Bryla's blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Re: Bryla's blog – dagbog fra studiet med symfoniorkester

Indlæg af bryla »

Hvordan forbereder man noderne til et symfoniorkester? Hvad bruger man kvintcirklen til? Hvor meget tjener en orkestrator? Få svaret på disse og mange andre spørgsmål i fjerde del af videodagbogen fra Budapest.

skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt. :)
Spørgsmål:
Hvordan kan det være at noderne ikke er klar hjemmefra? Eller.. Jeg går ud fra at noderne "ér klar", men de er ikke sat op i Sibelius. Er det grundet forbehold for små-ændringer, eller skrives de rene (ind i sibelius) udfra de oprindelige noder lavet af komponisten?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Iøvrigt, de her videoer vi har set indtil videre, er de alle i kronologisk rækkefølge? Jeg kan ikke se grunden til at I sidder ved pulten i studiet, og så først gør noder klar senere. Men det er nok bare mig der er dum. :-D

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hej Christoffer,

Alle videoerne er kronologiske.

I Mathias' tilfælde er han ramt af en instruktør der har bedt om rettelser frem til dagen før. I mit tilfælde er alle noderne klar før afrejse.
I første video hvor vi sidder bag pulten er en sessionopsætning. Her forbereder vi alle clicktrack og Pro tools sessions. Clicket drillede også Mathias, derfor sad han i salen og forberedte dem.
Når vi sidder med symfoniorkestret, kalder vi bare hvert cue op, og Pro tools er helt klar til hver af dem. Time saver.

I sidste video her sidder vi altså 8 timer før session og Mathias gør sine noder klar. De bliver printet 2 timer før session.

I næste video følger vi faktisk indspilningen. :)
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ah super. :)
Supplerende spørgsmål:
Arbejder du på specifikke instrument-grupper, og så arbejder Mathias med en anden gruppe af instrumenter? Eller får I tildelt forskellige numre?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Vi er dernede med hver vores projekter, så vi er komponist, orkestrator, nodeskriver på vores eget musik. Ligeledes Morten.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Og så bliver der indspillet!

skriver noder

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg er stor fan af den dejlige, knastørre humor som præger jeres Vlogs.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Fedt! Må se om der ikke komme flere emner at vlogge om :)
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hahahaha, fedt at komme hjem til den video. :)

Tænker I nogensinde over hvad taxachaufføren eller ungarrerne tror I taler om, når I slynger om jer med Star Wars, Justin Bieber/Timberlake, Titanic, Shakespeare osv.? :-D

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Haha! Nej der tænkte jeg ikke over det. Jeg skænkede det en tanke, da vi optog de to første videoer og Miklós render rundt i studiet og arbejder ;) men han kender os godt nok til at vide, vi er sindsyge.

På spisestedet med Morten i nr. 3 fik vi underlige blikke af personalet og de besøgende gæster :) geez de må have undret sig...
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Nyt fra life on the road med Brassflavour. God humor og musik som altid!

skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt at tanken/bistro spiller BSB klokken mørk sommernat i Danmark. :-D
Det er super med de her små videoer Thomas. Fortsæt meget gerne. :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ja det var super mærkeligt!

Tak Christoffer :) Fortsætter med at dokumentere diverse projekter!
skriver noder

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"mørk sommernat i Danmark" ? link/video (ja jeg har googlet)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hald skrev:"mørk sommernat i Danmark" ? link/video (ja jeg har googlet)
Det er mørkt i Thomas' video på det tidspunkt. Altså var det vel imellem ca. 23:30 og 03 e.l., nu jeg går ud fra at det var til Jazz Festival fra denne weekend eller tæt på.

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg havde ikke fanget at det var Backstreet Boys, jeg troede at BSB var en type klokke i butikken, som spillede en melodi der hed "Mørk sommernat i danmark"

Jeg er med igen...
</tåge>
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jep! Backstreet Boys i Circle K cirka kl. 2 om natten :)
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Som nævnt andetsteds her på forum, kommer jeg ikke til at plastre LM til med mine tutorials, men jeg er glad for at kunne dele med jer, at jeg her i anden video, har fundet et format for videoerne, som jeg synes rigtig godt om, og jeg har lært Youtube bedre at kende:



Her på bloggen kommer jeg stadig til at smide samtlige VLOGs op, som jeg får lavet! :D Det er min bedste hobby længe!
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Orkestrerede til Jóhann Jóhannssons kommende album 'Orphée' som i januar blev indspillet i Air Lyndhurst. Det udkommer på Deutsche Grammophon til september men kan forudbestiltes her https://dg.lnk.to/JohannssonOrphee

Derudover har jeg orkestreret på Denis Vileneuves film 'Arrival' for Jóhann. Premieren er blevet udskudt for at være i Oscar-betragtning.
skriver noder

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Kæææft det er sejt! :shock: Stor fan af både Jóhannsson og Denis Vileneuve. Arrival har været på min watch list siden jeg hørte om den. Bliver endnu mere spændende at se den, når jeg ved en lydmaskinist har haft en finger med. :thumbup:

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Lagde godt mærke til det, da jeg lige teasede, men måtte ikke sige mere om det. Tror dog filmen bliver rigtig god.
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bryla skrev:Orkestrerede til Jóhann Jóhannssons kommende album 'Orphée' som i januar blev indspillet i Air Lyndhurst. Det udkommer på Deutsche Grammophon til september men kan forudbestiltes her https://dg.lnk.to/JohannssonOrphee

Derudover har jeg orkestreret på Denis Vileneuves film 'Arrival' for Jóhann. Premieren er blevet udskudt for at være i Oscar-betragtning.
Rimeligt vildt! Også en stor fan af Fordlandia af JJ og så Denis Villeneuves film (man har vel smag) ;-)

Det er fantastiske credits, Thomas.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ja det er spændende! Kan godt mærke der er sket meget med Jóhann siden jeg arbejdede for ham første gang i 2013 og måtte forklare folk – endda i filmmusikbranchen! – at han var ham den islandske komponist. Sker ikke så meget mere ;)
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tillykke Thomas! Fedt! :)

Nyt svar