Malthe's blog om Albeton Live og upcoming musiker...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Malthelm
Medlem
Indlæg: 581
Sted: København

Malthe's blog om Albeton Live og upcoming musiker...

Indlæg af Malthelm »

Okay. Jeg har så tænkt mig at skrive en blog. Jeg har ikke et specielt stort kendskab til den store musikverden, og har heller aldrig prøvet at være på verdenstourné eller noget. Formålet vil så ment være, at følge en helt almindelig 18'årigs proces ved at starte helt fra scratch af, og så håbe på at der kommer til at ske noget så den her blog bliver spændende. Da jeg ved at mange her inde allerede har været igennem denne proces, tror jeg det kunne være sjovt at se den samme udvikling fra en anden synsvinkel.

Ud over det, vil jeg løbende komme med tips og tricks til hvordan man kan lave sjove og underlige ting i Ableton Live 7, da jeg synes der mangler en del support fra dette software her på forummet. Jeg vil uploade nogle forskellige pakker man kvit og frit kan hente og lege med selv.
Okay, så lad os starte :)

Nuværende situation:
Spiller i 2 aktive bands, og har godt 150 koncerter bag mig.
Naughty Nites - Som producer/programmør og så meget andet..
SMALL - Synth og lidt til
Århus Katedralskole - Som 3.g'er og efternøler

2008 var virkeligt et år, hvor musikken var højst prioriteret. Starten af året bød på en mini tour i Tyskland med Kiss Kiss Kiss, og derefter By:larm i oslo, hvor samme dag skulle flyve hjem og modtage den såkaldte "myspace pris" ved DMA. Et godt startskud. Med en masse små koncerter hist og her, spoler vi frem til sommeren, Hvor Naughty Nites blev dannet og Kiss Kiss Kiss spillede på Roskilde Festival. En fed uge med masser af gratis bajere og mingleri. Snakken gik nok godt, for til en soundvenue fest i kbh, dukkede en eller anden svensk pengemand op, der havde et eller andet med noget i holland at gøre. Men pludselig var han væk, og så kom et par fyre ved navn Jan Erik og Isse istedet. De var åbenbart fra EMI. Et smut til Holland med den fedeste fotograf Lasse Dearman og hjem igen. Så var det ellers på en danmarkstourné med Dúné og så bagefter på soundvenue tour med Twins Twins og The Kissaway Trail. Nu sidder vi bare og venter på en pladekontrakt, høhø.

Knap Så hastigt gik det med Naughty Nites, da vi ikke endnu har fået sat et ordenligt liveset op endnu. Vi skulle godt nok have spillet på pakhuset i århus, men det blev aflyst 10 minutter før vi gik på, pga nogle åndsvage rygter om os. Men 2009 er klart startåret for bandet! Vi har fået en god gang support i røven, så det skal nok komme til at gå!

Og det var så det. Nu kommer bloggen så:
Senest rettet af Malthelm fre 22. jan 2010 15:30, rettet i alt 4 gange.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lyder cool. Post endelig løs med Ableton Live tips.

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Jeg hænger lige på også :)
:sweden:

Medlemsavatar
Malthelm
Medlem
Indlæg: 581
Sted: København

Indlæg af Malthelm »

På ferie:
Jeg må konkludere ud efter min egen erfaring, at man kan finde en meget stor sammenhæng mellem karakterer i skolen, og ens musiske kreativitet. Jeg ved ikke med andre, men tror ikke hjernen kan arbejde på begge ting på samme tid.
Lige nu sidder jeg med et live set i Ableton, og prøver at få det hele til at fungere så optimalt så muligt.
Jeg har valgt at bruge session view for at kunne styre alle mine små loops og clips.
Da min økonomi ikke er verdens bedste, har jeg blevet nødt til at tænke minimalistisk. Har assignet stort set alle knapper og skuer på mit M-Audio Axiom 25.
Derudover har jeg valgt at bruge min gamle Line 6 pod knobs, til effekter, da de ikke er uendelige, og så er de også mega robuste og dejlige at skrue på!

Nu vil jeg så vise hvordan mit liveset ser ud lige pt:
Jeg har lige nu, 6 spor med lyd, hvor jeg har assignet hvert spor til en hvid og en sort tangent. så kan jeg altså tænde og slukke for hvert klip på hvert enkelt spor.

Så har jeg assignet en af knobs'ne til at kunne scrolle op og ned, så jeg ikke har brug for at bruge en mus eller andet til at søge rundt omkring i mit set. Selv, havde jeg mega meget bøvl med at finde ud af, om man overhovedet kunne gøre det, men fandt så ud af til sidst hvor dan man gjorde, så det viser jeg lige til jer andre:

At Scrolle med knobs i ableton
Det er faktisk mega nemt, men det står bare ikke noget steder hvordan man gør. Og man kan ikke se den knap i Ableton der gør det, MED MINDRE at du har aktiveret Midi Map Mode! (som man gør oppe i højre hjørne). Så skulle skærmen gerne blive ret blå over det hele. Nu skal du så være det såkaldte session view, for at kunne se det du skal assigne. Hvis du kigger på din egen skærm, eller linket nedenunder til screenshottet, kan du se at der nu er dukket en ekstra bjælke, med sjove knapper, lige over volumefaderne. Og det er faktisk den vi skal have fat i. Over mastervolumen, kan man se nogle små pile og et 1 tal og en play knap.
Og det er simpelthen bare 1-taller der skal assignes til en knob der er uendelig, så kan man scrolle op og ned.
De andre knapper er også mega fede at bruge live, så åben infoview i bunden af venstre side, og hold musen over de forskellige knapper, for at læse hvad de gør og kan!
Screenshot af Ableton i Midi Map Mode

Ja det var så lige et lille tip.
Videre til set-up'et.
Jeg har så valgt at assigne mine effekter til de 8 pads der sidder på keyboardet. Jeg er bare mega træt af, at jeg ikke kan se om det er tændt eller slukket, uden at skulle kigge på skærmen. Så jeg overvejer ldit at invistere i en af de der behringer dreibank bare for at styre effekter.
Måden jeg styre mine effekter på, er at køre hvert spor gennem en bus først, hvor jeg så har lavet nogle små sjove dummy clips(fortæller jeg om senere)
Jeg har 2 busser i alt, inden jeg kommer ud til mastersporet, Og jeg har så valgt at køre trommerne gennem den ene bus og resten af mit lort gennem den anden. Så er det ligesom separeret.
Dummy Clips er der blevet snakket lidt om, her på forummet før, men det gør vel ikke noget at få det samlet lidt?
Jeg kunne godt selv vise hvordan disse dummy clips virker, men jeg har fundet nogle mega gode video tutorials, der viser helt præcist hvordan de funger.

En 101 tutorial til Dummy clips, hvor man kan hente en live fil og selv lege rundt med det han forklarer.
Abletons forum - En rigtig fed post, hvor man stort set kan lære det hele
Lidt det samme, men her er der voiceover, så jeg synes det bliver lidt nemmere at forstå. Der kan du også hente selve live settet som han bruger til at forklare med

Det var så lige første jeg lige kunne komme i tanke om. Kom gerne med nogle idéer man kan undersøge, og suppler gerne med dine egne erfaringer, så vi alle kan blive klogere!!
Næste gang vil jeg nok uploade nogle af de dummyclip/audiorack effekter jeg har fået lavet :)

Jeg tror hver gang jeg har lavet en post vil jeg lige smide et nummer op som jeg har leget med fra nu af. Det kommer til at være helt i bunden at posten.

Dagens værk:
Carpark North - More (Heavy rave version) - Ps: kææft produktionen på det originale nummer er fedt! Det er vidst også ham den svenske producer der har lavet kents nye plade ikke?
Senest rettet af Malthelm lør 3. jan 2009 00:10, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Malthelm
Medlem
Indlæg: 581
Sted: København

Indlæg af Malthelm »

Og så blev man lige opgraderet til "røv tekniker" :-P

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Super tip med scrolningen! Tak for det.

Dummy clips har jeg selv regnet ud, men jeg vil da lige tjekke dine links for at se om der er noget jeg kan gøre smartere.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
lovesquad
Forum Donator
Indlæg: 734
Sted: København

Indlæg af lovesquad »

fed blog - super godt tip med scrolling - tak for det :-)
Så længe det er sjovt.....
http://www.myspace.com/lovesquad

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

God idé! Mangler også lidt Ablton Live-tips 'n' tricks her på forummet, og tak for scroll-tippet :)
Kunne også være sjovt at høre om hvordan du bruger Live i live-situationer...

Medlemsavatar
Malthelm
Medlem
Indlæg: 581
Sted: København

Indlæg af Malthelm »

Ja kunne det ikke?
Jeg har ikke haft mulighed for at lave det vilde live set endnu, men her den 23. januar, skal jeg spille med live 100%, så der kommer nok nogle sjove ting!! Og det skal jeg nok skrive om.

Wuhu, jeg vandt 155$ til pokeraften i går!

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Jamen det glæder jeg mig da til at høre om så!

Medlemsavatar
renekim
Medlem
Indlæg: 286

Indlæg af renekim »

Jeg bruger live til ALT !!!
Jeg laver et nummer og gemmer det,
Fedt nok
Problemet er så følgende.
hvad gør en klog i en koncert situation ?
hvordan undgår man "en times load-tid" imellem hvert nummer ??

Nogle bud ?

/Renenkim - i 2009
Mr. Rene Kim
[color=#FF0000][b]Protector of the F_R_E_E Spirit[/b][/color]
[color=#BF0040][b]Yearh !!![/b][/color]

Medlemsavatar
Arock
Medlem
Indlæg: 541
Sted: Aarhus

Indlæg af Arock »

Angående "en times load-tid" er der nogle der blot loader alt ind i et ableton live projekt og lader numrene glide ind i hinanden. Der kan man så vælge at gå på kompromis med tempo eller kontrollere det vha en controller.
[url=http://homesurgery.dk/Home_Surgery.html]Home Surgery[/url] er også på [url=http://homesurgery.bandcamp.com]bandcamp[/url], [url=http://www.facebook.com/pages/Home-Surgery/186430155898]facebook[/url] & [url=http://soundcloud.com/home-surgery]soundcloud[/url]
[url=https://www.facebook.com/allesvarene]Alle Svarene på facebook.[/url]

- Med venlig hilsen David.

Medlemsavatar
renekim
Medlem
Indlæg: 286

Indlæg af renekim »

ja,,, ehmmm øhmm dumme her *GH*

hvordan gør man så det ??

/Renekim
Mr. Rene Kim
[color=#FF0000][b]Protector of the F_R_E_E Spirit[/b][/color]
[color=#BF0040][b]Yearh !!![/b][/color]

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Rene,

Hvis jeg var dig, ville jeg bounce alle de spor du ikke skal kunne manipulere i realtid via din midi controller og så kopiere de tracks de skal kunne ændres ind i et samlet dokument. Du kan sagtens Copy/Paste mellem flere Live Arrangements som med alt andet data.

Det er lidt ligesom at sætte et megamix op! Du har et bouncet bundtrack kørende i dit arrange view og du improviserer så med clips i Session view... lidt komplekst men det er ikke noget problem!

Hilsen
Thomas Furland
:sweden:

Medlemsavatar
renekim
Medlem
Indlæg: 286

Indlæg af renekim »

ja,, lige et sorry til Malthelm for at highjacke tråden

SORRY !!

men never the less.

Jeg har overvejet det med at bounce alle mine track som beskrevet..
Det kan dog ikke passe,, man må kunne gøre det smarter.

/Renekim
Mr. Rene Kim
[color=#FF0000][b]Protector of the F_R_E_E Spirit[/b][/color]
[color=#BF0040][b]Yearh !!![/b][/color]

Medlemsavatar
de Haan
Medlem
Indlæg: 1448
Sted: København

Indlæg af de Haan »

Arock skrev:Der kan man så vælge at gå på kompromis med tempo eller kontrollere det vha en controller.
Du kan da også bare få Live til at skifte tempo midt i settet...

Medlemsavatar
Malthelm
Medlem
Indlæg: 581
Sted: København

Indlæg af Malthelm »

wooooooop
jeg har lige fundet en fed måde at lave en mega nice pitch effekt med operator.
Når man trykker på "fixed" i osc'erne, kommer der sådan freq knob frem som man bare kan automatisere til at lave en stigende pitch lyd!!!
alle tiders til den fedeste omgang smadder tekno.

yeees jeg glæder mig til at spille på train den 23. !

Medlemsavatar
Malthelm
Medlem
Indlæg: 581
Sted: København

Indlæg af Malthelm »

wooot.
på fredag om 2 dage spiller jeg for første gang med autotune, live! Håber fandme det kommer til at blive godt, jeg har bare nogle problemer med at signalet overstyrer en del. Og jeg fatter ikke om det er fordi jeg har sat autotuneren forkert til kæden eller hvad det er

Medlemsavatar
Malthelm
Medlem
Indlæg: 581
Sted: København

Indlæg af Malthelm »

okay!
Fredag var en bragende succes!
Vi fik fuldt hus på train, og autotuneren virkede!!
Ableton er nok det fedeste program at spille i live!, jeg skal bare have lært at bruge det mere som et instrument frem for en sampler!!

kig lige det her link hvis i vil se hvordan aftenen var!

Medlemsavatar
Malthelm
Medlem
Indlæg: 581
Sted: København

Indlæg af Malthelm »

Nu har jeg så fået spillet danmark godt og grundigt tørt med SMALL her den sidste måned. Nu skal jeg til at stramme op i skolen igen!
Men der går jo nok ikke så lang tid før at live 8 kommer og så kan jeg slet ikke bruge tid på andet!!!!
WOOOT
Og underligt nok er mit eurodance inspireret tekno band kommet med i sådan noget karrierekanonen. LAd os se hvad der sker med dette.

to ting jeg skal tænke over:
skal jeg købe hit kit?
Skal jeg få noget undervisning i logic og gå over til det?

overvejer seriøst at blive pop producer for tiden. Har allerede en deal med medina hvis man kender hende

Medlemsavatar
Daniel B.
Medlem
Indlæg: 249
Sted: Lyngby

Indlæg af Daniel B. »

Malthelm skrev: to ting jeg skal tænke over:
skal jeg købe hit kit?
Skal jeg få noget undervisning i logic og gå over til det?
Der er ikke noget at tænke over - du skal bare gøre det. Du kan slå to fluer med ét smæk hvis du også tager undervisningen hos Holger :)
[color=#BF0000]Daniel Barylak

:: pronk@hotmail.dk ::
[/color]

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Du kan jo sagens køre med begge dele! Jeg ved af erfaring, at Live er lidt mere dynamisk når det kommer til *Øhost* Live afvikling kontra Logic, men derfor gør det jo ingen skade at kunne begge, da Logic har nogle helt klare forskelle i andre retninger!

Iøvrigt så stor kudos herfra! Med det talent du har og alle de ting du har gang i så bare kør på!
:sweden:

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Yes - Logic og Live er et godt makkerpar, så hold fast i Live og brug den til det den er god til.

/megl

Medlemsavatar
Malthelm
Medlem
Indlæg: 581
Sted: København

Indlæg af Malthelm »

INSOMNIA!!
for helvede, her på det sidste har jeg bare ikke kunne sove! Jeg ligger bare også tænker på de ting jeg skal nå i morgen hver eneste aften. Er der nogle af jer der har nogle råd til hvordan man kan falde i søvn?
Puha, jeg skal have lavet et nummer færdigt til i morgen, og så skal det ellers sendes til joshua til mixning, så må vi se hvadhan kan få lavet af seje ting!
Er der nogle der har en fiks idé til hvordan man "busser" spor på en mere overskuelig måde, end bare at sende dem til et andet spor i live? Det kunne være fedt med en feature som fx. drum rack er bygget op på lige nu, bare til normale spor, så man kunne have vokal arrangementer, synths og alt andet lagt i grupper :). Så behøves man kun at mixe med 5-6 faders til sidst!!

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Det kommer i Live8 :) Track Grouping og det fungerer super nemt! Men det er jo ikke lige her og nu!

Mht. at sove så er det bare om at lytte til noget rolig musik du kan lide og fokusere på lydene istedet for tanker... (mit bedste lomme-psykoanalytiske bud!)
:sweden:

Nyt svar