Loudness-mål for streaming og download

Tips til mastering og cd-brænding, samt info om digitalteori.
Låst
Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Loudness-mål for streaming og download

Indlæg af Holger »

Listen bliver løbende opdateret med nyeste ændringer. Er der noget, som ikke er korrekt opdateret, så kontakt mig venligst via privatbesked.

Senest opdateret 2024-01-23

Vigtig generel note - læs dette først
Disse loudness-mål er ikke det samme som at man bør masterere til disse mål - dette er en myte.

Høje(ere) peaks, lavere loudness og mere dynamisk forskel er ikke en kvalitet i sig selv. Det er meget høj loudness heller ikke.

Det vigtigste er, at masteren lyder godt og opfylder de ønsker man har til masteren - hvilket kan inkludere, at nummeret skal mastereres højt eller komprimeres og limiteres på en bestemt måde, der passer til genren og nummeret.

NB! Mht. LUFS-værdier, så bruger nogle services andre målesystemer og derfor er LUFS i de tilfælde kun cirka-værdier.

Billede
Apple Music (streaming)
Integreret loudness playback target: Ca. -16 LUFS (I) via Replay Gain
Post limiting med auto-gain: Nej


Billede
iTunes Store (download)
Integreret loudness playback target: Nej (Replay Gain kan dog aktiveres manuelt)
Post limiting med auto-gain: Nej

Note
Det ovenstående gælder for almindelige 16 bit eller 24 bit 44.1 kHz uploads til iTunes, som de fleste aggregatorer og pladeselskaber benytter.

Dertil findes der et særformat, oprindeligt kalder Mastered for iTunes (MFiT), men i dag kaldet Apple Digital Masters (ADM).

ADM tracks eller albums er normalt masteret lidt lavere end tilsvarende normale iTunes masters. Til gengæld er de uden risiko for lossy encoding overstyring fordi de skal bestå et check i Apples AACRoundTrip plug-in eller afclip command line værktøj, foretaget af en Apple MFiT whitelisted masteringtekniker. Således er der et defacto headroom krav til MFiT masters på lige under 0 dBTP (TruePeak ved minimum 4x oversampling), men først og fremmest skal de bestå en afclip test i OS X Terminalen.


Billede
Spotify
Integreret loudness playback target: -11 LUFS (I) [Premium Loud], -14 LUFS (I) [Premium + Free Normal] og -19 LUFS (I) [Premium Quiet]
Post limiting med auto-gain: Ja, men kun for Premium Loud setting.

Note
"Normal" setting @ -14 LUFS (I) er pt. standarden i gratisudgaven af desktopversionen af Spotify samt default i Spotify Premium.

For at undgå Spotifys limiter uanset playback setting bør man derfor masterere til lige en fraktion højere end -11 LUFS (I).

Mht. inter-sample peaks, så er det ikke korrekt, når Spotify påstår, at de påvirker loudnessmålingen negativt. Inter-sample peaks kan dog føre til marginal højere eller anderledes distortion under lossy konvertering.

Bemærk at ikke alle Spotify apps benytter loudness normalization, fx browser playback og ikke mindst Spotify Connect.


Billede
Tidal
Integreret loudness playback target for bærbare enheder og browsere: -14 LUFS (I) i teorien, dog faktisk målt spænd i mine tests: -11.8 til -15.5 LUFS (I)
Post limiting med auto-gain: Nej

Integreret loudness target for AirPlay-afspilning: ca. -18 LUFS (I)
Post limiting med auto-gain: Nej


Billede
YouTube
Integreret loudness playback target: -14 LUFS (I)
Post limiting med auto-gain: Nej

Note
Videoer normaliseres nogle gang efter noget tid, så der kan være nogle videoer der ikke er normaliseret endnu eller aldrig bliver det pga. en fejl.

Hvis du Control+klikker eller højre-klikker på videobilledet og vælger "Statistik for nørder", så kan du se hvor meget der er skruet ned under "Volume /Normalized".


Billede
Loudness tips for alle bærbare enheder og enheder med indbyggede højttalere
Dette nedenstående tip gælder for MacBooks, iMacs, iPads og iPhones, kun når de indbyggede højttalere benyttes. Funktionen er altid slået fra ved afspilning gennem eksternt lydkort, linjeudgang eller hovedtelefoner.

Tippet gælder muligvis også for andre bærbare enheder, dvs andre fabrikanter af mobiltelefoner, tablets og bærbare PC'er, men det er udelukkende testet på Apple-produkter.

Dette tip er desuden kun relevant, hvis lyden ikke afspilles gennem software som har loudness normalization slået til, dvs. fx ved direkte afspilning fra en browser fra et website som ikke streamer et normaliseret signal eller fra en iTunes playliste uden Sound Check slået til i præferencer.

Integreret loudness target: -14 LUFS (I)
Post limiting: Ja, afhængig af signalets peakniveau pr. foruddefineret bånd (uden for vores kontrol)
Headroom: 0 dBTP (TruePeak ved minimum 4x oversampling)

Ved meget høje signaler - og især inter-sample peaks og kraftig sub - så vil iOS eller OS X via en skjult multibåndslimiter (kan ses i Xcode i OS X, tak til Preben Friis for at bevise dette) dykker signalet for at beskytte den indbyggede højttaler, hvilket kan føre til pumpende lyd.

Låst