toccata og fuga i d-mol .. og andre værker af herr Bach IDAG

Annoncér et spillejob, release party eller andet her.
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby ved Kbh

toccata og fuga i d-mol .. og andre værker af herr Bach IDAG

Indlæg Skrevet: 8. jan 2012, 14:16

yessss topklasse orgelmusik -- endda gratis
idag kl. 16
Garnisons kirke, Sankt Annæ Plads 4

Bachs samlede orgelværker I.
Organist Mads Damlund indleder sin serie med Bachs orgelværker spillet på forskellige af orgelbygger Carsten Lunds instrumenter. Smukt orgel fra det 18.nde århundrede.
G4/ 466MHz * * til musik produktion: OS 9.2.2 /LAP 4.81 * * til alt andet: win7 på en HP laptop
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby ved Kbh

Re: toccata og fuga i d-mol .. og andre værker af herr Bach IDAG

Indlæg Skrevet: 8. jan 2012, 20:16

Hov, jeg lavede en klump: Orgelet er bygget af Carsten Lund. Han lever (og bygger svjv stadig orgeler). Så det er ikke så gammelt endda. Det er orgelet's stemning, der er F.C. Schitger 1725.

Fin klang, dejligt kirkerum. Har hørt bedre fortolkninger .. men er glad, så vil helst ikke brokke. Det var ikke dårligt. Og til prisen fantastisk. Det er dog et .. usædvanligt mangesidigt instrument. Og at høre/mærke virkningen, når de dybeste registre sparker, woaw!

I øvrigt spillede han noget --hedder det en koral?-- som bestod af et fiiiint højfrekvent ostinat over flere takter i den ene hånd. Og så i et andet register (tænker: med den anden hånd, men det kunne jeg ikke se, når han sidder deroppe) et meget varieret stykke, som jeg vil kalde melodien.

Hvor det spøjse var, at ostinatet i det juleklokke-klingende høje register gik i 4/4.
Og den indviklede fortælling/melodi i mellemregistret gik i 3/4.
Tør slet ikke gætte på, hvor lang tid det ville tage mig at indøve dét lille trick. :shock: :)
G4/ 466MHz * * til musik produktion: OS 9.2.2 /LAP 4.81 * * til alt andet: win7 på en HP laptop

Tilbage til "Arrangementer"