Compressor legende!: NTP 179-120 m. mastering mod (Resserveret)

Salg af udstyr.
Nyt svar
Default avatar
shankar
Medlem
Indlæg: 80

Compressor legende!: NTP 179-120 m. mastering mod (Resserveret)

Indlæg af shankar »

2 stk legendariske mastering og tracking kompressore. med special lavet meter af ELBERG.
og low pass mod til mastering.

prøver lydmaskinen inden Ebay..

Har siddet i Medley og kommunal dubplate serivce, og været master komp på mange store plader.

køreklar
i 19" case med psu, med plads og strøm til et par extra moduler.

inden salg vil det hele blive sendt til den NTP erfarne Elergberg ELT, til fuld checkup og service.

kom med et bud:


ntp 179-120.jpg
ntp 179-120.jpg (81.07 KiB) Vist 1880 gange
Senest rettet af shankar lør 21. jan 2017 11:48, rettet i alt 6 gange.

Default avatar
Mikael B
Medlem
Indlæg: 31
Sted: København

Indlæg af Mikael B »

Lækkert. Har du billeder.
Sendt PM

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Går ud fra du mener high pass mod og ikke low pass mod?

Legendarisk, kan næsten lyde som en radio-AGC der bare står og hiver 6 dB op nedefra...

Default avatar
shankar
Medlem
Indlæg: 80

Indlæg af shankar »

Hey Holger,
moddet er beskrevet som low pass på denne model.
Men det er det samme vi mener, ved en switch er det muligt at de dybeste frekvenser løber uden om komprimeringen.
super effektivt til det meste mastering, og især bastungt materiale selvfølgelig:

tak for jeres PM's der bliver svaret nu:-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så hedder det high pass, ikke low pass. High pass filtrering er relativt standard til netop (master) komprimering, så det må være et HPF på NTP'en.

High pass filter = høje frekvenser passerer igennem, dybe bliver filtreret væk = low cut
Low pass filter = dybe frekvenser passerer igennem, høje bliver filtreret væk = high cut

Held & lykke med salget :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

shankar skrev:... ved en switch er det muligt at de dybeste frekvenser løber uden om komprimeringen.
Som jeg læser det er det jo ikke et filter, og så alligevel.
Hvis man slår det til, kommer der et highpassfilter på compressionskanalen så dybe toner ikke bliver komprimeret, men samtidig er der et lowpassfilter på en anden kanal hvor de dybe frekvenser kan fise rundt om kompressoren og blive summet med det komprimerede signal.

Så begge har vel ret :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, sådan fungerer det ikke.

High pass filteret sidder i den interne side-chain. Der filtreres ikke på det hørbare audiosignal, der filtreres ikke med et low pass filter og der summes ikke.

Standardfunktion i mange compressor. Anyway, nu vil jeg ikke ødelægge salgstråden med mere professorsnak :-)

Default avatar
shankar
Medlem
Indlæg: 80

Indlæg af shankar »

Så har jeg fået uploadet et billede. og uddybet at der vil komme fuld check up på dem inden salg, af Elberg, som har mange års erfaring med denne model.

Elberg, har kaldt sit mod for lowpass, som man kan ane på billedet. muligvis fordi de lave frekvenser siger "nah ill pass" til komprimering. anyway er det meget brugbart, og det samme princip, som highpass filtering på andre mastering comps.
Senest rettet af shankar tors 19. jan 2017 13:31, rettet i alt 1 gang.


Medlemsavatar
SPF
Medlem
Indlæg: 3

Indlæg af SPF »

Dit 179-120 rack ser godt ud.
I hvilket prisleje befinder vi os?

Vh James

Default avatar
shankar
Medlem
Indlæg: 80

Indlæg af shankar »

Er resservet til en, som kommer hjem fra ferie sødag den. 29 Marts

Medlemsavatar
Hansen
Medlem
Indlæg: 354
Sted: Ribe

Indlæg af Hansen »

Blev den solgt, eller? :-D

Default avatar
Elberg
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af Elberg »

Holger (13:34) har fuldkommen ret. Og det er da også LIDT forvirrende, at jeg kalder det LP på 120'erne. Men rent høremæssigt er det jo de lave frekvenser, der går ukomprimeret (ulimiteret) igennem. Og det opnås ved at indskyde et HP filter i side-chain'en, så de lave frekvenser blokeres og dermed ikke får detektorkredsløbet til at reagere.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Men lave frekvenser går jo ikke nødvendigvis ulimiteret igennem: de bliver komprimeret præcis ligeså meget som resten, når komprimeringen faktisk er aktiv.

De er bare ikke med i detectionen, så med mindre kompressoren ellers ville have komprimeret uden HPF og nu ikke gør det, ja så er kan man sige at de lave frekvenser går ukomprimeret igennem.

Har I øvrigt din MP-2 og har lige anbefalet den til en kunde, som købte en MP-2 også. Super preamp med hul igennem :thumbup:

Default avatar
Elberg
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af Elberg »

Helt korrekt. Og tak for rosen! ;-)

Default avatar
BeeJay
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af BeeJay »

Jeg faldt tilfældigt ind i denne tråd og jeg kan ikke undgå at more mig lidt over den viden, der lægges frem.
Sagen er, at der ikke er noget filter i hverken signalvej eller side chain.
Det, der åbenbart opleves sådan, skyldes alene den måde reguleringsspændingen til VCA elementet (her en FET) behandles dynamisk.
Jeg mener, jeg husker rigtigt - det er trods alt ca. 40 år siden jeg som medarbejder hos NTP udviklede den nu så legendariske compressor.
Bent Jørgensen

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hej Bent

Velkommen til.

Sagen er den, at der står den er moddet, dvs. eftermodificeret. Det står klart, at den ikke er født med et HPF.

Man må i første omgang antage, at det er sandt hvad sælgeren poster, og at der er et high pass filter eftermonteret i side-chainen af tredjemand.

Elberg forklarer lidt bagefter, at han har indsat det nævnte HPF i side-chainen, og dermed har vi fundet vores tredjemand.

Denne NTP 179-120 har således et HPF retrofittet i side-chainen.

Quod erat demonstratum.

Default avatar
BeeJay
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af BeeJay »

Interressant! Det havde jeg overset.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har primært brugt NTP kompressorene på DR, da jeg freelancede der.

Havde en 179-160 på prøve i mit eget studie, meget imponerende AGC effekt.

Desværre kræver 179-160 jo en skruetrækker eller en meget spids negl for at man kan tweake alt, da den nok mere var lavet til "fast installation" i et broadcast studie eller lign. end at blive konstant tweaket i et (moderne) masteringstudie.

Det er sjovt men ikke overraskende hvor eftertragtede de stadig er i dag, ikke mindst i USA.

Har du mere info om (skabelsen af) disse kompressorer, så ville det være rigtig spændende at høre for os andre tror jeg.

Medlemsavatar
b_otho
Medlem
Indlæg: 225
Sted: KBH Ø

Indlæg af b_otho »

Jeg elsker, elsker elsker min 179-160. Er ikke stødt på andre compressorer der kan gøre det samme for mig som den gør.

Nyt svar