Mit navn er Morten

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søvind

Re: Mit navn er Morten

Indlæg Skrevet: 17. okt 2017, 10:38

Har længe været træt af video kvaliteten på mit Canon 500D. For det første kan det ikke skyde HD, kun i 20 fps og for det andet er outputtet så hyper komprimeret at det er svært at arbejde med.

Efter lidt research og en periode hvor jeg lige skulle slippe vane tænkning og ikke bare købe et nyere Canon, så er jeg nu landet i Sony land. Ville gerne have haft en nyere model, men jeg er sgu blevet så voksen at jeg er nøjedes med et Sony Alpha 5000. Fandt det på ebay til 130 euro og har købt en adapter til et gammel Yashica objektiv som jeg også har brugt på mit Canon, så samlet set er jeg oppe og køre for ca 150 euro.

Og damn, jeg er sgu virkelig imponeret over hvad jeg har fået for de penge. Der er klart nogle "mangler" på kameraet, men det er også 4 år gammelt og det mindste i serien. Min største anke ind til videre er opløsningen på skærmen, som kun er på 460.000 dots, men det lever jeg fint med.

Til gengæld leverer kameraet på alle andre punkter, specielt på det vigtigste, nemlig outputtet. For det første er opløsningen højere, det gør jo noget, men Sony's sensorer leverer også 2 stop højere dynamic range i forhold til 500D :shock: :bow:
Og det kan virkelig ses. 500D har en max Dynamic Range på 11 stop ved ISO 100, hvor sony ligger på næsten 13 stop. Selv det nyeste i den serie (Sony A 6500) kommer ikke meget højere op, så på det punkt er A 5000 virkelig et godt køb.
Når man så lægger et væsentligt bedre codec med højere bitrate, så er der langt ned til 500D's skuffende output.

Sony'et har også et langt federe menu system og har mange features indbygget som Zebra, Focus peaking osv.
Man kan desuden installere apps, da det er bygget på en Android Kerne, så man kan udvide funktionaliteten hvis man får brug for flere features.

Glæder mig til at bruge det fremover, også til at få udbygget min youtube, da det ringe video output har holdt mig lidt fra at lave videoer dertil.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 17. okt 2017, 22:18

Glæder mig til at se :thumbup:

Stadig glad for mit 500D, sensoren kan stadig bide de nye i knæhaserne :-)

Mit FZ200 blir snart uppet til FZ300 ,.. som "tilfældigvis" også et godt 4K video-kamera

https://www.youtube.com/watch?v=Y9LYrREcUUs
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 20. okt 2017, 14:40

Kan godt høre jeg er mere hård ved det kære 500D end hvad retfærdigt er. 500D er et glimrende kamera, som jeg også beholder, men til video som sagt, der halter det gevaldigt.

Glæder mig også til at få lavet nogle videoer, ville egentlig have arbejdet på det denne uge, men var lige nede med en god gang roskilde syge :puke:

Var til Shpongle/Hallucinogen i lørdags. Fyldt med søde mennesker og god karma, men der var mange hippier med beskidte dreads, som jeg nok skulle have taget mine forbehold til :surrender: (Ingen hate til hverken hippier eller dreads).
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. okt 2017, 16:05

Yessssssssss. Nu er det endelig blevet tid til at jeg skal til at få nogle tracks ned på print. Har simpelthen ikke haft headspace til at gøre det før nu, med en del live shows og andet gøgl.
Fordelen er så at jeg har fået samlet en hel del godt grund materiale og jeg er desuden blevet rigtig godt komfortabel med mit setup. Det gør det dog ikke mindre "nervepirrende" at skulle udvælge og optage noget lyd, men jeg glæder mig til at få bevist over for mig selv at hardware er den rigtige vej at gå (for mig).

Stay tuned...
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 23. okt 2017, 16:40

Fedt!
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Oslo

Indlæg Skrevet: 23. okt 2017, 17:20

Glæder mig til at høre! :)
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 23. okt 2017, 17:38

Fandme på tide! :)
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 23. okt 2017, 19:31

:bow: Thanks guys :-D
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 24. okt 2017, 15:47

Skulle jo egentlig have brugt ca zero dollars på gear resten af året, men kunne simpelthen ikke stå for det her projekt som jeg har fulgt lidt tid:

https://www.kickstarter.com/projects/14 ... ?ref=email
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 28. nov 2017, 11:06

Hold nu k*** Novatron fra Kush er læx :gasp:

Sammen med Elysia Karacter har jeg nu en deadly combo til processering af stereo optagelser fra mit live rig. DSP er kommet langt.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 28. nov 2017, 12:53

Fedt. :)

Jeg hopper nok på når/hvis han holder op til 50% udsalg ved køb af flere plugins. Mangler også Tube Omega pre'en.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 28. nov 2017, 14:32

Morten B skrev:Skulle jo egentlig have brugt ca zero dollars på gear resten af året, men kunne simpelthen ikke stå for det her projekt som jeg har fulgt lidt tid:

Fedt !!!
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 28. nov 2017, 18:43

Christoffer I. N. skrev:Fedt. :)

Jeg hopper nok på når/hvis han holder op til 50% udsalg ved køb af flere plugins. Mangler også Tube Omega pre'en.

Ja, er sgu lettere blown away over den, selvom jeg har demoet for lidt tid siden.
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 28. nov 2017, 18:43

DUBTEMPLE skrev:
Morten B skrev:Skulle jo egentlig have brugt ca zero dollars på gear resten af året, men kunne simpelthen ikke stå for det her projekt som jeg har fulgt lidt tid:

Fedt !!!

Ja, men også lidt unødvendigt :-P

Tilbage til "Blogs"