Lavalier mic (Shure, DPA?)

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Lavalier mic (Shure, DPA?)

Indlæg af Holger »

Skal bruge en lavalier mic til når min Shure SM7B ikke passer ind.

Gerne noget er lyder så tæt som muligt på SM7B så kan jeg kan matche op.

Spørgsmålet er om jeg nøjes med en billig Shure lavalier til omkring tusse eller om kvaliteten i en DPA er SÅ meget bedre at tre gange prisen retfærdiggøres?

Og mon en directional er bedre end omni, da jeg helst vil være fri for rumklang? Er der ulemper på det område med en lavalier?

Til Gear Grotto video. Min egen stemme. Efterprocesseres.

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Holger skrev: Spørgsmålet er om jeg nøjes med en billig Shure lavalier til omkring tusse eller om kvaliteten i en DPA er SÅ meget bedre at tre gange prisen retfærdiggøres?
Her må det korte svar være ja - Der er ikke noget der når en DPA4060 lydmæssigt, De lyder bare pisse godt og er nemme at placere.
Holger skrev: Og mon en directional er bedre end omni, da jeg helst vil være fri for rumklang? Er der ulemper på det område med en lavalier?
Du vil selvfølgelig få mere rum med på en kugle, men kuglen lyder bedre og er nemmere at placere da den ikke er så følsom over for afstand og retning. Så længe du får placeret en kugle tæt nok på lydkilden, så får du også et fornuftigt forhold mellem rum(klang) og den direkte lyd.

Og en hurtigt tur i RX så er den eventuelle klang der kan være problemer med, hvertfald også væk!
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Holger skrev:Og mon en directional er bedre end omni, da jeg helst vil være fri for rumklang? Er der ulemper på det område med en lavalier?

Til Gear Grotto video. Min egen stemme. Efterprocesseres.
Vil rumklang ikke være et relativt beskedent problem hvis du laver det i dit studie?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er netop ikke til studiet, hvor jeg kan bruge SM7B (skjult). Det er til andre steder, hvor der er meget mere rumklang.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev:Det er netop ikke til studiet, hvor jeg kan bruge SM7B (skjult). Det er til andre steder, hvor der er meget mere rumklang.
Religiøs podcast? Grotte ekspedition? :-D


Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Helt klart kugle - giver en meget mere egal lyd. Hvis man er en én-mands-produktions-enhed, så er det meget mere sikkert i forhold til placering. Jeg ville også gå efter DPA - så ved du, at du har den fede kvalitet. Og slut med at tænke over det:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak for råd alle.

Lars slår lige vejen forbi mig mandag, så checker jeg lige en DPA 4060.

Nyt svar