Engelsholm Højskole/Elektronisk Musik

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
fjolle
Forum Donator
Indlæg: 1369
Sted: Amsterdam

Re: Engelsholm Højskole/Elektronisk Musik

Indlæg af fjolle »

er du vanvittig nogle lækre ting jeg lige faldt over på den hardwax side.

Jamen..

http://hardwax.com/audio/56/56945/56945_B1.mp3

http://hardwax.com/audio/55/55925/55925_B1.mp3
Så skal der vel ikke siges mere :)

jeg skal have købt en pladespiller i ferien.

Hav en fortsat god tur, og bliv endeligt ved med at kommentere det, jeg følger ihvertfald også med :)

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Fedt at læse om - sidder med en ret teknisk (lingvistisk) BA-opgave, som egentlig er fed nok... men nøj, elektronisk musik på højskole. Det kunne man godt smide et halvt år efter...

Og Berlin er Europas hovedstad!
Nobody noes.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

david mondrup skrev:- og så er jeg ved at lægge sidste hånd på en aftale med en af de førende indenfor dansk electronica til at komme i november og afholde en workshop og en koncert. Alt er endnu ikke helt på plads, så jeg venter lige lidt med at afsløre navn og dato; men jeg tror på at det kommer til at ske.
Så er vi i land; Koncert og workshop med Thomas Knak aka Opiate, stærkt suppleret af vores allesammens Kenneth Abildgaard. Det foregår torsdag 13/11 fra kl. 13.30. Læs meget mere her: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=26&t=15147
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Vi er længst tilbage fra Berlin, hvor det blev til både Andy Warhol og Joseph Beuys på Hamburger Bahnhof, Besøg i Hardwax Record Store, ud og danse moderne på Icon, møde med Viola fra Mosh Mosh, middag i totalt mørke på Unsichtbar, Alte National Galerie og Gemälde Galerie, frokost opera i Berliner Philharmonien, Det Jødiske Museum og meget mere. Og det var så endda kun det officielle program. Mere uofficielt var der også folk der vovede sig ud på Watergate, og der blev hængt en hel del ud på Tacheles (og så skete der sikkert også en del jeg ikke ved noget om). Jeg var ikke med til det hele - jeg er jo trods alt en gammel mand på 37, der må passe min nattesøvn - men f*ck da også, Berlin er en fed by. Jeg har en klar fornemmelse af at være den sidste i verden der har opdaget det, men skulle der være nogle af jer der ikke har været dernede, så se at komme afsted.

Vi har også været i gang igen herhjemme længe nok til at få lavet noget ny musik. Det skriver jeg lige lidt mere om lidt senere.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ugen efter Berlin på den elektroniske musik linie gik med at bearbejde indtrykkene dernedefra på meget konkret vis. Som jeg vist lige fik nævnt, så tog vi en minidisc recorder med til Berlin, og så fik eleverne den på skift til at optage reallyd fra den tyske hovedstad. De optagelser overførte vi til vores DAWer, hvorefter de fik opgaven at lave et track hvor de kun måtte bruge Berlin lydene. Til gengæld måtte de gøre med dem hvad de ville.

Inden vi gik i gang satte vi fokus på den traditionelle skelnen mellem form og indhold, der hersker inden for næsten al kunstforståelse. Indhold forstået som den historie man vil fortælle, det budskab man vil ud med. Form forstået som den indpakning man giver budskabet, med bevidste valg omkring produktion, arrangement, struktur m.m. - meget kort fortalt.
Jeg bad eleverne formulere en historie, som de skulle forsøge at illustrere gennem deres track, enten åbenlyst, eller blot som en underliggende, mere eller mindre hemmelig, rød tråd. Lidt af et eksperiment for mig, da jeg ikke har prøvet at give lige præcis den opgave før. Det viste sig ved ugens afslutning at have været relativt abstrakt og lidt svært at skulle forholde sig til, men ikke uden spændende udfordringer. Jeg kan nok med fordel indskrænke opgaven til f.eks. at handle om at skrive nogle stikord der beskriver en stemning eller et budskab, og så bede dem oversætte det til lyd. Det er dog noget vi kommer til at arbejde mere med, og det er også spændende for mig når jeg får lejlighed til at prøve noget nyt af.

Man kan indil videre høre et af numrene online; Mads sammenfatter sine indtryk fra Berlin under overskriften "Museums are Boring"; det kan høres her: http://www.bandbase.dk/engelsholmhoejsk ... re-boring/

I denne uge er vi gået i gang med en opgave om at lave et videnskabeligt nummer. Eller, det vil sige, det håber jeg; for jeg var syg i går, og måtte uploade opgaven og det medfølgende materiale til eleverne, og så måtte de selv gå i gang. Det bliver spændende at se i morgen i hvor høj grad de er bidt på.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Endnu et track lavet af lyde indsamlet fra Berlin. Denne gang er det Nikolai der er på spil: http://www.bandbase.dk/engelsholmhoejsk ... 88/Berlin/
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Der er kommet nye numre på bandbase siden:

Krom af Anders, og

Use Your Neocortex af Nikolai.

Begge numre er besvarelser af den opgave vi lavede i sidste uge. Overskriften er "Science", og opgaven er dels at bruge noget af 3 forskellige samples jeg har produceret (det periodiske system læst højt af mac'ens højtlæsningsfunktion, med hhv. en mandlig, en kvindelig og en hviskende stemme), samt at associere over begrebet "videnskab", og bruge de lydlige associationer til at skabe et videnskabeligt track. Jeg har brugt opgaven en del gange før, og det her bliver ikke sidste gang. Den fungerer godt, fordi den udfordrer på både form (brug en produktionsstil der understøtter en bestemt lyd-verden) og indhold (skab en given stemning i dit nummer, og brug desuden et bestemt sample). Samtidig er den fri nok til at alle elever kan få noget helt særegent ud af den, selv om den bygger på samme overskrift. Tricket er, at overskriften er så fyldt med billeder; billeder, der så til gengæld kan være forskellige for os alle.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det har også været en begivenhedsrig uge på andre fronter. Fredag fik vi besøg af den tidligere elev fra foråret 08, Tore. Tore går i dag på den nye linie på RUC, humtek. Han brugte en god del af fredag formiddag på at fortælle om tangible computing, hvad det har af betydning for live performance inden for elektronisk musik kontra "gammeldags" instrument spil, hvordan det kan omsættes i nye instrumenter, og endte med at fortælle om hvordan han havde arbejdet på et projekt med at bygge et bordfodbold om til en MIDI controller, og programmere den via sin Arduino, sådan at de forskellige bevægelser i et fodbold bord trigger forskellige events. Det var vildt inspirerende. Jeg har bedt Tore om nogle youtube links, så man kan se bordet i aktion - jeg skal poste videre så snart jeg får dem.

Lørdag aften spillede Tore's soloprojekt Who Is Mixing This Anyway (stærkt sekunderet af Maja Lund, der gik her på samme tid som Tore) trippelkoncert ved arrangementet Electraction #9 i Vejle med F.U.K.T. og det helt nye navn Christobaldes, så det var vi naturligvis inde at se. Det udviklede sig til en ren drum'n'bass fest - men det er nu heller ikke det værste ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
ref

Indlæg af ref »

Bliv endelig ved med at skrive david, for det er fed læsning.
Jeg glæder mig i disse dage, og det har intet med den snart kommende højtid, med derimod det jeg skal være med på forårsopholdet.
Kan for øvrigt huske da jeg var med til at lave et sience projekt på hedengangne vestbirk, og som sædvanlig fik mast 4/4 ned omkring ørene på det :D


4 til gulvet !!!!

/ref

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Tak for opbakningen. Det er rart at blive læst.
david mondrup skrev:... Jeg har bedt Tore om nogle youtube links, så man kan se bordet i aktion - jeg skal poste videre så snart jeg får dem.
Her er de så. Man skal vist spole en del ind før man kommer til selve controlleren i aktion:



David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

VILDT! Godt nok et fedt projekt at have da!

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er en god dag. Solen skinner, det er frostklart, og inden længe triller jeg til Engelsholm for at mødes med alle de gamle elever, og for at høre Else Marie Pade fortælle.

Der er en del dage hvor det er godt at være højskolelærer. Det her er en af dem.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

david mondrup skrev:Det er en god dag. Solen skinner, det er frostklart, og inden længe triller jeg til Engelsholm for at mødes med alle de gamle elever, og for at høre Else Marie Pade fortælle.

Der er en del dage hvor det er godt at være højskolelærer. Det her er en af dem.
Superhyggeligt at mødes med alle de gamle elever. Og superhyggelgt at hilse på Else Marie igen. Hun gjorde som hun plejer; fortæller i lange baner om sin barndom, og sin tid som frihedskæmper under krigen, og bedst som man efter en times tid tænker på hvad det mon har med elektronisk musik at gøre, går hun i gang med at fortælle om Stockhausen, Schaeffer og sig selv, og det bliver helt åbenlyst at hele hendes livsværk er rodfæstet i den person som hun lige har beskrevet tilblivelsen af. Dybt fascinerende.

For mig er det også et dybt fascinerende aspekt ved Else Marie, at vi har fundet ud af at hun som barn i 1920erne boede på en parallelvej til der hvor jeg bor nu. Og at det hus jeg bor i dengang var det lokale lægehus (det vidste jeg så allerede før jeg mødte hende første gang), og at den svagelige lille Else Marie har gået hos Dr. Nielsen talløse gange som barn, indtil han endelig fik bugt med hendes svagelighed. Lige her. I det rum, der i dag er min stue.

Som sagt, dybt fascinerende.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

david mondrup skrev:For mig er det også et dybt fascinerende aspekt ved Else Marie, at vi har fundet ud af at hun som barn i 1920erne boede på en parallelvej til der hvor jeg bor nu. Og at det hus jeg bor i dengang var det lokale lægehus (det vidste jeg så allerede før jeg mødte hende første gang), og at den svagelige lille Else Marie har gået hos Dr. Nielsen talløse gange som barn, indtil han endelig fik bugt med hendes svagelighed. Lige her. I det rum, der i dag er min stue.

Som sagt, dybt fascinerende.
Det lyder som en god oplevelse, som så udmønter sig til at du bygger et alter til Else Marie i hjørnet af stuen, gerne på dele af gamle analoge synth's! :-)
:sweden:

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Nå, jeg kommer jo længere og længere bagefter virkeligheden i denne her blog. Det går noget stærkt for tiden. Der kommer lige en stribe poster ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Uge 44 var der aftalt et fællesprojekt mellem de to musiklinjer på højskolen, Sangskriver linjen og Elektronisk Musik linjen. Jeg har prøvet det før med skiftende kolleger, hvor det var rimeligt abstrakte overskrifter, men denne gang, hvor det helt naturligt blev et samarbejde mellem vores lærer i sangskrivning, Mads Langer, og mig, havde Mads længe snakket om et konkret tema, som oven i købet blev understøttet af at han kom stort set direkte hjem fra USA til undervisning på Højskolen. Så vi lavede en uge hvor der blev produceret sange med udgangspunkt i "Det Amerikanske Valg".

Fremgangsmåden var, at man i hold satte sig til at brainstorme over hvilket emne man ville tage op / koncentrere sig om. Udfra dette tekstemne blev der så skrevet noget tekst, lavet noget melodi, og få lavet en produktion der passer til sangen. For at få drejet sangskrivernes hjerner ind på hvordan man kan associere lyde ud fra et tema, startede vi dog ud med at evaluere elektronikernes Science projekt (beskrevet ovenfor).

Nogle af holdene endte ud med at gøre tingene i lidt omvendt rækkefølge, men alle fik lavet resultater der godt kan tåle at lade sig høre. Det er dog ikke mixet færdigt endnu, men når vi inden længe får projektuger vil jeg tro at en del af numrene bliver færdige til at udkomme på bandbase.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Uge 45 havde vi for anden gang besøg af Casper Meinhardt. Casper benyttede lejligheden til at gå mere i dybden med synth programmering, specielt med henblik på den særlige filtrerede baslyd der er så vigtig i den Drum'n'Bass og dubstep som Casper normalt laver. Ikke et resultatorienteret forløb, men noget der gav eleverne gode nye indsigter i teknikken.

Uge 46, der netop er gået, bød på efterårets anden værkstedsuge. Det betyder, at alle elever har chancen for at prøve et andet fag af end deres sædvanlige liniefag i en uge. Og det betød, at jeg i en uge sad med en flok elever der for en dels vedkommende ikke har beskæftiget sig med musik før, som andet end lyttere, men som til gengæld - da vi jo er en kreativ skole - har en æstetisk sans under heftig udvikling --- og det er spændende!
Jeg kan ikke gøre meget andet i sådan en uge end at gennemgå de gængse teknikker én ad gangen - audio klipning, MIDI, effekter, automatisering, reallyde m.m. - mens den ene mere abstrakte lydcollage end den anden tager form; udover selvfølgelig de også meget friske bud på gængs electronica fra de af eleverne der rent faktisk spiller på et instrument ved siden af deres øvrige kreative virke. Der kom meget ud af det som ikke ville være kommet fra folk der allerede har deres hjerner sporet ind på computere, bpm og DAWer.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Og så var det jo også lige ugen, hvor vi fyrede den planlagte workshop- og koncertdag med Thomas Knak og Bjørn Thyssen Jacobsen af.
Skolens musikelever, andre elever med interesse for feltet, og et antal tililende (herunder nogle stykker fra lydmaskinen) fik oplevelsen af Bjørn Thyssen Jacobsen der demonstrerede dels hvordan der produceres lyde til et endnu uudgivet computerspil, og bagefter hvordan de samme lyde kunne bruges i musik. Det ene kaldes sounddesign, det andet sampling, ifølge Bjørn, der har leveret lyd til både IO interactive (Hitman) og Zentropa.
Thomas Knak kom ind på nogle af de samme ting, i det han snakkede om sine lydvignetter til et Parisisk møbelmagasin, hvor han har taget udgangspunkt i lydene fra de enkelte rum i hans egen lejlighed med netop samme type møbler som der illustreres hos kunden. Men det blev også til meget andet; blandt andet en gennemgang af numrene fra Björks Vespertine, de nye numre med Oh Land og en masse generel og meget tankevækkende snak om det at bruge reallyd i kunst, og hvad det gør ved vores opfattelse.
Ved aftenens koncert spillede Knak et timelangt, hypnotiserende forløb af sammenkædede loops, der både kunne ses som et værk i sig selv, men som opmærksomme lyttere og kendere af Opiates tidligere udgivelser også kunne finde bidder fra enkelte numre og remixes i. Hele koncerten foregik i en sal kun oplyst af enkelte stearinlys og skæret fra Knaks blackbook. Som Knak selv sagde; en laptop koncert handler mere om at lytte end om at kigge.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

- og så lige dagens sidste opdatering:

I morgen begynder vort samarbejde med Tonespace for alvor, når vi modtager vores første praktikant fra uddannelsen. Som man kan læse på linket, så er Tonespace Vestjysk Musikkonservatoriums elektroniske uddannelse, med særlig vægt på formidling af musikken. Deres praktikant skal være hos os og undervise på den elektroniske linie i en uge, og jeg er ret spændt på hvad han vil bringe med sig. Som sagt, det går stærkt for tiden.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Længe siden. Vi har haft lidt for travlt til at tænke i blog tanker.

For først lige at følge op på vores Esbjerg Kons Tonespace praktikant; vi havde besøg i en uge af Andreas, der gav et ekstra tvist på reallydsoptagelser. Derudover introducerede han begreber som Aural Recording, og programmet Spear (http://www.klingbeil.com/spear/ - freeware!), der giver en helt ny måde at manipulere lyd, ved at opløse en wave fil i sine grundbestanddele (sinustoner), hvorefter man kan rykke og strække og gøre ved med de enkelte sinustoner i et spektrogram view. Man kan også tegne sine egne lyde ind. Spændende værktøj.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ellers er de seneste uger gået med det afsluttende projekt. Det er en tradition på højskolen, at de sidste 3 uger af et ophold går med et selvdefineret projekt, hvor eleverne får mulighed for at nørde helt i dybden med et projekt, hvor de selv bestemmer hvad det skal gå ud på. De kan bruge hele dagen, og vi lærere er så til stede for at guide og hjælpe, både med at formulere projekterne, med at holde ilden igang hvor det er nødvendigt, og også med evt. praktisk hjælp og ny viden.

Hele projektperioden er en stigende kurve i intensitet, kulminerende i den kommende weekend, hvor hele højskolen holder afslutningsudstilling. Alle de visuelle kunstelever viser deres værker frem i forkellige udstillingslokaler, der er koncerter med musikeleverne, vi sælger den CD som musiklinjerne i fællesskab har produceret henover de seneste uger (en 2CD for 40 kr. Kom ikke her!), og man kan da også få vist rundt på renæssanceslottet som vi bor på. Det er forstanderinden der står for den del. Man kan læse mere om begivenheden her: http://www.facebook.com/event.php?eid=36088196871 .

Ellers lakker efteråret ubønhørligt mod enden. På mandag går vi i gang med at rydde op efter udstillingsweekenden, samt i det hele taget at gøre klar til at slutte af. Tirsdag aften er der gallamiddag og afslutningsfest. Og onsdag drager alle hjem ... det bliver uden tvivl trist, men vi kan trøste os med, at 15. januar starter vi igen på et nyt hold. Der er forøvrigt stadig plads til et par stykker til, hvis nogle af jer skulle have brug for noget at bruge det nærmeste halve år på.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Arock
Medlem
Indlæg: 541
Sted: Aarhus

Indlæg af Arock »

david mondrup skrev:programmet Spear (http://www.klingbeil.com/spear/ - freeware!), der giver en helt ny måde at manipulere lyd, ved at opløse en wave fil i sine grundbestanddele (sinustoner), hvorefter man kan rykke og strække og gøre ved med de enkelte sinustoner i et spektrogram view. Man kan også tegne sine egne lyde ind. Spændende værktøj.
Fedt, sjovt og spændende program - mon ikke det er lavet i MAX/MSP?

Har du noget information om hvordan programmet kan bruges. En manual eller lignende? Er dog også i gang med at kigge på siden, det kan være den kan besvare lidt af det...
[url=http://homesurgery.dk/Home_Surgery.html]Home Surgery[/url] er også på [url=http://homesurgery.bandcamp.com]bandcamp[/url], [url=http://www.facebook.com/pages/Home-Surgery/186430155898]facebook[/url] & [url=http://soundcloud.com/home-surgery]soundcloud[/url]
[url=https://www.facebook.com/allesvarene]Alle Svarene på facebook.[/url]

- Med venlig hilsen David.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Arock skrev:
david mondrup skrev:programmet Spear (http://www.klingbeil.com/spear/ - freeware!), der giver en helt ny måde at manipulere lyd, ved at opløse en wave fil i sine grundbestanddele (sinustoner), hvorefter man kan rykke og strække og gøre ved med de enkelte sinustoner i et spektrogram view. Man kan også tegne sine egne lyde ind. Spændende værktøj.
Fedt, sjovt og spændende program - mon ikke det er lavet i MAX/MSP?

Har du noget information om hvordan programmet kan bruges. En manual eller lignende? Er dog også i gang med at kigge på siden, det kan være den kan besvare lidt af det...
Man åbner en fil via Sound -> Analyze, og man eksporterer filer via Sound -> Synthesize to file ... Det er værd at bemærke, at programmet ikke kan arbejde med stier og filnavne der indeholder æ, ø og å.
Hele tricket, som jeg overså i starten, ligger i toolboxen, der i OSX åbnes i et seperat vindue. Her kan man vælge forskellige selectorer (lodret, vandret, firkant, lasso), hvorved man kan udvælge hele områder af frekvenser - meget som i en spektrogram editor - man så kan hive og trække i med de andre værktøjer eller via menu kommandoer. Da lyden allerede er delt op i masser af enkeltdele, går stretch/transponering og mange andre processer lynhurtigt i forhold til hvad jeg er vant til, og der er masser af meget interessante muligheder i det.
Endelig er der så også muligheden for at tegne sine egne sinustoner ind i allerede eksisterende lyde eller i tomme dokumener med pencil værktøjet.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er endnu juleferie. Vi starter det nye hold op d. 15., om næsten 2 uger. Der er stadig enkelte ledige pladser, også på både elektronisk musik og sangskrivning

Elektronisk Musik bestyres af undertegnede. Det er om foråret vi får praktikanter fra DIEM, og det er også om foråret at vi fyrer den event af der hedder Engelsholm Electronic. Det er endnu for tidligt at komme med detaljer desangående, men det ser lovende ud, og I skal blive de første der hører navne så snart de er bekræftede (faktisk er rigtig meget af programmet på plads - der mangler bare svar fra de bevilgende myndigheder før jeg kan sige noget endeligt).

Sangskrivning bestyres i foråret af:
Roar Amundsen: sangskriver, pladeselskabsboss på Songcrafter Records, og tidligere spillestedsleder på Kulisselageret i Horsens. Jeg har før samarbejdet med Roar både som lærer og producer, og han er en kapabel og energisk herre på den gode måde. Desuden:
Helle Hansen, den i USA så prisvindende sangskriver (som hun selv pralede på sin fb: USA Songwriting Competition - Honorable Mention Award (7th year) and songwriter with most songs in the finals (2nd year)!), og dertil et godt og solidt bekendtskab fra min tid på kons.

Vi prøver desuden en ny struktur af i foråret, hvor man selv kan vælge hvilket liniefag man vil have fra modul til modul; det betyder, at man kan vælge at nørde igennem på ét liniefag gennem stort set hele opholdet; man kan vælge at springe frem og tilbage mellem f.eks. Elektronisk Musik og Sangskrivning, og derved selv sammensætte sit forløb på musikhøjskolen; eller man kan for så vidt også vælge at prøve alt muligt af, både indenfor musikfagene og vore visuelle kunstfag: Billedkunst, Glas, Keramik og Smykkedesign. Idéen er beskrevet her: http://engelsholm.dk/idn171.asp

Men som sagt - der er et par uger endnu til vi starter. Skulle du have lyst til at vide mere om det, er du velkommen til at pm'e, maile (monsdrum@monsdrum.com) eller ringe (26841432). Indtil da, et vaskeægte electronica nørde klip, som en tidligere elev lagde ud på vor fb gruppe:



Vi ses.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Nå ja, jeg glemte lige at skrive; det nye modulsystem betyder, at jeg allerede nu har planlagt hvad der skal foregå det nærmeste halve år. Det skulle gerne lægges op på Engelsholm websitet snarest, så skal jeg linke til det. Men er man vild og blodig for at vide hvad jeg har at byde på allerede nu, så giv lyd, så skal jeg fremsende dét, der med 99,87% sikkerhed bliver den endelige emneplan for foråret.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar