Opgradering af monitors

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Opgradering af monitors

Indlæg af adgangfolmer »

Hejsa

Jeg arbejder pt. på et par gamle Esi nEar 05, som jeg har haft i mange år. Jeg føler efterhånden, at tiden er moden til opgradering, og tænker et budget på 6-8 kilo.
Jeg sidder i en lejlighed, hvor der ikke er de helt store muligheder for akustikregulering. Derfor tænker jeg, at de ikke skal være alt for voldsomme i bunden, da jeg under alle omstændigheder er nødt til at tjekke bunden i hovedtelefoner (selvom det ikke er optimalt). Mit primære fokus er derfor præcis (dyb) mellemtone og top. De må naturligvis godt kunne spille lidt bund, i det jeg laver meget elektronisk musik, men jeg tror ikke, jeg får noget godt ud af en 8" enhed.

Hvad skal man kigge efter i den kategori? Jeg tænker umiddelbart selv noget Focal eller Adams, men er der andet, eg bør have med i mine overvejelser? Jeg har tidligere arbejdet på et sæt KRK VXT 6, men tror muligvis, at de er lidt for voldsomme/ukontrollerede i bunden - i hvert fald i min nuværende rumsituation.

På forhånd tak :)
Stille og uroligt

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Lidt off topic, men så kender jeg flere der har rigtig gode erfaringer med at bruge følgende software, til at få en mere retvisende lyd i høretelefoner. Det kræver dog at softwaren har en template til netop de høretelefoner du bruger: https://store.sonarworks.com/collection ... ne-edition
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

APS Coax er også et bud som måske passer godt til dit behov?

den tyske retailer har et B-ware sæt stående inde for dit budget:
https://www.da-x.de/de/catalogsearch/re ... ax&x=0&y=0

IMO findes der meget få monitors i den prisklasse der spiller mellemtone og top som coax'erne. Og hvis du spørger rundt i branchen vil du hører det samme fra andre der har dem eller har hørt dem :)

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Du burde tage et lyt på Neumann Kh 120, det er imo en af de fedeste højtalere i prisklassen...

-selv har jeg et sæt genelec 8330 stående hjemme, som jeg er virkeligt glad for... De kommer med en målemikrofon og software til at tweake din frekvensgang som det passer dig. Det syntes jeg er mega brugbart i et rum der ikke er optimalt akustisk. De er dog lige 2000 over dit budget...

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Jeg testede faktisk mine op mod et sæt APS Coax, og valgte Genelec istedet. De passer mit behov bedre (arbejder med lyddesign og elektronisk musik).

Havde en fornemmelse af at APS'erne er lavet mere til traditionelle mix opgaver, deraf den fremtrædende mellemtone, og at genelec'erne kunne gå en smule dybere i bassen... -men det er selvfølgelig en mega subjektiv vurdering :)

Default avatar
Jonas G
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af Jonas G »


Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Tak for tip - både mht. Neumann og APS :)
Stille og uroligt

Nyt svar