Stereo til Mono mixing kabel

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Brugeravatar
trueilla
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Stereo til Mono mixing kabel

Indlæg Skrevet: 5. maj 2018, 15:07

Jeg har købt mig en Avantone Mixing Cube til at tjekke mine mix i mono. Jeg har så loddet mig et kabel, efter instruktion fra en video på tuben, som tager udgangspunkt i Rane's schematics omkring hvordan man skal summe et stereo signal til mono:

https://www.youtube.com/watch?v=VNcakSLTOvs

Jeg skal bruge kablet derhjemme til at lave mix i kombination med headphones, inden jeg tager det med i studiet og færdiggører det. Så tager output'et direkte ud af minijack på min mackbook og så ind i Mix Cuben.

Jeg har lavet kablet præcist som i videoen, men når jeg tester det med pan positionen i center, lyder det som om siderne fra stereoperspektivet, er meget mere fremtrådende, og hvis jeg blot pan'er lidt til højre for midt'en, hører jeg kun siderne. Når jeg så Pan'er helt til venstre, blir volumen ca. 3 db højere - og lydbilledet blir mere uniformt som jeg forventer det vil lyde. Og med pan helt til højre, hører jeg kun højre side, bare noget lavere.

Er der nogen som selv har erfaring med at lave sådan et kabel, kan jeg have gjort noget galt i forbindelse med jeg har lavet kablet? Når jeg fasevender signalet, blir det lidt højere end når jeg pan'er helt til venstre men det lyder meget mere rigtigt. Kan bare ik rigtig finde ud af hvad der er den rigtige løsning, skulle jo helst bare virke når jeg sætter kablet i mixcuben uden at skulle ind og fasevende i min daw osv?

Mvh. Troels
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Stereo til Mono mixing kabel

Indlæg Skrevet: 5. maj 2018, 15:30

Brugte du 1% modstande som vist i schematic?
Eller:
Matchede du modstandene så dem du brugte var så tæt på hinanden i ohmsk værdi som muligt?
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 5. maj 2018, 15:37

Udfra din beskrivelse kunne det måske også lyde som om du har fået byttet om på nogle af XLR benene.
Brugeravatar
trueilla
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 5. maj 2018, 16:45

Jeg bad om at få dem som han foreskrev i videoen:-( Måske skal jeg prøve igen, from the top. Jeg er bare næsten sikker på jeg har gjort det rigtigt, måske har jeg ikke fået de rigtige modstande da jeg købte dem i Elextra:-) Hvad sker der hvis det ikke er 1% modstande, men de stadig har den samme modstand?
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 5. maj 2018, 16:55

Så bliver det upræcist, altså eksempelvis kan højre side få mere plads end venstre.
Husk du ikke må ohm'e med spænding på, du kan bare tage kablet fra, og ohm'e over de forskellige modstande, for at konstatere om du har forbundet modstandene rigtigt.
Brugeravatar
trueilla
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 8. maj 2018, 10:47

Mit problem med den video er også at han siger man skal lode pin 1 og 3 sammen. Dvs at alle pins er lodet sammen i xlr enden, modarbejder det ikke lidt formålet? Så kunne man vel ligeså godt bare lode de 2 x 470 ohm på forskellige ben hvis de alligevel går sammen til sidst?
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 8. maj 2018, 13:07

Det du kan bruge fra videoen er at han siger ben 1 og 3 skal forbindes, fordi det er ubalanceret signal.
Gå efter diagrammet her:
Billede

Fra Ranes side her:
http://www.rane.com/note109.html

Ben 1 er stel, det skal forbindes til stel fra dit stereo jackstik. Ben 3 på XLR stikket er "Cold", og den luses til stel.

Der er dette billede:
Billede

Fra dette link:
http://www.rane.com/note110.html

Ellers lad mig lige tegne..
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 8. maj 2018, 13:16

n109fig2 forbindelser.jpg
n109fig2 forbindelser.jpg (52.61 KiB) Vist 275 gange
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 8. maj 2018, 13:47

Fedt med noget DIY spirit! Jeg fristes dog til at spørge hvorfor du ikke bare smider et monoplugin på din master, og tænder og slukker for det alt efter om du vil høre mono eller stereo?
David Mondrup

www.monsdrum.com · Engelsholm Højskole
Det er bedre at kloge sig end at dumme sig.
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 8. maj 2018, 14:54

david mondrup skrev:Fedt med noget DIY spirit! Jeg fristes dog til at spørge hvorfor du ikke bare smider et monoplugin på din master, og tænder og slukker for det alt efter om du vil høre mono eller stereo?

Fordi det savner de rituelle besværgelser som får folk til at betale pæne penge summer for passive summere, som er tilbøjelig til at sige at -87 dB støj er meget mere kunst end de -90 dB ITB. ITB kan man jo eventuelt altid tilføje de manglende 3dB med parallel komprimering?

--sd
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 8. maj 2018, 15:56

Hvor køber du modstande og stik, Søren?

Men derudover et fint forslag David. Det ændrer dog ikke på at man skal lave et kabel, hvis man vil fra stereo jack til 1 kanal xlr. Eller købe et splitter-kabel, og kun bruge den ene af de to split.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 8. maj 2018, 15:58

Hurtig søgning på Thomann:
https://www.thomann.de/dk/cordial_cfy_3_wmm.htm

Cordials færdiglavede kabler plejer at findes i flere forskellige længder.
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. maj 2018, 17:31

Christoffer I. N. skrev:Hurtig søgning på Thomann:
https://www.thomann.de/dk/cordial_cfy_3_wmm.htm

Cordials færdiglavede kabler plejer at findes i flere forskellige længder.

Bare lige en advarsel, det er ikke altid man får liv igen i sin telefon bag efter ved et uheld at være kommet til at sende 48v phantom over sådan et stik. Specielt med pulte eller lydkort hvor man ikke på individuelt kanal niveau sætter phantom til.

--sd
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. maj 2018, 17:35

Christoffer I. N. skrev:Hvor køber du modstande og stik, Søren?

Men derudover et fint forslag David. Det ændrer dog ikke på at man skal lave et kabel, hvis man vil fra stereo jack til 1 kanal xlr. Eller købe et splitter-kabel, og kun bruge den ene af de to split.

Det gør jeg heller ikke, jeg bruger Bluetooth:

http://www.radialeng.com/btpro.php

...og til at summe to signaler, bruger jeg begge jack på denne her:

http://www.radialeng.com/stagebugsb2.php

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr 8. maj 2018, 17:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 8. maj 2018, 17:39

Fair nok, men den løsning der oprindeligt spørges til her i tråden kan laves for under 100 kroner.
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. maj 2018, 17:47

Christoffer I. N. skrev:Fair nok, men den løsning der oprindeligt spørges til her i tråden kan laves for under 100 kroner.

Der er Davids forslag da rigtigt godt, og hvis man skal gøre noget avanceret:

https://fluxhome.com/project/stereo-tool-v3/

--sd
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 8. maj 2018, 18:55

Ja, eller Voxengo MSED, osv...

Tilbage til "Andet Udstyr & Lydteknik"