Hvor langt kan jeg komme med en sm57

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Hvor langt kan jeg komme med en sm57

Indlæg af Graceville »

Hvor langt kan jeg komme med en sm57 – sammenlignet med at opgradere til en dyr studiemic?

Kæden hedder sm57 – uad apollo lydkort – Neve 1073 preamp – lidt forskelligt comp og eq


Jeg ved ikke, om det er min optage- eller sangteknik eller akkustik i rummet, eller hvad det er, men det går sku ret godt med at indspille vokal i øjeblikket og det ligger allerede godt i mixet.

Og en god (og ærlig) ven sagde en af de andre dage, at det først og fremmest handler om, at lydkilden er go', ellers kan alt det andet være ligemeget. Han henviste til at købe sig fattig i guitaramps og pedalboard og stadig være en halvskidt guitarist, men visdomsordene kan sagtens føres over til vokal.


Altså spørgsmålet igen sagt på en anden måde.

Er der nogen der udgiver bare med en sm57 og hvad er der af begrænsninger ift en Neumann U87 og alt det i den liga. Har det nogen betydning, når det kommer ind i et mættet mix.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg ville nok prøve at opgradere til en SM7B, som stadig er en billig mic. Men det kommer jo lidt an på hvor hi-fi det skal være.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Tambourine Studios i Malmø har produceret og udgivet en hel del albums, optaget udelukkende med SM 57 og Sennheiser MD421 mikrofoner :)
Det kommer jo helt an på hvilket udtryk du ønsker at ende op med -hvis du synes det fungerer til dine ting, så er du på rette vej.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Du får ikke den hi-fi lækre lyd, men hvis du laver alt muligt andet som gerne må lyde snavset/gammeldags, kan du komme MEGET langt med en 57er. Jeg har indspillet en del 60'er vokal med kun en 57er. Det lyder fint.
Den kan også bruges på næsten alt, men jeg ville aldrig bruge den på stortromme, da der bare ikke er nok smæk/bund på.
Den bliver ofte brugt på lilletromme, guitar cabinetter og sang.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tusind tak for jeres velkvalificerede svar. Det er interessante ting jeg vil tjekke ud.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

En SM57er er bare en virkelig god mikrofon - et popfilter foran og så lige 10 cm afstand, så er det en fed vokalmikrofon. Den kan også bruges på akustisk guitar og alt mulig andet. Hvis piloten er god, skal det nok ende godt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar