Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Christoffer I. N. »

Merry new year! :party:

Har fået optaget et sted imellem 1 og 2 timers fyrværkeri-støj denne aften/nat. Der bliver måske delt nogle bidder, når jeg engang får sorteret i det.
Har brugt den indbyggede stereomikrofon i min Zoom H4n Pro. Normalt står dens Mic gain vel på et sted imellem 40 og 70, men jeg havde sporet mig ind på gain omkring 10-15 igår udfra test-optagelser af fyrværkeri.
Jeg endte på gain på 1 klokken 00 i nat, da jeg kunne se jeg havde fået clipping på den optagelse der kørte op til, ved gain 10.
Er spændt på at se om de få clippede peaks kan give noget interessant i RX DeClip, og derudover glæder jeg mig over så lav gain, som burde resultere i en baggrunds støj som er lavere end normalt. Ikke at den normalt er et problem, i den kontekst jeg bruger optagelserne i.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu et godt tromme-tilbud fra 8Dio, som jeg måske kommer til at benytte mig af. Slutter på et tidspunkt d. 5. Januar, se tidspunkt på siden.
https://8dio.com/instrument/epic-dhol-ensemble/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

... Pludselig blev Januar lige noget mere travl. :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så blev der leget med FM synths igår. Er kommet igang med et kort nummer til en dansk opsamling - hvis de vil ha' det. Alternativt ryger det op som et af de månedlige numre.
Jeg ved godt at jeg siger det om nærmest alt jeg ikke bruger så tit, men jeg skal da klart bruge noget mere FM til teksturer ind i verbs og hele møllen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

RX Spectral Repair Attenuate.. Rimelig præcis EQ alligevel. :-D :banan:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er i dag blevet færdig med det nummer omtalt et par posts oppe, som oprindeligt var tiltænkt en dansk opsamling. Jeg synes dog ikke det passer ind iforhold til de retningslinjer jeg har fået, så det bliver bare til denne måneds nummer, og så har jeg 2 uger til at lave et nyt nummer til opsamlingen. Alternativt ville jeg også få travlt i næste uge med at få et andet nummer klar til d. 25.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:RX Spectral Repair Attenuate.. Rimelig præcis EQ alligevel. :-D :banan:
Attenuate i Spectral Repair er sjov fordi den har en eller anden *relativ* måde at attenuere på. Gætter på den kigger på det omkringliggende område og skruer ned relativt til den med faktoren x.

Dvs. den er ikke en statisk gain, som Gain derimod er.

Resultatet kan derfor være lidt uforudsigeligt mee attenuate nogle gange.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er en del trial & error med strength parameteret, men jeg blev meget glad for resultatet. Almindelig EQ ville ha' fjernet for meget konstant, alternativt en opsætning af dynamisk EQ med sidechain signal på de specifikke passager.... Det bliver klart spectral repair igen næste gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja bruger det meget, især med magic wand på skarpe overtoner.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lige fået prøvet Cableguys Timeshaper. Lidt irriterende at man skal downloade en demo af deres Shaperbox pakke, for at demoe den ene. Men det ér jo også et smart system de har lavet sig der, jeg er bare ikke interesseret i det.
Har set demoerne en del gange, men det lader ikke til at være helt så ligetil for mit hoved at fatte hvordan de linjer og længder på buffers m.m. påvirker lyden. Men den bliver shoppet nu. Fed test-patch jeg fik lavet med deres standard reverse kurve.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og den loades også i Shaperbox i fuldversionen. Det virker fint.
Fedt at få Halftime med. Smooth parameteret i dén er lidt mere nørdevenligt. Eventuelle clicks fra begge plugins kan fikses i RX.
Dem skal jeg nok få brugt! Halftime i halvt tempo, ind i Timeshaper dobbelt pitch/tempo lyder af fed halvtempo smadret timestretch.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er blevet lidt klogere på Halftime og Timeshaper. Det er et ret sjovt og interessant værktøj. Sætter man en Timeshaper eller Halftime til at pitche 1 oktav ned, i eksempelvis 1/4 loop length, derefter en Timeshaper pitcher 1 oktav op ved 1/4 loop length, så er effekten så godt som ophævet. Den slags tests synes jeg ofte er gode til at sige noget om kvaliteten af pitch og time stretchere. Ved kortere loop længder kan der opstå clicks, så det er med at finde et kompromis. Derudover det sjovt og meget brugbart at ændre loop længden på den ene af de to, så man eksempelvis får noget stutter lignende.
Med mindet om min "sci-fi vokal tråd" (http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=78147) har jeg leget med 3 forskellige samplede vokaler ind i timeshaper og halftime nu her, med div. effekter indimellem. Hvis jeg får taget mig sammen til at lave en video om emnet, kommer de 3 tests fra i dag helt klart med.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg skal altså snart ha' leget med noget hjemmelavet IR...
https://frozenplain.com/product/frostpoint/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Brugt en del tid på føromtalte spectral repair dæmpning af reverb resonanser i RX igår og idag. Det er helt vildt så godt det virker. Igen, hvis jeg får startet på at lave screengrab videoer, så kommer der også en video der demonstrerer det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har netop afleveret et nummer til noget så sjældent som en dansk Ambient compilation. Er blevet helt åndssvagt glad for nummeret. VIRKELIG tilfreds.
Hvis dem der står for opsamlingen kan bruge nummeret, kan det fås på deres Bandcamp på et tidspunkt, og hvis ikke, så kommer det måske op som Februars månedlige upload.

Nu er der dømt forsinket weekend. Og det er kun 2½ uge siden jeg sidst færdiggjorde et nummer, ej at forglemme et nummer jeg også blev glad for.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ganske snedigt modul fra ADDAC System:



Og jeg kan se at det er billigere end jeg havde forventet.
http://www.addacsystem.com/product/adda ... s/addac306
DIY kit med ingen SMD lodning:
https://www.thonk.co.uk/shop/addac306-vc-transitions/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har igår og idag leget lidt med noget halv/helsmadret rytmisk glitch noget... Blandt andet med de nye Reaktor Blocks bekendtskaber. Men også med den nye generation D16 effekter. Redoptor 2 lyder virkelig grande. Det var også den seneste af de gamle distortions de fik færdige. Det har de godt nok gjort godt. Det er sådan lidt distortions svar på Kush's UBK-1, hvor man bare kan blive ved med at skrue op og hælde mere gain ind i kæden.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Startede på noget monster-fedt ambient klaver-hejs den anden dag. Havde lavet min optagelse omkring 120 bpm, og fik det til at lyde godt med et loop på 3 eller 6 bars i 116 bpm. Nu fik jeg så eksporteret de 6 bars, og stretchet til 8 bars, hvilket endte omkring 155 bpm. Det er også et fint tempo, hvis der skal "standard" gitchede rytmer på.
Ang. rytmer har jeg godt nok ikke besluttet mig endnu, eller endda prøvet.. Jo, det kunne da være fint nok, men som hintet af mine "-'er, så synes jeg det er meget standard at høre på. Det kan da lyde fedt, men jeg gider ikke lave noget travet. Så det kan være jeg kan komme op med mit eget take, hvis ikke det bliver uden trommer.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Relateret til det ovenfor skrevne:
Okay jeg tror lige jeg faldt i "standard-gryden". Det rykker sgu meget godt. :-D
Det er også år siden jeg har lavet noget med trommer.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

En standard kan jo sagtens være vel udført. Det gør ikke noget.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:En standard kan jo sagtens være vel udført. Det gør ikke noget.
Jo men den standard jeg snakker om her, er bare ret snæver, der er ikke den vilde variation i det.... Det er selvfølgelig fint, hvis man vil lyde som alle de andre, men det er ikke mit mål. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Imorgen er det tid til denne måneds upload.
Februar er ikke gået efter planen, og slet ikke hvad angår produktivitet målt i færdige numre. Tilgengæld har jeg gang i 3-4 projekter, alle med fokus på melodisk udvikling, og jeg føler mig bedre og bedre for hver gang jeg bruger tid på at udforske akkord-skift, og andet relateret til melodier.
Så Februars upload bliver min demo til Ultimae fra sidste år, som jeg desværre ikke fik noget svar på. Jeg manglede en limiteret udgave, og at lave video, så det er blevet gjort i denne weekend. Det var en dejlig oplevelse at få hørt nummeret igen, nu her knap 3 måneder efter jeg gjorde det færdigt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har aldrig brugt Korgs M1 VST før, men nu prøvede jeg for sjov at lave et projekt med det. Lyder ret meget som Wavestation VST'en, som jeg har brugt engang imellem, i de mange år jeg har haft Legacy Digital pakken.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Som en test af Eventide Phaseren, har jeg fået lavet en neuro-transformers-formant-phaser-noget lyd med intet mindre end 23 LFO's og S&H's.
Det er lidt sjovt, når man når over de der 4-5-6 samtidige modulators, så kan man selvfølgelig høre den ekstra kompleksitet, men det bliver svært at identificere de forskellige mods. Mine volume LFO's er i det her tilfælde modulated af endnu en LFO, der varierer Rate på Volume LFO'en.
23 samtidige modulators kan med garanti blive for meget i visse tilfælde, men her virker det rigtig godt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Collision Devices Black Hole Symmetry - Delay>Reverb>Fuzz - En rimelig populær effekt-kombination i pedaler. Lyder (også) lækkert her.


Nyt svar