Optagelse af festband - hvordan får jeg det til at lyde live?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Madstromme
Medlem
Indlæg: 17

Optagelse af festband - hvordan får jeg det til at lyde live?

Indlæg af Madstromme »

Hej kloge lydfolk

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber I vil give jeres input på.
Hvis jeg skal optage et festband på 6-mand i et mellemstort lokale, uden publikum, til en promovideo, og det skal lyde "live", hvad vil I så anbefale at gøre for at få det bedste resultat?

Jeg ejer både 2x8-kanals lydkort (Focusrite Clarett 8prex + 8pre) og Allen & Heath SQ5.

Jeg har selv tænkt over følgende.
1 - Multitrack på digitalpult, samt 2x rummikrofoner, som optager PA-front, så man kan mixe rummet/PA, sammen med multitracks.
2 - Kun køre multitracks med lydkort, uden PA.

Jeg har optaget før med multitrack (lydkort) uden PA, og det blev meget studieagtigt. Leder blot efter tips til at få det til at lyde live.
Er blevet anbefalet at optage multitrack og så køre masteren gennem en kort klang. Så lyder det live, fortalte en lydmand mig. Og man slipper for ambiencemics. Der er jo intet publikum at opfange.

Håber, I har nogle gode inputs.

VH Mads

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Hvad med bare at få det til at lyde godt ?
Man kan jo se på videoen at det er live ?

Default avatar
Madstromme
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Madstromme »

Efter sidste optagelse, kommenterede kunder på, at det lød meget studieagtigt og clean, og har spurgt til en live-optagelse. Det sidste vi lavede var dog en liveoptagelse, men lød lidt for studie. Det lød dog godt synes jeg. Søger blot tips for at ramme en lyd der er mere live.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg er ikke særlig klog, men skal gøre et forsøg.

Det er altså svært at sige hvad det er de tænker på. Hvis du linker til sangen i dropbox eller andet, så er det nemmere at få et indtryk.

Ud over rumklang:

Kører bas og el-gitar direkte i, så skal der re-ampes eller amp sims på, så de ikke lyder så direct input.

Ellers brug originalsangen som præference, hvis den findes live og prøv at ramme den ambience. Eller en anden sang der ligner.

Nu er det ikke det du spørger om, men: Nogengange har kunder (jeg tænker du mener bandet?) nogen lidt sære forestillinger om, hvad det er der sælger. Er det et partyband, så sælger live-optagelser med publikum ikke så godt som en studie-video. Min teori er, at det er Bridezillas' fest og han/hun gider ikke se klip fra andre bryllupsfester hvor du ellers har spillet. Omvendt, hvis man er singersongwriter eller spiller originalmusik som band, så virker en live-video meget bedre fordi spillestedet kan få et indtryk af, hvordan det fungerer til deres sted. Jeg tror ikke det gør nogen positiv forskel for slutbrugeren der bestiller bandet, om det lyder live frem for studieagtigt, men det er jo selfølgelig op til din kunde.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
Madstromme
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Madstromme »

Her er link til den forrige video de fik lavet.
Jeg er jo ikke prof, så derfor leder jeg efter tips - tak for jeres tid.


Det er selvfølgelig rigtigt, at hvis videoen bliver optaget mens tracket indspilles, vil det have stor indflydelse på at kunden kan se det er live. Det er nemlig ikke tilfældet med denne.

Guitaristen har helix-system til næste video. Sidste gang kørte jeg bassen direct out fra hans tc Electronics amp.

Hvad er jeres tips med rumklang?
Måske har I også nogle inputs ud fra den tidligere video rent lydmæssigt?
De bestiller nok en prof videomand til næste video.

Default avatar
Madstromme
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Madstromme »

Det skal siges, at vokalen også er optaget om bagefter. Det gør selvfølgelig også noget.

Jeg tror jeg kører med denne model næste gang.
- multitracks
- ingen overdubs
- rumklang, som giver livestemning
- video, som optages mens der indspilles

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Med en god preamp og lydbehandling kan man få en sm58 til at lyde konge. Det er ikke så vigtigt med hi-fi når lydbilledet er så mættet og de spiller jo fedt sammen, så noget af det 'glue' der måtte have været i den oprindelige optagelse, kan være røget med overdubs og eftersunget vokal. Sangerinden skal bare være 100% med på, at det ikke er cue sang. Man kan godt blive lidt mentalt doven af at det ikke er nu det gælder.

Helix kan osse få det til at lyde super fedt.

Du kan lade dig inspirere af de sessions der findes på Universal Audio's hjemmeside, Cory Henry mv.
og Katrine Schmidt i Saga Sound Sessions (findes på FB)
og et band som linker herinde som osse laver sessions men som jeg ikke kan huske hvad hedder. Band med Q forsanger der bliver spillet på P4.
Eller det band jeg spiller trommer i: ren øve-session hvor sangeren tænker det bare er cuesang, så derfor er han ikke altid lige på mikrofonen https://www.dropbox.com/s/3toofser144kj ... 8.wav?dl=0

Der er et eller andet trick med at bounce i meget høj kvalitet fordi Facebook komprimerer dumt. Dvs jo højere som udgangspunkt, jo højere kvalitet på FB. Har osse set noget YT-video med at man kan lave det i surround og så mute så det alligevel bliver i stereo, så bliver FB's algoritme (min teori) beskæftiget med at komprimere en masse tom data og ender ud i en højere kvalitet. Men jeg har ikke eksperimenteret med det endnu.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har spillet i et rimelig succesfuldt coverband de sidste ti år. Jeg har fra starten troet at live videoer ville sælge, men sådan er det ikke rigtig. Folk er efter min bedste overbevisning ligeglade med om man mimer til en lagkage indspilning, hvis bare det lyder godt.

Og det bringer mig til videoen ovenfor. Jeg synes ikke, det lyder fantastisk. Vokalen ligger så højt at den slet ikke smelter sammen med musikken, og så føler jeg et stort behov for at bus komprimere og saturere lidt over det hele. En kort ambience klang ville også hjælpe en del på limen.

Jeg har aldrig prøvet det selv, men man kunne prøve at busse alle instrumenterne og køre dem gennem vokalkæden (parallelt). Det burde lyde lidt som det overhør, vi ofte kæmper med live. Men som en effekt, der blendes forsigtigt ind, kunne det måske virke.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Der er allerede sagt flere gode ting, men en ting, jeg synes er ret vigtigt mangler: Gå ud og hør, hvordan bandet lyder, når de spiller live og tag udgangspunkt i den lyd, når du mixer og læg evt. et godt ambience rum oveni, som kan illustrere det rum, de spiller i. (Går ud fra, at bandet nok ikke spiller med så tør lyd, som på videoen.) Så kan kunderne heller ikke brokke sig over at "I lyder ikke som på videoen.."

NB: "Min teori er, at det er Bridezillas' fest og han/hun gider ikke se klip fra andre bryllupsfester hvor du ellers har spillet"
he, he - Bridezilla, fremragende betegnelse - den skal jeg huske....
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Default avatar
Madstromme
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Madstromme »

Tak for inputs.
Bandet har fået en masse jobs på videoen og især pga den høje vokal (det var ønsket), da kunderne i de fleste tilfælde har booket dem pga. sangerinden.
Det er selvfølgelig forskelligt fra band til band og kunde til kunde, og jeg kan sagtens følge at den ligger højt i forhold til musikken. Jeg vil i næste produktion lægge den lavere og fokusere mere på ‘limen” i musikken. Og fedt input med at fortælle sangeren, at det ikke er cuevokal.
Det er dejligt at høre nogle fifs med erfaringer bag.

Hvordan ville I bruge en ambience-klang?
Er det på de fleste instrumenter, som ekstra klang?
Så f.eks. bus 1 er vokal reverb og så udover den have en bus 2 der har en kort ambienceklang, som de andre instrumenter også sendes til for at lime det mere sammen?
Så altså at de fleste instrumenter sendes til ambience-klangen?
En lydmand nævnte, at jeg kunne lægge en kort klang på masteren for at få liveeffekten. Vil I anbefale ambienceklangen som bus eller på masteren?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg ville lægge det som bus, men man kan også sagtens lægge det på masteren.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Madstromme
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Madstromme »

Mange tak. Jeg vil forsøge i næste produktion med ambienceklang på de fleste spor. Og ingen overdub.
Jeg ejer valhallaroom og tænker det plugin kan klare det godt.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det burde være rigeligt fint

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Madstromme
Medlem
Indlæg: 17

Indlæg af Madstromme »

Jeg har også stået for lyden på dette bands promovideo.
Her legede jeg med mere klang, og det synes jeg allerede gør en forskel - så jeg kan virkelig godt følge jer i det.
Og ingen overdubs.

I er velkommen til at høre det og hvis I har et eller andet konstruktivt, vil jeg gerne høre det (primært bare på lyden - sangeren synger som han gør osv.)
Facebook-kvalitet igen...

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Der er virkelig meget bas i mine højttalere

Ja, han synger lidt ud af næsen. Undskyld på forhånd.

Måske noget mere effekt på ham for at double det op, lidt slapback ecco og den slags. Evt sætte en preamp sim eller eq sim på for at give det lidt farve.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Jeg har fra starten troet at live videoer ville sælge, men sådan er det ikke rigtig. Folk er efter min bedste overbevisning ligeglade med om man mimer til en lagkage indspilning, hvis bare det lyder godt.
Jeg ved indrømmet ikke noget om hvad bookere egentlig tænder på, men jeg tror faktisk Smidstrup har en væsentlig pointe her! Det som givetvis spiller ind her er at rigtigt mange er faldet for og fortsat falder for hvad i gamle dage hed "The Portastudio Lie" og som ovre i tennis lejren efter sigende hedder "The Donney Racquet Lie" ... den går kort og godt ud på at man går hen og tror man kommer til at spille bedre med bedre grej og hvor den første opstod den gang 4 spors båndoptagere blev så billige at masse producere og Nanna gik viralt med "Buster" der lige netop på en porte-studio.

Hvis et band lyder lyder bare en anelse usammenspillet, er der ikke det ene stykke grej eller kombination af disse der får forbedret på dette. Og hvis et band inkluderer flere end de højest nødvendige "stemmer" - er der en pæn chance for at den der kinamands chance bliver forspildt lige netop i sammenspillet ... ligesom hyren for prospekt jobbene også går hen og bliver et problem.

Hvis vi går til Video'en så har vi en klassisk problemstilling, Bas, keyboard og rytmeguitar ligger alt for meget samme sted ... skal der være krop i guitaren, så skal keyboardspillerens venstre hånd ikke spille sang figuren - vokalen skal intonere efter bassens overtoner. Jeff Baxter fra Doobie Brothers sagde en gang at rytmeguitarens rolle er at forsyne trommespillet med et tone forløb, så der skal være krop i guitarlyden.

Hvorfor skal man så holde sig stift til reglerne? Jo for hvis man ikke er sig bevidst om hvornår de virkeligt godt godt kan brydes - så forvent heller ikke at bookere evner at se de geniale i at booke lige netop jer....

Et konkret råd til det mix der præsenteres i video'en. Lilletrommen er lavet på en måde så den ikke hører til i sættet eller rummet for den sags skyld ... er den et produkt af en drum-replacement? Eller er der notchet for dybt i alt for mange toner der ringer med?

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr søn 2. dec 2018 17:57, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg tænker man kan blende noget "stemningsspor" ind under vejs.

Sådan I ved spritstive publikumskommentarer og råb såsom "lålålålå", "Spil nu den med Rasmus Seebach", "Skru ned!" osv ...

Bare sådan lige, at det svagt kan anes ... det giver live lyd.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det nemmeste er at øve så det bare sidder i skabet, derefter holder man en fest, inviter alle fans, familie og venner, fyld huset, få dem til at stille sig tæt på scenen hvis det er koncert, eller lav et stort dansegulv hvis det er den type. Optag alle kanaler, også output fra mixeren, og så et par ambient mikrofoner i lokalet så man kan mixe lidt af den "ægte" live lyd med. Få så fundet alle Gopro frem fra skufferne, og så dem sat på stativer ved trommerne og sangerens mikrofon, gamle mobiltelefoner der kan optage HD-video kan placeres rundt omkring, ved forstærkere, fra siden af scenen, bag fra scenen og ud mod publikum osv. og så et par gode DSLR- eller video-kameraer der bevæger sig foran scenen på gulvet. Det koster kun lidt øl, sodavand og en stak pølser på grillen/pizza, og i har haft det sjovt mens i gjorde det og givet en fest = win/win/win!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Helt enig med Hald, og så kan det godt være, man bagefter lige skal lave et par punch-ins/overdubs. Man ved jo aldrig, hvornår guitaristen lige pitcher sit bend lidt skævt.

EDIT: Når nu vi snakker om en guitarist der bender skævt, så er her et hurtigt mix af vores multi-tracks fra extranummeret i lørdags. Der er godt med ambiencemikrofoner i mixet. https://www.dropbox.com/s/lpmnq0mmsfm15 ... t.mp3?dl=0.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar