne den lidt mere hands-on integration fra MFB Osc-02 som jeg har nu. Jeg kommer dog IKKE til at savne tuning problemer, specielt ikke i live situationer.
Braids bliver så efterfulgt af to filtre, først et Polaris fra Intellijel som har alverdens filter modes, inkl. phaser. Dernæst et lowpass filter, som kunne være det her fra Happy Nerding, fordi det ser blæret ud, men der er også andre fede muligheder.
Den lille sorte efter Happy Nerding filteret er en 5 step sequencer. Super fedt at ha' ved hånden til variation i patchen.

På mixer delen har jeg forelsket mig i Frap Tools system. Det består af moduler, så man selv kan sammensætte hvad man har brug for. For det første skulle det system lyde rigtig godt, og for det andet er det nogle super fede muligheder for at CV styring af stort set alle parametre, hvilket vil sige pan, volume og sends. Der er desuden to sends/returns hvilket giver nogle helt nye muligheder.
Det bliver lidt dyrt, da hvert modul koster 200 euro, men jeg kunne også starte med at slå 303 og bas delen sammen til en kanal og så se om det er nok.
Lige meget hvad er det i hvert fald luksus løsningen, men også den absolut fedeste med flest muligheder. Der findes ingen andre mixere til euro med to sends, så det er også en lidt unik løsning.

Efter hver patch er der lige nu en eq (TriTone fra Happy Nerding), som sammen med Frap Tools systemet ville give mig en fuld mixer med lækker lyd og CV styring af alle parametre. Får sgu lidt ståpels af tanken :-P
M303 lyder godt direkte ud af pakken, så den tror jeg ikke behøver sin egen eq, selvom jeg godt kunne finde på at smide den lille distortion ting ind fra Feedback (den lidt kitchede, gule fætter) som har simpel low/high eq.

Effekt sektionen efter mixeren indeholder en synkroniserbar delay fra Audio Damage og en reverb, lige nu fra Ladik. Kunne godt overveje et have to Pico DSP'er fra Erika Synths i stedet for og så evt. med et filter foran den ene kanal til modulerede effekter.

Sidste komponent er selvfølgelig modulation, hvoraf der er 3 LFO'er. To af dem, nemlig dem som er i Modbox modulet fra SSF er synkroniserbare og den 3. er den lille 2 HP fætter midt i øverste række som er digital baseret med nogle forskellige waveforms, hvoraf den ene bank har nogle alternative waveforms som er designet til modulation.
Desuden vil der så være en ekstra kanal i sequenceren som kan bruges til modulation, selvfølgelig også fuldt synkroniseret.

Det eneste som kunne mangle nu er dynamik behandling, men den eneste virkelig interessante compressor lige nu er Jellysquasher fra intellijel, og den fylder for meget til den her størrelse rack. Det er alligevel ikke noget der er super vigtigt live, så jeg kunne godt have et lille rack ved siden af i studiet med en eller to compressorer.

Man kan se en live version af systemet her: http://www.modulargrid.net/e/racks/view/338644

Puha, det blev en lang smøre.

Nå, men bottom line er, at med den her approach føler jeg at jeg har alle de muligheder jeg har brug for til at lave et interessant mix, direkte i kassen. Specielt CV kontrol af alle parametre er for vildt og minder jo lidt om de muligheder man har i en DAW.

Jeg har dog ikke regnet på det, men jeg kigger i hvert fald ind i en investering på 20.000+ hvis jeg vil gå hele vejen. Kan jeg få solgt de moduler jeg har nu er der selvfølgelig lidt at hente der, men det er ikke garanteret. Jeg har nu heller aldrig købt gear med fornuftens vejleder siddende på skulderen, så hvorfor skulle jeg stoppe nu :censored:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sjovt, troede lige at du selv havde designet de Frap Tools moduler. Kendte dem ikke i forvejen, og farveskemaet mindede mig lidt om din midterskinne.

Det er noget med at alle Mutable Instruments tingene kan DIY'es, men ved ikke om du har adgang til programmerings-boksene, og det er vist nærmest ren SMD det hele. Ved ikke om der er noget at spare. Tror Rasmus/mush har bygget nogle Mutable Instruments moduler selv.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, Braids kan godt DIY'es, men det er et komplekst projekt med SMD og programmering som du nævner, så det gider jeg ikke give mig i kast med.

Det er hurtigere for mig at tage en ekstra døgnvagt og så bare betale for det færdige modul :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

glow_ajh.jpg
glow_ajh.jpg (749.06 KiB) Vist 2223 gange
Glow in the dark kabler :dollargrin:

Og har også købt nyt filter, nemlig AJH Minimod filter. Damn, det lyder altså sweet :gasp:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har øver med min VJ i dag, og hvis man har lyst kan vi fanges på livestream i aften efter 19.00 (Måske lidt senere) under dette event:



Man er desuden mere end velkommen til at deltage i selve eventet næste fredag :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt! God øver. Jeg fanger nok en genudsendelse i aften. :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

:thumbup:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Visuals så fede ud i de første 4½ minuts tid! :) Lyttede dog til slut, synes jeg kunne genkende sidste nummer. :)
Gør I noget for at koordinere eller følger han bare så godt med som muligt?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Så kom der Allen Heath i studiet:
ah.jpg
ah.jpg (232.99 KiB) Vist 2157 gange
Gik efter en mindre model, nemlig en Zed 18. Den har hvad jeg skal bruge af funktioner. En 4 bånds eq havde været nice, men et enkelt parametrisk bånd er faktisk nok har jeg fundet ud af.

Men hold nu kæft der er forskel fra Soundcraft'en. Ikke at Zed'en farver, men det føles bare som om den har mere dybde og overskud i lyden. Jeg kan selvfølgelig ikke sammenligne 1-1, men følelsen af at arbejde med den kan jeg godt forholde mig til.

Noget af det ligger sikkert også i byggekvaliteten, som jeg regnede med. Det er altså bare mere inspirerende at bruge noget som er ordentligt konstrueret.

Jeg er dog helt overbevist om at preamp og eq er på et højere niveau, det lyder simpelthen federe når jeg presser preampen og eq'en reagerer mere som jeg forventer den skal. Soundcraft'en lød hurtigt tynd og lidt plastik agtig, for at bruge en slidt frase.

Zed'en er ikke nogen stor pult, det er helt klart, men man får sgu meget for pengene. Jeg er godt tilfreds.

Nu har jeg det næsten helt skidt med at have solgt det skrummel af et apparat til Soundcraft'en, men han fik en god pris og det er heldigvis ikke en der læser med her :-P

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Den der følelse hvor man kom til at byde på noget på ebay og så tænkte at det går den aldrig til men det gjorde den så man fik noget man ikke burde have købt men man fik det sygt billigt. Det er en speciel følelse.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Første reelle show med VJ og hele pivtøjet i Fredags gik rigtig godt. Selvom det er svært, så må jeg indrømme at jeg er godt tilfreds :)

Eventet var også godt besøgt med 80+ mennesker (Hvilket er rigtig godt efter Horsens standard). Der er plads til maksimalt 150 på spillestedet, så det meste af dansegulvet var fyldt ud.

Det lykkedes mig endda at optage settet, hvis man skulle være interesseret:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har nogle 30-minutters spor der skal køres igennem mine preamps i de her dage, så der var absolut ingen undskyldning for ikke at få hørt dit set. Lige fået det lyttet.
Rigtig godt mix generelt, og gode niveau-ændringer og fades og sådan. Det lyder til, at du har været godt forberedt hjemmefra. :)
Første overgang er lidt tom, men ellers nogle rigtig gode overgange!
Fede rytmer fra synths, gode accents hist og her. Og så kommer du ganske langt omkring stil-mæssigt, god opbygning af settet.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Fedt, tusind tak for feedback.

Var væsentligt bedre forberedt denne gang og føler mig generelt mere hjemme i mit setup som tiden går, hvilket jeg selvfølgelig også gerne skulle.

Trods udfordrende monitor forhold synes jeg også jeg er sluppet godt fra det lydmæssigt.

Der er selvfølgelig masser af plads til forbedring, men det går da den rigtige vej :-D

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg har også lyttet på det - mere end én gang skal jeg sige. :) Det er fedt og også imponerende udført når man ved det er live hardware jam. Jeg forstår ikke hvordan du kan får det så flydende med en modulær synth uden presets. :bow: Det er en godt opbygning i dit set, med en mere chillet start og mere energisk slutning. Jeg er klart mere til ca. halvvejs og frem hvor der virkeligt er knald på. :jam:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AvS skrev:Jeg har også lyttet på det - mere end én gang skal jeg sige. :) Det er fedt og også imponerende udført når man ved det er live hardware jam. Jeg forstår ikke hvordan du kan får det så flydende med en modulær synth uden presets. :bow: Det er en godt opbygning i dit set, med en mere chillet start og mere energisk slutning. Jeg er klart mere til ca. halvvejs og frem hvor der virkeligt er knald på. :jam:
Fedt, tak :bow:

De flydende overgange er takket være Rytm. På modularen kan jeg kun skifte sekvenser lige på og hårdt, men det hjælper meget at bruge delays til at ringe en lead ud og så bare køre filteret på bassen helt ned så der kun er sub.

Når det så er sagt, så er det helt klart i overgangene hvor arbejdet ligger og hvor "alt" er på spil. Når nummeret kører, så kan jeg koble venstre hjernehalvdel fra og bare ride på det flyvende tæppe, men i overgangene kommer jeg lige ned til logikken på jorden igen.
Det er også en stor del af det der gør det spændende, at man bevæger sig lidt mellem to stadier.

Mit højeste ønske lige nu er en sequencer som kan skifte flydende mellem sekvenser, sådan at man f.eks. kunne sige "Over de næste 8 bar skal du morphe mellem sekvens 1 og 2", ligesom ansigterne i den legendariske Michael Jackson video.
Hvis jeg fik sådan en ville den dog nok ikke holde længe, da jeg ville komme til at jizze ud over den dagligt :censored:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis du stadig mangler en verb i dit system, kan det være du lige kan finde 2 hp til det. Stereo og det hele. Ligner dog umiddelbart at der kun er den ene algoritme, og måske mangel på parametre.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Synes ikke den lyder godt. Så er jeg mere til Erica synths Pico DSP, selvom den selvfølgelig er en hel HP bredere :shock:

Er dog fint tilfreds med den Ladik rumklang jeg har lige nu, som har en ældre Alesis chip under huden.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Nu med nyt gammelt navn :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Gad vide hvad det har kostet... :banan: :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Total retro.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:Gad vide hvad det har kostet... :banan: :-D
Billede

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev:
Christoffer I. N. skrev:Gad vide hvad det har kostet... :banan: :-D
Ja han har jo ihvertfald ikke fået runde læber af at fløjte :-P

aaarh...


Nyt svar