Mikrofoner i et lukket flygel

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Magni
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Vejle

Mikrofoner i et lukket flygel

Indlæg af Magni »

Kær Forum

Jeg er ny i dette forum og ikke helt sikker på om indlægget ligger det rigtige sted?

Jeg er med til at lave nogle sangaftner hvor der sidder en pianist, evt. også en instrumental solist af forskellig art, hvor jeg skal mic i flyglet. Scenen er centreret og publikum sidder hele vejen rundt om scenen, derfor er flere utilfreds med at flygellåget står åben, hvilket gør at de ikke kan se pianisten :-(
Er der nogen der har en løsning på et micsetup hvor jeg kan holde låget lukket - havde tænkt om man kunne bruge fx en grænseflade mikrofoner fx Shure Beta 91A ?

Vh. Magni

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nej, den er til stortromme ... og flygelåget skal stå åbent (og opmickes med to Røde NTR) -eller du må ud i en lydløs drejescene, eller en ordentlig emulering så som https://www.thomann.de/dk/clavia_nord_stage_3_88.htm

--sd

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er rimelig gængs at mic'e et flygel op nedefra. Det kan du gøre med ret "almindelige" standard mikrofoner. Hvis du får fat i et lavt mikrofonstativ kan det endda komme til at se ret fint ud.

I øvrigt velkommen til. Hvis det er sangaftnerne i DGI huset, så har jeg selv spillet på bemeldte flygel et par gange :)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Kunne man pille låget helt af?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja hvis låget skal være lukket eller kun ganske lidt åbent vil jeg absolut også mic'e op nedefra, det er gjort mange gange og det tager ikke udsyn.

Men jeg tror du opnår den højeste lydkvalitet hvis du tager låget af og mic'er oppefra, hvis du googler "Mic grand piano" kommer der billeder op, hvis man alligevel placere mikrofoner inde i flygelet og har låg på vil der komme meget klang (for meget til min smag) og det vil være svært at få afstand nok til strengene til at få en jævn dækning.
Senest rettet af Hald ons 23. maj 2018 11:17, rettet i alt 1 gang.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Når jeg er ude og spille er de fleste utilfredse med at de KAN se pianisten.... :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Magni
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Vejle

Indlæg af Magni »

jamen - Nicolai det kan bl.a. frisøren gøre noget ved ;-)

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Jeg har før mic'et et almindeligt klaver op med 2stk Dpa 4099 monteret i kassen, men det gir helt klart bedre resultat hvis man monterer dem på klangpladen på ydersiden... vil gå ud fra at det er det samme for flygel.

Hvis du skal lave monitor også, så kan et godt trick være at smide en sm58'er ned i flygelet på et af klanghullerne i metalpladen, og så bare sende det til monitor, evt med en lille smule af de andre mikrofoner. Kan være brugbart i forhold til feed...

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Magni skrev:jamen - Nicolai det kan bl.a. frisøren gøre noget ved ;-)
:)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg mic'ede engang min fars flygel op med noget så ydmygt som en Zoom H4 placeret nede under flygelet. Der var sådan en form for skjult lille hylde tæt på det ben som er længst væk fra pianisten, så den kunne ligge på en sok cirka 15 cm fra undersiden af træbunden. Det var egentlig bare et useriøst eksperiment, men da jeg kom hjem måtte jeg konstatere at det var blevet overraskende godt. Jeg har ikke prøvet det hverken før eller siden, så jeg kan ikke sige præcist hvor godt det kan blive, eller hvor de magiske steder eventuelt er, men jeg tror det er en gangbar løsning faktisk.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
andøh
Medlem
Indlæg: 267

Indlæg af andøh »

2 x DPA 4099 med magnetholder er standard til den slags setup...

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

ja, 4099 i flygelet, eller 4011 på magneter, det er vejen frem, og der kan også fint gives monitor fra det hvis det ikke er mere end det du beskriver. Har du trommer og altmuligt... ja så er det lidt svært.
Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Nyt svar