FabFilter Pro-C 2 compressor FAQ

Tips til mixing, f.eks. compressor, equalizer og effekter.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Indlæg: 31840
Sted: Fyn

FabFilter Pro-C 2 compressor FAQ

Indlæg Skrevet: 19. dec 2015, 12:13

BEMÆRK: Denne FAQ er under opbygning (december 2015) og får hele tiden tilføjet nye informationer eller rettet i gamle informationer.

FabFilter Pro-C 2
http://www.fabfilter.com/products/pro-c ... or-plug-in

Metodeforklaringerne findes i bunden af posten.

Style: Clean
Manualen skriver: An allround, low distortion, feedforward, program dependent style (originally from Pro-C v1).

PDC opførsel
Billede

Skjult sidechain filtrering
Der er en meget lille ændring i frekvensresponsen, som kan skyldes andre ting end skjult filtrering. Det findes ikke bevist, at dette skyldes et skjult sidechain filter.

Forvrængning
Ironisk nok, så har stylen Clean den mest hørbare disharmoniske forvrængning i testen her. Classic style har dog ca. samme forvrængning.

Billede

Style: Classic
Manualen skriver: A vintage, feedback, very program dependent style (originally from Pro-C v1).

PDC opførsel
Billede

Skjult sidechain filtrering
Der er en meget lille ændring i frekvensresponsen, som kan skyldes andre ting end skjult filtrering. Det findes ikke bevist, at dette skyldes et skjult sidechain filter.

Forvrængning
Lydmæssigt er der ikke den store forskel rent forvrængningsmæssigt i forhold til Clean. Både Classic og Clean forvrænger en smule hørbart i denne test, Classic marginalt mindre i denne test.

Billede

Style: Opto
Manualen skriver: A relatively slow, very soft knee, more linear opto style (originally from Pro-C v1).

PDC opførsel
Manualen beskriver Opto stylen som "relatively slow". Det viser grafen med tydelighed ikke er sandt, hverken absolut set eller i forhold til de andre styles. Der er tværtimod tale om en hurtig style. Manualen beskriver også Opto stylen som værende "more linear" og dette er dog korrekt - man ser ikke nogle tegn på en ulineær release f.eks.

Billede

Skjult sidechain filtrering
Der er en udtalt skjult high pass filtrering af inputsignalet i sidechainen. Filteret tager fat allerede fra 3kHz og nedefter.

I praksis giver filteret stylen en lidt mere fyldig bund eller en bund som ikke er så hårdt komprimeret. Det kan også give lidt mindre pumpende bivirkninger.

Skjult soft knee
Manualen beskriver Opto stylen som værende "very soft knee". En måling afslører at dette ikke er sandt, faktisk har den 100% hard knee. I Pro-C 2 er kneet brugerkontrollabelt, så det kan være en fejl i manualen. Der er således intet (skjult) knee i denne eller andre styles for den sags skyld.

Forvrængning
Til trods for grafens tydeligere topfrekvensforvrængning, så er selve lyden af forvrængningen pænere end både Clean og Classic fordi de to første forvrængede overtoner (bump nr. 2 og 3 bl.a.) ligger lavere.

Billede

Style: Vocal
Manualen skriver: A very effective algorithm to bring vocals to the front of your mix. It works with automatic knee and ratio settings, so compressing your lead vocal is as easy as choosing the right threshold.

PDC opførsel
Billede

Skjult sidechain filtrering
Der er en meget lille ændring i frekvensresponsen, som kan skyldes andre ting end skjult filtrering. Det findes ikke bevist, at dette skyldes et skjult sidechain filter.

Forvrængning
En pæn karakteristik og stort set ingen hørbar forvrængning. Bemærk, at denne style har en selvregulerende ratio og knee.

Billede

Style: Mastering
Manualen skriver: Designed to be as transparent as possible, introducing as little harmonic distortion as possible, while still being able to catch those fast transients.

PDC opførsel
Billede

Skjult sidechain filtrering
Der er en meget lille ændring i frekvensresponsen, som kan skyldes andre ting end skjult filtrering. Det findes ikke bevist, at dette skyldes et skjult sidechain filter.

Forvrængning
Forvrængningsmæssigt langt den mest transparente af de forskellige styles. Her lever beskrivelsen op til det målte.

Billede

Style: Bus
Manualen skriver: Especially great for bus processing, or for adding a pleasant glue to your drums, mixes or tracks.

PDC opførsel
Billede

Skjult sidechain filtrering
Der er en meget diskret high pass filtrering af inputsignalet i sidechainen. Filteret tager fat fra 1kHz og nedefter.

I praksis er forskellen meget lille, men i princippet giver filteret en lidt mere fyldig bund eller en bund som ikke er så hårdt komprimeret. Det kan også give lidt mindre pumpende bivirkninger.

Forvrængning
En pæn karakteristik, som er fin at høre på rent forvrængningsmæssigt, men ikke er helt så ren som mastering stylen. Det er dog ikke et problem til sumbehandling, dvs. f.eks. trommer på en aux, osv.

Billede

Style: Punch
Manualen skriver: Traditional, analog-like compression behavior, sounds good on anything!

PDC opførsel
Billede

Skjult sidechain filtrering
Der er en meget diskret low pass filtrering (eller et diskret low shelf boost) - modsat high pass filtrering i de andre styles - af inputsignalet i sidechainen. Filteret tager fat fra ca. 300 Hz og nedefter.

I princippet giver filteret en lyd hvor dybe frekvenser vil forårsage mere komprimering. Relativt set vil lysere lyde altså slippe mere igennem, selvom det er en meget diskret filtrering. I praksis er forskellen meget lille, da filteret er så diskret.

Forvrængning
Lidt mere udtalt forvængning end de andre nye styles, men stadig væsentligt renere end de tre første styles fra Pro-C1.

Billede

Style: Pumping
Manualen skriver: Deep and over-the-top pumping, great for drum processing or EDM.

PDC opførsel
Billede

Skjult sidechain filtrering
Der er en meget lille ændring i frekvensresponsen, som kan skyldes andre ting end skjult filtrering. Det findes ikke bevist, at dette skyldes et skjult sidechain filter.

Forvrængning
En pæn karakteristik, som til trods for navnet Pumping ikke tilføjer væsentlige problemer i form af forvrængning.

Billede


-

Styles
Forskellen i lyd mellem de forskellige styles består ikke kun i forvrængningskarakteristikken, men også i hvordan attack og især release ændrer sig i forhold til hvordan og hvor meget materialet komprimeres. Denne form for intelligent justering kaldes program dependent compression eller PDC (ikke at forveksle med Plug-in Delay Compensation). I nogle compressorer er det kun releasen der ændrer sig, så kaldes det PDR.

Faktisk kan man sige, at I de fleste digitale compressorer er forvrængningskarakteristikken et udslag af tidsparametrene (pga. intermodulationsforvrængning) mere end af en egentlig bevidst emulering af analog komponentforvrængning, dvs. man kan generelt opnå en renere lyd ved at bruge f.eks. længere release og mere lookahead i alle styles.

Disse styles er kun meget kort beskrevet i manualen, hvorfor jeg her vil forsøge at afdække nogle af de skjulte påvirkninger og hvornår hvilke styles giver mening at bruge.

Kort om metoderne
Program Dependent Compression (PDC)
En række af 1 kHz sinus bursts i forskellige længder (for at repræsentere hhv. transienter, punch og sustained notes) er sendt igennem compressoren. Gain reduction kurven viser nu hvordan compressoren skruer ned og skruer tilbage op over tid.

Skjult sidechain filtrering
Der findes nu et brugerkontrollabelt sidechain filter i Pro-C 2. Men udover dette har nogle styles et skjult filter. Dette er testet ved at sende langsomme sinussweeps fra 20 Hz til 20 kHz gennem compressoren mens gain reduction kurven og peak meteret blev observeret. Forskellen er proportional med mængden af gain reduction, dvs. man kan forstærke testen ved at overdrive mængden af komprimering. I praksis betyder det også, at de meget diskrete forskelle vil være endnu mere diskrete i egentlig brug, bortset fra Opto stylen.

Forvrængning
Forvrængning er testet ved at sende en 50 Hz sinus (det første store bump på grafen, set fra venstre) igennem compressoren ved -18 dBFS. Ratio i comp er 4:1 (bortset fra Vocal style, som har skjult ratio), attack 50 ms, release 50 ms. Ingen andre indstillinger aktiveret. Threshold justeret indtil der opstod -10 dB GR. Make-up gain indtil signalet lå på -18 dBFS igen. Målt gennem Spectre med -144 dBFS som bund. Grafen viser et lidt lavere peaksignal pga. 1/12 oktav smoothing, men det er kun visuelt. Den viste forvrængning på billederne her kan se voldsom ud, men den ligger generelt på kanten af hvad de fleste DAWs egne metre selv kan vise som laveste signal. Oversampling gav ingen nævneværdig ændring af forvrængningskarakteristikken i denne type test, men det kan muligvis forbedre forvrængning fra hurtigere og mere højfrekvente signaler. Færre overtoner (lavere udslag) er lig med en renere lyd, men det er også vigtigt at kigge på hvor forvrængningen ligger. F.eks. vil en høj forvrængning ved 3rd order harmonic @ 150 Hz (bump nr. 2 på grafen) almindeligvis være mere hørbar end en længere række af forvrængningsfrekvenser der ligger højere oppe, men lavere amplitudemæssigt.

Tilbage til "Mixing"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster