Kick bliver gemt væk i omkvæd

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
nick0
Gearslæber
Gearslæber
Sted: København

Kick bliver gemt væk i omkvæd

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 19:30

Jeg er i gang med at mixe en af mine sange og det er sådan at jeg ikke kan få så meget "punch" på mit kick, som jeg ønsker. Det er et meget tradionelt trap nummer; et par mystiske lyde fra Omnisphere, der følger den samme melodi, nogle pads i baggrunden, en hård 808 bass og så trommerne. Jeg synes dog kicket kommer helt fint frem i verset, hvor der også mindre lyde/temaer og ikke indspillet vokal over, så jeg tænker det er det der får slaget gemt væk. Jeg har komprimeret og eq'et det hele en del, især synth'ne og pads'ne, som primært er lowcuttet med 48dB/Oct til omkring 112hz, for at give plads til bass og kick. Og så har jeg også sidechain'et bassen, for at give endnu mere plads. Hvad kan jeg gøre ? :-D
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Re: Kick bliver gemt væk i omkvæd

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 19:42

Selve energien i et kick er ofte nede under 100 Hz, men anslaget du hører (clicket) er ofte meget højere oppe, jeg eq'er ofte et sted mellem 1000-1700Hz
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 9 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
nick0
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 19:49

Hald skrev:Selve energien i et kick er ofte nede under 100 Hz, men anslaget du hører (clicket) er ofte meget højere oppe, jeg eq'er ofte et sted mellem 1000-1700Hz

Jeg har lært af en ven, at for at give plads til bassen, lowcutter man kicket. På mit nummer, som jeg har skrevet om her, er mit kick lowcuttet til 49 Hz, men så hævet +3.0 dB ved 138 Hz. Jeg har prøvet at slå eq fra i omkvædet, men det lyder bare rodet.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 19:51

Du kan også sidechaine de melodiske elementer med kicket, evt. prøve med hurtig attack og hurtig/halv-hurtig release, hvad der nu lyder godt, for at få kicket til at komme frem i anslaget. Det er ikke nødvendigt at comp'e mange dB, et par eller måske lidt mere burde hjælpe en del.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 19:56

Det er fint at du har cuttet og hævet dernede, men prøv at solo Kick sporet, hæve 3-6db f.eks. ved 1200Hz på kicket, og så flytte frekvenserne op eller ned indtil du tydeligt hører slaget. Ja det lyder dumt nu, men prøv så at slå solo fra igen, og hør det sammen med resten.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 9 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
nick0
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 19:59

Christoffer I. N. skrev:Du kan også sidechaine de melodiske elementer med kicket, evt. prøve med hurtig attack og hurtig/halv-hurtig release, hvad der nu lyder godt, for at få kicket til at komme frem i anslaget. Det er ikke nødvendigt at comp'e mange dB, et par eller måske lidt mere burde hjælpe en del.

Det hjalp faktisk en del. Dog synes jeg bare at det ødelægger synth'erne. Det var også det jeg tænkte det ville gøre, derfor jeg ikke har prøvet det før nu, tror jeg. Jeg er heller ikke så god til sidechain, det er forholdvis nyt for mig. Er det bare øvelse jeg mangler for at jeg kan få begge ting til at passe ind?
Brugeravatar
nick0
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 20:05

Hald skrev:Det er fint at du har cuttet og hævet dernede, men prøv at solo Kick sporet, hæve 3-6db f.eks. ved 1200Hz på kicket, og så flytte frekvenserne op eller ned indtil du tydeligt hører slaget. Ja det lyder dumt nu, men prøv så at slå solo fra igen, og hør det sammen med resten.

Sorry, men jeg forstår ikke helt hvad du mener. Jeg har prøvet at gøre som du skriver, men jeg kan jeg jo høre slaget hele tiden? :) hvilken del er det du søger fra kicket, hvis man kan forklare det over tekst?
Brugeravatar
nick0
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 20:08

Det skal forresten lige siges at det er i mine høretelefoner jeg ikke rigtig kan høre slaget i omkvædet. Jeg har både mine apple standard- og AKG K240 høretelefoner, som jeg lytter med
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 20:09

Fabfilter Pro-C 2 burde kunne nappe lidt af uden at det kan sådan for alvor høres. Men Logics indbyggede burde da også kunne noget godt.
Det er ihvertfald et redskab til at lave mere plads.
Halds foreslag med at fremhæve kicket med EQ er også en god idé.

Ang. Halds foreslag, du skal lytte efter hvornår der kommer en resonans eller en kraftigere fremhævning af lyden, når du sweeper frekvenserne igennem. Samme metode kan du bruge, når du har en lyd med en frekvens der stikker for meget frem, for at finde frem til hvilken frekvens du skal skrue ned for.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 20:14

Spot on med Christoffers kommentar til mit forslag.

Nu er det mest optagede trommesæt jeg mixer, så det kan være at reglen ikke passer til dit mix, men det er spørgsmål om at få slaget til at stikke igennem bassen i mixet, energien fra det dybe er der jo nok, men du syntes det drukner lidt i bassen, så det her er blot et trick til at lytteren konstant kan hører kicket.
Brugeravatar
nick0
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 20:16

Christoffer I. N. skrev:Fabfilter Pro-C 2 burde kunne nappe lidt af uden at det kan sådan for alvor høres. Men Logics indbyggede burde da også kunne noget godt.
Det er ihvertfald et redskab til at lave mere plads.
Halds foreslag med at fremhæve kicket med EQ er også en god idé.

Ang. Halds foreslag, du skal lytte efter hvornår der kommer en resonans eller en kraftigere fremhævning af lyden, når du sweeper frekvenserne igennem. Samme metode kan du bruge, når du har en lyd med en frekvens der stikker for meget frem, for at finde frem til hvilken frekvens du skal skrue ned for.

Det er også den metode jeg bruger for at finde en frekvens der stikker for meget frem, men jeg synes at der kommer 'en resonans eller en kraftigere fremhævning af lyden' hele vejen igennem. Jeg gør det nok forkert så. Men allerede da han skrev første gang, hævede jeg mit kick 6,5 db ved 1180 Hz. Det lyder bedre solo, men ingen forskel, når jeg hører det hele samlet
Brugeravatar
nick0
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 20:19

Hald skrev:Spot on med Christoffers kommentar til mit forslag.

Nu er det mest optagede trommesæt jeg mixer, så det kan være at reglen ikke passer til dit mix, men det er spørgsmål om at få slaget til at stikke igennem bassen i mixet, energien fra det dybe er der jo nok, men du syntes det drukner lidt i bassen, så det her er blot et trick til at lytteren konstant kan hører kicket.

Tak for tippet! men mit kick og bass fungerer helt perfekt sammen. Det er når alt samles i omkvædet, kicket gemmes væk. :) derfor kan det vel ikke være bassen 'skyld'
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 20:20

Dine melodiske synths indeholder nok også en del lyd omkring 1k, og så er det måske ligegyldigt med det boost i kicket. Du kan jo starte med at have kick solo'et, derefter solo'e/unmute bass, derefter endnu et element, osv., og på den måde kan du finde frem til hvilke elementer der er generende for kicket.
Brugeravatar
nick0
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 20:40

Christoffer I. N. skrev:Dine melodiske synths indeholder nok også en del lyd omkring 1k, og så er det måske ligegyldigt med det boost i kicket. Du kan jo starte med at have kick solo'et, derefter solo'e/unmute bass, derefter endnu et element, osv., og på den måde kan du finde frem til hvilke elementer der er generende for kicket.

Jeg har gjort som du skriver.
Jeg kan simpelthen ikke finde én decideret ting, der kan give kicket mere plads.
Jeg har 4 synth der følges om melodien, 1 pad der spiller akkorder og ekstra lyder der giver fyld. Hvis jeg solo'er trommerne, er alt fint selvfølgelig, men for hver ting jeg propper på, formindskes slaget. Der er ikke én ting, det er bare hvor hver track jeg også trykker solo på, mere og mere formindskes slaget. Og når jeg så propper min éne lead vokal på, er slaget nærmest gone. Men igen; det er kun i mine høretelefoner.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 7. aug 2018, 23:37

nick0 skrev:
Christoffer I. N. skrev:Dine melodiske synths indeholder nok også en del lyd omkring 1k, og så er det måske ligegyldigt med det boost i kicket. Du kan jo starte med at have kick solo'et, derefter solo'e/unmute bass, derefter endnu et element, osv., og på den måde kan du finde frem til hvilke elementer der er generende for kicket.

Jeg kan simpelthen ikke finde én decideret ting, der kan give kicket mere plads.
Jeg har 4 synth der følges om melodien, 1 pad der spiller akkorder og ekstra lyder der giver fyld. Hvis jeg solo'er trommerne, er alt fint selvfølgelig, men for hver ting jeg propper på, formindskes slaget. Der er ikke én ting, det er bare hvor hver track jeg også trykker solo på, mere og mere formindskes slaget. Og når jeg så propper min éne lead vokal på, er slaget nærmest gone. Men igen; det er kun i mine høretelefoner.

Når du skriver at det kun er i dine hovedtelefoner, betyder det så at du ikke har samme dårlige oplevelse over højtalere? Opdatér evt. din profil, så er det lettere at hjælpe. :)

4 eller 6 samtidige synths, der spiller det samme eller afarter af det samme er også en del. Nu kan jeg læse at andre i din anden tråd opfordrer dig til at skære ned på forbruget af plugins. Jeg vil prøve at formulere det lidt mere frit.
Prøv at opnå den lyd du gerne vil ramme med så få midler som muligt. Istedet for 4 synths der spiller samme melodi, så prøv om ikke du kan nøjes med 1 eller 2. Det vil automatisk lave bedre plads til andre elementer.
Har du en rumklang på et spor, som du egenligt ikke kan høre, så fjern den, eller i det mindste genovervej volume, om decay-tider er for lange, eller sidechain den til alt/noget, så den måske trækkes frem når der naturligt bliver plads til den, fordi elementer i mixet forsvinder.
Prøv i udgangspunktet at få din grundlyd så god som muligt. Programmerer du en synth med sub oscillator 1 eller 2 oktaver lavere, men den kan egenligt ikke høres når musikken spiller, så fjern den igen, fordi den laver bare rod. Bliver pladsen så lige pludselig lidt tom i den ende af spektret kan du måske åbne lidt op for bass'en, så det bliver mere sammenhængende. Du kan selvfølgelig også gå den anden vej, og lave en bass der ikke fylder så langt op, og så er der måske plads til en sub osc... Det kommer jo an på situationen.
Der er flere andre gode råd at give, men det er også svært at vide hvor man skal starte.
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 8. aug 2018, 01:00

At low cut'te kicket kan fungere rigtigt godt, men jeg ser det kun som én ud af flere strategier for at undgå rod i bassen:

1) Lowcut (highpass filter) på kick.
2) Lowcut (highpass filter) på bassline.
3) Lad begge være dybe, men sørg for at de aldrig spiller samtidigt.

Nåja, nogen gange kan lidt blød overstyring, rør-saturation eller waveshaping på kicket gøre det mere fyldigt uden at det smadrer ens mix.
EmilEmil
Producer
Producer
Sted: 2200

Indlæg Skrevet: 8. aug 2018, 01:16

der er mange gætterier, læg en lydfil med et eksempel op, det ville gøre det hele lidt nemmere :)
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 8. aug 2018, 01:40

nick0 skrev:Jeg kan simpelthen ikke finde én decideret ting, der kan give kicket mere plads.

Nu spørger jeg måske dumt - men hvad med bare at hæve volumen på kick'et - evt. kun i omkvædet? Er der en grund til du ikke bare gør dette?
Brugeravatar
nick0
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 8. aug 2018, 10:49

Christoffer I. N. skrev:
nick0 skrev:

Når du skriver at det kun er i dine hovedtelefoner, betyder det så at du ikke har samme dårlige oplevelse over højtalere? Opdatér evt. din profil, så er det lettere at hjælpe. :)

4 eller 6 samtidige synths, der spiller det samme eller afarter af det samme er også en del. Nu kan jeg læse at andre i din anden tråd opfordrer dig til at skære ned på forbruget af plugins. Jeg vil prøve at formulere det lidt mere frit.
Prøv at opnå den lyd du gerne vil ramme med så få midler som muligt. Istedet for 4 synths der spiller samme melodi, så prøv om ikke du kan nøjes med 1 eller 2. Det vil automatisk lave bedre plads til andre elementer.
Har du en rumklang på et spor, som du egenligt ikke kan høre, så fjern den, eller i det mindste genovervej volume, om decay-tider er for lange, eller sidechain den til alt/noget, så den måske trækkes frem når der naturligt bliver plads til den, fordi elementer i mixet forsvinder.
Prøv i udgangspunktet at få din grundlyd så god som muligt. Programmerer du en synth med sub oscillator 1 eller 2 oktaver lavere, men den kan egenligt ikke høres når musikken spiller, så fjern den igen, fordi den laver bare rod. Bliver pladsen så lige pludselig lidt tom i den ende af spektret kan du måske åbne lidt op for bass'en, så det bliver mere sammenhængende. Du kan selvfølgelig også gå den anden vej, og lave en bass der ikke fylder så langt op, og så er der måske plads til en sub osc... Det kommer jo an på situationen.
Der er flere andre gode råd at give, men det er også svært at vide hvor man skal starte.

Ja, når jeg spiller det over mine Yamaha højtalere, fungerer kicket helt fint for mig. Der synes jeg sagtens man kan mærke slaget. Men med høretelefoner, er det som om at jeg kun kan høre lidt af kicket, men ikke mærke det. Jeg er også i tvivl om hvor meget man kan forvente af høretelefoner, men når jeg fx hører andre sange på spotify, oplever jeg ikke problemet - der kan jeg godt "mærke" slaget, uden det generer mine ører. Så jeg går stærkt ud fra det er mig der ikke mixer det ordenligt.

I forhold til det andet, så bruger jeg heller ikke normalt så mange synth til én melodi. Men her i mit nummer, savnede jeg fylde på leaden, så derfor blev jeg nød til at have et par stykker. Det er meget, meget forskellige lyder og de spiller ikke helt det samme, så det giver den mystiske og samme smukke lyd, synes jeg.
Brugeravatar
nick0
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 8. aug 2018, 10:51

Mr. Soundman skrev:
nick0 skrev:Jeg kan simpelthen ikke finde én decideret ting, der kan give kicket mere plads.

Nu spørger jeg måske dumt - men hvad med bare at hæve volumen på kick'et - evt. kun i omkvædet? Er der en grund til du ikke bare gør dette?

Ja, jeg synes det er den forkerte måde at gøre det på. Især når kicket kommer fint frem over mine højtalere.
Øret snydes jo også af volumen. Jeg søger et større punch og det får man ikke umiddelbart ved at skrue op, er min mening.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 8. aug 2018, 15:31

nick0 skrev:eq'et det hele en del, især synth'ne og pads'ne, som primært er lowcuttet med 48dB/Oct til omkring 112hz, for at give plads til bass og kick.

Så får du til gengæld en del resonans omkring 112 Hz pga. et så stejlt filter. Det er ikke umiddelbart uden problemer.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 8. aug 2018, 15:35

Tilføj en lille smule ekstra topklik på kicket i droppet, det er ret normalt. Det giver illusionen af mere punch.

Derudover sidechain mere og bedre. Med en godt indstillet Pro-MB i kun bunden af resten af materialet hører du ikke sidechainen som pumpet. Key til kicket (dvs. sæt input til ekstern), men sæt range til free i stedet for band og brug full range, ellers trigger du ikke præcist nok uden toppen. Brug lidt lookahead, minimum 2 ms. og 0 ms attack og time releasen relativt rytmisk.

Og sidst men ikke mindst, så ligger resten i dit lydvalg og arrangement. Det er muligvis overproduceret og skygger derfor for kickets gennemslagskraft.
Brugeravatar
Lasso
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: DK

Indlæg Skrevet: 15. aug 2018, 12:53

Det, du beskriver er super klassisk og her er løsningen:start med at mixe omkvædet :)
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 15. aug 2018, 13:15

Heh heh

Billede
Brugeravatar
nick0
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 15. aug 2018, 16:50

Lasso skrev:Det, du beskriver er super klassisk og her er løsningen:start med at mixe omkvædet :)

Jeg kan ikke mixe det bedre end jeg allerede har gjort :wink: derfor jeg søgte hjælp

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"