Patchbay problem...

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
cmarcus
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Odense

Patchbay problem...

Indlæg af cmarcus »

Hej,

Jeg har et mærkeligt problem med min patchbay, som jeg håber en eller anden derude kan hjælpe mig med en afklaring på. Jeg har præsenteret problemet for adskillige mennesker, dog indtil videre kun fået nogle velmenende, men vage svar hvor begrebet jordforbindelse nævnes, men uden en fyldestgørende forklaring og/eller løsning! Så nu prøver jeg Lydmaskinen.

Problemet er helt enkelt. Når jeg tilslutter Insert 1 på min Apogee Ensemble med Input 1B bag på min Neutrik NYS-SPP-L1, opstår der en masse brum. Jeg bruger et almindeligt phonojack instrument-kabel. Kablet er tjekket for fejl.

Både Ensemble og patchbayen er pillet ud af racket og der er ingen forbindelse med andre strømførende eller ikke-strømførende apparater.

Diverse facts:

1) Lægger jeg en hånd på Ensemble og en på patchbayen, er der (næsten) ingen brum.

2) Plugger jeg en guitar i Input 1B foran på patchbayen og lægger hånden henover strengene, er der (næsten) ingen brum.

3) Kobler jeg patchbayen fra, men beholder jack-kablet i Ensemble, er der heller ingen brum.

Jeg har prøvet forskellige jack-kabler, netkabler og stikudtag, men intet gør nogen forskel.

Det eneste jeg ønsker lige nu, er via en patchbay at få let adgang til de første 4 Inserts på Ensemble, som jeg gerne vil bruge som Hi-Z-indgange til især bas og guitar.

Er der nogen derude der har en idé om hvad der foregår eller har prøvet noget lignende?

BH Claus

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Har du jordet dit udstyr?

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Har du også prøvet med et balanceret instrumentkabel? Dvs. et kabel med tip-ring-sleeve jackstik i begge ender, forbundet med et balanceret kabel. Stikkene ligner hovedtelefon-stik.
Inserts på Apogee Ensemble er balancerede...
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
cmarcus
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Odense

Indlæg af cmarcus »

@marco: For at sige det ligeud, aner jeg stort set intet om at "jorde" eller jordforbindelse generelt, men som sagt er der en del der har bragt emnet på bane ifm. mit problem. Jeg har aldrig rigtig haft problemer med støj/brum i studiet før, så det har aldrig været oppe at vende.

@NilsOlav: Jeg har ikke prøvet med et decideret instrumentkabel, men jeg har prøvet et patchkabel, som har stik i begge ender der er tredelt, som du beskriver det. Er der nogen forskel mellem de to? Har forøvrigt ikke tænkt på hvorvidt inserts på AE er balancerede eller ubalancerede!

Tak til jer begge for svar :)

BH Claus

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Vær opmærksom på at de to inserts på dit AE interface forventer (og afgiver) et signal på linjeniveau. De er IKKE beregnet til højimpedansede, uforstærkede signaler fra f.eks. en guitar eller en bas!
Ideen med inserts er, at en effektmaskine såsom en kompressor, gate, phaser eller lignende kan sættes ind i signalvejen efter AE's forforstærker, men før AE's A/D konverter.

Signalet bør gå således:

Guitar -> AE kanal 1 -> AE Kanal 1 SEND -> patchbay 1A (bagpå) -> patchbay 1A (foran) -> nB (foran) (hvor n er nummeret på den kanal i patchbay'en, hvor der sidder en signalprocessor) ->nB (bagpå) -> indgang til effektprocessor; udgang fra effektprocessor -> nA (bagpå) -> nA (foran) -> 1B (foran) -> 1B (bagpå) -> AE kanal 1 RETURN.

Bemærk, at indgange (B) traditionelt sidder for neden i patchbay'en og udgange (A) sidder for oven.

Når der ikke sidder en effektprocessor indkoblet i patchbayen, går signalet i stedet således:

Guitar -> AE kanal 1 -> AE Kanal 1 SEND -> patchbay 1A (bagpå) -> 1B (bagpå) -> AE kanal 1 RETURN. Det forudsættes, at patchbay'en er sat op til at forbinde 1A og 1B indbyrdes, når der ikke sidder noget i fronten af patchbay'en. Så fungerer patchbay'ens kanal 1 principielt som en (balanceret) ledning, der forbinder SEND og RETURN på AE kanal 1.

Man plejer sædvanligvis at give effektprocessorer deres egne ind- og udgange i patchbay'en (der endelig IKKE må være forbundet indbyrdes!)

Jeg håber jeg har forstået dit problem, og at løsningen virker for dig.

For at svare på dit seneste spørgsmål: Det 'tredelte' kabel er balanceret, og bør uden videre kunne bruges i din patchbay.
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
cmarcus
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Odense

Indlæg af cmarcus »

Hej NilsOlav,

Tak for dit udførlige svar og fine forklaring, og undskyld min sene respons!

Jeg har brugt de seneste dage på at afprøve forskellige konfigurationer af min patchbay og har nu fundet en opsætning der fungerer uden støj, eller i det mindste ikke med mere støj end hvad der var i forvejen og dermed kunne forventes. Jeg har simpelthen valgt eksklusivt at bruge G1- og G2-indgangene på Ensemble, der sidder foran, til bas og guitar, som vel nærmest er mine hovedinstrumenter.
Når jeg bruger de indgange i stedet for de inserts der sidder bagpå, er mine problemer sådan set løst. Det føles lidt pudsigt at wire mellem patchbay og Ensemble, men det fungerer fint og jeg vil ikke foreløbigt bruge mere tid på dette.

Hvis ikke Inserts bagpå Ensemble alligevel er beregnet på højimpedans-signaler, så er dette måske faktisk den rigtige tilgang...(?)

Anyway, tingene fungerer og det er jeg bare glad for lige nu! Kan dog godt være jeg vil udforske emnet lidt mere en gang i fremtiden :)

BH Claus

Nyt svar