Wessberg's Tips & Tricks

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Wessberg
Medlem
Indlæg: 488
Sted: København

Wessberg's Tips & Tricks

Indlæg af Wessberg »

Obsolete.
Senest rettet af Wessberg fre 6. jan 2012 00:26, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

kool .... gode tips ... keep em coming :-D
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Først og fremmest thumbs up for initiativet! :thumbup:

Når det er sagt, så er der altså en del ting der springe i øjnene som værende rigtig dårlige råd. Eksempelvis det nedenstående. Det er et meget dårligt skråplan at komme ud på, og vil under alle omstændigheder resultere i et dårligere slutresultat! Du skal altid lave dit mix præcis som det skal være.
Wessberg skrev: - Når du mixer på dit track, så vær ikke bange for at gøre følgende elementer for overrepræsenteret: Lilletrommen, Kick'en eller bassen. Når tracket bliver mastered efterfølgende, vil det i 9 ud af 10 tilfælde udlignes, og det skyldes af et par ting. Den ene er, at tracket limites i masteringprocessen, hvor outputtet øges drastisk imens det "limites" fra at peake 0 db. Da en snare, en kick, og en bas (pga de kraftige basfrekvenser, samt punchy midfrekvenser), typisk ligger og pumper op imod de førnævnte 0db vil de også rammes stærkt af limiteren. Derfor skal du ikke frygte at ligge dem fremme i lydbilledet, da de i sidste ende vil rykkes lidt ned i musikken igen. Derudover vil en god masterer også multibåndskomprimere dit track, og skrue op og ned for nogle forskellige frekvensbånd, og det er meget typisk at man øger de nedre og øvre frekvenser, og sænker de midterste, hvor førnævnte instrumenters punch ligger. Igen, frygt derfor ikke for at skrue for højt op for instrumenterne i mixet.

- Lidt i samme stil, gælder det diskanten i dit mix - bare omvendt. Sørg for ikke at optimere diskanten i dit mix for meget. Brug ikke altid det lille track med et gain på 21000 hz, eller de 24 db på 12000 hz på stort set alt i dit track. Du vil ramme en fed diskant i projektet - men det øjeblik det hele skal masteres, vil det komme til kort. Igen med hensyn til multibåndskomprimeringen, hæver man de lyse frekvenser, meget, og hvis du fx har gjort din vokal meget skarp, og på nippet til at irritere øret med s-lyde, vil det omgående skabe problemer.

Kort sagt, less is more - the rest will come back to you (i masteringprocessen).
Det du referere til, er det der sker når en nybegynder laver hjemme-master. I et forsøg på at få det højt nok ender du med at gaine, voldcompe og limitere nummeret langt ind i helved, hvilket gør at visse elementer bliver "mast" mere end andre. Dette er dog ikke udtryk for at du så bare skal skrue ekstra op for disse i mix processen. Tværtimod. En god mastering engineer foretager kun subtile ændringer til et godt mix. Under alle omstændigheder skal du aldrig i mixprocessen gætte på hvad din mastering vil gøre, og hvad han kan fixe. Du skal få det til at lyde som et færdigt resultat... så skal han nok sørge for at skrue op uden at voldcompe nummeret.

Du skal naturligvis heller aldrig bevidst lave et mix der mangler diskant i den tro at det bliver fixet i mastering processen. Du skal i stedet få balanceret dine spor både mht. niveau og eq. En mastering engineer kan jo ikke gå ind og ændre mængden af diskant på de enkelte spor, men kun på nummeret som helhed, hvilket absolut ikke er pointen.

Synes det er et godt initiativ du har taget, men der er altså et par ting du har fået helt galt fat i. Du skal altså aldrig tage højde for noget som helst andet i din mix process end at dit mix lyder så godt som det overhovedet kan. Mastering er ikke noget du skal have med i ligningen! Hvis lyden ændre sig så drastisk som du beskriver når du master dine numre, så gør du det enten forkert, eller også er dit mix for dårligt. Muligvis en kombination. Der mangler sandsynligvis compression af de enkelte spor i mixet, ordentlig eq ect.

Du er jo altid velkommen til at uploade nogle af dine mixes både i masteret og ikke masteret udgave, og så er jeg sikker på at nogle herinde hurtigt kan hjælpe dig med at høre præcis hvor det går galt, hvordan du retter det, og dermed bliver bedre! :wink:

Medlemsavatar
Wessberg
Medlem
Indlæg: 488
Sted: København

Indlæg af Wessberg »

Mange tak for det detaljerede svar, fedt du gør op med en del af mine pointer vedrørende mix + master. Jeg overdriver det nok også når jeg snakker om diskanten, og om hvordan mine mixes mangler diskant. Jeg forsøger også så meget som muligt at få mixet til at lyde som et færdigt resultat. Men outputtet er som regel ret langt nede. I morgen uploader jeg et af mine tracks i henholdsvis mastered, og umastered format, så jeg kan få lidt råd omkring det :)

Nyt svar