Mac FAQ

Optimering af styresystem og tip & tricks.
Låst
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Mac FAQ

Indlæg af Holger »

Denne FAQ er under konstant udbygning. Har du forslag til FAQ'en bedes du poste dem i Backstage

Undervisning
Leder du efter undervisning i at bruge din Apple Mac så kig her:
Popmusic.dk kurser i musikproduktion

Ordforklaring
Er der ord i teksten du ikke forstår eller andre relaterede begreber du vil se en forklaring på:
Lydmaskinens Ordforklaring

Mac FAQ

Er det rigtigt at Mac er meget stabil og sikker?
Ja, Macs styresystem OS X er et af de bedste styresystemer på markedet.

OS X benytter sig af UNIX og har såkaldt beskyttet hukommelse. Det betyder, at selv hvis et program crasher, så går computeren ikke ned - kun programmet.

OS X er bygget op fra grunden med sikkerhed for øje. Styresystemet er isoleret fra brugerkonti, og brugerkonti er isoleret fra hinanden. Det betyder at hverken brugere eller programmer kan pille i systemet eller andre konti uden forudgående tilladelse.

Alle hardware komponenter i en Mac er valgt, så de passer sammen fra fabrikken. Det giver høj kompatibilitet og stabilitet i computeren.

Er det rigtigt at Macs ikke kan få virus?
En Mac er immun over for de mere end 400.000 eksisterende PC-vira, herunder orme, trojanske heste og spyware.

Men der desværre efterhånden en del malware til Mac, som dog alle kræver at du selv installere dem og indtaster dit systemkodeord først.

Er det rigtigt at Mac ikke kræver vedligeholdelse af systemet?
Ja, stort set ingen vedligeholdelse er nødvendig på en Mac.

En Mac har ikke brug for temp files og cache "cleaners", defragmentering af hard disken, oprydning i config filer osv. En Mac opstarter og kører ved normal brug præcis lige så hurtigt, som den gjorde fra starten, selv flere år senere uden manuel vedligeholdelse.

Er det rigtigt, at de fleste professionelle studier bruger Mac?
Ja, Mac er det mest udbredte valg i professionelle musikstudier.

Ca. 60% af alle Lydmaskinens medlemmer benytter et Apple styresystem, mens ca. 35% benytter Windows. De resterende 5% benytter alternative systemer.

Er det dyrere at købe en Mac end PC?
Hvis du kigger isoleret på hardwaren, så er en Mac Pro dyrere end en tilsvarende PC, mens en iMac er på samme prisniveau som en tilsvarende PC-løsning.

Kigger du på den samlede pakke, så er en Mac i længden ofte billigere end en tilsvarende PC-løsning. Når du køber en Mac medfølger et præ-installeret styresystem og en lang række gratis softwareprogrammer og indbyggede funktionaliteter, som kræver både den største Windows pakke og separat indkøbt software med en PC-løsning.

Mac har grundet høj stabilitet og immunitet over for PC-virus gennemsnitligt få nede-timer, og kræver næsten ingen vedligeholdelse. Supportmæssigt er Mac billigere end PC, og produktiviteten er deraf højere, hvilket påvirker omkostningerne hvis man har et firma*.

Kan jeg få studierabat når jeg køber Mac og software?
Ja, der er rabat til studerende på næsten alle Apple-produkter. Undervisning hos et Authorized Training Center er også kvalificerende til studierabat.

Kan jeg læse mine Windows filer på Mac?
Ja, en Mac kan læse alle gængse formater som f.eks. JPEG, GIF, MP3, MPEG, AVI, WAV, PDF, ZIP, osv.

Filer fra kontorprogrammer kan også læses, dvs. Microsoft Word, Excel, PowerPoint, osv. Du kan også få alle de store grafiske og internet programmer som Adobe PhotoShop og Dreamweaver til Mac.

Du kan selv overføre din gamle filer via en USB hard disk eller få en medarbejde i en Apple forretning til at gøre det gratis for dig.

Kan jeg køre Microsoft Office på Mac?
Ja, du kan godt få Microsoft Office til Mac.

Apple laver dog selv kontorprogrammet iWork, der både kan åbne og gemme i Microsoft Office formaterne, og samtidig er væsentligt billigere.

Kan jeg køre Windows på Mac?
Ja, med alle nye Macs følger det gratis program Boot Camp, som tillader muligheden for at installere og køre Windows på din Mac, fuldstændig som en PC.

Du kan også benytte købeprogrammet Parallels til at køre en Windows installation uden at skulle genstarte computeren. Det er dog langsommere end Boot Camp.

Kan en Mac køre sammen med PC/Windows på et trådløst netværk?
Ja.

Kan jeg bruger mit digitale kamera/min printer/scanner med Mac?
Ja, og ofte nemmere end på Windows, da Mac har indbyggede drivers og hjælpeprogrammer til det meste udstyr, dvs. ægte Plug-and-Play.

---
* ifølge business IT websitet Network World's analyse, så er TCO (Total Cost of Ownership) ca. 3 gange dyrere med en Windows/PC løsning end en Mac pga. Macs højere stabilitet/produktivitet, mindre brug for support-opkald og højere brugtsalgsværdi.

Låst