Hovedtelefoner til mixning

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
majjoha
Medlem
Indlæg: 6

Hovedtelefoner til mixning

Indlæg af majjoha »

Hej Lydmaskinen

Jeg går med overvejelser om at opgradere (eller i det mindste supplere) mine Beyerdynamic DT-770 Pro-hovedtelefoner, da jeg gerne vil have et par åbne til mixning, og så synes jeg, de kan have en tendens til at være for markante i bassen. Jeg har desværre ikke mulighed for at have monitors i min lille lejlighed, selvom det naturligvis havde været at foretrække. Tidligere tråde herinde har ikke helt kunne give mig svar på mine spørgsmål, så jeg håber, I kan hjælpe.

Indtil videre har jeg lyttet til DT-990'eren, Grado SR125i, Audio Technica ATH-M50X samt Sennheiser HD650. HD650'eren er desværre udenfor mit budget (omkring 1500 kroner max), men lød godt, og ATH-M50X var jeg ikke vanvittigt imponeret over. Jeg har også haft kig på et par AKG K702 eller K721, men jeg har desværre ikke haft mulighed for at prøve dem inden et eventuelt køb, til gengæld tiltaler det mig meget, at de har ry for at være nærmest kliniske i deres lyd.

Er der nogle andre hovedtelefoner, jeg bør overveje med mit budget? Vil I fraråde SR125i til mixning? Jeg tænker umiddelbart, at der kan være fordele ved at vælge et andet mærke end Beyerdynamic for at have lidt afveksling, men jeg ved ikke, om det er helt ude i hampen. Er AKG'erne så gode, at man tør foretage et blindkøb, og hvilke ville I i så fald vælge?

Jeg skal mestendels bruge dem til elektronisk musik, men spiller også i ny og næ mere guitardrevne numre.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Har kun k271 + dt990

K271 lyder godt men mangler bund. Vil ikke anbefale dem til elektronisk
Dt990 lyder godt men kan snyde lidt i toppen.

....har lyttet på dt1990 som virkelig tiltaler mig (og som jeg nok køber efter 2. Lyt), men det er dit budget x 3

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Du kan nå at være med her, hvis Sennheiserne er interessante.

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-s ... pactradius

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

SustainerPlayer skrev:Du kan nå at være med her, hvis Sennheiserne er interessante.

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-s ... pactradius
Hvad er prisen derinde? Man kan vel aldrig få for mange bøffer.

Eeew... bliver de tagget?
Billede

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

MrBacon skrev:
SustainerPlayer skrev:Du kan nå at være med her, hvis Sennheiserne er interessante.

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-s ... pactradius
Hvad er prisen derinde? Man kan vel aldrig få for mange bøffer.

Eeew... bliver de tagget?
Billede
Prisen ender vel lige under 2100,- med moms og told und allez.

Yep - du må leve med tagget. Men det sidder på indersiden - ellers må du i gang med sandpapiret korn 600 :-D

Medlemsavatar
majjoha
Medlem
Indlæg: 6

Indlæg af majjoha »

Mange tak for svar.

Nu har jeg så et par opfølgende spørgsmål:
MrBacon skrev:Har kun k271 + dt990

K271 lyder godt men mangler bund. Vil ikke anbefale dem til elektronisk
Dt990 lyder godt men kan snyde lidt i toppen.

....har lyttet på dt1990 som virkelig tiltaler mig (og som jeg nok køber efter 2. Lyt), men det er dit budget x 3
a) Vil mit lydkort (Steinberg UR22 mkII) kunne levere nok kraft til AKG 702/721?
b) Kan det være en fordel, at AKG 702/721 netop mangler bund i forhold til mine DT-770, hvis de så til gengæld er stærkere i andre frekvensområder (hvilket er mit indtryk)?
c) Bør man gå med AKG 702 eller 721 til mixning?

Selvom tilbuddet på DT-990'erne er lokkende, tror jeg hellere, jeg vil vente til, jeg har mulighed for at købe et par på enten Thomann eller i 4Sound, må jeg indrømme. Det lyder også som om, at de stadigvæk vil være lidt over mit budget med moms, told, fragt m.v.

Skal man op i de dyrere Grado-modeller før, de vil fungere til mit brug, eller kunne et par SR125i konkurrere med de nævnte modeller fra AKG og Beyerdynamic?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mine DT990ere, er de første hovedtelefoner, jeg har haft, hvor jeg føler jeg kan gå frem og tilbage mellem monitors og hovedtelefoner med en glat overgang. Mine Shure SE535 in-ears kan lidt af det samme.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
majjoha
Medlem
Indlæg: 6

Indlæg af majjoha »

Af ren nysgerrighed hvilke monitors bruger du så, og hvilke hovedtelefoner har du tidligere brugt? Lige nu hælder jeg ret meget til DT-990'erne, fordi mine DT-770'ere er så vanvittigt robuste og komfortable. Det lader til, at AKGs hovedtelefoner er mere skrøbelige, og kvaliteten er blevet forringet efter, at de flyttede produktionen til Kina. Vil jeg eventuelt kunne vinde noget ved at koble DT-990'erne op med Sonarworks Reference 4 i hovedtelefonudgaven?

Jeg fik desuden læst lidt mere op på AKG-hovedtelefonerne, og K271 er jo lukkede hvilket jeg havde overset, så de er ikke så interessante for mig. Er der ingen steder i København der sælger AKG? 4Sound forhandler ikke deres hovedtelefoner længere desværre, men det kunne være rart at lytte dem, inden jeg tager et endeligt valg.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har haft AKG K271MkII - Grado SR60i, Telefunken THP29 + en masse forskellige consumer headphones.

MIne monitors er Adam A7
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
majjoha
Medlem
Indlæg: 6

Indlæg af majjoha »

Tak for svar! Jeg må lige give dem endnu et lyt snarest. Jeg tror, valget falder på DT-990, hvis de stadigvæk lyder godt ved andet lyt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Sigter stadig på M50X, med lidt almindelige fast frekvens-korrigering, hvilket jo også ses brugt på f.eks. HD650,..

Undrer mig over hvorfor den blev droppe så hurtigt under udvælgelsen ?

Rigtig dyb fast bas skal man lede længe efter, en del af de andre ting ken rettes lidt til,..
/Dub

Medlemsavatar
majjoha
Medlem
Indlæg: 6

Indlæg af majjoha »

Jeg er nok ude af stand til at give en dybdegående, teknisk forklaring, men da jeg sammenlignede med andre hovedtelefoner (HD-650, DT-990, SR125i m.v.), synes jeg, at M50X'erne manglede nuancer i de lysere frekvensområder. Jeg savnede en lidt større detaljegrad, men jeg var muligvis også for hurtig til at afskrive dem og lytte videre på de andre som umiddelbart tiltalte mig mere.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

majjoha skrev:Tak for svar! Jeg må lige give dem endnu et lyt snarest. Jeg tror, valget falder på DT-990, hvis de stadigvæk lyder godt ved andet lyt.
Jeg har dem og 770 plus en del flere, men jeg er personligt meget glad for 990 og foretrækker dem, når jeg en sjælden bruger hovedtelefoner.

Nyt svar