Mortens blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Re: Mit navn er Morten

Indlæg af Morten B »

Har brugt næsten en hel dag på at gennemgå mit Techno project på Analog Rytm. Det hele var ret rodet og ikke specielt optimeret og desuden havde jeg ikke rigtigt fået implementeret min nye midi controller endnu.

Nu er alle beats mixet så godt som muligt internt, synes jeg har hentet en hel del bedre lydkvalitet i mange af dem. Fordi distortion på den maskine går ret langt, så er der en gylden middelvej for en given lyd, lige pludselig kan det hele klare op, eller få markant bedre balance i øvre mellemtone. Har dog efterprocesseret nogle af de brugte samples i DAW'en for lige at komme nogle problemfrekvenser til livs.

Virkelig lækkert at få gjort, men er også godt ør i hovedet nu efter mange timers koncentration.

Og så har jeg som sagt fået programmeret controlleren til alle beats, sådan at jeg har et mere ensartet setup. Har to fadere som hver arbejder med de samme typer elementer i hvert beat, den ene bunden, den anden toppen. Dem bruger jeg så når jeg skal fra det ene beat til det andet.

De to andre fadere laver lidt forskellige ting, men arbejder dog med en sammenlignelig "vibe". I det ene beat kan det f.eks. være nedpitchning af en lyd +længere feedback på delay og en LFO på et eller andet, i et andet beat kan det f.eks være filtrering af nogle lyde +lang reverb osv.

Rigtig fedt at få sat op. Kan mærke at det er mindre stressende for mig at bevæge mig rundt i projektet nu. Jeg håber så at jeg ikke har mistet noget af energien ved live performance, da jeg har programmeret mig noget så gevaldigt ud af flere scenarier, men det må jeg lige evaluere på efter næste performance.

Edit:

Wooah, nice. En anden ting der lige er gået op for mig er at jeg nu kan skifte projekter på Beatstep Pro uden glitch :shock:

Jeg plejede at have Beatstep'en som master, men hver gang jeg skiftede Project, så røg sync'en. Nu kører jeg med Analog Rytm som master, efter jeg fandt ud af at Beatstep'en godt kan modtage midi din. Alle andre clocking muligheder jeg har prøvet med Beatstep pro har ikke virket, men nu kører det smooth.

F'in optur! :-D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Sejt. Det lyder som om du er kommet af med nogen irriterende problemer.
Det er fedt at have et setup man kender og som føles smooth.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Billeder! Flere billeder mårten! :-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tillykke med dagen Morten! :denmark:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Morten B skrev:Whoop whoop, så er der ep :banan: :jam:

Billede

Find denher: momec.bandcamp.com

Damn, det føles dejligt at få noget ud for en gangs skyld :-D

Masteret af Joachip herinde fra (Robotplanet.dk).
Så har jeg endelig fået lyttet! Generelt er stilen for rå til mig, men det kommer nok ikke som nogen overraskelse for dig. :-D
Mine umiddelbare favoritter er Lithium og Xenon. Fedt med de "alternative" rytmer, offbeat klap og sådan. Fede trommer i de to. Knaset i venstre side indenfor de første 1½ minut i Xenon generer mig, men jeg går ud fra at det er helt overlagt.
Gode detaljer i alle numrene med panorerede trommer hist og her, og ellers relativt mono-præget lydbillede.
Hvordan har du valgt rækkefølgen på numrene? For mig virker det godt, fordi det bliver bedre nummer for nummer.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Shit, det er svedigt Morten! :-) Awesome!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tak drenge, sorry, først set det nu.

@Mike: Tusind tak :) Glad for du kan lide det.

@Christoffer: Tak for lyttet. Regnede heller ikke med at du lige var målgruppen. Ja, det er super råt og måske også lige til øllet, men jeg skal jo prøve at finde en balance og en lyd. Dette er første 100% hardware release, så der vil selvfølgelig være lidt at arbejde på, men overall er jeg meget tilfreds, ikke mindst med at få noget ud og har fået noget god respons på det.
Også stor tak til Joachip for mastering, det gav det hele et ordentligt skub. Næste release bliver nok lidt mere poleret, men vil gerne prøve at holde det musikalske udtryk fra Elements, da jeg synes jeg har fået lidt fat i nogle gode elementer som præsenterer et samlet udtryk.

Knaset i Xenon er ikke overlagt, men bare endnu en lille konsekvens af den måde jeg har lavet ep'en, nemlig indspillet og mixet helt analogt, så kommer der lidt knas hist og her og det lever jeg med. Kan selv godt lide det mere mono fokuserede lydbillede og går og overvejer at lave et par numre helt i mono :shock: - Det kunne være sjovt at prøve, ligesom f.eks. Portishead.

Der er ikke anden tanke bag rækkefølgen end hvad jeg lige følte var mest naturligt :)


Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Freaking awesome! Til lykke. Hvordan kom det i stand?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AvS skrev:Freaking awesome! Til lykke. Hvordan kom det i stand?
Tak tak :-D . Det Kommer simpelthen lobby arbejde, Kristian som er min VJ har været ret god til at skaffe gigs, men jeg er selv blevet lidt bedre til at være ekstrovert og snakke med de rigtige folk.
Håber det kaster nogle flere gigs og/eller kontakter af sig.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt! :banan:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nice [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

/Dub

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Fedt at høre Morten :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tak allesammen :) :thumbup:

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hey, fedt mand!
Dit setup virker også som noget der virkeligt kunne fungere live.
Hvilken stil regner du med at fyre af? Dub? D'n'B? Eller straight-up fire til (mellem)gulvet?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det bliver straight up techno 8-)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

1-til-det-2-og-2-og-til-det-3. forsøg på at få skabt et smidigt setup.

Jeg har haft stor personlig fornøjelse af min hardware-only tilgang, og det har kastet en masse produktioner af sig. MEN, jeg må se i øjnene at det ikke er det optimale i forhold til et slutprodukt.

Jeg har været i kontakt med et par forskellige selskaber og tilbagemeldingen er mere eller mindre altid den samme: Det er fedt, nogle gode tracks, men der mangler lidt polering - noget mere stereo og buildups, måske vokaler eller lignende.

De ting jeg laver på mixeren er meget rå, men jeg synes selv det lyder fedt. Jeg lever i det store hele med de fejl der måtte være bagefter, også mix tekniske, men kan også godt ærgre mig lidt når jeg har smidt en god performance, men dagen efter kan jeg godt høre at bunden ikke spiller helt som jeg kunne ønske.

Derfor er jeg kommet til den konklusion at jeg må tilbage til lidt mere multitrack indspilning. Jeg overvejer at sælge mixeren og købe et lydkort med lidt flere indgange, det bliver altid lidt ultimativt når jeg har besluttet mig, selvom jeg nok vil komme til at savne mixeren lidt, den ser jo godt ud og er lækker at røre ved.
Kigger lidt på de nye Steinberg/Neve lydkort, selvom jeg måske tror at de pakker det godt ind, men de der transformere trækker lidt.

Nå, men i må godt lige ønske mig held og lykke, for jeg har lige sendt det første multitrackede demo nummer afsted til Florian Meindls pladeselskab, FLASH Recordings :please:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fingrene er krydset!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Brrrrrrhhhhh :luny:

Har lige været igennem den forfærdelige process at migrere beats og sequences fra et projekt til et andet. Jeg er ret vild med Beatstep Pro, men en af de helt store flaws er at man ikke kan flytte sequences fra et projekt til et andet, det skal gøres manuelt. Processen er som følger:

Gå ind i det ene projekt
Gå til den sequence du skal flytte
Aflæs så mange steps du kan
Gå til modtager projektet
Gå til den sequence der skal kopieres til
Indtast de steps du kan huske
Husk for guds skyld at gemme sequencen

- Repeat x antal gange alt efter hvor god din hukommelse er. Når man har programmeret sequences som afhænger af både Gate længde OG velocity per step, så er det sgu lidt forvirrende. Oven i alt dette skal man passe på at man ikke kommer til at slette noget forkert og skal der byttes om på to beats, så er alt dette X2 :shock: (+at jeg skal flytte på Analog Rytm også, men det er noget nemmere).

Det er sikkert muligt at gøre det nemmere gennem Control Centeret, men stoler stadig ikke helt på at jeg kommer til at slette et eller andet eller bytte rundt på ting, så hands on giver mig lidt mere ro i maven, selvom jeg virkelig skal holde tungen lige i munden :)

Jeg kan godt hoppe fra et projekt til et andet i en live situation, men til Spot festival gigget vil jeg gerne have de numre jeg spiller i det samme projekt, så der er så lidt der kan gå galt som muligt - Glæder mig SÅ meget til Livestock Shepard kommer på gaden.

Den gode nyhed er dog at det nu er gjort, og jeg er mere tilfreds med mit udvalg af numre nu end jeg nogensinde har været +at jeg nu har to uger til at øve settet grundigt igennem, så god tid har jeg aldrig været i.
Regner med at jeg vil memorere alle settings, så jeg ikke behøver at kigge på min setliste, men har selvfølgelig en med just in case.

Vi skal spille 35 minutter, da det er en showcase, så det er til at arbejde med for min hukommelse.

Havde oprindeligt planlagt at spille 6 numre, men tror jeg skærer det ned til 5, da det simpelthen bliver for rushed. Normalt ender jeg med at køre et nummer 9-10 minutter live, og kan mærke at ca 6 minutter pr. nummer er for lidt når der også skal tænkes overgange med.

Man vil jo gerne vise så meget musik som muligt til en showcase, men jeg tror at det er bedre at satse på helheden og tænke på at publikum skal have en fest, det er jo trods alt det jeg skal sælge til de bookere som (forhåbentlig :please: ) er til stede.

Vigtigst af alt er at jeg skal prøve at få noget ro omkring det, så jeg har overblik og, så vidt muligt, kan slappe af under settet. Har heldigvis et live show her i Horsens weekenden inden, så det håber jeg giver lidt kontakt med live situationen da det ellers er noget tid siden jeg sidst har været ude.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Så er det sgu i morgen vi (Mig og NiemannsLand som er VJ) indtager Spot festival.

Har aldrig følt mig bedre forberedt, det giver virkelig noget ro i kroppen, selvom jeg nok skal nå at få lidt nerver på inden, men det ville også være mærkeligt andet.

Jeg har oplevet absurd ringe monitor forhold en gang for meget til at jeg kan stole på at det kører, og har ikke været tilfreds med performance af diverse hovedtelefoner, så jeg har vovet pelsen og bestilt et sæt inear monitors. De kom i går og jeg har lige spillet lidt med dem her i dag, det føles sgu godt, så jeg giver det et forsøg til Spot.

Vi optager hele koncerten med to kameraer og så har vi et par publikummer som optager nogle sporadiske klip med deres mobiltelefoner. Jeg håber det lykkedes at få sat alting igang, inkl. lyd, men det skal det nu nok :)

Alt i alt bliver det en rigtig spændende dag i morgen, med en hel del på spil, da jeg håber at komme derfra med gode optagelser, så det hele kan klippes og bruges til promo :please:

Peace out

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Håber I rocker, og publikum hygger og danser! :thumbup:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

God spiller! :banan:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tak drenge :thumbup:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Sooooooo.. hvordan gik det? :-D

Nyt svar