Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Re: Holgers Blog

Indlæg af bryla »

Du får også et stort tillykke her på forum! :denmark: :denmark: facebook er jo ikke på den måde lydmaskinisternes tilholdssted :)
skriver noder


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så fuckede mit Thunderbolt op mellem Mac Mini og Lynx HiLo én gang for meget.

Expansionenkortet med TB har aldrig rigtig spillet 100%, men da det i dag døde hver gang efter 2-10 sekunder afspilning, så flåede jeg det ud i raseri... :smash:

Ok, jeg skruede det forsigtig ud, men u get the point.

Heldigvis har jeg beholdt mit USB expansion kort (som HiLoen kom med) og det kører som smurt igen. USB'en kører direkte på Mac Mini'en og bortset fra musens trådløse USB-modtager, så kører al resten af min USB nu på en separat powered hub.

Så kan jeg nu køre UAD direkte på Mac'ens TB i stedet for at daisy chaine gennem HiLoen. Ikke den store forskel, men det var dagens kedelige opdatering.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har du brugt UAD tingene til mastering? Er der plugins du er blevet glade for?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Næh, synes det er lidt overrated, måske især når man har en del hardware i forvejen og nok CPU power. Ikke et ondt ord om UAD ellers, det er bare ikke noget jeg har speciel nytte af.

Jeg købte UAD for at have det til kunder som insisterer på at bruge visse plug-ins, så er det praktisk/essentielt at have i maskinparken.

Jeg er sikker på jeg ville bruge det mere hvis jeg arbejdede primært ITB og hvis jeg mixede mere end jeg mastererede.


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yup, det er bare til at kunne køre plug-ins på bestilling, dvs. når en kunde skal have masteret noget men har haft en eller anden esoterisk UAD plug-in kørende på masterbussen og den lige skal tweakes (hos mig). Det giver lidt mere fleksibilitet når vi sidder i sessionen, selvom det er meget sjældent det sker.

Som regel bliver den slags plug-ins enten siddende på hos kunden i mixdown eller fjernet helt. I nogle tilfælde kan jeg nemt efterligne det selv, fx en bus comp/saturation eller lign. hvis jeg vil "pille".

Det værste er hvis kunden har mixet igennem Ozone eller lign. Så er det som regel umuligt at redde/ændre bagefter.

UAD fungerer perfekt, dvs. nemt at sætte op/installere/køre. Til gengæld er der meget latency på og deres UI i kontrolpanelet og flere af deres (gamle) plug-ins er utroligt fnidrede og dårligt designet. I kontrolpanelet er skriften meget lille og grynet og farveskemaet ligner noget der er løgn :lol:

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Holger skrev: Ok, jeg skruede det forsigtig ud...
men vel stadig i raseri? :D

Kan du uddybe, hvorfor det værste for dig er Ozone?
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

I princippet kan man fucke noget pænt op med bare 1 enkelt simpelt stock plug-in, men med Ozone har man en særdeles lang række muligheder for at fucke op, da Ozone indeholder både EQ, compressor, multibåndscompressor/expander og en række stereoprocesseringer i ét og samme plug-in.

Nogle kan ikke lade være med at pille lidt ved det hele eller bruge et eller anden random preset, så lyden presses og ændres voldsomt i stereobilledet. Når man mixer igennem et sådan plug-in træffer man generelt nogle dårlige valg i mixet som er umulige at u-gøre bagefter.

Jeg ved ikke om det er fordi nogle skal retfærdiggøre at de har købt Ozone og derfor partout skal hive i alle knapperne eller om det er fordi Ozone er påklistret et "mastering" mærkat, at nogle tror det så er en god idé at bruge det på mixet.

Naturligvis er der folk der ved hvad de laver - også når de bruger Ozone - men i min erfaring hører det til sjældenhederne.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det er jo mig :)
Kan godt forstå hvad du mener. Troede bare det var et eller andet mht deres software du talte om.
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Softwaren fejlen som sådan intet og jeg elsker deres RX6 Advanced.

Ozone bliver jeg nok aldrig gode venner med, men det behøver jeg heller ikke ;-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så fik jeg lige faktureret en hel månedsløn på en weekend for et major label i England. De rykker ikke for tidligt på tingene (aka. alt skulle leveres i går) og de skal bruge versioner af det meste, dvs. 16 bit, 24 bit, MFiT, TV/Singback, instrumental.

Arbejder normalt ikke i weekends, men vil gerne fedte lidt for bossen :kissass:

I øvrigt virker der til at være en lidt anden arbejdsmoral i London, de kører også hele weekenden selv. Svarer på emails 24/7. Tror ikke de kender begrebet weekend-tillæg...

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

De har lidt længere arbejdsuge i UK. Og så er deres klasseopdelte samfund også dybt forankret i erhvervslivet.

Det er ikke unormalt der arbejdes i weekender, ofte dikteret “oppefra”. Det er normalt i kulturen derovre.

Jeg er ikke fan.

Den danske arbejdskultur stinker også, men det er af helt andre grunde.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

AnotherDan skrev:De har lidt længere arbejdsuge i UK. Og så er deres klasseopdelte samfund også dybt forankret i erhvervslivet.

Det er ikke unormalt der arbejdes i weekender, ofte dikteret “oppefra”. Det er normalt i kulturen derovre.

Jeg er ikke fan.
Helt enig, det er ikke en stil jeg er tilhænger af. Slet ikke når man har børn.

Jeg har sagt nej til flere store jobs fordi det skulle laves weekenden over. Men har det ok med at gøre en undtagelse en eller to gange om året, når det passer ind i min business-plan.
Den danske arbejdskultur stinker også, men det er af helt andre grunde.
Jeg har ingen erfaring med det område (på en "normal" arbejdsplads), hvad tænker du på her?

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Jeg tror den er af en karakter jeg nok ikke bør smide i offentlig fora - men jeg tager den gerne privat med dig. :)
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh, vi må nappe en burger ved lejlighed

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

117.335 kr. i udestående fakturaer pr. d.d. Det er immmervæk også en slat der mangler at blive betalt. Har sendt de første 30 rykkere ude i dag, alle uden gebyr. First warning...

I dag skal jeg til KBH og spille fandango til Klarlunds VIP arrangement på Børsen og generelt fyre den lidt af i byen. Det er jo tiltrængt når man er blevet landmus i stedet for byrotte.

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Holger skrev: I dag skal jeg til KBH og spille fandango til Klarlunds VIP arrangement på Børsen og generelt fyre den lidt af i byen. Det er jo tiltrængt når man er blevet landmus i stedet for byrotte.
Husk at man ikke siger "Daw" - altså når man hilser :-D

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Og man må højst sandsynligt ikke tage dåsebajere med ind :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Du må lige spørge dem om de kan skaffe et billig Apple Watch til mig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:117.335 kr. i udestående fakturaer pr. d.d. Det er immmervæk også en slat der mangler at blive betalt. Har sendt de første 30 rykkere ude i dag, alle uden gebyr. First warning...
First warning, du er sgu lidt for langmodig Holger, det bliver misforstået som svaghed,..

Du har jo pladsen nu, til et rum hvor man diskret kan dyppe folk i tjære, og ruller dem i fjer,.... STRAKS :shock:

Folk bruger bevidst andres penge som kassekredit, jeg har ikke en skid til overs for det,...

:-)
/Dub

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

DUBTEMPLE skrev:
Folk bruger bevidst andres penge som kassekredit, jeg har ikke en skid til overs for det,...

:-)
Er det ikke det bankerne er til for :dollargrin:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

kandersen skrev:
DUBTEMPLE skrev:
Folk bruger bevidst andres penge som kassekredit, jeg har ikke en skid til overs for det,...

:-)
Er det ikke det bankerne er til for :dollargrin:
Du har ret, bankerne er samfunds-snyltere nummer et :-)
/Dub

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:117.335 kr. i udestående fakturaer pr. d.d. Det er immmervæk også en slat der mangler at blive betalt. Har sendt de første 30 rykkere ude i dag, alle uden gebyr. First warning...

I dag skal jeg til KBH og spille fandango til Klarlunds VIP arrangement på Børsen og generelt fyre den lidt af i byen. Det er jo tiltrængt når man er blevet landmus i stedet for byrotte.
En landmus mellem byrotter, - kan da næsten kun gå galt!? [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Default avatar
kas_lar
Medlem
Indlæg: 297
Sted: Holbæk

Indlæg af kas_lar »

Jeg ved ikke om dette spørgsmål har været oppe at vende før men jeg vil gerne høre dig ad:
Hvilket fakturasystem bruger du og har du nogle råd omkring business / faktura til opstartende enmandsvirksomheder i lydbranchen?
Holger skrev:117.335 kr. i udestående fakturaer pr. d.d. Det er immmervæk også en slat der mangler at blive betalt. Har sendt de første 30 rykkere ude i dag, alle uden gebyr. First warning...

I dag skal jeg til KBH og spille fandango til Klarlunds VIP arrangement på Børsen og generelt fyre den lidt af i byen. Det er jo tiltrængt når man er blevet landmus i stedet for byrotte.

Nyt svar