Atari 520 eller 1040 STe

Køb af udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Re: Atari 1040 STe

Indlæg af danstanley »

Qbert skrev:
danstanley skrev:Har du prøvet Heine hos Indigo 2??
Tror det er dekader siden han har haft Atari
Også blot en idé.
Jeg ved da at han skulle have nogle Atari Jaguar på lager....eller det havde han for et par år siden:-)
Anyways han var den man gik til i sin tid mht. Atari og så PD disketter med software mm.

Har btw. selv været forhandler og importør af Atari og musik soft/hardware i sin tid.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Default avatar
Qbert

Indlæg af Qbert »

danstanley skrev:
Qbert skrev:
danstanley skrev:Har du prøvet Heine hos Indigo 2??
Tror det er dekader siden han har haft Atari
Også blot en idé.
Jeg ved da at han skulle have nogle Atari Jaguar på lager....eller det havde han for et par år siden:-)
Anyways han var den man gik til i sin tid mht. Atari og så PD disketter med software mm.

Har btw. selv været forhandler og importør af Atari og musik soft/hardware i sin tid.

Ja jeg var også dernede flere gange for 25-30 år siden og han var super flink. Jeg undrede mig dog over hvad han tjente sine penge på.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Det er 1040STe, jeg har .... og en skærm ... er usikker på om jeg kan finde mus + cubase. Stadig interessant? Kan tage et billede en af dagene, hvis det er vigtigt. Den har umiddelbart ligget under noget tøj i et skab, så der har ikke samlet sig støv og snavs i den gennem årene. Den ser dog lidt gullig ud ... det kan være det ændrer sig, hvis jeg vasker den.

Hvad ligger sådan et dyr i nogenlunde? Skal lige overveje om det overhovedet er besværet værd for mig - hvor bor du henne af?

Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Indlæg af Jacodavis »

MrBacon skrev:Det er 1040STe, jeg har .... og en skærm ... er usikker på om jeg kan finde mus + cubase. Stadig interessant? Kan tage et billede en af dagene, hvis det er vigtigt. Den har umiddelbart ligget under noget tøj i et skab, så der har ikke samlet sig støv og snavs i den gennem årene. Den ser dog lidt gullig ud ... det kan være det ændrer sig, hvis jeg vasker den.

Hvad ligger sådan et dyr i nogenlunde? Skal lige overveje om det overhovedet er besværet værd for mig - hvor bor du henne af?
Jeg venter stadigvæk med spænding på de billeder du skrev du ville ligge op den 20. marts, Så jo jo.
Pris: Tjaaa, alt imellem ingenting og 1500,-
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Nogle gode forslag til hvordan man kan få det gule plastik (på både 1040 og skærm) hvidt igen??
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg så, at de bruger 30pin RAM moduler? ... jeg ligger inde med to 30 pin RAM moduler fra dengang jeg brugte Soundblaster AWE32, jeg mener de er på enten 2 eller 4MB hver... hvis det er noget du kan bruge, må du gerne få dem :) ... jeg tvivler på jeg kommer tilbage og køre AWE32 fra Creative Labs :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Billede af modulerne... ved ikke om de passer til Atari maskinerne...
Vedhæftede filer
WP_20170503_09_34_56_Pro.jpg
WP_20170503_09_34_56_Pro.jpg (3.78 MiB) Vist 1036 gange
WP_20170503_09_28_32_Pro.jpg
WP_20170503_09_28_32_Pro.jpg (3.56 MiB) Vist 1038 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Indlæg af Jacodavis »

Razmo skrev:Jeg så, at de bruger 30pin RAM moduler? ... jeg ligger inde med to 30 pin RAM moduler fra dengang jeg brugte Soundblaster AWE32, jeg mener de er på enten 2 eller 4MB hver... hvis det er noget du kan bruge, må du gerne få dem :) ... jeg tvivler på jeg kommer tilbage og køre AWE32 fra Creative Labs :D
Mange tak, for buddet, men de er desværre for store.

De SIMM's du har er hver på 4 MByte + Paritet. Hvilket desværre er alt for stor en mundfuld for en Atari, som maks. kan bruge 1 MByte per SIMM :dollargrin:
De vil nemt kunne bruges i mange gamle samplere f.eks. en Ensoniq ASR-10 mm..
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Indlæg af Jacodavis »

Nicolai skrev:Nogle gode forslag til hvordan man kan få det gule plastik (på både 1040 og skærm) hvidt igen??
Brintoverilte og UV-lys er din ven. Også kaldet Retro Bright.

Problemet er så bare at skaffe en brintoverilte der er høj nok i procent.
Denne skal så efterfølgende fortykkes, så den kan smørres på ligesom tapetklister (F.eks kartoffelmel)
Herefter pakkes genstanden ind i madfilm, så væsken ikke fordamper, og sættes ud i solen i nogle timer. Voila, the magic happens!

En helt anden løsning er at købe det afblegningsprodukt som de professionelle frisører bruger (Pulver + Beize).
Dette skal dog gøres med stor forsigtighed, da det er stærke sager..
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jacodavis skrev:
Razmo skrev:Jeg så, at de bruger 30pin RAM moduler? ... jeg ligger inde med to 30 pin RAM moduler fra dengang jeg brugte Soundblaster AWE32, jeg mener de er på enten 2 eller 4MB hver... hvis det er noget du kan bruge, må du gerne få dem :) ... jeg tvivler på jeg kommer tilbage og køre AWE32 fra Creative Labs :D
Mange tak, for buddet, men de er desværre for store.

De SIMM's du har er hver på 4 MByte + Paritet. Hvilket desværre er alt for stor en mundfuld for en Atari, som maks. kan bruge 1 MByte per SIMM :dollargrin:
De vil nemt kunne bruges i mange gamle samplere f.eks. en Ensoniq ASR-10 mm..
Ahh... jamen så kan det være nogen andre kan bruge dem :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Default avatar
Qbert

Indlæg af Qbert »

Jacodavis skrev:
Nicolai skrev:Nogle gode forslag til hvordan man kan få det gule plastik (på både 1040 og skærm) hvidt igen??
Brintoverilte og UV-lys er din ven. Også kaldet Retro Bright.

Problemet er så bare at skaffe en brintoverilte der er høj nok i procent.
Denne skal så efterfølgende fortykkes, så den kan smørres på ligesom tapetklister (F.eks kartoffelmel)
Herefter pakkes genstanden ind i madfilm, så væsken ikke fordamper, og sættes ud i solen i nogle timer. Voila, the magic happens!

En helt anden løsning er at købe det afblegningsprodukt som de professionelle frisører bruger (Pulver + Beize).
Dette skal dog gøres med stor forsigtighed, da det er stærke sager..
Det svære er at alle knapperne også er gule (forsvinder bogstaverne så når man gør det?) og bunden er gul (tager vel en dag at tage den af, og den skal på igen, og virker ST'en så derefter? for alt elektronik skal jo pilles ud). Toppen er jo nem at tage af men resten ...

Det er ikke sikkert det er nikotin, sollys gør dem også gule så vidt jeg ved

Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Indlæg af Jacodavis »

Qbert skrev: Det svære er at alle knapperne også er gule (forsvinder bogstaverne så når man gør det?) og bunden er gul (tager vel en dag at tage den af, og den skal på igen, og virker ST'en så derefter? for alt elektronik skal jo pilles ud). Toppen er jo nem at tage af men resten ...

Det er ikke sikkert det er nikotin, sollys gør dem også gule så vidt jeg ved
Det er netop pga. af sollys at de bliver gule, og som så kan fixes med en omgang Retro Bright.
Nikotin, kan i bedste fald vaskes væk med en god sæbe.

Her er en video fra The 8-Bit Guy:
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Default avatar
Qbert

Indlæg af Qbert »

jeg ville bare advare før nogen begynder at skilde bunden ad på en 30 år gammel ST
Der sidder mange ting under låget - mange timers arbejde - og virker ST'en så når man har samlet den..

Men det der middel er smart, det har jeg ikke set før
Senest rettet af Qbert ons 3. maj 2017 16:49, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Interessant... Spørgsmålet er så bare om man tør...
I mit tilfælde er det IHVERTFALD ikke nikotin.... Det ville ellers passe godt til mit navn :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Stopdenlarm
Forum Donator
Indlæg: 57
Sted: Aarhus

Indlæg af Stopdenlarm »

Jeg har overvejet Retro Bright til noget af mit udstyr..
Indtil videre er jeg dog skræmt væk af oplysninger/rygter om at misfarvningen kommer igen og at RetroBright ødelægger overfladen på plastikken.

Her er et par links som beskriver nogle mulige downsides:
http://www.classic-computers.org.nz/blo ... porary.htm
http://aktuelbevaring.natmus.dk/afrensn ... right.html

Har nogen her erfaringer med udstyr - nogle år efter behandling med RetroBright el. lign?

Default avatar
Qbert

Indlæg af Qbert »

Stopdenlarm skrev:Jeg har overvejet Retro Bright til noget af mit udstyr..
Indtil videre er jeg dog skræmt væk af oplysninger/rygter om at misfarvningen kommer igen og at RetroBright ødelægger overfladen på plastikken.

Her er et par links som beskriver nogle mulige downsides:
http://www.classic-computers.org.nz/blo ... porary.htm
http://aktuelbevaring.natmus.dk/afrensn ... right.html

Har nogen her erfaringer med udstyr - nogle år efter behandling med RetroBright el. lign?

Hvis man forstørre plastik i et microskop vil man se at det ikke er glat. Det er fyldt med huller. Det er klart at Retro Bright og lign vil påvirke plastikkens porøsitet, plastikken der i forvejen er 30 år gammel.

Da næsten alle ST er gule er spørgsmålet om det er noget der kan betale sig. Jeg har en del erfaring med ST (men det er 20 år eller mere siden) og jeg ville aldrig tage en 30 år gl ST der virker fra hinnanen. Låget er nemt. Men under låget er et låg mere af metal, der skal frigøres fra ST'ens anden bund af metal før man kan fjerne PSU, og boards. Det hele viler på den metal bund der er lukket sammen med metallåget med sådan nogle små metal stykker man bøjer eller vrider. Det er meget stort arbejde første gang især , og husk at alt i en ST sidder på et board (mere ell mindre) og en lille lodning der giver sig er nok til at den ikke kan mere når den er samlet

Bare en advarsel til folk der ikke kender ST'en inden i.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Museumsvinklen:

Plastik er under stedse nedbrydning. At blege/rense det vil kun forøge nedbrydningen.

Omfavn at det er nået til den fase i dets liv, hvor det er gulnet. Lev med det - og så holder det dét længere.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Fik sgu ikke lige gjort den ren til billedet... Vil du ogs have af sjærmen?
ata.jpg

Medlemsavatar
Jacodavis
Medlem
Indlæg: 176

Indlæg af Jacodavis »

MrBacon skrev:Fik sgu ikke lige gjort den ren til billedet... Vil du ogs have af sjærmen?
Jo flere billeder jo bedre. Men allerbedst så vil jeg gerne komme og kigge på den.
Hvor står den henne i landet?

Og har du gjort dig nogle tanker omkring pris?
[color=#3C3291][b]If the van is rockin, don't come a knockin[/b][/color]

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Må se om jeg kan få taget et billede af skærmen også... Bliver nok tidligst torsdag.

Her erxet af bagsiden/ports, mens du venter.
Vedhæftede filer
atabag.jpg
atabag.jpg (44.75 KiB) Vist 938 gange

Nyt svar