Nyt referencemusik til mix/master

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mads Hye
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Aarhus

Nyt referencemusik til mix/master

Indlæg af Mads Hye »

Hej Lydmaskinister.

Jeg er begyndt at bruge Sample Magic's AB plugin, til at lytte referencer, mens jeg mixer eller laver mastering.
Mit arsenal af referencenumre er dog ikke så stort endnu, derfor kunne jeg godt tænke mig at høre nogle bud på, hvilke numre i bruger som reference i mix- eller masteringfasen. Beskriv gerne hvorfor nummeret (numrene) fungerer for jer.

Her er mine foreløbige referencenumre:

Corinne Bailey Rae - Like a Star
- En smule pointy vokal, uden at blive for hård, og instrumentering ligger flot understøttende til vokalen. Jeg synes også at bassen ligger flot i denne produktion.

John Mayer - Shadow Days
- Lidt i den "mørke" afdeling af mix/mastering. Flot balanceret instrumentering. Smallere lydbillede i bredden, men god seperation i instrumentering.

The Dave Brubeck Quartet - Take Five
- Hvis mit mix eller min master er lysere end dette nummer, bør jeg overveje at skrue lidt ned for toppen.

Daft Punk - Give Life Back to Music
- Punchy bund (om man kan lide musikken eller ej), forholdsvis god bredde i stereoperspektiv, og "stram" fornemmelse i den lave mellemtone (bas/stortromme/snare/claps)

ADHD - Indjánadansinn
- I det akustiske hjørne, med flot klarhed, separation og nærhed.

Beck - Morning
- Igen i det akustiske hjørne, med flot klarhed, og med pæn balance i frekvensspektret.


Jeg glæder mig til at høre nogle flere bud.

Mvh. Mads Hye
Senest rettet af Mads Hye man 12. nov 2018 12:20, rettet i alt 1 gang.
Hye Studio // Aarhus

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Der er en playlist på spotify, der hedder Slate Audiophiles reference tracks, der er lavet til dit formål

Jeg skal indrømme, at jeg synes, den er lidt rodet og det er bestemt ikke alle numrene, jeg synes er gode referencer.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nogle gange er det også vigtigt at have ting med som lyder godt, men er lidt til den ekstreme side. Så kan man fx høre om et system faktisk kan afsløre dette.

Fx Tiesto & Sevenn - Boom (feat. Gucci Mane), hvor subben er ekstrem dyb og høj. Helt klart uden for normen, men et godt testnummer til et system.

Jeg kan godt lide Daft Punk - Fragments of Time, som har en ret dyb bas og et naturligt mix med fuldstændigt fokuseret center, først i kvædet spreder det sig for alvor ud med synths.

Så bruger jeg en del af mine egne mixes/masters som reference, bl.a. Hedegaard, Kato, Mio, m.fl.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg har en lang liste med ref materiale på Spotify:

https://open.spotify.com/playlist/03LAV ... JgVPwWTy0M

Det er nok mest elektronisk, men der er også lidt rock og akustisk.
De fleste numre er på fordi jeg synes de lyder godt, men andre fordi de lyder ekstremt, på den ene eller anden måde, ligesom holger også skriver. F.eks. de to Daniel Lanois numre i starten, har en meget tung og varm bas.

Eksmo - Buffalo: har en ret over the top og presset lyd. Men lyder stort.

Opiuo - Robo Booty: vanvittigt højt.

De to Morcheeba numre er omvendt enormt dynamiske og har er fedt smack på lilletrommen.

London Grammar - Non Believer: Som de fleste Tom Elmhirst mix, så er det mega svulstigt, og med en masse saturation. Grænsende til mudret men lækkert. Lækkert rumklang på vokalen.

Empire of The Sun - Standing On The Shore: Ret lyst mix - næsten for lyst.

Nyt svar