Opgradering af monitor

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
sunrite
Medlem
Indlæg: 16
Sted: DK

Opgradering af monitor

Indlæg af sunrite »

Hej Lydmaskinen

Har for nyligt fået bygget og monteret 100 mm terrænbatt paneler i mit hjemmestudie - er fuldstændig målløs over hvor stor en forskel det har gjort - specielt når man tænker på at jeg kun har monteret 5/11 paneler :O

Mixer på et par HS7'ere, som jeg synes er rigtig gode. Jeg læser bøger om mixing og køber onlinekurser i mix-teknik til jeg bliver blå i hovedet, og planen er at begynde at mixe andres musik professionelt, indenfor de næste 2-3 år. Så det er også med til at få mig til at tvivle på om HS7'erne er tilstrækkelige til den tid?

Der er jo et hav at vælge i mellem, men mine overvejelser går mere på "hvor stor" forskel der er imellem prisklasserne. Helt konkret overvejer jeg at købe enten Neumann KH 120 (ca. 9.000 for et sæt). Eller Neumann KH 310 (ca. 24.000 for et sæt).

Forestiller mig at 120'erne (eller mange tilsvarende i prisklassen) vil være et kæmpe upgrade fra HS7'erne. Tænker sagtens man vil kunne lave et proffessionelt mix på dem, eller hvad?

310'erne er en rigtig stor investering. Så hvor stor vil forskellen være fra 120'erne til 310'erne? Ved godt det er lidt et dumt spørgsmål, men har aldrig lyttet på noget i nærheden af 310'erne, og har heller ikke rigtig mulighed for at komme til det. Det kan godt lade sig gøre at få råd til at købe 310'erne, men det vil kræve at de er en nærmest usammenligneligt større upgrade end 120'erne, hvis du forstår?

Kæresten slår mig ihjem om det bliver 120'erne eller 310'erne, så det er ikke en bekymring :dollargrin:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Altså hvis du kender din HS7'er vil du også kunne lave et godt mix på dem, men det er klart at der findes flere niveauer op ad stigen som også er noget mere bekostelige. Det har også lidt med dit rum at gøre, du kan købe de vildeste højttalere som ikke rigtig lyder som forventet i dit studie.

F.eks. som i dette tilfælde TV2's mastering studie hvor der blev testet flere forskellige, og der var det så de billigste der blev valgt.
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=73738

Men der er ingen tvivl om at Neumann KH 310 A er et sæt vilde højttalere!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Og forøvrigt fedt at du har fået lavet paneler, der er godt nok mange "studier" man ser billeder og videoer af som ikke har gjort noget, eller har skum på væggene, de skulle bare prøve at sætte rigtig dæmpning op, det er fantastisk!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar