Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik offentliggjort første nummer i min LongAtmo serie igår:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=75653



For tiden er jeg jo igang med, at udforske de instrumenter og effekter, jeg endnu ikke er kommet ordentligt i dybden med. Igår og idag har jeg prøvet Reaktor Blocks noget mere af. Jeg havde allerede fint kendskab til det, men havde indtil nu eksempelvis ikke prøvet at bruge sequencere.
Som jeg skrev på forrige side, det her med at være ordentligt bekendt med de forskellige platforme kan godt tage noget tid, og det er dejligt at kunne hoppe fra det ene til det andet plugin, og arbejde videre, uden lige at skulle sætte sig ind i det igen. Så det kræver man får lært det ordentligt at kende.
Har indtil videre fået lavet nogle godt smadrede elektroniske stortrommer, og andet percussion. Det er virkelig en sjov platform at arbejde med.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Må hellere lege noget mere med noget klaver i fremtiden. De par gange jeg har gjort det de sidste måneders tid har jeg fået noget super fedt ud af det.

Her en hurtig lille optagelse af den klaver-patch jeg fik smækket sammen i dag:

[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

[instagram]BffqLaPHAxV[/instagram]

Det var så lidt :dollargrin:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Orh fedt :-D

Jeg har faktisk 2 analoge harddisk-optagere (til TV-brug), som jeg havde regnet med at optage "indmad" fra. Altså stikke en probe ned et tilfældigt lavspændings-sted og optage udkommet. Det kunne være den ene skulle bruges til bending-eksperimenter. Eksemplet dér lyder for mig fedt, primært fordi lyden forbliver meget klar. Det kan være et problem i software.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er igang med at gøre klar til næste LongAtmo youtube upload. Det bliver et andet nummer end det jeg lavede i Januar, som ellers var ment som Marts' udgave. Jeg har nemlig ikke fået optaget det video jeg vil bruge til nummeret.

Generelt, når jeg kaster mig over noget kreativt, som jeg ikke har specielt meget praktisk erfaring med, eksempelvis det her med video-optagelse, så har jeg det med at komme på nogle alt for ambitiøse idéer, som er svære at fuldføre. I tilfældet med den planlagte video handler det om, at solen skal være fremme på et specifikt tidspunkt af dagen. Det har været sparsomt med eftermiddags-sol de sidste par måneder. Men jeg håber at det bliver muligt at filme i løbet af den næste måneds tid.

Men derudover er jeg glad for, at jeg er kommet igang med min LongAtmo serie. Der er noget forpligtende over det, også selvom jeg ikke har den vilde skare af følgere, der forventer der kommet en ny én op den 25. i hver måned.

For at vende tilbage til det med de ambitiøse idéer, så er den her månedlige "opgave" netop overkommelig. Det er ikke alt jeg laver, der passer ind i konceptet, men tilgengæld kræver det heller ikke nødvendigvis så meget tid. Det er ikke verdens mest sindsoprivende musik-oplevelser, men jeg uploader ikke noget jeg synes er spild af tid at lytte til.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nå, man skal åbenbart bare brokke sig over vejret på et offentligt forum, og så går det som man vil, eller noget.. Efter jeg havde skrevet mit vejr-brok, fik jeg optaget 2 takes til Apollo-nummeret fra Januar.
Derudover har jeg i denne uge været påvirket af verdens nok mildeste forkølelse, men den gik nok i ørerne til at jeg bakkede af med det nummer jeg arbejdede på. Det bliver lavet færdigt i næste uge.
Så helt som oprindeligt planlagt får jeg uploadet Apollo imorgen, som 3. afsnit i LongAtmo serien. Jeg er stadig glad for nummeret her 2 måneder senere, det er noget af en bedrift for mig. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Som jeg før har været inde på her på bloggen, så prøver jeg at samle idéer op fra videoer af grej jeg ikke har adgang til. I det her tilfælde med Meris Polymoon er det en fed idé med individuel pitch på de forskellige delay taps. Det må prøves på et tidspunkt.




... Det bliver nok ikke prøvet imorgen, da jeg har andre planer der. LongAtmo04 bliver gjort færdig imorgen, inklusiv video, og så vil jeg demoe MOK Waverazor, og nok også UAD Moog filteret, da jeg kan få det til 25$. Derefter står den på påske-gæster til lørdag.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lige haft 20 minutter med Waverazor, og det er insta-buy for sound designeren i mig. Den fulde version med editor skulle komme meget snart.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det blev til 187 kr for UAD Moog filteret. Fik det ikke demoet, det blev for sent til at jeg orkede det i dag, og så lød det umiddelbart fedt nok til at jeg gerne ville smide den slags penge efter det. Så må det blive sammenlignet med Arturias Moog filter på et tidspunkt.
Jeg er de sidste par dage kommet til at tænke på, at nu hvor Universal Audio har lavet et Korg delay, kunne de jo passende gå igang med et MS20 filter, eller bare "Korg Filter" plugin. Det ville ikke gøre noget hvis de tog skridtet videre og lavede en hel model af MS20. Men så tunge som deres emuleringer er, på deres nuværende DSP-platform, bliver en komplet synth for tung.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg ved ikke om folk herinde kigger på tidspunktet for de nye posts de ser når de tjekker LM først på dagen... Jeg kan ihvertfald godt selv finde på det.

Endnu en weekend-aften/nat hvor der bare går flere timer ud af det blå, med at kigge på elektronik projekter og datablade. Jeg må sgu nok snart til at igang med at rode med det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Xtrah/Cyberfunk har en gruppe inde på facebook. Xtrah smed en udfordring på bordet her til aften, 4-5 sekunders mono white noise sample som eneste lydkilde. Her er hvad jeg smed sammen på ca. 1½ time:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hjemvendt fra Textura 3, med Ultimaes franske folk denne gang. Fik en god snak med Aes Dana, så demoen til dem ryger afsted indenfor den næste uges tid eller to.
Ville helst have været færdig med nummeret optil denne aften, men det har jeg ikke nået. Det her møde giver mig den sidste motivation for at få nummeret lavet færdigt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har brugt et par timer på at glo videoer og info igennem for iZotope RX 6. Jeg burde ha' gjort det tidligere på måneden, men jeg opdagede igår, at jeg kunne få RX 6 standard opgradering for ~800 kr, og Advanced opgradering for ~2400 kr.
Ambience Match er forbedret, men det ligner at jeg vil kræve for meget af det. De eksempler jeg kan finde af det i brug er kun en generel støj/rum-tone, og ikke deciderede variationer, som eksempelvis LeSound AudioTexture (http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=75792).
Derudover virker De-Wind, De-Rustle, Dialogue Isolate m.m. super gode, men givet at deres opgraderings-system er som det er, har jeg besluttet mig for at spare pengene. Så må det blive genovervejet til RX 7.

Så bliver der istedet nok smidt nogle penge efter at komme igang med elektronik-eksperimenter, med fremtidigt henblik på at producere eurorack moduler eller guitar pedaler til salg.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:Hjemvendt fra Textura 3, med Ultimaes franske folk denne gang. Fik en god snak med Aes Dana, så demoen til dem ryger afsted indenfor den næste uges tid eller to.
Ville helst have været færdig med nummeret optil denne aften, men det har jeg ikke nået. Det her møde giver mig den sidste motivation for at få nummeret lavet færdigt.
Awesome. Networking er så røv vigtigt. Ville ønske jeg selv var bedre til det :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg gjorde lige en god opdagelse her til aften. Så her et tip til læserne af min blog der ligesom mig er glade for UAD AMS RMX16 verb'en.
Generelt har jeg problemer med et støjgulv fra den. Det plejer jeg at fikse med en gate fra Trash 2, der fader så langsomt ud som den kan på 30:1.
Når man skruer tilpas højt op for decay tiderne på nogle af algoritmerne i RMX16 bliver den bare hængende, og røg ikke ned på det støjgulv omkring -69 jeg var vant til, men stagnerede omkring -44. Af en eller anden grund ville jeg høre halen, som viste sig at være ren sub/DC noget. Stejlt lowcut fjernede problemet, og efterfulgt af gaten klinger den nu meget bedre ud, også med den lange decay tid.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Arbejder stadig på demoen ti Ultimae, men i dag er jeg gået igang med denne måneds LongAtmo. Det er relativt sent for mig at gå igang, 9 dage inden der skal dukke en færdig video op på min youtube kanal, men jeg er rimelig sikker på den her, da det bygger på en idé jeg lavede i Januar. Det visuelle har jeg haft en idé til i noget tid, men der skal nok snart laves nogle prøver..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Optog 8 minutters morgen-fuglekvidder ud af vinduet klokken halv 4 imorges. Har lige fået ryddet ud i baggrundsstøj, handling noise og andet uønsket i RX. Jeg har ellers ikke haft så gode resultater med Spectral Repair modulet før, det har været lidt hit & miss, men i denne omgang virkede det helt vildt godt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har fået uploadet denne måneds LongAtmo nummer. Der kan læses lidt om processen tidligere på bloggen.
Her er links:

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 91#p654991


Lavede lige tidligere i dag en test med det gamle telefonrør jeg har fået sat XLR stik på, så det kan bruges som mikrofon. Røret er holdt op til min ene B&W højtaler for at teste "effekten" og frekvensresponsen. Nummeret er Allied - Godspeed, til dem der synes det lyder fedt. Mere info om optagelsen i beskrivelsen på soundcloud. Optagelsen bliver slettet engang når jeg mangler plads.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Første "specielle" kreds landet til kommende eurorack elektronik-forsøg. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er i denne uge kommet igang med at bruge "Mute" funktionen i Cubase. For dem der kender programmet, snakker jeg om den funktion der vælges, når man trykker 7. Muter midi-blokke, audio-klip, specifikke toner i piano roll, virker muligvis også på Folder niveau, det har jeg ikke prøvet. Meget brugbar feature.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har vist snakket om det efterhånden mange gange her på bloggen, men jeg kunne købe mig fattig i guitarpedaler - hvis ellers der var råd til at købe sig fattig.
De første i samlingen skulle nok være:
Red Panda Tensor
Red Panda Particle
Meris Mercury 7
Hologram Electronics Infinite Jets
Cooper FX Outward

En eller flere af dem kunne nok undlades, da flere af dem har med time/pitch manipulation at gøre.. Derudover har jeg nok glemt et par stykker fra ønskelisten.

Knobs-kanalen har netop postet en gennemgang af Tensor:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er igang med denne måneds LongAtmo. Har loadet nogle støj/baggrunds spor op jeg lavede sidste sommer. Her er EQ'ingen af en af de hjemmelavede støj-lyde:
need m04r bandzzz.png
need m04r bandzzz.png (226.02 KiB) Vist 1184 gange

30 EQ bånd brugt. Ja ja, 4 bånd kunne være sparet ved at have adgang til variabel slope high/low cut.. Og det er lavet i hovedtelefoner, så der tages forbehold for ændringer. Der er fjernet omkring 30-35dB materiale i peak niveau.
Men det er ikke unormalt med mine hjemmelavede baggrunds-lyde, at jeg skal ha' flere instanser af Epure frem. Især med bit/samplerate effekter kan man få nogle rigtig fede klange frem, som måske fremhæver noget ekstra der skal ryddes af vejen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så lykkedes det mig at bruge noget af min egen stemme, netop til LongAtmo06. Havde en idé om noget fiktiv fugle-lyd noget, så gik til den og optog noget "Kukuuuu" ind i tidligere omtalte telefonrør.
Efter en masse trial & error lyddesign med timestretch, pitch & frequency shift m.m., og ind i RX's Declick modul har jeg noget der kunne lyde som et eller andet form for væsen.
Min normale tilgang til den opgave ville nok ha' været at loade U-He Bazille op, og gå amok, også med heftig efterprocessering, men det her var en fin måde at dyppe tæerne i at manipulere egne optagelser.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Den Tensor der ser sgu nice ud. Ud og prostituer dig selv mæ' d vuns!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dagens kedelige og nørdede tip til læserne af bloggen:
Jeg optager somme tider de effektkæder jeg får lavet, istedet for at eksportere. Nogle af effekterne opfører sig forskelligt når de eksporteres, også i real time bounce.
Cubase sætter noget recording offset ind i optagelsen, jeg ved ikke om det har med pre-roll indstillinger, latency compensation, eller noget helt tredje at gøre, men sådan er det.
Jeg klipper ofte bidder ud af optagelserne, med Wavelab. Nogle gange vil Cubase ikke loade de her små bidder. Min løsning som altid virker er, at gemme filerne på ny igennem iZotope RX, og fravælge "Preserve non-audio data".
Andre editor-programmer kan garanteret også gøre tricket, men Wavelab beholder altså de ekstra data som Cubase har skrevet ned i filen.

Nyt svar