Jeg har følgende setup til vokal optagelse
Sennheiser e935 (mic) --> t.mix DM 20 (mixer) --> Roland Rubix 44 (lydkort) --> Dynaudio BM5mkIII (monitors)
Hvis jeg sætter mic i lydkort har jeg ingen støj, men har en del støj hvis jeg sætter DM20 i mellem.
Jeg optager med alle faders i db 0.
Jeg har prøvet at skifte kabel
Jeg har prøvet at skift port
Nogen idéer? Jeg vil gerne bruge DM 20 da hjemmestudie og øvelokale er det samme
Støj på optagelser
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2987
- Sted: Fyn
Nogle gange er apparater forsynet med en knap/switch for "Ground lift"... den kan man altid prøve at aktivere, og se om det hjælper... Det kan hjælpe, hvis det er noget elektrisk brummen i systemet.
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2987
- Sted: Fyn
...jeg kan se på nettet, at den får strøm via en adapter... Er det sådan, at der er noget batteri inde i apparatet?
Det lyder som om din mikser afgiver støjen fra egne interne kredsløb. Det er et kendt problem på mindre miksere. Jeg kender ikke den du bruger, men ud fra billedet ligner det noget Thomann har lavet. Men da der ingen støj er fra dit lydkorts Preamp (indgang), er det vel bare at gå direkte i det når du vil optage.
Mvh
Steen
Mvh
Steen
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Hvorfor overhovedet gøre brug af dobbelt konvertering, du kan jo fange din lyd fra mixeren på en USB stick og sætte den til din DAW bagefter??? Men ellers handler det om stelstøj ...
--sd
--sd
Lyder som det jeg kalder ground loop. De elektriske enheder påvirker hinanden og skaber støj.
Man kan få bokse som modvirker det.
https://www.4sound.dk/studie/signalproc ... eanbox-pro
Denne her er med xlr. Derfor valgte jeg at linke til den. De koster fra ca. 400 kr. og op.
Man kan få bokse som modvirker det.
https://www.4sound.dk/studie/signalproc ... eanbox-pro
Denne her er med xlr. Derfor valgte jeg at linke til den. De koster fra ca. 400 kr. og op.
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Der er en groundlift på dit lydkort, brug det! Men ellers er der stadig en manglende forklaring på hvorfor du skyder lydkortet ind imellem - da mixeren ret beset også er et lydkort, jeg kan dog se du mangler en spdif til USB converter - omend dit setup ikke er edder ideelt, så var det jo sådan man lavede overdubs inden nogen havde tænkt på DAWs, men jeg ser du kører dine mix i Logic???
Men den der "preemptiveness" med at have alt equaliseret og komprimeret på vejen ind giver måske noget på den kreative bane, men jo mere komplekse dine stems som det hedder bliver, jo sværere vil det også være at fejlsøge, tænk hvis du var kommet til at komprimere noget lidt for hårdt ... så kommer du ud i en "ommer" og hvordan vil den så Sync'e i forhold til den du måtte lave om. Jeg ved godt at det var studierne levede af for 30-40 år siden, for taxameteret det tikkede derudaf.
Men bevares det var også en tid hvor hvert nummer på en plade kunne komme til at koste kr. 25000,- i datidspenge. Men tiderne har ændret sig ingen lever mere af deres plader, men af tourneen hvor man promoverer pladen. Den typiske musik kunde køber eklektisk ind fra alle mulige kunstnere, og mange lejer kun via online tjenester. Sådan lidt for generelliseret beskrevet.
--sd
Men den der "preemptiveness" med at have alt equaliseret og komprimeret på vejen ind giver måske noget på den kreative bane, men jo mere komplekse dine stems som det hedder bliver, jo sværere vil det også være at fejlsøge, tænk hvis du var kommet til at komprimere noget lidt for hårdt ... så kommer du ud i en "ommer" og hvordan vil den så Sync'e i forhold til den du måtte lave om. Jeg ved godt at det var studierne levede af for 30-40 år siden, for taxameteret det tikkede derudaf.
Men bevares det var også en tid hvor hvert nummer på en plade kunne komme til at koste kr. 25000,- i datidspenge. Men tiderne har ændret sig ingen lever mere af deres plader, men af tourneen hvor man promoverer pladen. Den typiske musik kunde køber eklektisk ind fra alle mulige kunstnere, og mange lejer kun via online tjenester. Sådan lidt for generelliseret beskrevet.
--sd