Synth - Analog vs Digital - Kan vi høre forskel?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Re: Synth - Analog vs Digital - Kan vi høre forskel?

Indlæg af mik_c »

OK så hvis vi snakker om man kan høre om det er digital eller analog ... som jeg skrev .. hvad hvis det er digital sampeling af analog ? .. som med Omnisphere eller Trilian eller mine egne kontakt bibloteker af de analog synths jeg har samplet? ..

Det er vel mere eller mindre umuligt hvis spillet så tonerne ikke gentager sig for meget om det er en key sample eller spillet direkte ?! .. det må vi da kunne blive enige om? :D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Enig, men det kræver en volsom mængde plads og arbejde for at være 100 pct autentisk, hver enkelt sample for sig selv, og ikke strukket ud over en keygroups med velocity-crossfade, dernæst seperate samples for alle velocity levels

Når dette er gjort, uden en eneste fejl i nogen af de 100-vis af samples, så har man kun EN fast lyd genskabt, man har for altid mistet evnen til, "on the fly", at dreje på de grundlæggende parametre, filtre, detune, adsr, etc,.... uden at starte forfra

Men så er der moddeling, og DER kan man helt sikkert tale om forskelle i reproduktion, til gengæld beholdes de basale funktioner i virkende tilstand, evt i udvidet form. Og hvem siger at en modelled VST lyder dårligere end originalen ? (det kan såmænd godt være omvendt).

> De helt tunge samplebasserede ting egner sig nok fortrinsvist til god reproduction af klassiske instrumenter

> Moddeling egner sig fortinsvist til emulerring synth og effecter, med funktionalliteten i behold,..

> Og så er der hybriderne hvor flere teknologier er i spil samtidig

Hver ting til sin tid,..

Og helheds-billedet er nok lidt for komplekst til et spørgsmål som "Analog vs Digital", det gir ikke mening længere at stille det op på den måde

Men altid hyggligt med en agurke-snak :-)
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

DUBTEMPLE skrev:
Og helheds-billedet er nok lidt for komplekst til et spørgsmål som "Analog vs Digital", det gir ikke mening længere at stille det op på den måde

Men altid hyggligt med en agurke-snak :-)
Det er egentlig også bare hvad tråden var :-) Lidt Argurke-snak :-)

Det kom sig af at jeg godt kunne tænke mig en Sub37 fordi den var analog og så kunne jeg få den fede analoge lyd....og så tænkte jeg, og undersøgte lidt....

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

bredal187 skrev:
DUBTEMPLE skrev:
Og helheds-billedet er nok lidt for komplekst til et spørgsmål som "Analog vs Digital", det gir ikke mening længere at stille det op på den måde

Men altid hyggligt med en agurke-snak :-)
Det er egentlig også bare hvad tråden var :-) Lidt Argurke-snak :-)

Det kom sig af at jeg godt kunne tænke mig en Sub37 fordi den var analog og så kunne jeg få den fede analoge lyd....og så tænkte jeg, og undersøgte lidt....
Der vil jeg så sige, at for mit vedkommende, så tvivler jeg på at jeg ikke ville kunne høre forskel på en Sub37 og en hvilken som helst DSP version der forsøgte at skabe samme lyd... og her tænker jeg ikke på at emulere præcis samme lyd, men bare det at den er analog... alle de år jeg har haft både digitale og analoge synths, der er jeg kommet frem til, at de eneste typer af lyde jeg har svært ved at acceptere LYDEN af i de digitale har været bas lyde... det er lige præcis det feldt hvor jeg hver gang jeg forsøger med en digital, ikke helt føler jeg får det "feel" jeg vil have uden analog... og selv nogle analoge synths kan give mig samme feel... jeg har faktisk kun oplevet få analoge synths der gav mig den lyd jeg ville have, og det er enten Waldorf Pulse, MOOG synths eller Dreadbox.... selv min REV2 giver mig ikke helt den sound, og det har intet med enginen at gøre... det er klangen i sig selv... plus envelopes... lyden af analog resonens i filteret er noget man endnu ikke helt har fået modelleret i DSP endnu synes jeg... betyder det at DSP ikke kan lave bas? overhovedet ikke... de kan bare ikke lave den bas sound jeg vil have.

Jeg synes så at pad sounds, der kan DSP slå analog med flere længder.... jeg tror tit at folk laver den fejl at de tror at een ting skal kunne alting... det har jeg droppet for mange år siden... jeg vælger de maskiner der giver mig det jeg vil have, uanset om de er digitale eller analoge... dog vælger jeg tit analoge over digitale hvis de er fleksible nok, da der bare ER en klang over dem jeg ikke finder på de digitale som jeg bedre kan lide... det er derfor jeg har REV2 lige pt, selv om der findes en del digitale der er meget meget mere flexible... der er bare så mange faktorer for mit vedkommende, at begrebet "digital eller ananlog" ikke rigtigt giver mening.

Hvis du overvejer en Sub37, så vil jeg råde dig til at prøve den... og så sammenligne med det software/DSP du ellers mener er lige så godt... jeg garanterer dig for, at du kan høre forskel... men hvilken du vælger ved jeg ikke... du kan jo lige så godt synes at den digitale er lige så god, selv om der er noget forskel... det er smag og behag...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

En anden ting omkring Sub37 er, om man kan leve med tangenterne? Det kunne jeg ikke.
Det er specielt de høje sorte tangenter, der ikke falder i min smag.
Har anskaffet mig en Voyager i stedet - den har skønne tangenter.



Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Well i stedet for sub37 kunne du også bare købe trillian og så bruge de resterende 10 jern til en tur til thailand :D

Er helt enig i at sample baserede løsninger aldrig vil give samme flexibilitet som de rigtige synths de har samplet. Men med trillian syntes jeg man kommer et godt stykke hen af vejen og langt nok til det ikke er lyden der er problemet men mere om man gerne vil lave sin HELT EGEN lyd (på den moog synth som 1000000 af andre har brugt før en).

Men hey er vel et spøgsmål om man vil sidde og lege og dreje knapper eller om man vil få noget musik færdigt. .. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet.. bare man er klar over hvad man kan lide at bruge tiden på.

Nyt svar