Powermixer contra Presonus 1818VSL

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
MBirkkjaer
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Tjæreborg

Powermixer contra Presonus 1818VSL

Indlæg af MBirkkjaer »

Hej
Spørgsmål ang. lyd igennem forskellige anlæg.
I øvelokalet har vi en powermixer (En 12-13 år gammel Behringer PWH3000). Guitarlyden (Variax + POD HD500) igennem den er fin med masser af fyld, selvom det er uden at til føje nogle af de indbygget effekter og EQ er også neutral. Jeg høre lyden igennem mine shure in-ear

Jeg har også et Presonus 1818VSL lydkort. Hvis jeg sætter guitaren igennem den og ikke tilføje nogle effekter (Gennem Studio One 2) lyder den tam uden fyld og uden særlig meget bas. Igen bruger jeg shure in-ear som referance.

Hvorfor er lyden dårlig? Giver en halv gammel lavbudget powermixer virkelig mere fylde og bas til lyden?

Putter jeg jeg in-ear direkte i min POD HD500 pedal, er lyden FANTASTISK :-)

Mvh Martin

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

MBirkkjaer skrev:Hvorfor er lyden dårlig? Giver en halv gammel lavbudget powermixer virkelig mere fylde og bas til lyden?
Ja, men det du er interesseret i er den harmoniske forvrængning, som lydkortet ikke har - før du sætter en egentlig saturator plugin, eller en fysisk sansamp ting foran foran, men ja en halvdårlig powermixer har indbygget saturation ind rigtigt mange steder, både i indgangstrin og på udgangen, hvor det er som så med dæmpningsfaktoren som skal kortslutte højttaler membranens vandring.

Du kan få løst dit problem latency frit ved at sætte f.eks:

https://www.thomann.de/dk/palmer_pocket ... preamp.htm

...ind foran.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har haft guitar på min 1818VSL da jeg havde en, det fungerede godt, men jeg brugte de 2 første indgange (Hi-Z) og så i plugins på DAW'en til at få den rigtige lyd.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis du bruger de rigtige inputs og outputs og det er sat rigtigt op på din 1818VSL skal lyden være identisk med, når du sætter hovedtelefoner direkte i in POD. Der er absolut ikke brug for saturation plugins og lignende undervejs.

Kan du ikke lige repetere hele kæden fra guitar til in-ears. Hvilke outputs, hvilke inputs, og hvilke kabler bruger du? Hvis der skal være en god chance for at fejlsøge, skal du være så præcis og detaljeret som muligt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ah ja man har jo nogle XLR udgange på POD HD500 ... brug dem til at gå ind i endnu et par XLR indgange på lydkortet, og brug jack'indgangene til noget andet. Men den gamle HH sangforstærker "snyde" xlr til jack ledninger dur ikke!!!!

--sd

Medlemsavatar
MBirkkjaer
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Tjæreborg

Indlæg af MBirkkjaer »

1. Okay det med mixer giver måske mening, jeg vil i hverfald tjekke op på hvad saturation plugin kan gør. Selvom min lyd (Variax + pod HD500) ikke kan blive mere digitalt, så er lyden somsagt god direkte´fra POD'en og i in-ear.

2. Jeg havde ikke overvejet at XLR kunne gøre en forskel, det vil jeg prøve. Men så er der nok noget jeg ikke ved om XLR, for det vel bare en ledning.... hvis man ikke bruger phantom power.

3. Min kæde er POD udgang fra Left/mono (jack stik) til mic-instrument indgang i 1818VSL. Altså en af de første to indgange der er til instrumenter (lige som Hald forslog). Derfra bruger jeg line 7+8 udgangene i 1818 over til headphone amp PRESONUS HP4. og ind i min in-ear... = dårlig lyd

Om det er fordi jeg bruger instrument indgang til noget der er totalt digitalt ved jeg ikke?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du skal ikke bruge instrumentindgangen. Når signalet kommer ud af din POD er det line level, og det er alt alt for kraftigt til instrumentindgangen. Se, om du kan finde en line indgang i stedet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

MBirkkjaer skrev:2. Jeg havde ikke overvejet at XLR kunne gøre en forskel, det vil jeg prøve. Men så er der nok noget jeg ikke ved om XLR, for det vel bare en ledning.... hvis man ikke bruger phantom power.
Man har fået din POD til at opføre sig som en linedriver i xlr stikket, så snartsagt enhver mixer vil kunne tage signalet også et passivt splittet signal. Så både monitormixeren og FOH mixeren vil kunne tage dit signal og selv beslutte om den introducerede stereo har nogen gang på jord eller ej. XLR er den vel nok mest almindelige professionelle kobling af udstyr ... ligesom der uværgeligt bliver fnyst "konsum udstyr" når der laves specielle omkoblinger imellem disse laves uden introduktion af en trafo.

--sd

Nyt svar