Yamaha N12 It's alive! Men hvor finder jeg driver-info?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Yamaha N12 It's alive! Men hvor finder jeg driver-info?

Indlæg af Graceville »

Hej!

Efter at have samlet støv i lang tid, vovede jeg lige at tænde for min Yamaha N12. Overrasket over, at den virker stadig, da jeg ikke har opdateret driver til high sierra på min mac. Der er lyd ind og ud, jeg kan optage på kanalerne i Logic.

Men jeg kan ikke se Yamaha n12 på Yamaha's liste over hvad man kan opdatere til iflg. dem. Har jeg ikke kunnet længe og var bekymret for, om maskinen var sat af. Den er trods alt 11 år gammel og i disse tider er det en høj alder. Når jeg går in på mac'ens systemindstillinger og klikker på Yamaha Steinberg FW driveren, får jeg at vide, at produktudvikleren skal opdatere driveren til nuværende styresystem.

Nu er det med Firewire 400 til thunderbolt 2, men kunne det tænkes, at mixeren/lydkortet/bastarden fremover bare vil virke til det jeg skal bruge den til, lissom når usb-devices bliver genkendt umiddelbart af mac'en. Der er sikkert nogle midiknapper på yamahaen der ikke vil virke og som jeg selv skal ind og lave midi-makroer på i Logic.

Jeg skal egentlig blot bruge yamahaen til live tracking i øvelokalet.

Nogen der kan gennemskue, om jeg kan opdatere til Mojave styresystemet? Alle andre drivere og programmer jeg skal bruge (UAD og Finale25) har fået grønt lys.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ifølge dette chart er Yamaha Steinberg FW Driver V1.7.5 i testfase pr. 23/10 2018:

https://download.yamaha.com/files/tcm:39-1145524/

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Fedt! Tusind tak !
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Enten har jeg fejlinformeret – det har jeg jo nok – eller osse er der en indstilling jeg har overset.

UAD og Mojave funker ikke sammen endnu. Ikke på min MBP ihvertfald. Gik vist i fælden igen og må vente på en opdatering af UAD.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Never mind, nu virker UAD og Mojave som det skal.

Der er lidt nørklen med tilladelse til 'mikronfon' (dvs alle inputs) Mere om det på UAD's hjemmeside.

Har ikke fåt testet N12 endnu, men det kommer.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - alle lydkort skal have adgang til "Mikrofon" i Mojave nu. :|

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nogen der har et overblik over det her? Får denne besked en gang om måneden angående opdatering af styressystem på mac.

Bliver mit lydkort for alvor sat af med næste styresystem over mojave, eller kan det lade sig gøre, at udvikle en 64bit driver, eller hvordan hænger det sammen? Er det selve lydkortet der er 32bit eller eller det driveren?

Den kunne jo henstå som ubrugelig hvis ikke, men hvis det gør, så bliver det muligvis endnu mere effektivt lydkort med 64bit.

https://support.apple.com/da-dk/HT208436
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg fatter hat.

Ifølge denne besked, kan det være en fejlmeddelelse:
With mac OS 10.13, we have seen symptoms such as a warning message displayed or driver doesn't function properly . In order to avoid this problem, please follow the warning message displayed and allow the driver or TOOLS.

In case you fail to allow mistakenly, please try following procedure in order to solve the problem

Restart the system
Open the "Security & Privacy" window in System Preferences.
Allow the system software from developer "Yamaha Corporation".
We sincerely apologize for any inconvenience this may have caused you.
Jeg kører på version Fw 1.7.5, men mit spm er stadig, om det er 64 bit jeg kører på nu, og hvor ser man det, eller er det stadig 32, og er det selve hardwaren som har den begrænsning, eller er det driveren.

For mange år siden kunne man købe ret meget hardware som var på 16bit fordi der var kommet 32bit enheder på markedet. Er det sådan det foregår igen?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev:Nogen der har et overblik over det her?
Apple. :wink:
Graceville skrev:
Bliver mit lydkort for alvor sat af med næste styresystem over mojave ...
Enten den eller den næste er gode bud.
Graceville skrev:... eller kan det lade sig gøre, at udvikle en 64bit driver, eller hvordan hænger det sammen? Er det selve lydkortet der er 32bit eller eller det driveren?
Jeg ville tro, at det kunne lade sig gøre, at lave en 64-bit driver.

Men det sker jo sjældent, at et firma allokerer ressourcer for at redde legacy produkter.

Så skal det være fordi nogle frie sjæle kan/vil gøre det.
Graceville skrev:... men hvis det gør, så bliver det muligvis endnu mere effektivt lydkort med 64bit.
Næppe.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har du tilladt softwaren i "Sikkerhed og anonymitet"?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Kom nu, positiv!, som en fodboldtræner råbte engang.

Måske vil det lydkort passe fint med en ældre mac jeg har der alligevel ikke kan opdateres styresystemsmæssigt.

Jo, håber på at den sydkoreanske teenager med al den tid han har i verden, vil træde til.

Den er gået indtil nu fra Yamaha's side. Det er vel i sidste ende dem der skal rykke på det.

Havde en printer stående i 7-8 år indtil der kom en driver til den igen. En FW driver tænker jeg er en lidt mere kompliceret størrelse. Men har lige set en dokumentar om Tesla og tænker, at alt kan faktisk lade sig gøre.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

SustainerPlayer skrev:Har du tilladt softwaren i "Sikkerhed og anonymitet"?
Jeps, det har jeg. Men der kommer en pop-up en gang om måneden og giver mig et heads up jf. linket.

Lydkortet fungerer ret godt som sådan. Der er hul igennem.

Men jeg tænker bare at være opmærksom ift næste opdatering af styresystem.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er en fin ide med sådan et "frozen in time" setup med en ældre Mac osv.
Så kan man altid hive filerne over og arbejde videre på den nye.

Nyt svar