Q&A med Pilfinger (Natasja, Johnson, IdaAida, Jordin Sparks)

Tips til kontrakter, rettigheder (copyright), lovgivning og generel musikbranche.
Låst
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Q&A med Pilfinger (Natasja, Johnson, IdaAida, Jordin Sparks)

Indlæg af Holger »

l_c9e7bb9adf452ab765565179fe78b1a7.jpg
l_c9e7bb9adf452ab765565179fe78b1a7.jpg (38.91 KiB) Vist 15875 gange
Pilfinger

Hard Facts
Producer: Pilfinger
Studie: Glamour Hotel
Rigtige navn: Lasse Kramhøft
Født: 1978
Har produceret: Natasja, Bikstok Røgsystem, Johnson, IdaAida, Jordin Sparks, m. fl.
Awards: Danish Music Award, 2 x Zulu Award, DDJA nominering som årets producer
Internationalt gennembrud: Billboard Dancechart #1 med Jordin Sparks - S.O.S. Let The Music Play i 2009

Timeline & Highlights
1991 - Køber en Amiga for min konfirmationspenge og får en tilhørende 8 bit sampler af min mor. - ProTracker rocks!
1995 - Udgiver det første demobånd , men min lokale rapgruppe Posetiv Profit og sælger over 1.000 eks, og tager til KBH og optræder, og kommer senere på tour med Humleridderne.
2000 - Flytter til KBH og får eget musikstudie på Gl. Kongevej.
2004 - Producerer Natasja og får et track med på Bikstok Røgsystem
2005 - Bliver signet med Johnson på Artpeople og Producerer og mixer debutalbummet.
2006 - Hitter Med "Kig Forbi", "Det Passer" og "Nasty"
2006 - Modtager en DMA og 2 Zulu Awards for Johnsons Debutalbum, og bliver nomineret som årets producer til DDJA.
2006 - Remixer Alex - "Jeg Ser Dig" og Marie Key Band - "Er Det Nu" ind på P3's hotrotation
2007 - Remixer Bl.a Bombay Rockers, Thomas Helmig og The Fashion, og er på tourne med Johnson
2008 - Producerer og mixer IdaAida albummet "IdaAida" og hittet "En Klassiker"
2009 - Producerer og mixer Johnson's 2. Album på Artpeople
2009 - Tager til USA og skriver sange med toplinere, bl.a Voyce Alexander (Usher), Lady V, Alex Reid, Ruth-Anne Cunningham (Pixie Lott / Jo Jo "A Little Too Late")
2009 - Producerer med Cutfather S.O.S (Let The Music Play) , som bliver Jordin Sparks 2. Single på albummet Battlefield. Går #1 på Billboard Dancechart
2009 - Udvider Glamour Hotel Music, og mixer for første gang tracks for andre end egne artister.

Fra hvilke andre producere og artister henter du din inspiration?
Min indgangsvinkel til musikken er hip hop. Så DR.DRE Bølgen i starten af 90erne , var jeg helt klar på. Samt artister/bands som Cypress Hill, Snoop, Funkdoobiest og House Of Pain.

I dag er jeg stadig i "Urban" genren og er inspireret af DrummaBoy, Tricky, Polow The Don, LMFAO, Danja Hands og ikke mindst Jazzy Pha. Jeg synes at der sker fantastiske ting på den europæiske scene i Europa, og er vild med den hybrid der er ved at blive skabt mellem USA og Europæisk musik. Det gør at popmusikken i dag er også begyndt at blive virkelig interessant I forhold til hvordan den så ud for 10 år siden.

Hvis du skulle fremhæve nogle danske producere eller artister som har inspireret dig?
Jeg synes at vi i Danmark har et ekstremt højt producer niveau. Specielt i forhold til hvor lille et land vi er vi er, og hvor trange politiske vilkår vi har at spire under. Jeg kan ikke fremhæve nogle danske artister eller producere specielt, men er alligevel blevet inspireret af dem alle, mere eller mindre.

Cutfather, Soulshock og Madness 4 Reals resultater i udlandet har altid været inspirerende og gjort at USA-drømmen var “lidt” tættere på.

Hvad er din musikalske baggrund?
Jeg er fra et hjem med klaver og guitar da min mor er musikpædagog. Hun har altid sunget og spillet meget for min søster og jeg, så det har altid været en del af mit liv.

Instrumenterne bas, guitar, trommer og klaver lærte jeg mig selv at spille på så sent som i gymnasiet. Jeg var dog overbevist om, at jeg aldrig ville komme til at kunne bruge det i min egen musik, da jeg "samplede" alt på daværende tidspunkt. Men de sidste fem år har jeg stort set spillet alt på min tracks selv, og næsten ikke baseret musikken på samples.

Hvad synes du er de vigtigste egenskaber som producer?
”Producer” i dag er et svært begreb. Rockproducere rører sjældent et instrument hvorimod f.eks hip hop/pop/house producere laver alt musikken selv inden der kommer vokaler på.

Generelt synes jeg at det er vigtigt som producer at have evnen til at forstå musikken og have overblik over tracket fra start til slut.

Man skal selvfølgelig være "next year" og have en fed sound osv, men der er også mange bløde værdier i at være producer. Man skal kommunikere med mange mennesker i sin dagligdag og koordinerer en hulens masse ting. Du er jo ikke kun knudepunktet for dine artister, men også for de pladeselskaber og sangskrivere du arbejder med.

Hvad er dit bud på udviklingen i musikbranchen set med en producers øjne?
Mange producere i dag ville måske have ønsket, at det ville havet være federe at være født 10 eller 20 år tidligere, så de kunne have oplevet 80erne og 90ernes cashflow i pladesalget.

Branchen er presset, det er meget tydeligt at mærke. Men der kommer også nogle gode ting ud af en krise. Producerne skal være mere skarpe, have oprigtig kærlighed og nysgerrighed til musikken for at overleve.

Udover det er det blevet singlernes markede. Ingen køber albums mere, det vender op og ned på en del ideologier omkring rød tråd, budskaber og artistprofilering.

Jeg håber på, at musikabonnementer som TDC Play og afgifter fra feks. YouTube kan få branchen på ret køl igen.

Når du modtager demoer fra artister eller andre producere, har du nogle gode råd til dem?
Vær original, vær farlig og hav noget på hjerte - det kan man også sagtens gøre i popmusik.

En del artister og produceres indgangsvinkel til musikbranchen er at tjene penge. Hvis du vil tjene penge, så bliv tømrer eller advokatsekretær.

Hvordan startede du med at lave musik og hvordan kom du ind i branchen?
Jeg havde en rapgruppe i starten af 90erne der hed Posetiv Profit (stavet forkert med vilje :) ). Vi var to rappere hvor jeg lavede beats i Protracker på Amiga'en... 4 spor i 8 bit.

Vi lavede et demobånd i '95 der spredte sig på vores gymnasium i Maribo på Lolland, og videre ud til pøblen. Det var musik der tog udgangspunkt i vores egen hverdag, så derfor var det ekstra mærkeligt at sælge 1.200 demobånd, som blev kopieret i flere generationer ud i resten af Danmark. Utroligt at kunne sprede sig så bredt uden hjælp fra internettet. Dette var kassettebånd!

Vi var kun omkring 16 år, da vi startede med at optræde i København på steder som Stengade 30, Ungdomshuset, Loppen, Rust, Den Grå hal og Klub47. Det betød, at vi blev taget med på Humleriddernes turné som opvarming i '97-'98.

Året efter flyttede jeg til Københanvn, og åbnede Glamour Hotel, som siden har været et samlingspunkt for et utal af rappere, sangere, producere og sangskrivere.
846265070_l.jpg
846265070_l.jpg (21.12 KiB) Vist 15565 gange
Glamour Hotel studiet. Main monitors er i dag Klein + Hummel O 300.

Hvilken computer og sequencer program benytter du til dine produktioner?
Jeg bruger en Mac Pro og Logic. Jeg har altid været glad for Apples brugerflade, stabilitet og design, men har længe været utilfreds med servicen i fht. reparationer osv. Heldigvis er nye Mac-forhandlere som f.eks Eplehuset med til at gøre det driftsikkert igen.

Jeg hoppede på Logic version 4, da det blev lanceret, og har været der siden. Logic's force er at MIDI, AU'er og HD recording er perfekt integreret, brugervenligt og stabilt.

Hvilke plug-ins benytter du mest?
ES2
Rob Papen
EXS24
IK Multimedia
Arturia
N.I.
Melodyne

Jeg er meget glad for Waves og Sonalksis.

Min Yamaha Motif bliver dog brugt på næsten alle tracks.

Hvilke samples bruger du til programmering af f.eks. trommer?
Jeg har samplet hele mit liv, så trommerne har jeg med helt tilbage fra start 90erne, og har et godt allround hjemmebygget arkiv. Hit Kit V3 er fed at supplere med, den er nem og overskuelig.

Hvordan opbygger du dine tracks?
Stort set alle mine tracks starter med at jeg enten browser lyde og jammer eller programmerer bunden op først med trommer. Nogle gange kan jeg også sidde og spille guitar en halv dag inden jeg optager noget som helst.

Jeg er tæt ven med min iPhone, som jeg konstant nynner melodier, temaer og trommer til. Så det bliver også tit fundamentet til tracks.

Jeg laver musik 8 timer om dagen, så det kreative flow skal vedligeholdes.

Nogle tricks under vokalindspilningen og vokalproduktionen?
Først og fremmest er det vigtigt at få vokalen ind, så autentisk som muligt. Hvis artisten ikke mener det han/hun synger/rapper, så må de finde ind til stemningen igen før det virker.

Derefter synes jeg at omkvædene og vers skal skal fungere allerede inden harmonier og dubs kommer på. Jeg plejer at lave harmonier, men tager dem af igen hvis de ikke gavner eller tager fokus fra leadmelodien.

Jeg kan godt finde på at autotune kor osv. Men man skal også passe på at det ikke bliver for kønsløst.

Jeg udvælger og editerer også altid i indspilningsfasen. Så ved man hvad man har og hvad man mangler, og har mere overskud til den færdige produktion og mix.

Hvad er historien bag navnet Pilfinger?
Pilfinger har fulgt mig i lang tid. Jeg skilte mit legetøj ad da jeg var lille fordi jeg ville se hvad der var indeni, og kunne ikke samle det igen. - haha. Jeg har altid været nysgerrig og udforskende. Det blev mit synonym som rapper og producer i de spæde teenage år og har hængt ved siden. :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er muligt at kommentere interviewet og stille spørgsmål til Pilfinger i denne tråd i løbet af januar måned 2010.

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Indlæg: 1245
Sted: The World

Indlæg af deMib »

Godt interview, Holger :)
Altid fedt med lidt indsigt i, hvad folk går og laver - og hvordan ...
Pilfinger skrev:Mange producere idag ville måske have ønsket at det ville havet være federe at være født 10 eller 20 år tidligere, så de kunne have oplevet 80erne og 90ernes cashflow i pladesalget.
Ja, som en af de "gamle" kan jeg godt skrive under på at det satme var sjove tider i musikbranchen dengang. Man kunne få en god ide om formiddagen og have en pladekontrakt om eftermiddagen. Og det er ikke engang løgn! Og så kunne man bruge 2-3 uger i et dyrt studie på at lave en enkelt single. Med Kenneth Bager blev der nogle gange brugt endnu længere tid. KAOS tror jeg vi lavede 17-18 fulde remix af! hehe

Da jeg droppede den professionelle del af musikbranchen i slut 90'erne og sprang over på Nettet var oplevelsen faktisk præcis den samme - her var der (og er stadig) i den grad "guld og grønne skove", rock'n roll, fede fester med fri bar, dyre hoteller osv.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

deMib skrev:Godt interview, Holger :)
Altid fedt med lidt indsigt i, hvad folk går og laver - og hvordan ...
Tak

Jeg har 1. spørgsmål her i Q&A'en til Lasse:
Hvordan kom dit samarbejde i stand med Mich (Cutfather)?

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Eftersom der ikke var så meget gear flash over interviewet, har jeg et enkelt spørgsmål:
Er det en neumann tlm49 eller m149 du bruger til dine vokaler? :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, tak for din tid Pilfinger, bestemt interessant læsning :)

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

Når du nu var i US og få en masse sangskrivere over dine beats, var det så dine egne kontakter, eller hvordan? Og var du så i studier og præsentere med Mich eller hvordan forgik det derover?

Thx :)

Medlemsavatar
SNE
Medlem
Indlæg: 45
Sted: HC A Boulevard.

Indlæg af SNE »

Sådan Lasse :) Fedt det kører godt for dig.

-SNE
Hold livet stramt som en lilletromme...

Medlemsavatar
pilfinger
Medlem
Indlæg: 127

Indlæg af pilfinger »

Hej Folkens,

Selvtak, og tak for interessen. Jeg vil prøve at svare så hurtigt og oftest så muligt på jeres spørgsmål. Jeg er i USA i Januar, så Holger har planlagt det helt perfekt :)

- Mich og mit samarbejde er kommet i stand igennem fælles bekendte i branchen.

- Jeg bruger en Neumann TLM-103

- Da jeg startede med USA i 2006 var det fra bunden. Den gamle 90'er historie om at man sidder hele dagen i venteværelset udenfor A&R direktørens kontor, for at blive lukket ind på kontoret lige inde lukketid , og selvfølgelig spille det track, der gør at du samme aften har en session med J-LO eller Chris Brown eksisterer ikke længere. Hvis du er heldig kan du få en email adresse på hans assistent's personlige assistent. - Som ikke svarer :)

- Jeg startede med at tage en tur til N.Y og møde folk på egen hånd. Jeg havde et par møder hjemmefra hos managements og pladeselskaber som jeg kunne få som "multi-platinum og Grammy winning producer", hvilket jeg ikke tror betyder noget væsentligt for dem medmindre du har de resultater på Deres jord.

Derfra har jeg arbejdet mig ind, og fået kontakt til managers og sangskrivere. - Sangskrivere startede jeg med at lære at kende via studiesessions hvor man kommer forbi og spiller musik.

De fleste af de udenlandske sangskrivere jeg arbejder sammen med til dagligt er sammen med Mich, men jeg har også et management i USA jeg arbejder sammen med. Meget af det kan klares over nettet hvor sangskrivere får sendt tracks og sender acapellaer eller fulde vokal sessions tilbage. Dog kræver det for det meste at man har mødt dem først.

Oftest skriver jeg sangene med sangskriverne i studiet.

- Pilfinger

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Dyb respekt for dine bedrifter...

Den type sangskrivere du skriver med, hvordan foregår en typisk session der?
Hvor meget bidrager de med og hvor meget bidrager du selv med?
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg tager så lige fat i hvad der evt. ligner en detalje i første post;
Instrumenterne bas, guitar, trommer og klaver lærte jeg mig selv at spille på så sent som i gymnasiet.
Vi lavede et demobånd i '95 der spredte sig på vores gymnasium i Maribo på Lolland
Som student fra Maribo i 90 er jeg forbløffet over igen og igen at støde på folk inden for prof musik verdenen der kommer direkte fra det her lille latterlige provins gymnasium med en kapacitet på højest 300 samtidige elever. Bare i min egen klasse var vi 5 der fortsatte indenfor musik på forskellige måder, jeg kan umiddelbart komme i tanke om 2 andre der burde være velkendte for nogle stykker herinde der gik i andre klasser samtidig med mig, og i miljøet omkring gymnasiet var der også mange der i dag er velkendte i branchen. Jeg kan ikke lade være med delvis at tilskrive det ildsjælen Torben Hendriksen (aka Torben Hendrix :-P ), der musikalsk ganske vist lå milevidt fra f.eks. din hiphop, men som altid tog engagerede elever alvorligt, også når han var uenig med dem, og altid forventede den bedste mulige indstilling og det bedste mulige input til musikken fra alle elever. Selv dem der lige var startet på en trompet forventedes at fyre en solo af efter bedste evne i sammenspillet, og Torben blev tydeligt personligt frustreret når der var en elev der ikke tog det alvorligt. Den seriøsitet har været en inspiration for mig - også selv om det aldrig lykkedes ham at overbevise mig om jazzklaverets lyksaligheder.

Nu ved jeg jo ikke om du har samme ømme minder om Torben og gymnasiet, men har du kendt folk du ville kalde dine mentorer i din musikalske baggrund? Hvad tænker du om inspirationen fra enkeltpersoner i din udvikling?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

david mondrup skrev:Jeg tager så lige fat i hvad der evt. ligner en detalje i første post;
Instrumenterne bas, guitar, trommer og klaver lærte jeg mig selv at spille på så sent som i gymnasiet.
Vi lavede et demobånd i '95 der spredte sig på vores gymnasium i Maribo på Lolland
Som student fra Maribo i 90 er jeg forbløffet over igen og igen at støde på folk inden for prof musik verdenen der kommer direkte fra det her lille latterlige provins gymnasium med en kapacitet på højest 300 samtidige elever. Bare i min egen klasse var vi 5 der fortsatte indenfor musik på forskellige måder, jeg kan umiddelbart komme i tanke om 2 andre der burde være velkendte for nogle stykker herinde der gik i andre klasser samtidig med mig, og i miljøet omkring gymnasiet var der også mange der i dag er velkendte i branchen. Jeg kan ikke lade være med delvis at tilskrive det ildsjælen Torben Hendriksen (aka Torben Hendrix :-P ), der musikalsk ganske vist lå milevidt fra f.eks. din hiphop, men som altid tog engagerede elever alvorligt, også når han var uenig med dem, og altid forventede den bedste mulige indstilling og det bedste mulige input til musikken fra alle elever. Selv dem der lige var startet på en trompet forventedes at fyre en solo af efter bedste evne i sammenspillet, og Torben blev tydeligt personligt frustreret når der var en elev der ikke tog det alvorligt. Den seriøsitet har været en inspiration for mig - også selv om det aldrig lykkedes ham at overbevise mig om jazzklaverets lyksaligheder.

Nu ved jeg jo ikke om du har samme ømme minder om Torben og gymnasiet, men har du kendt folk du ville kalde dine mentorer i din musikalske baggrund? Hvad tænker du om inspirationen fra enkeltpersoner i din udvikling?
Lidt ligesom Skive.. Der er kommer både Carpark North, Dúné og Mads Langer fra så vidt jeg husker.. :)
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

SpYkE112 skrev: Lidt ligesom Skive.. Der er kommer både Carpark North, Dúné og Mads Langer fra så vidt jeg husker.. :)
Og Superheroes. De har en ret go' musikskole i Skive

/megl

Medlemsavatar
pilfinger
Medlem
Indlæg: 127

Indlæg af pilfinger »

- Sangskrivningen foregår på flere forskellige måder. Nogle gange bygger vi tracks fra bunden. Andre gange vælger vi et track at skrive til.

Nogle gange er jeg kun involveret i tekst siden, andre gange bidrager jeg med melodilinjer og harmonier. Det har altid faldt mig naturligt at synge "ud i rummet" så det går tit i symbiose med sangskrivernes harmonier. Nogle sangskrivere går ind i en skal og sætter sig med hovedtelefoner foran laptoppen og skriver det hele alene.

- Jeg kender godt Torben. Jeg havde en anden musiklærer Lena , som var mindre Jazz og mere Klassisk. Torben og mit forhold var lidt anspændt. Faktisk kunne min rapgruppe ikke engang få en ugentlig øvetid i musiklokalet fordi vi jo ikke lavede "rigtig" musik, men bare rappede over et bånd på P.A anlægget. - Men som årene gik åbnede han mere op , og jeg har sludret en del med ham siden og vi snakkede også et tidspunkt om at jeg skulle komme ned og lave masterclasses. Han er en god mand.

- Jeg har haft flere "mentor" agtige personer i mit liv. Jeg arbejdede i et par år på Jubii.dk hvor det var fantastisk at se Martin og Henrik lede virksomheden, og hele tiden tænke "sky is the limit".

Pharfar min gode ven igennem de sidste 7 år og jeg har altid mindet hinanden om at det her skal være sjovt, og har altid været "min bror fra en anden mor"

Jeg lever også efter har en filosofi, som ligger sig stærkt op ad karma loven.- Jeg tror på det gode i alle mennesker og tror på at hvis du giver nok af dig selv får du tilbage igen af samme skuffe. Jeg har surfet på den karmabølge siden jeg var 14 år, og jeg har altid været lykkelig, så det virker for mig :) Læs bogen "Den 9. Indsigt" den giver et godt billede af grundværdierne.

- Og ja , der er kommet en del talenter ud af Maribo , og Skive for den sags skyld. Jeg har altid ment at Provinserne er en kæmpe katalysator for musik og kreativitet i det hele taget , da der jo ikke er så meget andet at lave. - Kreativitet eller kriminalitet :) - Som bonus info kan det da nævnes at jeg er født i Skive og har boet der til jeg var 6 år :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

pilfinger skrev:Torben og mit forhold var lidt anspændt. Faktisk kunne min rapgruppe ikke engang få en ugentlig øvetid i musiklokalet fordi vi jo ikke lavede "rigtig" musik, men bare rappede over et bånd på P.A anlægget. - Men som årene gik åbnede han mere op , og jeg har sludret en del med ham siden og vi snakkede også et tidspunkt om at jeg skulle komme ned og lave masterclasses. Han er en god mand.
Jeg kan se det for mig ;-) . Det er sikkert et udslag af den seriøsitet omkring musikken jeg snakkede om. "Det skal være ordentligt, ellers dur det ikke." Jeg ved fra min egen tid, at han bestemt ikke var imod hiphop som sådan - der har været flere elevfremlægninger af hiphop, som han på det bestemteste gav megen plads og respekt - men jeg kan sagtens se ham stå og fremstå stram i betrækket når der skulle fordeles øvetid til både jer og folk der havde behov for et trommesæt og en basforstærker.
Jeg har også snakket med ham om masterclasses; hvis ikke han var gået på pension, var det da lige før vi skulle tage hinanden i hånden og tage til Maribo og lave de masterclasses sammen ;-) .

Spændende at læse om livsindstillingen i øvrigt. Jeg tror da lige jeg vil tage et blik på Den 9. Indsigt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

SpYkE112 skrev: Lidt ligesom Skive.. Der er kommer både Carpark North, Dúné og Mads Langer fra så vidt jeg husker.. :)
Dúné, Mads, Superheroes, Saybia ja.... Carpark North nej... de er Århus drenge.

Super fedt interview! :thumbup:

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Fedt at høre om din historie!

Carpark North er noget Skive / nordfor Skive agtigt.
skriver noder

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

bryla skrev:Fedt at høre om din historie!

Carpark North er noget Skive / nordfor Skive agtigt.
Nu kender jeg dem personligt ret godt og gik på gym med Lau, så hvis du med nord for skive mener Århus, så ja... :wink: http://da.wikipedia.org/wiki/Carpark_North

Back on topic...

@Pilfinger: Kunne man evt. høre lidt mere om hvordan din vokal kæde ser ud efter 103'eren?

Medlemsavatar
stjernemusik
Medlem
Indlæg: 906
Sted: København

Indlæg af stjernemusik »

Her er endnu en:

Hvordan forgår det rent økonomisk mht et track som du lavede til Jordin Sparks?
Fik du lidt upfront + lidt royalties, og går du så udenom KODA?

thanks det er super fedt som det går dig og at du vil dele det!! :)

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Indlæg: 1245
Sted: The World

Indlæg af deMib »

david mondrup skrev:Som student fra Maribo i 90 er jeg forbløffet over igen og igen at støde på folk inden for prof musik verdenen der kommer direkte fra det her lille latterlige provins gymnasium med en kapacitet på højest 300 samtidige elever.
David, det er faktisk ikke så usædvanligt, at selv ganske små miljøer skaber en uforholdsmæssig stor mængde talenter. Ofte skyldes det nogle få ildsjæles kæmpe indsats og rette indstilling.

Før 1990 tror jeg f.eks. ikke der var en eneste rapper eller DJ/producer der ikke havde gået i Thomas P Hejle, og senere stod Klub 47 for langt størstedelen af den danske talentmasse på den scene.

Jeg har selv haft en mangeårrig tilknytning til ungdomsscnen Gawenda i Gladsaxe, der er et andet eksempel på et miljø der har forstret en helt urimelig stor mængde skuespillere, musikere og TV/filmfolk.

Det er derfor det er så vigtigt, at dyrke og støtte den slags gode miljøer når de opstår rundt omkring. De er svare at planlægge sig til oppefra.

Medlemsavatar
Anonymbruger01
Medlem
Indlæg: 629

Indlæg af Anonymbruger01 »

Spændende, tak for interviewet.

Når du laver et nummer fra bunden, hvordan er din tilgang så til det?
Det jeg tænker på er blandt andet om du laver formen først, så du har en ide om hvordan numret tidsmæssigt forløber når du går igang med instrumentationen, eller om du derimod indspiller 4 bar loops som du vil have dem og så copy/paster dig frem til en form med dem?

Lau

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

deMib skrev:
david mondrup skrev:Som student fra Maribo i 90 er jeg forbløffet over igen og igen at støde på folk inden for prof musik verdenen der kommer direkte fra det her lille latterlige provins gymnasium med en kapacitet på højest 300 samtidige elever.
David, det er faktisk ikke så usædvanligt, at selv ganske små miljøer skaber en uforholdsmæssig stor mængde talenter. Ofte skyldes det nogle få ildsjæles kæmpe indsats og rette indstilling.
Ja, jeg har godt bemærket det. Det er såmænd ikke engang fordi Maribo er det største eksempel - Skive er langt mere markant. Jeg har bare kigget mig omkring, noteret mig at Kasper Tranberg, Morten Bue, Maiken Ingvordsen (DMF/Artlab) og Jonas Struck (og resten af Swan Lee, dem har jeg bare ikke hængt ud med) er blevet navne der er nogenlunde velkendte, og kan så spekulere over det pudsige sammenfald i at det er folk jeg har gået på gymnasiet med eller som har været rundt om vores gymnasies musikmiljø. Dertil kommer så de andre kammerater der også virker indenfor musikken i dag, men blot ikke har fået et offentligt kendt navn. Og nu også Lasse ... det er sjovt..

Hvis jeg skal spå, så er jeg ret sikker på at Silkeborg er den næste af den slags historier, med Alphabeat og Sidsel fra xfactor sidste år som et par indikatorer på hvad der kommer. Jeg kan ikke lige sætte navn på hvem der står i midten af den udvikling, men der sker et eller andet fedt og rigtigt omkring Silkeborg Gymnasium.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Bech5 skrev:
bryla skrev:Fedt at høre om din historie!

Carpark North er noget Skive / nordfor Skive agtigt.
Nu kender jeg dem personligt ret godt og gik på gym med Lau, så hvis du med nord for skive mener Århus, så ja... :wink: http://da.wikipedia.org/wiki/Carpark_North
Søren er fra Skive, så I har begge ret

/megl

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Lasse, hvor stor betydning har hjemmeside, myspace, facebook osv for dit virke? Der er selvfølgelig noget blæreeffekt i det, men bruger du det også fremadrettet til at skaffe nye jobs?

/megl

Medlemsavatar
pilfinger
Medlem
Indlæg: 127

Indlæg af pilfinger »

- Rent økonomisk når der bliver cuttet tracks, har man publishing (med mindre det er 100% cover track), flat fee og royalties. Men alt kan svinge fra gang til gang.
Jeg har ingen publishing deal, men overvejer at lave en collecting pub. deal. så de mod et mindre procent beløb kradser pengene ind. Koda kan sagtens bruges men jeg tvivler på at de er ligeså optimeret som et af de "store". Koda afregningen tager også længere tid .

- Når jeg starter et track fra bunden, er det meget forskelligt. Nogle gange sidder jeg og browser lyde og spiller klaver en halv dag inden der kommer noget. Andre gange programmer jeg trommer og så glider resten af sig selv. Derefter arrangere jeg det. Dog kun som "præsentation" da arrangementet højest sandsynligt bliver ændret sammen med artisterne/sangskriverne.

- Det er altid svært at finde ud af om online marketing egentlig har en effekt for producere som mig , da vores profilering oftest kommer igennem airplay og artister. Jeg bruger FB, Myspace, Twitter og har et website, men jeg tror ikke det har en større virkning. Det er funktionelt fordi du er i kontakt med folk og har en visuel/auditiv præsentation af dit materiale. Jeg har aldrig været speciel offensiv i den dur , da jeg er mere fokuseret på at lave musik. - Måske er jeg faktisk for lidt aktiv.

Det kommer også an på hvad du "sælger" og hvilken slags producer du er. Jeg lægger meget vægt på den musikalske og kreative fase. Artist udvikling osv, så min promo kommer af sig selv når pladerne og hitsne ruller ud i radioen, hvorimod en Producer som Holger Lagerfeldt har slået sig op de sidste par år på nettet med bl.a. dette forum, HitKit , Online mastering og div Classes. Ikke at Holger ikke udvikler artister eller skaber hits, men "you'll get the point"- Alt kommer an på prioritet og hvor du ligger dit fokus.

Låst