Valg af udstyr og PC

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
JoeCLR
Medlem
Indlæg: 7

Valg af udstyr og PC

Indlæg af JoeCLR »

Hej Lydmaskinens brugere.

Jeg oprettede en tråd for et par måneder siden omkring valget af computer til musikproduktion (mac vs pc). Her blev jeg af flere anbefalet at købe en pc af Heine fra Indigo2, men grundet arbejde har jeg først tid til at gøre alvor af det nu. Jeg har derfor lige et par sidste gear spørgsmål inden jeg køber. Jeg er nybegynder og mange af mine spørgsmål vil nok også bære præg af dette, men håber i igen vil være behjælpelige. På forhånd tak.

PC
Det første spørgsmål går på, hvor kraftfuld en maskine man behøver til mit behov. Jeg tror ikke jeg kommer til at lave produktioner med over 20 spor og flere af disse vil nok være guitarspor. Hvor kraftig cpu (er en Intel I7-8550U 1.8-4GHz 4-Core HT f.eks. nok? Det er nemlig den eneste laptop med thunderbolt stik på Indigo 2’s hjemmeside) og hvor mange ram og hvilken type og størrelse harddisk?

Lydkort
Noget andet er valget af lydkort. Jeg havde tænkt mig at købe en pc med thunderbolt stik, men har nu læst, at det sjældent fungerer særligt godt på pc maskiner. Grunden til jeg ville have et thunderbolt stik var med henblik på at købe Universal Audios Apollo Twin Duo mkii. Jeg vil nemlig gerne indspille guitar med ingen (eller near zero) latency. Ved købet af en Apollo vil dette være muligt samtidig med at man får et rigtig godt lydkort til mikrofon indspilninger.
Af usb lydkort har jeg kigget på enten Focusrite Scarlett 2i2 eller Clarett. Mikrofonen jeg har tænkt mig at købe er en Røde NT1 (Ikke NT1-A), så jeg ved ikke om et dyrt lydkort vil være lidt spild af penge når mikrofonen, der anvendes er fra dette prisleje? Er der stor lydmæssig forskel på disse lydkort og er det samme mængde latency? Og kører disse lydkort også godt på pc eller er der andre lydkort i hellere vil anbefale til pc brug?

Helix
Hvis jeg bliver nødt til at købe en computer med usb stik i stedet for thunderbolt har jeg tænkt mig at købe en Helix til de elektriske guitarindspilninger. Er der nogen der ved, hvor meget latency der er ved at indspille på denne måde? Jeg ved, at der er et par millisekunder fra Helixens indgang til udgang eftersom signalet skal konverteres om til et digitalt signal. Men er der også latency fra computerens usb indgang til lyden kommer ud af computerens højtalere, når signalet allerede her er digitalt og i så fald hvor meget? Og kan man ellers køre direct monitorering med en Helix for at slippe uden om latency problemer?

Højtalere
I forhold til højtalere har jeg kigget lidt på yamaha hs 7, men synes de er lidt store i forhold til mit skrivebord og måske også lidt dyre. Jeg har set lidt på M-Audio BX5-D3 monitors på Indigo 2’s hjemmeside. Er der nogle der kender disse og er de gode? Er der ellers andre forslag til monitors? Jeg er som sagt nybegynder men, vil heller ikke købe nogle, der er så dårlige, at jeg skal ud at have nye igen inden længe. Er der måske et prisleje man skal sigte efter hvor man får noget der er rimeligt? Vil dog helst ikke gå over 3000 kr. her.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Helixen har formentlig en latency nede omkring 2 ms - Det er samme latency som i Apollo (vil jeg gætte på, det kan ikke gøres meget kortere). Hvis du kører med et lydkort med direct monitoring, bør det ikke tilføre yderligere latency, før det rammer højttalerne.

Men, det er altså ikke kun Apollo, der kan lave lydkort med meget lille latency. Du kunne kigge på et RME babyface eller lignende. Det vil kunne køre meget lav latency, og så kan du bruge Helix FX (plugin) i stedet for at skulle trækkes med den store klods som Helix floor er - Du kunne sikkert også nøjes med Helix stomp, hvis det endelig skulle være. Selv et relativt billigt Focusrite scarlett lydkort burde komme ned på en latency omkring 5 ms. Det er godt nok til de fleste.

Der findes mange, der gerne vil sælge plugins, der forsøger at lyde som en guitarforstærker. L6 Helix, Bias FX, Brainworx, Amplitube, GuitarRig og Waves SuperModels (lyder alt for vildt) for nu bare at navne et par stykker. Med et lydkort med lav latency, kan du jo prøve alle de forskellige demoer og se, hvad der passer dig.

EDIT: Angående højttalere, så må du sgu ikke gå for småt. Det bliver hurtigt lidt for fesent at sidde og spille guitar gennem et par 3 eller 5" højttalere. 5" ville være mit absolutte minimum. Jeg bruger Adam A7 (6.5") i dag. Dem er jeg sgu glad for. Købte sættet brugt for 4.000. Ellers er hovedtelefoner vel også en mulighed. Jeg er rigtig glad for at spille guitar gennem mine BD DT990 Pro hovedtelefoner.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

PC - vælg en generation 8 i7. Hvis du vælger Thunderbolt - så sørg for at vælge Thunderbolt 3, der kører via USB-C. Så er du bagud kompatibel med Thunderbolt 1 & 2 via adaptere. 16 GB ram burde være fint. Det kører jeg selv med og maxer det på ingen måde ud. Jeg tror lidt jeg har næsten samme behov som dig - dog bruger jeg nok lidt flere og tungere softwareinstrumenter. Harddisk minimum 512 GB - naturligvis SSD og så kan man jo evt. sætte ekstra i efter behov.

Lydkort - Ring og spørg Indigo2 hvad status er på lydkort/bundkort situationen med Thunderbolt (3). Der er kommet nogle thunderboltlydkort med drivere til windows efterhånden, så det burde kunne lade sig gøre.
Hvis man vælger UAD, så vælger man også lidt "at låse" sig til UAD's platform. Det er en smagssag om man vil det. Men de laver nogle godt lydende plugs - bl.a. f.eks det nye Suhr Pete Thorn guitarforstærker plug. Man kan naturligvis stadig benytte andre 3.parts plugs i sin DAW stadig.
Personligt ville jeg gå efter et andet lydkort. F.eks Presonus Quantum 2 og så køre ren software. De moderne CPU kan sagtens trække en del plugs uden at man behøver at offloade til DSP kort såsom UAD. Men det er som sagt en smagssag.
Jeg ville til gengæld ikke længere kigge på USB-kort. Thunderbolt er altså en overlegen standard.
Røde NT1 er en fin mikrofon.

Helix - er vel kun relevant, hvis du også vil ud og spille med Helix hardwaren. Ellers kan den jo fås som plugin - det bruger jeg selv - sammen med bl.a. Waves Supermodels.

Højttalere. Yamaha HS7 er gode. Jeg ville heller ikke personligt gå under 7-8". Det er heller ikke umuligt at finde noget brugt her jo - og spare lidt penge den vej. Og hvis man køber brugt kan man jo typisk videresælge for ca. samme beløb, hvis man vil prøve andre af. Jeg ville ikke vælge de M-Audio. En kammersjuk har dem. De lyder dåsede og er udefinerede i den basrespons de har.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev: Personligt ville jeg gå efter et andet lydkort. F.eks Presonus Quantum 2 og så køre ren software. De moderne CPU kan sagtens trække en del plugs uden at man behøver at offloade til DSP kort såsom UAD.
+1

Tænker også at du skal have lidt mere bund end de 5", de går kun til 52Hz
Måske noget brugt så du får mere for pengene?
https://www.dba.dk/studio-monitor-preso ... 049714322/
https://www.dba.dk/studie-monitors-pres ... 050119737/
https://www.dba.dk/aktive-studio-monito ... 050193285/

Jeg har ikke kendskab til hvordan disse monitors lyder, men til budgettet ville jeg ikke være nervøs for dem.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

JoeCLR skrev:Hej Lydmaskinens brugere.
PC
Det første spørgsmål går på, hvor kraftfuld en maskine man behøver til mit behov. Jeg tror ikke jeg kommer til at lave produktioner med over 20 spor og flere af disse vil nok være guitarspor. Hvor kraftig cpu (er en Intel I7-8550U 1.8-4GHz 4-Core HT f.eks. nok? Det er nemlig den eneste laptop med thunderbolt stik på Indigo 2’s hjemmeside) og hvor mange ram og hvilken type og størrelse harddisk?
Well den I7-8550U kan potentielt være fint nok, men ville nok overveje noget hurtigere. Mest så du også er glad for den om 3-4 år. Og 20 spor hvor det meste ville være audio og ikke vst instrumenter er ikke så tungt meen kommer an på hvor mange effekter du liiige skal ha på hvert spor og så vil man liige ha en vst synth på og så liige et par bus kanaler og så liige og så liiige.

Jeg købte en laptop med i7-8750H processor som ca er 30% hurtigere, så ville overveje at få sådan en processor hvis det er indefor budget. (eller noget hurtigere hvis du har nummi fuld af penge).

Få en SSD harddisk på minimum 256 gb .. og hvis du kan finde en på 512 ville du nok være gladere.. eller som mig tag en med 256gb SSD og så en extra normal drevs harddisk på 1TB.

16gb ram helst.

Jeg købte denne her https://www.elgiganten.dk/product/pc-ta ... g-computer#

da den var på tilbud til 10.000 kr. Men kommer altså helt an på hvor meget du skal bruge..

Du kan nemt lave musik med 10-15 audiotracks og nogle vsti plugins og effekter og sådan hvis du bare holder dig fra de allermest belastende som Serum og alt fra Roland Cloud og et par andre, med en I7-8550U og 8gb ram og en helt almindelig harddisk på 512gb ikke ssd. Så er ingen der siger man skal ud og brænde dollars af for at kunne lave musik.

Men ville hellere bruge pengene på CPU end på en UAD løsning.

Men kan du ikke linke til den specifikke maskine du overvejer at købe? så er det lidt nemmere at forholde sig til :)

Medlemsavatar
bluefonia  
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jeg ville nok gøre sådan her:

Købe den kraftigste computer budgettet kan holde til. I 2012 brugte jeg 3-4K mere på en iMac end jeg egentlig havde regnet med - i7 vs. i5, større grafikkort (laver også video) m.m. - satte selv 16 Gb ram i. Den løser stadig alle de opgaver, jeg læsser på den og kan klare sig nok 5 år mere. Så de sidste kr. har været godt givet ud. Skal huske at indskyde, at jeg på ingen måde vil have dig til at købe mac, - men tror samme indfaldsvinkel gør sig gældende for køb af pc.

Har selv et Apollo Twin Duo TB. Dejligt lydkort, men idag ville jeg vælge - som @SustainerPlayer også foreslår - et Personus Quantum. Du får ultra lav latency/roundtrip, så du kan indspille med software monitoring direkte i din DAW uden anden software involveret. Med en god computer er det fremtiden - og tilmed ca. 2K billigere end et Apollo Twin.

De 2K ville jeg så lægge oven i de 3K, du nævner, du vil bruge på monitorer. Hvis du køber for billigt her, så er jeg sikker på, at du hurtigt vil fortryde det. Om det skal være 5,6,7 eller 8" afhænger i min optik af flere ting. 1: som i visse andre aspekter af livet, er størrelse ikke nødvendigvis lig med kvalitet 8-) . 2: Rumstørrelse. Jeg har godt og vel 25m2 og har et par 6.5" Adam AX7 - det er rigelig til mig. Og jeg ville klart foretrække et par gode 5" frem for et par so-so 8". Om nødvendigt kan man rykke sig lidt tættere på. Gode monitore er i min optik kanon vigtigt (og så et rum, man kan stole på og/eller kender godt - men det er en anden historie...)
Hvis jeg endelig skulle spare et sted, ville jeg hellere købe et billigere lydkort i første omgang og så få gode monitore...

Er selv guitarist, men har aldrig prøvet Helixén, - har hørt, den skulle være rigtig god. Jeg bruger enten AmpliTube eller S-Gear, hvis det skal være software-amp. Her ku` du om nødvendigt måske osse spare lidt i første omgang - og så få nogle gode monitore :)

Held og lykke med det hele,- og nu vil jeg ha` kaffe....
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Default avatar
JoeCLR
Medlem
Indlæg: 7

Indlæg af JoeCLR »

Tusind tak for alle jeres svar og beklager mit (meget) sene. Jeg har igen haft travlt med arbejdet.

Smittefar
Tak for dine tips. Rme Babyface lyder da også som en god mulighed. Har lige tjekket det og kan se at det er et USB lydkort. Ved du hvor lav en latency, der er på dette lydkort også når man anvender plugins? Jeg troede nemlig kun, at det var Thunderbolt, der kunne komme ned omkring et par millisekunder.
Tak for tippet om hovedtelefonerne du bruger, det kunne godt være, at man skulle starte ud med sådan et par i stedet.

Sustainerplayer
Tak for svar. Jeg har snakket med Heine fra Indigo og han fortalte mig, at den eneste laptop han solgte med thunderbolt var en med en Intel I7-8550U 1.8-4GHz 4-Core HT processer, hvilket jeg kan forstå ligger lidt i den lave ende.
Ved du hvor meget latency der ca. er når man kører rent software uden at offloade til DSP kort? Jeg vil nemlig gerne have, at det føles som en rigtig forstærker.

Mik_c
Tak for svar. Jo det kan jeg da og tak for at du gider tage et kig.
https://www.indigo2.dk/i2pc/notebook.htm Det er denne her jeg havde overvejet at konfigurere op fordi den har thunderbolt 3. Problemet er blot, som du nævner, at processoren nok ikke er helt kraftfuld nok, hvis den stadig skal være med om nogle år. De mere kraftfulde notebooks på hjemmesiden har desværre blot usb 2 stik.

Bluefonia
Også tak til dig. Ligesom jeg også har spurgt Sustainerplayer om, vil et presonus quantum med software monitoring have lige så lav latency som apollo twin?

Ok det lyder som om fra flere af jer, at det ikke er monitors man skal spare pengene på. 

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

JoeCLR skrev: Sustainerplayer
Tak for svar. Jeg har snakket med Heine fra Indigo og han fortalte mig, at den eneste laptop han solgte med thunderbolt var en med en Intel I7-8550U 1.8-4GHz 4-Core HT processer, hvilket jeg kan forstå ligger lidt i den lave ende.
Ved du hvor meget latency der ca. er når man kører rent software uden at offloade til DSP kort? Jeg vil nemlig gerne have, at det føles som en rigtig forstærker.
Her kan du se en sammenligning - allesammen lavet på en Mac Mini 2012 med en i7 quad på 2,3Ghz:
32_Axe.png
32_Axe.png (79.85 KiB) Vist 1064 gange
Axe'en bruger en generisk USB2 driver. Dvs. Fractal koder ikke deres egen driver, men bruger den, som underleverandøren af USB porten leverer med. Mange almindelige lydkort er efter samme princip - producenten koder ikke selv driveren - men "bager" den generiske driver ind i deres eget software. Når man kørte Mac'en med en 32 samples buffer som her, så kom der udfald, pops, cracks. Den skulle op på minimum 128 samples for at levere - og det så kun på små projekter.
32_Fireface.png
32_Fireface.png (83.98 KiB) Vist 1064 gange
RME Fireface UC kører ligesom Axe'en USB2. Men her har RME selv kodet driveren. RME er jo netop bl.a. kendt for deres stabile og velfungerende drivere. Og denne kunne sagtens trække en 32 samples buffer uden problemer.
32_Presonus Quantum.png
32_Presonus Quantum.png (79.37 KiB) Vist 1064 gange
Presonus Quantum, der så kører Thunderbolt 2 kapper så en del mere af latency uden at det går ud over performance.

Til yderligere studie vil jeg anbefale denne tråd på gearslutz, hvor TAFKAT har sammenlignet en her del lydkort og lavet en "hitliste" - husk at det er forskellige interfaces blandet sammen her - PCIe/USB3/Thunderbolt mm:

https://www.gearslutz.com/board/music-c ... -base.html

Slutteligt vil jeg mene, at det er lidt bekymrende, hvis man ikke kan få en PC med bedre CPU specs, hvis man skal have thunderbolt - det er en dealbreaker.

mvh Hans

EDIT: Ved ikke hvorfor forumsoftwaren bytter rundt på de to billeder af Axe og Fireface - de kommer i den rigtige rækkefølge i indlægsboksen :?: :roll:

Medlemsavatar
bluefonia  
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Slutteligt vil jeg mene, at det er lidt bekymrende, hvis man ikke kan få en PC med bedre CPU specs, hvis man skal have thunderbolt - det er en dealbreaker.
...så skulle du måske alligevel købe en... - nej, jeg siger det ikke... :dollargrin: :censored:. Der må da findes en pc, der kan bruges til formålet...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bluefonia skrev:
Slutteligt vil jeg mene, at det er lidt bekymrende, hvis man ikke kan få en PC med bedre CPU specs, hvis man skal have thunderbolt - det er en dealbreaker.
...så skulle du måske alligevel købe en... - nej, jeg siger det ikke... :dollargrin: :censored:. Der må da findes en pc, der kan bruges til formålet...
LOL - bare for at præcisere, så mente jeg, at man så måske må se bort fra thunderbolt-interfaces. :)

Medlemsavatar
bluefonia  
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

he, he - ja, så ville jeg også vælge USB i stedet for thunderbolt. Og så er jeg sikker på, at jeg ville købe et RME Babyface Pro
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
bluefonia  
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

...så lige roundtrip latency for AX_FX2 i det screenshot SustainerPlayer vedhæftede ovenfor.Det ser da ikke for godt ud, - må være ret svært at indspille med ?
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bluefonia skrev:...så lige roundtrip latency for AX_FX2 i det screenshot SustainerPlayer vedhæftede ovenfor.Det ser da ikke for godt ud, - må være ret svært at indspille med ?
Det behøver man heldigvis så heller ikke med en Axe. :wink:

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Der er vel stor forskel på, om man bruger AX-FX2 som interface og som effektpedal/selvstændig sim, altså via jack udgang. I sidste tilfælde (håber jeg da) der ikke er latency overhovedet (?)
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bluefonia skrev:...så lige roundtrip latency for AX_FX2 i det screenshot SustainerPlayer vedhæftede ovenfor.Det ser da ikke for godt ud, - må være ret svært at indspille med ?
Man kan ikke spille med det, da bufferen ikke er stabil pga den dårlige driver. :-D
Graceville skrev:Der er vel stor forskel på, om man bruger AX-FX2 som interface og som effektpedal/selvstændig sim, altså via jack udgang. I sidste tilfælde (håber jeg da) der ikke er latency overhovedet (?)
Ja - den interne processortid er under 2 ms i Fractals produkter, så den er der ingen der bemærker uanset hvilke I/O man benytter. Man kan også snildt indspille med dets USB interface. No problem.

Det er som alm. all round lydkort, det falder igennem - og specielt når man vil tracke med plugins. Og lige Fractal er nok ret ligeglade med den funktion. :wink:

Men der ligner det desværre bare alle andre billige og mellemgode lydkort.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

SustainerPlayer skrev:

Men der ligner det desværre bare alle andre billige og mellemgode lydkort.
Åh der har jeg været

Boss GT

og TC Helion touch live

Rædsel
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

JoeCLR skrev:Tusind tak for alle jeres svar og beklager mit (meget) sene. Jeg har igen haft travlt med arbejdet.
Mik_c
Tak for svar. Jo det kan jeg da og tak for at du gider tage et kig.
https://www.indigo2.dk/i2pc/notebook.htm Det er denne her jeg havde overvejet at konfigurere op fordi den har thunderbolt 3. Problemet er blot, som du nævner, at processoren nok ikke er helt kraftfuld nok, hvis den stadig skal være med om nogle år. De mere kraftfulde notebooks på hjemmesiden har desværre blot usb 2 stik.
Den linker kun til en oversigts side og ikke til en konkret maskine .. er det muligt at du kan få et mere præcist link? :)

Default avatar
JoeCLR
Medlem
Indlæg: 7

Indlæg af JoeCLR »

Igen Tak for alle jeres svar.

Sustainerplayer
Tusind tak for sammenligningen. Skal man lægge input og output latency sammen for at få den reelle latency? Og vil denne latency forblive den samme også når man anvender guitar plugins i sin DAW.
Det kommer bag på mig, at der er så meget latency med en AXE FX2. Jeg forstår ikke helt det du skriver længere nede i tråden med, at det falder igennem som lydkort, men at indspille med dets USB udgang fungerer fint uden latency. Forstår ikke helt forskellen. ??
Ja, jeg har det lidt på samme måde (med CPU/thunderbolt), men en mac koster lige det dobbelte.
Det tyder på, at det så må blive RME vejen jeg må gå. :-)

Bluefonia
Hahaha. Hvis penge ikke var et problem, så måske. :-)

Mik_C
Nå beklager. Virker dette link? https://www.indigo2.dk/i2pc/notebook.htm.
Hvis det også fører til oversigten, så er det den notebook, der hedder ABooK Z470, som er nummer 2 på listen. Igen tak for at tage et kig.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

JoeCLR skrev: Sustainerplayer
Tusind tak for sammenligningen. Skal man lægge input og output latency sammen for at få den reelle latency?
Ja.
JoeCLR skrev: Og vil denne latency forblive den samme også når man anvender guitar plugins i sin DAW.
Guitarplugins har typisk under 1ms latency - men pluginnets latency skal naturligvis lægges til ovenstående.
JoeCLR skrev: Det kommer bag på mig, at der er så meget latency med en AXE FX2. Jeg forstår ikke helt det du skriver længere nede i tråden med, at det falder igennem som lydkort, men at indspille med dets USB udgang fungerer fint uden latency. Forstår ikke helt forskellen. ??
Forestil dig, at en Axe er guitarsimulator, hvor der er bygget et lydkort kort på.

Selve Axe'ens latency er mindre end 2 ms. Og da du hører guitarlyden lige efter dette, så er det den maksimale latency du vil høre/bemærke (eller rettere - det vil du ikke. Der er ingen der kan mærke mindre end 2 ms latency), når du indspiller med Axe'en.

Dette gælder også, hvis du anvender Axe'en som lydkort - eller har den sat til et hvilket som helst andet lydkort. Du "direkte monitorer" jo lyden - og ikke efter et round trip i computeren.

Det gør du til gengæld, hvis du anvender den som lydkort, for at spille med et eller flere plugins - så tæller hele round trip latency kæden.
Men hvis man har en Axe, vil man jo typisk anvende den i stedet for plugins (eller re-ampe).
JoeCLR skrev: Ja, jeg har det lidt på samme måde (med CPU/thunderbolt), men en mac koster lige det dobbelte.
Det tyder på, at det så må blive RME vejen jeg må gå. :-)
Jeg har lige spurgt en kammersjuk, der anvender PC. Og han var ret uforstående over for, at man ikke kunne få thunderbolt på PC. Han henviste til f.eks MM Visions computere:

https://www.mm-vision.dk/computer/visio ... -computere

... hvor man så kan sætte sådan et kort i:

https://www.mm-vision.dk/ASUS-Thunderbo ... ess-3-0-x4

... så skulle man være kørende.

EDIT: så lige du skulle have laptop ... så er det selvfølgelig anderledes. :|

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Ok har fået kigget på den og prøvet at sætte den op med de valg du nok havde valgt.. men syntes bare ikke den processor er hurtig nok :(
og man ender jo op med at smide 8-9000 kr .. Det er for meget at betale for noget man ikke har lidt mere power i efter min mening.

Default avatar
JoeCLR
Medlem
Indlæg: 7

Indlæg af JoeCLR »

Tak igen for alle jeres svar.

Sustainerplayer
Ok, det giver bedre mening. Det er vel også det samme med en Helix?
Tak for dine links. Ja, problemet er, at jeg ville købe en laptop. Jeg kan nemlig godt få Heine fra Indigo 2 til at bygge en stationær og sætte et Thunderbolt kort i ligesom du foreslår. Dine links til laptops er selvfølgelig også en mulighed, men eftersom det er PC er jeg bange for at man tager lidt en chance når man køber. Det er derfor jeg helst vil handle hos Indigo2, da man her er sikker på, at det er en stabil computer man køber. Jeg har tænkt lidt over det og er begyndt at hælde mere og mere til at få Heine til at bygge en stationær i stedet. På denne måde får man måske også en maskine, som er mere stabil og lettere at opgradere.

Mik C.
Tusind tak for kigget. Ja det var også det jeg tænkte. Tyder nok på at jeg må gå stationær-vejen, hvis det er pc jeg skal have.

Nyt svar