Forstærker til PMC tb2.

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Forstærker til PMC tb2.

Indlæg af Mikkel Kå »

Det ser ikke ud til at jeg får solgt mine pmc til en pris der er meningsfuld for mig (vil gerne kunne investere i nogle andre fornuftige monitors, hvis disse ryger ud).
Så nu overvejer jeg at beholde dem, og give dem en chance til, selvom jeg har haft lidt svært ved at blive klog på dem. (Medgivet; mit nuværende rum er virkelig skidt - det har også spillet ind på bekendtskabet).

Anyways; Indtil nu har jeg kørt dem med en Rotel 1070, men den er solgt, og jeg synes ikke det var noget fremragende match.
Så nu leder jeg efter noget andet.
Men hvad bør jeg gå efter? Det skal være noget med nogle ordentlige muskler, og en forholdsvist neutral klang.

Jeg kigger brugt, og en pris omkring 5k (men gerne billigere...)

Jeg har f.eks kig på:

Parasound cha 1206
Hafler xl600
Ear 202 https://www.dba.dk/effektforstaerker-ac ... 045165665/
Hypex https://www.dba.dk/effektforstaerker-hy ... 043106622/
Hypex https://www.dba.dk/effektforstaerker-hy ... 045121039/
Vincent sp 997 https://www.dba.dk/effektforstaerker-vi ... 044944680/


Men det kunne også være noget helt andet.

Nogle gode råd?

/Mikkel

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg bruger den "indbyggede" og gamle flying mole til mine. Gert (gs-dk) brugte også den indbyggede flying mole, men hans stod vist af, og mener han hoppede på nogle Bryston. De er ofte brugt til PMC. Men de er mig bekendt en god del over dit budget.

Nu har jeg DB1S-A, så de er nummeret mindre end dine TB2, men mine har IMHO virkelig haft gavn af at få en sub på. Ellers er de jo ikke monitors der sådan spiller højt, men det har givet markant headroom med lowcut på dem.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Mine er den passive version - så ingen indbygget amp at gøre godt med.

Det er endnu ikke lykkes mig at finde en Bryston jeg har råd til. Den sidste jeg så kostede 30k brugt...

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mikkel Kå skrev:Anyways; Indtil nu har jeg kørt dem med en Rotel 1070, men den er solgt, og jeg synes ikke det var noget fremragende match.
Så nu leder jeg efter noget andet.
Jeg har endnu ikke fået lyttet på PMC. Men jeg er nysgerrig: Hvorfor synes du det var et dårligt match? Var det for diskantet? Basset? Blødt? Hårdt? Noget andet?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Det var en blanding af flere ting, tror jeg. Og det er sandsynligt at rummet også havde en del af skylden.

Jeg oplevede det som om den forstærker tilføjede et eller andet "snyd", som så ikke var det, når jeg referencelyttede andre steder. Noget harmonisk forvrængning måske, eller hvad ved jeg. Jeg er ikke så tech-agtig.
Det giver jo meget god mening i en hifi-sammenhæng, tænker jeg, at tingene skal lyde flot og imponerende, men måske mindre anvendeligt i en mix-sammenhæng.
Diskanten var lidt hidsig på s'er og t'er, og der manglede noget bund. F.eks stortromme havde jeg virkelig svært ved at få eq'et rigtigt. Kan være der skal en sub på, som Christoffer foreslår...

Da jeg lyttede på højtaleren hjemme på mit Manley/Exposure-sæt, synes jeg ikke der manglede bund. Selvom højtaleren også der var til den slanke side, var det generelt et indtryk af en velafbalanceret højtaler.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Diskanten ér ret udtalt, efter min mening. Men for mig er det blevet en force, fordi det er rimeligt ligetil at høre hvornår man booster top for meget, eller en lyd bare stikker af i toppen og skal cuttes.

Ville ønske jeg kunne sige noget brugbart omkring forstærkervalg, men jeg har ingen erfaringer med andre.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ja - jeg har sat dem sammen med en Bryston og det var som at få totalt nye højtalere. Kan varmt anbefales. Jeg købte min Bryston på amerikansk EBay. Godt husket Christoffer[emoji3]

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Det er også det jeg kan læse de fleste steder når jeg søger på det, men det er som sagt ikke lykkedes for mig at finde en Bryston jeg havde råd til.

Men jeg tænker der må være noget andet derude, der kan lidt af det samme. Altså en strømstærk amp, med en klang-profil der minder om Bryston. Men hvilken amp det så er, well...

Hvilken Bryston er det, du har? (Og hvilke argumenter har du for ikke at sælge den billigt til mig?)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg checker lige op på forstærkeren, men kan huske, at jeg har læst, at det var sådan forstærker PMC brugte som reference. Der er masser af artikler med alternative forslag.
Når jeg sælger, så bliver det som sæt. Jeg bruger nærmest kun mit K&H 0410 setup i dag - men vil gerne noget reserve i baghånden.

Har forresten også en sub på PCM’erne.

Nyt svar