mediumaevum's blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1773

mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 15. jul 2014, 18:03

NYT pr. 01.11.19

Jeg har haft lukket denne blog for lang tid siden, men har besluttet mig for at starte på en frisk. Så genopliver min blog.

Tidligere hed denne blog "at tænke i billeder", men har besluttet at den skal gå ind under mit kunstnernavn.

Bloggen kommer til at omhandle mine projekter inden for animationer, musik mv.
Senest rettet af mediumaevum 1. nov 2019, 20:45, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1903
Sted: Vesterbro

Re: At tænke i billeder

Indlæg Skrevet: 20. jul 2014, 21:42

Heh.. Blender! Men der er ikke så meget tekst (endnu?).

"Narrow medieval street" synes jeg klart er mest vellykket.
Lyset virker af en eller anden grund mere realistisk der.
Check mine gratis plugins ud: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 8104

Re: At tænke i billeder

Indlæg Skrevet: 21. jul 2014, 15:47

Flotte billeder!

Men det tog mig lige lidt tid før jeg fandt ud af at det var 3D-modeller....... Og så kom jeg til at tænke på; hvis det er en portfolio med henblik på at skabe dig nogle jobs så vill jeg nok gøre det mere klart på forsiden hvad det drejer sig om, for produktet fejler jo bestemt ikke noget. Hold da k***, det må have taget lang tid at lave alle de detaljer der.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 12015
Sted: På kanten

Re: At tænke i billeder

Indlæg Skrevet: 21. jul 2014, 15:53

Flot. :thumbup:

En lille bemærkning. Jeg ville nok skrive "My Artwork" og ikke "My Artworks".
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 8725
Sted: Vind / Holstebro

Re: At tænke i billeder

Indlæg Skrevet: 21. jul 2014, 16:03

Det er fedt med de bumpmaps og textures du har brugt, men jeg syntes lyset får det til at se lidt spøjst ud nogle steder, er det bare den originale render i blender du bruger?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1773

Re: At tænke i billeder

Indlæg Skrevet: 21. jul 2014, 21:58

Joachip skrev:Heh.. Blender! Men der er ikke så meget tekst (endnu?).


Jeg ved ikke hvad jeg skal skrive. Jeg er nok bedst til at lave kunst/musik, ikke særlig god til det med store "salgstaler" og den slags.


Hald skrev:Det er fedt med de bumpmaps og textures du har brugt, men jeg syntes lyset får det til at se lidt spøjst ud nogle steder, er det bare den originale render i blender du bruger?


Takker. Jeg arbejder stadig med lyslægningen, og forståelsen af denne.

Jeg bruger Cycles render, som er en del af Blender, men IKKE Blender Internal.

Mike-air skrev:Men det tog mig lige lidt tid før jeg fandt ud af at det var 3D-modeller....... Og så kom jeg til at tænke på; hvis det er en portfolio med henblik på at skabe dig nogle jobs så vill jeg nok gøre det mere klart på forsiden hvad det drejer sig om, for produktet fejler jo bestemt ikke noget. Hold da k***, det må have taget lang tid at lave alle de detaljer der.


Det er ikke portfolio. Jeg vil aldrig kunne holde til et job inden for CG-branchen, under nogen somhelst omstændigheder. Dels er jeg ikke dygtig nok, dels mange andre faktorer.
Senest rettet af mediumaevum 21. jul 2014, 22:42, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1773

Re: At tænke i billeder

Indlæg Skrevet: 21. jul 2014, 22:01

SustainerPlayer skrev:Flot. :thumbup:

En lille bemærkning. Jeg ville nok skrive "My Artwork" og ikke "My Artworks".


Tak :)

Rettet.
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1773

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 1. nov 2019, 22:17

Så har jeg genoplivet min blog.

Der er sket noget siden sidst, som gør at jeg gerne vil genoplive den. Nemlig det at samarbejdet med et museum nu kører på højtryk.

For at gøre en lang historie kort:

Jeg har altid interesseret mig for middelalderen og renæssancen, især borgene, siden helt lille. Samtidig kan jeg godt lide middelalder- og filmmusik. Og gerne "middelalderfilmmusik", som jeg også komponerer.

Jeg har samtidig også fra helt lille besøgt Hald Ruin nær Viborg og har altid undret mig over hvordan der så ud da det stod som en borg.

Derudover har jeg en hobby inden for det at lave historiske arkitektoniske 3D-rekonstruktioner, og tænkte at jeg nu er blevet så bekendt med 3D modellering og animation, at jeg gerne ville bruge det til at rekonstruere den mest interessante middelalderborg - Hald Slot. Interessant, fordi ruinerne ser så specielle ud ved porthuset, og der er så få overleverede kilder omkring bygningens udseende.

2016-17:

I januar 2017 tages der kontakt til til Hald Hovedgaard for at høre mere om hvordan stedet har set ud i gamle dage.

Der videresendes til en middelalderarkæolog som indvilger i et samarbejde. Hvad jeg ikke vidste på det tidspunkt, var at de stod foran massive udgravninger på stedet i 2017-18 - og i kraft af godt foreløbigt samarbejde, og nok også pga. min tidligere 3D-rekonstruktion af Spøttrup Borg fra 2015-16 (for at bevise at jeg er seriøs nok, og vise hvad jeg ellers har lavet), tog samarbejdet til i styrke.

2018-19:

I starten af 2018 - præcis et år efter den første kontakt blev etableret, stod jeg med en færdi animation. Denne blev vist på Viborg Folkeblad sidste efterår da de fik kulstof-14-prøverne bekræftet at Niels Bugges borg virkelig var på ruinen.

I sommeren 2018 indgik vi et nyt samarbejde omkring at rekonstruere Viborg Domkirke & Mariaklosteret i middelalderen.

Fremtidsplaner:

Er nu igang med et nyt samarbejde omkring rekonstruktionen af Gråbrødre Kloster fra midten af 1200-tallet, hvilket indtil videre har stået på i nogle måneder. Spændende læsestof iøvrigt om denne højgotiske middelalderarkitektur.

Aner ikke hvordan de vil bruge animationerne, men har en formodning om at de vil sætte mine animationer ind i en større kontekst og evt. med animationer fra The Animation Workshop, når museet åbner i 2021. Men skal være ærlig at sige at jeg intet ved om brugen på nuværende tidspunkt. Museet er permanent lukket pga. flytning.

Bemærkninger:

Det skal iøvrigt understreges, at al dette samarbejde kun har været muligt fordi ingen penge har været involveret for nogen parter og iøvrigt er ren hobby som tilfældigvis kan bruges af museet.

Dette samarbejde er på vilkår om nul deadlines og nul krav (for nogen parter) andet end at evt. brug er aftalt på forhånd bliver med henvisning til min youtubekanal.

Alle opgaver som museet får løst professionelt, får de naturligvis løst professionelt og under de nødvendige deadlines, krav mv.
Og dermed er det ikke mig.

Samarbejdet her er ingen af delene. Bare så ingen får ondt et vist sted over det jeg laver.
Senest rettet af mediumaevum 2. nov 2019, 09:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
the green 9
Executive Producer
Executive Producer
Indlæg: 720
Sted: oddesund

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 2. nov 2019, 01:34

skide godt gået :)
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1773

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 2. nov 2019, 09:55

the green 9 skrev:skide godt gået :)


Takker, håber at samarbejdet bliver ved.
Kunne godt på sigt tænke mig at lave rekonstruktioner af nogle "middelaldermaskiner".

F.eks. trykpressen, ballist eller arbejdsredskaberne som møller, "kraner" mv., og sætte sammen til lidt middelalder-atmosfære-musik.

Men har brug for detaljerede blueprints og andet materiale, for aner intet om hvordan sådanne maskiner fungerede.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 5791
Sted: DK/SE

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 2. nov 2019, 11:05

mediumaevum skrev:
the green 9 skrev:skide godt gået :)


Takker, håber at samarbejdet bliver ved.
Kunne godt på sigt tænke mig at lave rekonstruktioner af nogle "middelaldermaskiner".

F.eks. trykpressen, ballist eller arbejdsredskaberne som møller, "kraner" mv., og sætte sammen til lidt middelalder-atmosfære-musik.

Men har brug for detaljerede blueprints og andet materiale, for aner intet om hvordan sådanne maskiner fungerede.


Godt gået ,.. fedt du husker at være glad også :lol:

Nu ved jeg ikke om du holder ferie en gang imellem, der er en del i sverige, bl.a. gamle møller der står helt intakte

Samt en del borge og ruiner, plus enkelte stavkirker der må strække tilbage i din tidsperiode, måske længere,..

Måske du kan lege med noget af det, eller blive inspireret, måske du kan lave noget uopfodret hvis du ikke kender de rigtige, for at bryde isen

Har er et par links fra et par af mine ture:

https://goo.gl/photos/gxeKt99iHq8rpwQZ8

https://photos.app.goo.gl/kE25yQofnFWMhoYP2

https://photos.app.goo.gl/QHasX1BJbZW8AFsj8

https://photos.app.goo.gl/68sXAvXXMAa5XMud7

https://photos.app.goo.gl/EwMgx43C3zdPSsYR6
/Dub
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1773

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 3. nov 2019, 21:40

DUBTEMPLE skrev:
mediumaevum skrev:
the green 9 skrev:skide godt gået :)


Takker, håber at samarbejdet bliver ved.
Kunne godt på sigt tænke mig at lave rekonstruktioner af nogle "middelaldermaskiner".

F.eks. trykpressen, ballist eller arbejdsredskaberne som møller, "kraner" mv., og sætte sammen til lidt middelalder-atmosfære-musik.

Men har brug for detaljerede blueprints og andet materiale, for aner intet om hvordan sådanne maskiner fungerede.


Godt gået ,.. fedt du husker at være glad også :lol:

Nu ved jeg ikke om du holder ferie en gang imellem, der er en del i sverige, bl.a. gamle møller der står helt intakte

Samt en del borge og ruiner, plus enkelte stavkirker der må strække tilbage i din tidsperiode, måske længere,..

Måske du kan lege med noget af det, eller blive inspireret, måske du kan lave noget uopfodret hvis du ikke kender de rigtige, for at bryde isen

Har er et par links fra et par af mine ture:

https://goo.gl/photos/gxeKt99iHq8rpwQZ8

https://photos.app.goo.gl/kE25yQofnFWMhoYP2

https://photos.app.goo.gl/QHasX1BJbZW8AFsj8

https://photos.app.goo.gl/68sXAvXXMAa5XMud7

https://photos.app.goo.gl/EwMgx43C3zdPSsYR6


Wow. Tak.

Nærbilleder af møller, tandhjul mv. Det skal jeg huske at vende tilbage til. Skal dog stadig bruge blueprints fra forskellige vinkler i højopløslig format, dvs. scannede billeder. Men det kan museet sikkert hjælpe med.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 8725
Sted: Vind / Holstebro

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 3. nov 2019, 23:04

Jeg har faktisk engang vundet en fotokonkurence ved at fotografere en mølles tandhjul på Hjerl Hede, det er et fedt motiv.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
donnievandango
Producer
Producer
Indlæg: 451
Sted: Fyn

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 4. nov 2019, 11:05

Mega sejt - godt gået:)
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1773

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 8. nov 2019, 19:38

donnievandango skrev:Mega sejt - godt gået:)


Takker.

Og så lige til anden del af mine projekter - musikken:

Har her i efteråret lært at programmere strygerdynamik efter lang tids øvelse.

Man kan følge mine fremskridt i denne playliste:

https://www.youtube.com/watch?v=DFgg9LZ ... Dgji7Z3AU9

- med salme-agtige melodier som jeg har arrangeret og orkestreret primært for strygerorkester.

Processen med at få en violin til at lyde som en... violin, er:

1. Få dig en virtuel violin som har Dynamics & Expression programmering (f.eks. MIDI CC1 og 11), og gerne også med vibrato og/eller speed.
2. Lær at tegne kurver i din DAW på midi-kanalen for hver enkelte tone.
3. Lyt intenst til rigtige violiner. Hvis du f.eks. skal få en solo-violin vst til at lyde ægte (eller skal vi istedet sige: mindre falsk) kræver lige præcis soloinstrumenter enormt meget programmering med kurver på dynamikken
4. Emulér disse forskellige måder der spilles på en ægte violin, i din virtuelle violin.
5. Brug forskellige patches i dit bibliotek - OG kombinér med solovioliner fra andre biblioteker.
F.eks. har jeg valgt at bruge Performance Samples Violin Legato (gratis) som "basis", og solo-violiners dynamics-patch fra 8Dio Adagio-biblioteket til de mere "eksotiske" (i mange af bedre ordforråd) toner. Har f.eks. brugt (solo)-Sustains patch fra 8Dio Adagio og sat dynamikken tæt ved 0 for at kunne høre "hestehårene" fra buens berøring med strengene, inspireret af nogle af Arvo Pärt's kompositioner.

Én ting er arrangement og orkestrering. Et helt andet kapitel er netop realismen og programmeringen, men det betaler sig i sidste ende, tror jeg.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 12015
Sted: På kanten

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 8. nov 2019, 19:40

mediumaevum skrev:
Én ting er arrangement og orkestrering. Et helt andet kapitel er netop realismen og programmeringen, men det betaler sig i sidste ende, tror jeg.


Du er inde på det helt rigtige.
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1773

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 24. nov 2019, 21:12

Der bygges fortsat på den digitale rekonstruktion af Gråbrødre Kloster i Viborg, et kloster som ligger/lå lige ved siden af den gamle landsretsbygning som bliver til det nye Viborg Museum (åbner først om nogle år).

Har dog lige fået svar fra museumsinspektøren (i forb. med samarbejdet) med nogle konstruktive kritikpunkter, som jeg allerede er gået igang med at rette til.

Samarbejdet omkring rekonstruktionerne af Viborg Domkirke, Mariaklosteret, og Gråbrødre Kloster (under udarbejdelse) har givet mig et helt særligt indblik i middelalderens danske romanske og gotiske arkitektur, og har givet mig mulighed for i dén grad at udvikle mine evner inden modellering og teksturering.

Fra tidligere at lave textures først - f.eks. med indtegning af munkesten i buer for dernæst at modellere oven på textures (projektering), bruger jeg nu en tileable munkestens-texture og laver buerne selv. Det giver mere ensartede og kontrollerede resultater, hvilket er nødvendig når man bygger et klosterkompleks med hundredevis af vinduer, som alle skal have unikke sten i rundbuestikkene. Og fra tidligere at sætte rundbue-sten på efter vinduerne er lavet (hvilket har den trælse konsekvens at rundbuerne "stikker ud" fra muren, fordi de kun er "påklistret"), kan jeg med min nye "selvopfundne" teknik have dem integreret i selve murværket, så rundbuerne er nøjagtig på samme akse som resten af murværket.

Ud fra tekniske tegninger fra sidst i 1700-tallet til 1830'erne kan jeg skabe en 3D-model og derved blive den første siden 1800-tallet at se hvordan klosteret har set ud. :)
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 5791
Sted: DK/SE

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 25. nov 2019, 11:34

mediumaevum skrev:Der bygges fortsat på den digitale rekonstruktion af Gråbrødre Kloster i Viborg, et kloster som ligger/lå lige ved siden af den gamle landsretsbygning som bliver til det nye Viborg Museum (åbner først om nogle år).

Har dog lige fået svar fra museumsinspektøren (i forb. med samarbejdet) med nogle konstruktive kritikpunkter, som jeg allerede er gået igang med at rette til.

Samarbejdet omkring rekonstruktionerne af Viborg Domkirke, Mariaklosteret, og Gråbrødre Kloster (under udarbejdelse) har givet mig et helt særligt indblik i middelalderens danske romanske og gotiske arkitektur, og har givet mig mulighed for i dén grad at udvikle mine evner inden modellering og teksturering.

Fra tidligere at lave textures først - f.eks. med indtegning af munkesten i buer for dernæst at modellere oven på textures (projektering), bruger jeg nu en tileable munkestens-texture og laver buerne selv. Det giver mere ensartede og kontrollerede resultater, hvilket er nødvendig når man bygger et klosterkompleks med hundredevis af vinduer, som alle skal have unikke sten i rundbuestikkene. Og fra tidligere at sætte rundbue-sten på efter vinduerne er lavet (hvilket har den trælse konsekvens at rundbuerne "stikker ud" fra muren, fordi de kun er "påklistret"), kan jeg med min nye "selvopfundne" teknik have dem integreret i selve murværket, så rundbuerne er nøjagtig på samme akse som resten af murværket.

Ud fra tekniske tegninger fra sidst i 1700-tallet til 1830'erne kan jeg skabe en 3D-model og derved blive den første siden 1800-tallet at se hvordan klosteret har set ud. :)


:thumbup:
/Dub
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1773

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 2. dec 2019, 17:24

Nu har jeg talt med en organist, og har lånt bøger i koralharmonisering og grundlæggende nodelære...

Har også fået tomme nodepapirer til at skrive noder i hånden, så jeg får det ind ad den vej.
Men jeg synes virkelig det ser svært ud!
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1773

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 4. dec 2019, 21:50

Så er min rekonstruktion af Hald Slot kommet på forsiden af en bog!

https://historisksamfundviborg.dk/aarboeger
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 8725
Sted: Vind / Holstebro

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 4. dec 2019, 22:59

Cool!
Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1773

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 5. dec 2019, 09:09

Hald skrev:Cool!


Coverbilledet har en del fejl, som ellers var rettet allerede i 2018, f.eks. ude i hjørnet af borgen. Men da jeg gjorde opmærksom på det, var det for sent, coveret var trykt så de havde ikke mulighed for at indsætte dette billede istedet:

Billede

- bare til orientering til kritikere ;)
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 1773

Re: mediumaevum's blog

Indlæg Skrevet: 9. dec 2019, 23:10

Som I nok allerede ved, er jeg i fuld gang med rekonstruktionen af Gråbrødre kloster i Viborg.

Her en munk som jeg har lavet her til aften:
Vedhæftede filer
medieval friar.jpg
medieval friar.jpg (79.11 KiB) Vist 28 gange

Tilbage til "Blogs"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster