Fade out og afstande mellem numre

Tips til mastering og cd-brænding, samt info om digitalteori.
Låst
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Fade out og afstande mellem numre

Indlæg af Holger »

Denne FAQ er under konstant udbygning. Har du forslag til FAQ'en bedes du poste dem i Backstage

Undervisning
Leder du efter undervisning i mastering og musikproduktion så kig her:
Kurser i mastering og WaveBurner

Professionel audio mastering
Danmarks førende Online Mastering til udgivelse på CD eller download (f.eks. iTunes eller TDC).
Redbook Master CD, MP3 med ISRC og andre formater. Analog og digital mastering udstyr.

Ordforklaring
Er der ord i teksten du ikke forstår eller andre relaterede begreber du vil se en forklaring på:
Lydmaskinens Ordforklaring

Fade out og afstande mellem numre i mastering
Der findes nemlig ingen normal eller standard for afstand mellem numre. Det kommer alene an på sammenhængen mellem numrene og besluttes "kunstnerisk" af masteringteknikeren ud fra mavefornemmelse, bevidst manipulation for at opnå en bestemt effekt og måske overvejelser om taktfølelse.

Når man spacer et album bør man sætte de afstande, som giver den bedste sammenhæng - men også det modsatte. F.eks. kan det være effektivt at starte et nummer lidt senere eller lidt før end man forventer det for at skabe en lille overraskelse. Spacingen på et album kan være enormt vigtig i forhold til at skabe et følelsesmæssigt indtryk.

For kort afstand mellem to numre og man bliver irriteret over ikke at få ro til at lade indtrykket fra forrige sang synke ind. Som når speakeren taler ind over rulleteksterne på en film lige efter sidste scene er udspillet.

For lang afstand og sammenhængen brydes. Et album kan komme til at virke som en samling af enkeltstående numre. F.eks. hvis man bruger 2 sekunder eller en anden fast eller tilfældig værdi mellem hvert nummer.

Lægger et album ud med 3 uptempo numre, så passer det ofte også godt med kort spacing mellem disse numre. Så kan man skabe lidt ekstra plads mellem track 3 og 4. Det skaber plads til det 4. nummer, som så er et downtempo nummer.

Brug altid kortere space efter et nummer der fader ud eller har en fade-agtig slutning (et langt crash eller boom f.eks.). Dette hænger sammen med nedenståend punkt:

Dette punkt kan umiddelbart virke lidt paradoksalt. Fades dør hurtigere i virkelighedens verden end i studiet. Det betyder at når du synes fadet er tilpas langt når du lytter i studiet, så er det sandsynligvis alt for langt i den virkelige verden, dvs. i dagligstuen eller bilen.

Det skyldes, at folk lytter på reelt set lavere niveau, der er mere baggrundsstøj og de befinder sig flere meter væk fra højttalerne. F.eks. vil et fade på 20 sekunder måske opfattes som et fade på 10 sekunder. Det betyder, at der pludselig er 10 sekunders stilhed ekstra, hvilket gør at afstanden til næste track bliver alt for lang.

Løsningen er at bruge et lidt kortere og S-formet fade out. S-formen skal starter blidt (for ikke at virke for voldsomt), derefter skal det ca. halvejs tage godt fat (så lytteren klart får en fornemmelse af, at der fades ud), så til sidst skal det aftage lidt igen (så droppet ud ikke bliver for voldsomt). Der findes heller ikke en standard fade-out tid, men 15-20 sekunder er ofte rigeligt.

Her kan du se nogle forskellige fade (out) typer:

Billede

Lineært fade
Standard fade out som følger en lineær kurve. Fordele: findes i alle programmer og lyder tæt på det øret godt kan lide. Men ofte ikke lige så brugbart som S Curve 1.

S Curve 1
Denne S-kurve minder om et lineært fade, men begynder lidt blidere. Derefter tager det mere fat halvejs, for til sidst at forsvinde blidt ud. Denne type fade lyder ofte godt til mastering.

S Curve 2
Denne type S-kurve er mest velegnet til at håndtere en fil, som allerede er fadet inden masteringen. En allerede fadet fil kan give problemer når compressorer i mastering hive volumen op igen. Så kan S Curve 2 muligvis genskabe det korrekte fade out.

Exponential 1
Denne type fade bruges ikke normalt til at fade et nummer ud med. Den bruges til at fade et slutslag, dvs. f.eks. et crashbækken. Det beholder det meste af selve slaget og den naturlig udklingen, men fader den allersidste del og måske støjen væk.

Exponential 2
Pga. det kraftige dyk i begyndelsen og den forlængede fade out ved lavt niveau er denne type fade ikke velegnet til et langsomt fade out af et nummer, men kan med held bruges til et hurtigt fade out. Den kan også ligesom S Curve 2 benyttes i stuationer hvor en fil allerede er fadet og komprimeringen i masteringen skaber problemer med at matche den korrekte kurve igen.

Låst