Guitar pedaler og evt linedriver

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Guitar pedaler og evt linedriver

Indlæg af raoul »

Christopher postede den her video i en anden tråd :


I behøver ikke at se videoen men det fik mig til at tænke.
Mit spørgsmål er : hvis man kunne tænke sig at køre en VST synth ud af audio interface ,igennem en guitar pedal og ind i audio interface igen....
Skal man så bruge en line driver eller to ?
Jeg ved ikke hvad sådan een gør.
Men jeg tænker at det ikke er helt ligemeget hvilken signalstyrke (volume) man fodrer pedalen med (i videoen er det en gammel synth).
Og når den skal tilbage i audio interface igen - er der så noget med impedans og sådan noget (som jeg heller ikke ved noget om).

Mit audio interface er RME Fireface UC og pedal er en Boss HM-2.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Prøv! - hvis det lyder af muggen røv - så prøv med en DI. :)

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

før eller efter pedalen ?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Husk at køre ubalanceret ud og ind af lydkortet. Altså, medmindre det er en pedal med balanceret i/o.


Derudover, så kan du jo forberede dig lidt med at teste så clean signal som muligt ind og ud af pedalen, for at finde ud af volume ud af lydkortet. Bypass på pedalen går (måske) ikke igennem noget elektronik udover en kontakt, så pedalen skal nok være aktiveret for at du kan indstille noget.
Du kan også bare køre på og eksperimentere, uden alt det der teknik og nørde-hejs.. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:Prøv! - hvis det lyder af muggen røv - så prøv med en DI. :)
Det kan vel aldrig lyde af muggen røv med en HM-2?! :jam: :twisted:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og i det jeg skriver, og som Hans også skriver, så ligger der jo den mulighed, at du bedst kan li' lyden når impedanser evt. ikke er tilpassede hinanden. Der sker ihvertfald ikke noget ved at du prøver uden DI's.*


*Det skulle da lige være hvis en given pedal booster et signal voldsomt meget i spænding. Blandt det elektronik jeg har kig på at lave er et boost kredsløb, som skulle være forholsvis clean, men som booster signalet op til over 20V. Jeg har ikke kigget ind i den gængse line indgang på vores lydkort, men jeg tvivler på at der sidder beskyttelses-dioder i indgangene..

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Interresant !

Tak for jeres tid :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Meld gerne tilbage hvordan det går!

Nyt svar