Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Christoffer I. N. »

Faldt lige over billige gregorian chant "samples", hvis man er til den slags. I dag kan man jo ca. alt med samples i de nyere generationer synths/samplere.
https://www.imusic.dk/cd/0747313265329/ ... mpact-disc

Hør demoer her:
https://www.jpc.de/jpcng/books/detail/- ... um/5307935#

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hjemvendt fra en dejlig uge på Bornholm.

Normalt arbejder jeg ikke i weekender, men imorgen søndag bliver en undtagelse, da LongAtmo06 skal gøres færdig. Sidste fredag nåede jeg langt nok med det til, at jeg efterlod det med en tro på, at jeg nok lige kunne nå det søndag og mandag. Mandag skal det jo så uploades. Film bliver nok optaget imorgen aften, det er bestemt den lette del af arbejdet denne gang.
Fik lige lyttet det nu. Det gør jeg ofte aftenen før, hvis jeg har været væk fra et projekt i noget tid, for at hovedet kan tænke over hvad der skal gøres næste dag.
Det lyder ca. ligeså godt som da jeg stoppede. Meget tilfredsstillende at det allerede lyder så godt i hovedtelefoner.

Og så har jeg reflekteret lidt over beslutningen om at offentliggøre noget nyt musik/lyd hver måned i form af min LongAtmo serie. Nu har det flere måneder i træk gjort at jeg måtte tilsidesætte et igangværende projekt, og det er selvfølgelig irriterende. Normalt synes jeg det fungerer bedst for mig at starte på 1 ting, og gøre den helt færdig, før jeg går videre til det næste.
Men det er så også hvad der er af negativt om beslutningen.
Jeg synes virkelig det har uppet mine evner, at skulle levere noget nyt hver måned, som jeg selv synes er interessant at lytte til. De lyddesign idéer jeg får bliver brugt til noget, og jeg bliver bedre og bedre til at høre hvornår "for meget" processering er for meget, og hvor grænserne mellem "fedt" og "mudret" går.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg tror det er sundt at tvinge sig selv til at levere noget i en fart en gang imellem. Jeg blev en hel del hurtigere til at klippe klippe lyde op da jeg var i spilbranchen. Det får man sgu gavn af senere, når det at skulle lave en masse .wav filer slet ikke er nogen uoverstigelig hurdle.
Hvis man er hurtig til at få nedfældet sin idé, er der mindre risiko for at man glemmer hvad man ville undervejs i processen.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Apropos det med at glemme sine idéer, jeg laver ofte ekstra spor i Cubase, normalt audio spor, laver en blok og skriver min idé i titlen på blokken. Hvis det er til et specifikt spor lægger jeg det nye "idé-note-spor" under, og i en eller anden pang-farve.
Der findes garanteret en decideret note-funktion i Cubase, det har jeg aldrig ledt efter. Jeg synes det er fedt at have noten fremme konstant på tidslinjen, ellers får jeg det ikke gjort.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har i de sidste 10 år(!) skrevet i et tekstdokument, når jeg har færdiggjort et nummer. Det har ikke altid været lige opløftende at se, at jeg i løbet af et år har lavet 4 færdige numre - det var dog i 2011.

Det er fedt at have 1 samlet liste over ens diskografi, uanset om det så er udgivet på et label eller ej.

I omtalte dokument skriver jeg fulde titel, start og slut-dato, og evt. en note.
Grunden til, at jeg fik lyst til at nævne dokumentet her på bloggen er, at jeg lige opdagede, at LongAtmo06 kun har taget mig 5 dage. Det gør mig bare endnu mere tilfreds med resultatet at vide, at jeg har lavet det på så kort tid.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

I inspector til venstre i Cubase er der en knap, mener den hedder “notes”

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja tak, mener jeg har set Junkie XL bruge den funktion. Må lige få gloet om det er noget jeg kan blive tilfreds med. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Aften/nattehimlen her om sommeren er så vild at opleve. Har den sidste uges tid eller mere ønsket at jamme til det lys. Så det har jeg fået gjort her til aften. Det skal jeg nok gøre til en mere regelmæssig ting denne sommer.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

... og det jeg fik jammet med Blocks og den sædvanlige mængde reverb blev til Julis LongAtmo afsnit. Tidligere på torsdagen havde jeg taget en masse billeder, som nu er blevet beskåret til 1920x1080, og så bliver det en anderledes visuel oplevelse, istedet for levende billeder jeg selv har filmet. Så er der styr på det allerede, og der er tid til andre opgaver. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

EarthQuaker Pyramids. Lyder som en ret fed og kompleks stereo flanger.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

... Er lidt fristet af UAD's tilbud, som er blevet forlænget til den 8.
Enten de 3 distortion-pedaler til 75€, eller Distressor til 125€ (ved køb/opgradering af ELI bundle nu jeg har Fatso).
Kunne virkelig godt li' Plugin Alliance's distortions, da jeg prøvede dem. De er rimelig one-trick pony, så det er UAD'erne nok også, men det er fedt at have forskellige klange. Gotta catch em all.....
Jeg bruger Mercurialls gratis Tube Screamer en del, den virker rigtig godt fordi der er den ekstra input headroom, som virkelig giver muligheder hvad angår ultra smadder eller subtil distortion. Den del af den står normalt et sted imellem lige under 1 og op til 3, sådan som jeg husker det. Også delt i gratis-tråden. Fedt gratis plugin.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lille note omkring UAD priserne. Det ligner at man kan opgradere ELI bundlen for 150€ hvis man har Fatso. Virker mærkeligt. Men så var det fint at jeg ikke slog til igår. Det gør jeg så nok næste gang jeg har for 50-75€ vouchers.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

For efterhånden længe siden lavede jeg et tekst-dokument med noter om software der kunne være fint at sælge, fordi jeg aldrig bruger det.
Det gamle U-He plugin More Feedback Machine 2 var på listen. Ved ikke hvorfor jeg har købt det i sin tid, har aldrig brugt det, nok fordi interfacet er svært at finde rundt i. Det ville det ihvertfald være for mig for 10 år siden, som må være omkring den tid jeg købte det.

Fik lige gloet en god gennemgang, og den skal da helt klart have et skud igen:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nogle posts oppe:
Christoffer I. N. skrev:Aften/nattehimlen her om sommeren er så vild at opleve. Har den sidste uges tid eller mere ønsket at jamme til det lys. Så det har jeg fået gjort her til aften. Det skal jeg nok gøre til en mere regelmæssig ting denne sommer.
Christoffer I. N. skrev:... og det jeg fik jammet med Blocks og den sædvanlige mængde reverb blev til Julis LongAtmo afsnit. Tidligere på torsdagen havde jeg taget en masse billeder, som nu er blevet beskåret til 1920x1080, og så bliver det en anderledes visuel oplevelse, istedet for levende billeder jeg selv har filmet. Så er der styr på det allerede, og der er tid til andre opgaver. :)

I vanlig stil fik jeg lavet denne måneds video færdig i sidste øjeblik, her til aften. Første gang jeg arbejder med 1080 materiale i Blender, og det bliver også sidste, da Ram og/eller CPU ikke kunne følge med. Så det blev 720 ligesom de tidligere videoer. Fint at blive den erfaring klogere.
Den dårligere opløsning gør mig ikke noget, da det visuelle i mine videoer ikke ligefrem oser af ultraskarpe flotte billeder.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Make Noise Morphagene og Qu-Bit Nebulae 2 "sammenlignet", fedt. Jeg har flere gange tænkt på at de måtte overlappe en smule. Tydeligt at høre at de arbejder forskelligt, eksempelvis lyder pitch på Nebulae rimelig typisk software ved lang stretch. Morphagenes smadrede karakter er virkelig fed. Det må være sådan en enten/eller maskine for folk. Det ligner og lyder til at Nebulae er noget lettere at live tweake.


Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Fedt, den video havde jeg ikke set. Jeg har haft overvejet begge, men endte med Morphagene, da Qu-bit var lidt langsomme til, at få deres lanceret. Videoen viser rigtigt godt nogle af forskellene.
De lyder rigtig godt begge to, Qu-bit er mere hifi i lyden, og virker meget brugbar.
To fede moduler!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu er jeg heldigvis ikke i en situation, hvor jeg skal vælge imellem den ene fremfor den anden, for jeg ville have svært ved det. Nebulae lyder til at være dejligt clean, og morphagene lyder i den anden lejr dejligt smadret. Jeg kan li' begge dele.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

I eurorack verden er der altid noget nyt rundt om hjørnet. Så det er noget med at tage en beslutning og så fokusere på musikken derefter.
Jeg er godt tilfreds med mit valg, så jeg prøver ikke at kigge mig tilbage. Så godt jeg nu kan!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kort lyn-update her på bloggen:
Jeg bliver sgu nok nødt til at have fat i endnu en af de nyere generation wavetable synths. Jeg har jo Halion 6, som kan wavetable og en masse andet, men Serum og Tone2 Icarus har de her Morph modes indbygget, som giver de vildeste ekstra muligheder.
Serum har MSEG's som jeg er meget stor fortaler for, omvendt har den ikke styring af interpolation imellem wavetables, og det er IMHO et ret stort minus. Halion interpolater helt smooth, og det fede ved Tone2 Icarus er, at man via deres "Fade" parameter kan vælge mængden af interpolation, ligesom folk der har en Virus TI kender det.
Derudover har Icarus tons vis af fede Morph Modes, det har Serum selvfølgelig også, men også mulighed for Vocoding og Resynthesis i Icarus gør den mere attraktiv i mine øjne.
De skal nok demoes op imod hinanden indenfor de næste måneder. Det er ikke noget der bare sådan bliver shoppet nu her, da jeg har minimum 3 andre ny-indkøbte synths jeg nærmest ikke er kommet i dybden med, Dmitry Sches Thorn, Image Line Harmor og MOK Waverazor.
... Derudover er der også de hjemmebyggede eurorack moduler jeg meget gerne vil kaste noget tid efter.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Hvad er du ved at bygge/har bygget af eurorack?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Når jeg har noget at fremvise skal der nok komme en tråd om det! :)
Jeg er jo uddannet elektronik fagtekniker, men man lærer ikke decideret kredsløbs-design på sådan en 3½ årig uddannelse på Teknisk Skole. Så det har været begrænset med deciderede idéer til hjemmedesignede moduler. Jeg har fulgt med i eurorack markedet i et par år efterhånden, og har et "nogenlunde" overblik over hvad der findes af moduler. Jeg har i første omgang en idé til et modul jeg synes udfylder et hul i markedet. Det har lige fra starten af været min idé, at det ville være super at lave en prototype, og få folk eksempelvis herinde fra til at teste, og komme med tilbagemeldinger.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tester meget gerne :thumbup:

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Klart, jeg fik indtryk af, at du havde bygget et par af de færdige samlesæt.

Du siger bare til når det bliver relevant med testere, hvis det er..

Jeg har ikke selv set videoerne, men jeg så at ham fyren der har lavet Turing machine har lavet et foredrag om hvordan man starter på et eurorack projekt

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, de 20 minutters snak fra det engelske Modular Meet skal jeg have set, det ligger allerede i playlisten og venter på jeg giver mig tid til at se det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så er denne måneds LongAtmo afsnit igang med at blive eksporteret.
Jeg holdt jo et par ugers fri fra mine monitors. Hver sommer, når jeg har været væk fra dem, bliver jeg forbløffet over lyden, og skal lige vænne mig til dem igen. Er igang med en større opgave, men jeg ville gerne lige tilbage og lave noget knap så kritisk inden.

Nyt svar