Engelsholm Højskole/Elektronisk Musik

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Re: Engelsholm Højskole/Elektronisk Musik

Indlæg af david mondrup »

Jeg har lige brug for lidt forberedelseshjælp: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=17&t=33267
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Så er jeg startet på mit sidste undervisningsmodul. Det er en gammel traver, der hives af stald - vi skal remixe, ja vi skal! De seneste par gange, vi har gjort det på Engelsholm, har det været med tracks fra det virkelige musikliv, hvor vi har fået eksklusiv adgang til multitracks med hhv. 180 Grader Virvar og Altmodisch.

Denne gang er bestemt ingen undtagelse. Vi har fået lov at låne multitrack optagelserne fra 2 numre på Emil de Waal og Spejderrobots fælles album. Emil og Robotten kigger forbi og giver en koncert på skolen på næste onsdag (29/9 kl. 19.30 - I er særdeles velkomne), og vil i den anledning også give et lyt til mixene. Det er meget fornemt af d'herrer - men det bliver bedre endnu:

Ny lærer fundet.

Som jeg hintede til i en tidligere post her i bloggen, så har der været gang i aktiviteterne bag kulisserne med at finde den, der skal afløse mig, når jeg stopper om 3 uger. Han har været fundet i nogle uger, men er ikke blevet afsløret, da han skulle have lejlighed til at fortælle det til sine elever i København, så de ikke skulle læse det her først. Nu har min kollega Jakob imidlertid skrevet det ud på sin facebook profil, så jeg tager det som et tegn på at der nu er grønt lys til at løfte sløret: Engelsholm Højskole har ansat

Mikael Elkjær aka Spejderrobot

til at varetage den fremtidige undervisning i Elektronisk Musik. Mikael har 2 fremragende og stærkt roste soloalbums bag sig, turnerer og indspiller som sagt sammen med Emil de Waal, og er ikke blot en dygtig producer og musiker - han har også de seneste år stået bag undervisningen på Musikproducerlinjen på Rytmisk Center i København.

Jeg skal gerne indrømme, at jeg var lidt nervøs på mine elevers vegne da jeg sagde op - for hvem skulle nu overtage dem? Ikke for at sætte mig selv op på en piedestal, men jeg ville jo gerne have, at de ikke skulle opleve at der kom en ringere lærer ind efter mig. Men efter Mikael har sagt ja til at tage over, har jeg været ganske rolig på den front. Eleverne (der har vidst det i et par uger) er forventningsfulde, og det er jeg helt sikker på at de har god grund til.

Så tillykke til Mikael, tillykke til eleverne, og tillykke til Engelsholm. Det er godt gået.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

- og så lige et par ting til:

Vi har i dag, og for 14 dage siden, haft besøg af Jens Larsen her fra forummet. Jens er til daglig musiklærer på Klejtrup Efterskole, så der var tale om et regulært stykke industrispionage, med henblik på at lade sig inspirere til noget elektronisk musikundervisning på Klejtrup. Det er spændende, da Klejtrup er en af landets førende efterskoler på musikfronten, så Engelsholm kan muligvis se frem til at få nogle af Klejtrups tidligere elever. Rekruttering og samarbejde er en god ting, så tak for besøget, Jens - det var hyggeligt.

Og så til allersidst: Jeg har ingen anelse om, hvorvidt Mikael vil videreføre denne blog - det er selvfølgelig helt op til ham. Men jeg for min del lukker og slukker her, og siger tak for opmærksomheden. Det har været sjaw 8-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Hej David

Tak for de pæne ord om vores skole - og mange tak for at jeg har fået lov at kigge ind! Det har både været rigtigt hyggeligt at møde dig, og været meget inspirerende at se og høre, hvordan du griber undervisning i elektronisk musik an. Desuden var det fantastisk at besøge jeres skole og opleve det sitrende, kreative miljø der er på stedet! Jeg skal gøre mit til at industrispionagen bliver til glæde for begge parter :-)

VHJens :-)

Medlemsavatar
renekim
Medlem
Indlæg: 286

Indlæg af renekim »

Jeg er SÅ ærgelig over at jeg ikke er på elektronsik musik, nu der kommer så Fed en aftager til dit job david. jeg stiftede bekendskab med Spejderrobot da han var her i sin tid sammen med Emil de wall. OG så havde jeg den udsøgte fornøjelse af at han var med i uge 31 her på slottet.

jeg kan finde rundt i Abelton live og lave mine simple ting.

Det er jo S_Y_G_T hvad han kan finde ud af det, og bringe det over i en livesammenhæng.

JEG melder mig til foråret allerede. Til den tid vil bloggen live op igen. DET ER SIKKERT !!!!

Som du skriver david, det har været sjaw, men det er kun begyndelsen !!!

Lykke til david, jeg kniber i det skjulte en tår og sluger en klump.

/ReneKim
Mr. Rene Kim
[color=#FF0000][b]Protector of the F_R_E_E Spirit[/b][/color]
[color=#BF0040][b]Yearh !!![/b][/color]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er den 28. august, jeg har danset rundt i stuerne og gjort hovedrent, og lige om lidt drager jeg mod Engelsholm for at tage imod efterårets elever - heraf 14 til Elektronisk Musik. Jeg glæder mig!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Vi er i gang med 3. uge. De 2 første er gået med remix af Gustav Mahler - det er Berliner Philharmonikerne der inviterer: http://remix-contest.berliner-philharmoniker.de/. Man kan spørge sig selv om det ikke er en lidt voldsom opgave at starte ud med, og jo, det er det. Men dels var det planlagt inden vi gik i gang af vores forgængere på lærerposten, at det første projekt skulle være et remix. Dels lå det som et fælles projekt for hele skolen at starte ud med undervisningsmoduler der hænger sammen, her under overskriften "parafrase". Det er et udtryk der er meget brugt indenfor billedkunsten om det at genmale et motiv der allerede er malet af en anden kunstner. Remixet er en fin parallel til den disciplin, og det skaber en meget god stemning på et nyt hold at have noget til fælles på tværs af fagene.

Vi kan så samtidig drage nytte af et usædvanligt højt bundniveau. Jeg har bestemt haft dygtige elever før, men på alle hold har der også altid været en spredning der betød, at nogle stykker startede helt fra bunden, og på det nærmeste skulle have forklaret hvordan man tænder computeren. Sådan er det ikke her - selv dem, der selv mener de er dårligst med, er godt hjemme i brugen af sequenceren, og har allerede masser at arbejde med. Det er ret fedt, men også noget jeg skal vænne mig til. Vi kan godt svinge os noget op i det faglige niveau her, uden nogle af den grund bliver sat af.

Der er oprettet en soundcloud gruppe til holdet, så hvis man vil høre holdets bud på Mahler remix, så er det her det foregår:

Som altid har jeg lagt nogle begrænsninger ind i opgaven, også udover dem som ligger i Berliner Philharmonikernes konkurrenceregler. Mine ekstra benspænd var:
- at de kun måtte bruge de udleverede samples, og ikke tilføje lyde fra andre kilder; lydene måtte til gengæld meget gerne manipuleres.
- at de højest måtte bruge 4 spor.
Især den med de 4 spor er åben for fortolkning, for hvornår er et spor egentlig et spor; automation på en bus kanal, er det et spor? Eller hvad med en trommesampler, er det ét spor, eller er det i virkeligheden en gruppe af spor? Jeg har ladet dem selv fortolke reglen, for så længe de bruger den til at forholde sig til, er mit formål opnået.

Nu er vi videre med Synthesizing og sampling. Imorgen kommer det til at handle om modulatorer, og modulation af modulatorer. Det kan godt gå hen og blive en anelse indviklet.

Og hvem er så "vi"? Mikael Elkjær, Spejderrobotten, måtte smide håndklædet i ringen, og erkende at det ikke blev i dette efterår at han får tid til at undervise - tiden må vise om han kommer tilbage i lærerrollen igen. I stedet har vi været på strandhugst hos andre forliste højskoler, og tjansen som elektronisk musiklærer deles nu af Eyvind Gulbrandsen (ex-Ærø Højskole) og undertegnede. Dermed blev kombattanterne i den venskabelige konkurrence om potentielle elevers gunst pludseligt til partnere - det er kolossalt hyggeligt.

Kort og godt - vi er på banen igen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

Checkede lige Mahler tingen - filer ligger i 1536 kbps - kan du give en forklaring?
måske også på om det har nogen betydning (har i bare konverteret f. eks?)


MVh
Søren
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Der er tale om 16bit 48khz wav filer. Ukomprimerede lydfiler har ofte et kbps tal der ligger så højt at det ikke giver mening hvis man kun er vant til at kigge på kbps i forbindelse med f.eks. mp3.

Jeg havde faktisk helt overset at det ikke var 44.1 khz indtil nu. Men i de sequencere vi har arbejdet med (Logic, Live, Cubase og Buzz (tracker)), er de bare blevet konverteret direkte ind i det, sequenceren stod til. Det har ikke givet problemer hos nogle af eleverne.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

ok
spændende projekt
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg sidder på slottet og det regner udenfor. Men det er lidt svært at blive sur - jeg er gået ind i arbejdet med at arrangere næste forårs studietur. Undersøgt muligheder, holdt ønsker op mod muligheder, indhentet tilbud m.m. Og lige nu skal meget gå galt, for at vi ikke i uge 16 2012 drager afsted mod the land of milk and honey, home of the brave and Björk, Sigur Ros, Múm, Ben Frost, Amiina, Valgeir Sigurdsson, Sjón ... vi tager til

ISLAND!

- og jeg glæder mig som kun et lille barn kan glæde sig. Hermed det helt igennem umaskerede og skamløse reklame indslag i denne post: der er stadig plads på holdet!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Majita
Medlem
Indlæg: 10

Indlæg af Majita »

Nøj, der blev jeg lige lidt misundelig:-)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Majita skrev:Nøj, der blev jeg lige lidt misundelig:-)
Som sagt:
david mondrup skrev:der er stadig plads på holdet!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Og hermed blev det officielt: http://engelsholm.dk/idd466.asp

Åhr, hva faen .. så får I da teksten her også:

Island!


Engelsholm Højskoles studietur går i foråret 2012 til Island. Landet, der til alle tider har været en inspiration for kunstnere og musikere inden for alle felter, og som trods sin lidenhed vedbliver med at markere sig stærkt på det internationale kreative landkort. Tænk blot på navne som Björk, Sigur Ros, Sjon, Olafur Eliasson, Erró, Johannes Sveinsson Kjarvál, Helgi Jonsson og Mugison, der alle vækker berettiget opsigt kloden rundt.

Engelsholms lærerstab har mange kontakter på vulkanøen, og vi kan forvente at komme i nærkontakt med den islandske kunst- og musikscene. Der vil blive tale om besøg i studier og på kunstskoler. Vi vil mødes med islandske kunstnere og musikere der bor og arbejder på Island netop nu.

Og så skal vi selvfølgelig også have et indtryk af den helt særegne atmosfære, der tjener som inspiration for de islændinge vi her taler om. Vi skal ud og opleve den storslåede natur, med dens vulkaner og gletsjere, geysere og landskaber. Vi skal have vores eget førstehåndsindtryk af befolkningen, der med øens isolation har opbygget deres egen kultur - en kultur der som sagt har vist sig stærk og særegen nok til at nå langt ud over landets grænser.

Der er lagt op til en tur med klart fokus på kunst og musik, der strækker sig udover hvad man vil kunne opleve på en hvilken som helst tilfældig turisttur. Med Engelsholms kontakter på stedet vil du komme til at opleve møder med folk, som du ellers aldrig ville komme i kontakt med.

Turen strækker sig fra 14. til 21. april 2012. Prisen er 4500 kr. Turen er forbeholdt elever på Engelsholm Højskoles lange ophold i foråret 2012.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Vi har haft besøg af den amerikanske filminstruktør Holly Bronko, der lavede nogle skud fra de forskellige værksteder på skolen. Det er der kommet nogle film ud af - her er de første 3, redigeret af vores elev, Per Falck:





David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Snagglepuss
Medlem
Indlæg: 227
Sted: København

Indlæg af Snagglepuss »

Man kan jo ikke andet end blot at glæde sig utrolig meget over at skulle være en del af holdet til foråret, endelig. Det bliver spændende at få et halvår med fokus på den elektroniske musik ;)
iMac 2.4GHz Intel Core 2 Duo, 2GB RAM og 320GB HD, Logic Pro, Apogee Duet

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det bliver alle tiders. Og du bliver en ud af en eksklusiv skare på indtil videre 15(!!) elever der starter på holdet ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Der er ikke længe til at vi starter op med forårsholdet. Det bliver det største hold vi endnu har oplevet; pt. er 21 elektroniske elever tilmeldt, så vi kommer til at få et kæmpemiljø op at stå - bl.a. sammen med sangskriverholdet, der også her i foråret oplever tilmeldingsrekord, med 18 elever.

De andre linier går også rigtig godt, så vi er meget, meget tæt på at melde alt udsolgt. Det er en helt ny fornemmelse.

De mange elever på den elektroniske linie betyder bl.a. at vi kommer til at være nogle flere lærere; Mikael Elkjær aka Spejderrobot vender tilbage; vi har aftale undervejs med en ekstra lærer, der skal være tilstede til individuel vejledning på nogle dage; og så er vi godt i gang med at arrangere workshops og koncerter. Flere navne er i støbeskeen, men indtil videre kan vi i hvert fald prale af Emil de Waal, der workshopper i forbindelse med en koncert han holder sammen med sin sædvanlige makker, nemlig førnævnte Spejderrobot. Og allerede den første fredag (hvilket vil sige på dag 2 af hele opholdet - I når lige at få pakket ud .. ) får vi koncertbesøg af en ægte notabilitet. Bjørn Christiansen, bedre kendrt som Bjørn Svin, dukker op og fyrer den af i et af sine legendariske Engelsholm-kælder-live-set. Senere på foråret vender Bjørn tilbage og giver en workshop.

Snagglepuss er med på turen. Hvem kommer ellers?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Min far skal i øvrigt 14 dage på Engelsholm - et bronzestøberkursus

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hyggeligt. Jeg gætter på at det er dette her: http://engelsholm.dk/idd458.asp? Jeg får desværre ikke hilst på ham ved den lejlighed, da det er midt i min sommerferie.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

david mondrup skrev:Og allerede den første fredag (hvilket vil sige på dag 2 af hele opholdet - I når lige at få pakket ud .. ) får vi koncertbesøg af en ægte notabilitet. Bjørn Christiansen, bedre kendrt som Bjørn Svin, dukker op og fyrer den af i et af sine legendariske Engelsholm-kælder-live-set.
Ups - kalenderfejl fra min side. Det er først ugen efter, altså d. 20. januar, at Bjørn dukker op ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Der er koncerter under opsejling:

Thomas Knak på onsdag:

Emil de Waal + Spejderrobot:

Rumpistol: http://engelsholm.dk/idn606.asp

I er som altid velkomne! Sig det hemmelige kodeord*, og jeg skal slippe jer ind for en flad halvtredser.

* det hemmelige kodeord = "Lydmaskinen"
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

- og så har der jo været Songtronica projekt. Det er de uger, hvor vi smider de elektroniske musikere og sangskriverne sammen i grupper på 2-3, og sætter dem i gang med at lave fælles produktioner. Processen er simpel; de får et start-ord (denne gang ordet "Op") der skal sparke gang i inspirationen, og bliver derefter bedt om at formulere 3 benspænd for hhv. sangskrivnings- og produktionsdelen af gruppen. Ud fra dette har de så lavet en produktion. Da der er så rasende mange elever for tiden (omkring 40 musikelever, fordelt nogenlunde ligeligt på de to musiklinier), kom der denne gang ret mange numre ud af det. De er på Soundcloud: - men i den gruppe er alt hvad eleverne har lavet i år. Hvis man vil have det barberet ned til selve Songtronica projektet, så læs om det og stream det her: http://engelsholm.dk/idn629.asp
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar