Analog Spring Reverb

Køb af udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
zakkwylde
Medlem
Indlæg: 2034
Sted: Amager

Analog Spring Reverb

Indlæg af zakkwylde »

Hej

Jeg søger efter en Analog spring reverb.

- Helst Stereo

- Skal ikke fylde aaaalt for meget.

- ala Orban, AKG BX10, AKG BX 20 osv.

- Prisen skal være fair.

MVH

Medlemsavatar
brutus
Medlem
Indlæg: 36

Indlæg af brutus »

deleted da jeg kopm til at se at tråden var 5-6 år gl :-)

Medlemsavatar
zakkwylde
Medlem
Indlæg: 2034
Sted: Amager

Indlæg af zakkwylde »

Hvad mener du? Posten er skrevet d.27 Juni 2012....

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Han tror nok, at din "joined" dato er oprettelsesdag for posten:)

Medlemsavatar
brutus
Medlem
Indlæg: 36

Indlæg af brutus »

zakkwylde skrev:Hvad mener du? Posten er skrevet d.27 Juni 2012....
ja jeg så forkert

Medlemsavatar
mb.electroaccoustics
Medlem
Indlæg: 512
Sted: København

Indlæg af mb.electroaccoustics »

du kan også prøve at lede efter en Klark teknik dn 50. den plejer at være billigere end orbanen, og ligeså fed, men mere sjælden.

Medlemsavatar
brutus
Medlem
Indlæg: 36

Indlæg af brutus »

Det skal lige nævnes at en spring reverb ikke kan bruges på keyboards med et godt resultat. Da der kun er én fast efterklangs tid, og da den ikke passer til typiske keyboard lyde får man ikke et godt resultat af det.

Det er mest til guitar. Det er en simpel kasse med en lille pre-amp på input og to fjedre med en simpel pickup monteret på fjederen.

Lyden er også meget metallisk, hvilket ikke lyder godt på meget andet end guitar. Det er fra en tid hvor det ikke var muligt at lave rumklang til rimelige penge på andre måder en ved en fjeder-klangs kasse.

De gamle Elvis plader havde rumklang på stemmen ved at man havde en 'grav' under studiet hvor der var naturlig rumklang (en kælder med de rigtige egenskaber hvor der var sat mikrofon op i en ende, og sanger eller højtaler i den anden ende)

Skal man ha analog rumklang i god kvalitet skal man ha en plate reverb, og dem er der ikke mange af. De er også MEGET dyre (nypris 100.000 el mere og brugt idag 15-20.000 kr og op men umulige at finde til salg da der ikke blev lavet mange af dem) og vejer 100-200 KG.

Default avatar
mirland
Medlem
Indlæg: 206
Sted: 8870

Indlæg af mirland »

Hvad med at kigge på dem her fra Vermona?
http://www.vermona.com/index.php/en_retrolancet.html
http://www.vermona.com/index.php/en_vsr3.html

Mht spring reverb og keyboard/synths har jeg en gammel Roland Cube40 Keyboard forstærker stående - den er monteret med et primitivt spring reverb og det lyder altså ikke dårligt. Det er totalt lo-fi skramlende men på en absolut interessant måde.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Undskyld mig, men det er altså noget sludder det der Brutus.

En fjeder klang kan bruges på alt. Jeg har selv en "Great british spring reverb" som egentlig bare er to Accutronics tanke i et stort plastik rør. Den lyder fedt på stort set alt. Ret smooth, specielt hvis man lige eq'er toppen. Halen kan altid rettes til men en gate hvis man gerne vil korte klangen af.

Rigtig fed på specielt synth's, vokal, percussion og selvfølgelig guitar.

Med en rigtig fjeder får man noget som stadig ikke kan emuleres i 1'er og 0'er endnu.

Jeg drømmer selv om en AKG BX 20 eller 25, men de er dælme sjældne og ikke helt billige.

Medlemsavatar
danimuschi
Medlem
Indlæg: 628
Sted: kbh v

Indlæg af danimuschi »

brutus skrev:Det skal lige nævnes at en spring reverb ikke kan bruges på keyboards med et godt resultat. Da der kun er én fast efterklangs tid, og da den ikke passer til typiske keyboard lyde får man ikke et godt resultat af det.

Det er mest til guitar. Det er en simpel kasse med en lille pre-amp på input og to fjedre med en simpel pickup monteret på fjederen.

Lyden er også meget metallisk, hvilket ikke lyder godt på meget andet end guitar. Det er fra en tid hvor det ikke var muligt at lave rumklang til rimelige penge på andre måder en ved en fjeder-klangs kasse.

De gamle Elvis plader havde rumklang på stemmen ved at man havde en 'grav' under studiet hvor der var naturlig rumklang (en kælder med de rigtige egenskaber hvor der var sat mikrofon op i en ende, og sanger eller højtaler i den anden ende)

Skal man ha analog rumklang i god kvalitet skal man ha en plate reverb, og dem er der ikke mange af. De er også MEGET dyre (nypris 100.000 el mere og brugt idag 15-20.000 kr og op men umulige at finde til salg da der ikke blev lavet mange af dem) og vejer 100-200 KG.

Hver sin smag, jeg kunne nu godt lige at køre rhodes, MiniMoog og clavinet igennem min spaceechos fjederrum og der er heller ikke noget galt med Hammond eller comboorgel i en fjederrum... ;-)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ja, det er noget vrøvl - det er det altid at generalisere på den måde.

Medlemsavatar
brutus
Medlem
Indlæg: 36

Indlæg af brutus »

Ja jeg begynder altså ikke at diskutere. De fleste svar er saglige men ham der skriver at 'det er da noget vrøvl' skulle sætte sig end i tingene.

Og ja der er en Acutronics fjederskål i næsten alle spring reverbs uanset mærke - ihvertfald i minimum 50-70%. Og ja man kan sætte en gate op til at forkorte udklangstiden men er det ikke lettere at bruge en digital reverb så? Lyden er da ihvertfald 1000 gange bedre.

Hvis der er nogen der tror at der findes spring reverbs til mennske penge med 'golden sound' så find en. Good hunting.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Great British spring reverb er guld til ingen penge. Der findes også en fostex fjederrumklang. Kan ikke lige huske navnet.. Men den koster max et par tusind og lyder VIKELIGT godt. Hvis man vil ha lyden af fjeder køber man fjeder. Ikke en algo. rumklang. Det lyder simpelthen ikke som fjeder både i HW eller sw.

Medlemsavatar
brutus
Medlem
Indlæg: 36

Indlæg af brutus »

Yes okay - jeg har været på hardware ræset siden midt i 80'erne, og jeg har ingen lyst til at finde en gl. fjederrumklang. Det afhænger nok af ens udgangspunkt. Hvis man arbejder sig bagud gennem tingenes tidslinie så er det vel spændende at ha en fjederrumklang. Men jeg skal ikke ha en igen. Never ever.
Senest rettet af brutus ons 12. sep 2012 18:39, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
brutus
Medlem
Indlæg: 36

Indlæg af brutus »

'The Great British spring' har et ultra billigt fjeder hus af PVC plastik så det er ikke skærmet godt. Det er en poor mans reverb. Lige som de fleste andre spring reverbs der solgte godt i starten af 80'erne hvor det var eneste mulighed for mening mand at få rumklang til menneske penge.

Det er en reverb lavet til guitar ligesom andre billige spring reverbs er.

Jeg ved ikke om du tror du kan bruge den til vokal eller trommer? Det kan du ikke med et godt resultat.

Der var nogle enkelte spring reverbs som eks fra AKG der var lavet til studios og var hunde dyre. Og de fylde som et større køleskab (se billede af AKG BX-20) pris 100.000?
Vedhæftede filer
BX20 inside.jpg
BX20 inside.jpg (33.64 KiB) Vist 1882 gange

Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

Indlæg af KlausH »

@Brutus

Normalt synes jeg du plejer at være yderest saglig her på forummet, men din ekstremt ensidige holding til reverb er virkelig hovedløs. For det første er godt resultat en totalt relativ ting. Spiller du Dub eller Industrial leder du efter en anden lyd end hvis du spiller/indspiller Carpark North. Det der for mig gør musik fra 60/70/80/90'erne mere interssant end 90% af den musik der laves idag er at det ik nødvendigvis er optaget/lyder "perfekt", hvis man overhoved kan bruge sådan et begreb inden for en så subjektiv ting som musiksmag/produktion. For det andet er det en anelse arrogant af dig at du opfordre folk til at komme med et konkret eksemble og så totalt ignorere når fks. Mirland gør det. Vermona laver super lækre sping reverbs med masser af indstillings muligheder, til en pris på den rigtige side af 5000,- Bruger selv min Retroverb Lancet næsten dagligt, især på Synths og Trommemaskiner.

Med reverb som med alt andet gear. Handler det, ihvertfald hvis du spørg mig om hvorhvidt det lyder godt. Ikke om det nyt/gammelt, Analog/Digitalt eller hvad det koster. Jeg en sucker for beskidt fjeder rumklang men jeg ejer og elsker også masser af digitale slut 80'er/Start 90'er Reverbs, som bestemt også har sin plads i min musik produktion. Storladen moderne reverb som fks. Sandwell District gør flittigt brug af nyder jeg også i fulde drag men den der kedelige sterile computer reverb som gennemsyre stort set alt musik på radio/tv. Ja den kan de proppe skråt op hvor den høre til sammen med X Factor finalen og alt den anden plastik kultur der til tider gør det uudholdeligt være musikinteresseret nu tildags

Medlemsavatar
brutus
Medlem
Indlæg: 36

Indlæg af brutus »

Jeg bruger ikke meget software reverb. Og ser ikke X factor.

Gider ikke svare på personlige angreb. Istedet for at gå efter mine holdinger så tag dem som en subjektiv vurdering af hvad min mening er om det. Hvis alle skrev 'spring reverbs er det bedste der finders, hvor kan jeg få en?' så var et forum jo ikke til nogen nytte.

Og ja jeg er helt enig om alt det lorte pop der promoveres i dagens Danmark. Samme DAW produktioner med de samme samples fra de samme sample libs. Horror times. Klynkende pivede drengestemmer over metervarer pop er noget af det aller værste.

Jeg kan også lide det beskidt og originalt

All the best. Over and out.
Senest rettet af brutus tors 13. sep 2012 17:09, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

Indlæg af KlausH »

Der var ik noget af overstående der var møntet specifikt på dig eller nogen anden bruger herfra for den sags skyld. At du opfatter det sådan må står for egen regning.

Og så der i øvrigt forskel på at postulere og diskutere. Du lægger ik op til konstruktiv diskussion med dine tidligere indlæg men kommer med generaliserende statements og tager ikke modargumentation for gode vare.

Jeg gider heller ikke lade det her degenerere til mundhuggeri. Så også slut herfra

Medlemsavatar
brutus
Medlem
Indlæg: 36

Indlæg af brutus »

Folk på dette forum laver tit ophidsede mod-indlæg og det er meget trættende. Derfor gider jeg sjældent at svarer igen eller overhovedet bruge dette forum. Det er som om det handler om at vise at man ved mere end andre.

Jeg har ikke brug for at bevise noget. (Dette var ikke møntet på dig)

Du antager at jeg har modsatte holdninger end dig om alt det du remser op i din post, men det har jeg ikke. Vi er ret enige.

Musik der rykkede i 78:

Musik der rykker lige nu:





Peace and OVER AND OUT
Vedhæftede filer
800px-Yo-landi_Vi$$er.jpg
800px-Yo-landi_Vi$$er.jpg (97.51 KiB) Vist 1855 gange

Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

Indlæg af KlausH »

I min bog blir det ik meget bedre end Suicide, som jo i øvrigt formår at bruge springreverb med stor succes. Må ærligt indrømme at jeg ik ser Die Antwood som meget andet end en avanceret Jeremy Scott reklame. Men nok om det, denne tråd er jo ik til for at diskutere kantet pop men rumklang :) Tak for din PM var ik klar over det med 4sound, makes you wonder??

Medlemsavatar
brutus
Medlem
Indlæg: 36

Indlæg af brutus »

Die Antwood er faktisk noget der har været undervejs i årevis og nu er slået igennem. De var et undergrundsband i mange år. De laver alt selv, også video indhold. De tager pis på hip hop og rige musikere og meget andet. For flere år siden hed de Max Normal. De er både musik og performens kunstnere. De sagde nej til en mega million deal med et af de helt store amerikanske pladeselskaber fordi de ikke kunne få total frihed til at lave det de vil.

Medlemsavatar
chinaski
Medlem
Indlæg: 120
Sted: Esbjerg, Denmark

Indlæg af chinaski »

Jeg har en gammel Orban spring reverb. Jeg er glad for den, men til den rette pris vil jeg gerne gå af med den?

Default avatar
Thomasstengaard
Medlem
Indlæg: 44

Indlæg af Thomasstengaard »

Jeg har en BX20 i prima stand. m manual og original remote og det hele
9500...

Default avatar
Rocket Co.
Medlem
Indlæg: 3
Sted: København

Indlæg af Rocket Co. »

Jeg har en AKG BX20 stereo Reb. som jeg købte i starten af 80érne...
Super stand..... Pris 9.500,-

Mvh
Henrik Weile
Rocket Co. København

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Rocket Co. skrev:Jeg har en AKG BX20 stereo Reb. som jeg købte i starten af 80érne...
Super stand..... Pris 9.500,-

Mvh
Henrik Weile
Rocket Co. København
Velkommen Henrik. :)

Hvis du meget gerne vil sælge, kan du oprette en decideret salgstråd her:
http://lydmaskinen.dk/viewforum.php?f=21

Nyt svar